Головна » Українська мова |
Навчальна мета: узагальнити і закріпити знання учнів про однорідні члени речення. Розвиваюча мета: формувати навички правильної розстановки розділових знаків при однорідних членах; формувати уявлення про особливості зв’язного мовлення залежно від умов і мети спілкування; розвивати вміння розуміти прочитане, послідовно викладати думки, стисло передавати основне у змісті кожної з частин. Виховна мета: виховувати повагу до народних традицій, любов до української народної пісні, мови. Обладнання : картки з завданнями, підручники.
Тут пісня чарівна лунає і нині, ЇЇ підхопили поля і гаї, ЇЇ вечорами по всій Україні Співають в садах солов’ї. О. Московенко.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок, Сьогодні ми зробимо ще один крок, В країну відому, в країну чудову, Яка нас чекає й збагачує мову.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда за запитаннями.
Над якою темою ми працювали на попередньому уроці?
ІІІ. Оголошення мети і завдань уроку.
Отже, сьогодні на уроці ми з вами повинні узагальнити і закріпити знання про однорідні члени речення.
ІV. Узагальнення і закріплення знань.
Епіграфом до нашого уроку є слова О. Московенка … Отже, ми будемо говорити про українську пісню.
1. Робота з текстом. Виразно прочитати тексти, записані на дошці. З’ясувати, до яких стилів мовлення вони належать.
Текст №1 Українська пісня! Хто не був зачарований нею? Вона пахне дощами, синіми льонами, материними руками. Пісня порушує найтонші струни людини. Вона черкне ластів’їним крильцем вечірній небокрай, приторкнеться невідомої струни наших почуттів і добуде чисту сльозинку з очей, комусь залікує давню рану. І все це пісня. Такої неземної сили наша народна пісня!
Текст №2 Український фольклор поділяється на різні жанри: легенди і перекази, думи і пісні, казки і загадки, прислів’я і приказки. Серед жанрів народної творчості найпоширеніший-пісня. Фольклористи відзначають, що пісенна класика українського народу налічує більш як 300 тис. пісень. Отож можна спокійно прожити до глибокої старості-й на кожен день знайдеться нова українська пісня.
Робота з текстом (за варіантами; усно). Знайти однорідні члени речення. Визначити, якими членами речення вони виступають, якою частиною мови виражені. І варіант – у першому тексті. ІІ варіант – у другому.
2. Пояснювальна робота. Записати речення, поставити розділові знаки. Підкреслити однорідні члени речення.
Без рідної мови, без пісні, без мами збідніє земля назавжди. Пісня і праця-великі дві сили. Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину.
3. Робота з підручником. Виконання вправи №127.
4. Робота з картками (за варіантами). Проблемне питання. І варіант. Чому не потрібні коми між однорідними членами, хоч сполучник «і» тут вживається двічі? Мамину пісню знають і співають у рідному краю і на чужині.
ІІ варіант. Чому в першому реченні перед сполучникам «та» коми немає, а в другому вона стоїть? У рідному краї весело співає серце та душа. У чужому краї хоч і не співає, та не забуває ріднії пісні.
Фізкультхвилинка.
Робота з ключем
Виписати однорідні члени у три колонки, залежно від того, якими сполучниками вони з’єднані: одиничними; Попіл або жар; або цукор, або сіль; не тільки радість, а й смуток; читати та писати; і гречка, і рис; як дорослі, так і діти; кінь і віл; З останніх букв сполучень слів прочитаєте прізвище автора вірша «Пісні».
Поетична хвилинка. Учень виразно читає напам’ять вірш М. Рильського «Пісні».
Доповнити поетичний текст дієсловами-присудками з довідки, звернути увагу на риму.
В небі жайворонки …, Заливаються- …, Грають, дзвонять цілий день, І щебечуть, і …, І з весною світ … Дзвоном радісних пісень. О. Олесь
Довідка. Сміються, в’ються, вітають, співають.
«Юні актори». Інсценізація легенди «Як Бог наділив Україну талантом».
V. Підсумок уроку.
Отже , що ж ми з вами робили на сьогоднішньому уроці?
Чи всі ви зрозуміли цю тему? Я надіюсь, що ви будете па’ятати про однорідні члени речення і не забуватимете ставити розділові знаки між ними.
VІ. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру на тему: «Чари української народної пісні».
Урок наш збіг, але пам’ятайте Кожної миті, кожного дня, Що головний скарб учня-набуті знання.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |