Головна » Українська мова

Розділові знаки в реченнях з однорідними членами. Урок з української мови для 5 класу

Навчальна мета: узагальнити і закріпити знання учнів про однорідні члени речення.

Розвиваюча мета: формувати навички правильної розстановки розділових знаків при однорідних членах;  формувати уявлення про особливості зв’язного мовлення залежно від умов і мети спілкування; розвивати вміння розуміти прочитане, послідовно викладати думки, стисло передавати основне у змісті кожної з частин.

Виховна мета:         виховувати повагу до народних традицій, любов до української народної пісні, мови.

Обладнання :            картки з завданнями, підручники.

 

                                                                  Тут пісня чарівна лунає і нині,

                                                                  ЇЇ підхопили поля і гаї,

                                                                  ЇЇ вечорами по всій Україні

                                                                  Співають в садах солов’ї.

                                                                                              О. Московенко.

 

Хід уроку.

 

І. Організаційний момент.

 

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок,

В країну відому, в країну чудову,

Яка нас чекає й збагачує мову.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

Бесіда за запитаннями.

 

Над якою темою ми працювали на попередньому уроці?
Які члени речення називаються однорідними?
Які члени речення можуть бути однорідними?
Які розділові знаки ставляться між однорідними членами? Коли між ними коми не ставляться? Пригадаємо схеми однорідних членів з розділовими знаками.
Яке слово ми називаємо узагальнювальним? Розділові знаки при ньому.

 

ІІІ. Оголошення мети і завдань уроку.

 

Отже, сьогодні на уроці ми з вами повинні узагальнити і закріпити знання про однорідні члени речення.

 

ІV. Узагальнення і закріплення знань.

 

Епіграфом до нашого уроку є слова О. Московенка …

Отже, ми будемо говорити про українську пісню.

 

1. Робота з текстом. Виразно прочитати тексти, записані на дошці.   З’ясувати, до яких стилів мовлення вони належать.

 

Текст №1 Українська пісня! Хто не був зачарований нею? Вона пахне дощами, синіми льонами, материними руками. Пісня порушує найтонші струни людини. Вона черкне ластів’їним крильцем вечірній небокрай, приторкнеться невідомої струни наших почуттів і добуде чисту сльозинку з очей, комусь залікує давню рану.

                   І все це пісня. Такої неземної сили наша народна пісня!

 

Текст №2 Український фольклор поділяється на різні жанри: легенди і перекази, думи і пісні, казки і загадки, прислів’я і приказки. Серед жанрів народної творчості найпоширеніший-пісня. Фольклористи відзначають, що пісенна класика українського народу налічує більш як 300 тис. пісень. Отож можна спокійно прожити до глибокої старості-й на кожен день знайдеться нова українська пісня.

 

Робота з текстом (за варіантами; усно).

Знайти однорідні члени речення. Визначити, якими членами речення вони виступають, якою частиною мови виражені.

І варіант    – у першому тексті.

ІІ варіант    – у другому.

 

2. Пояснювальна робота.

         Записати речення, поставити розділові знаки. Підкреслити однорідні члени речення.

 

Без рідної мови, без пісні, без мами збідніє земля назавжди.

Пісня і праця-великі дві сили.

Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину.

 

3. Робота з підручником.

Виконання вправи №127.

 

4. Робота з картками (за варіантами).

Проблемне питання.

І варіант. Чому не потрібні коми між однорідними членами, хоч сполучник «і» тут вживається двічі?

Мамину пісню знають і співають у рідному краю і на чужині.

 

ІІ варіант. Чому в першому реченні перед сполучникам «та» коми немає, а в другому вона стоїть?

У рідному краї весело співає серце та душа.

У чужому краї хоч і не співає, та не забуває ріднії пісні.

 

Фізкультхвилинка.

 

Робота з ключем

 

Виписати однорідні члени у три колонки, залежно від того, якими сполучниками вони з’єднані:

одиничними;
повторювальними;
парними.

Попіл або жар;  або цукор, або сіль;  не тільки радість, а й смуток;  читати та писати;  і гречка, і рис;  як дорослі, так і діти;  кінь і віл; 
то виє, то свистить;  не лише чужий, а й свій.

З останніх букв сполучень слів прочитаєте прізвище автора вірша «Пісні».

 

Поетична хвилинка.

Учень виразно читає напам’ять вірш М. Рильського «Пісні».

 

Доповнити поетичний текст дієсловами-присудками з довідки, звернути увагу на риму.

 

В небі жайворонки …,

Заливаються- …,

Грають, дзвонять цілий день,

І щебечуть, і …,

І з весною світ …

Дзвоном радісних пісень.

                                 О. Олесь

 

Довідка. Сміються, в’ються, вітають, співають.

 

«Юні актори».

Інсценізація легенди «Як Бог наділив Україну талантом».

 

V. Підсумок уроку.

 

Отже , що ж ми з вами робили на сьогоднішньому уроці?

 

Чи всі ви зрозуміли цю тему? Я надіюсь, що ви будете па’ятати про однорідні члени речення і не забуватимете ставити розділові знаки між ними.

 

VІ. Домашнє завдання.

Написати твір-мініатюру на тему: «Чари української народної пісні».

 

Урок наш збіг, але пам’ятайте

Кожної миті, кожного дня,

Що головний скарб учня-набуті знання.


Теги: Рудюк Т.В., однорідні члени
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 648/151


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar