Головна » Українська мова

Однорідні члени речення (зі сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком). Кома між однорідними членами речення

Мета: дати поняття про однорідні члени речення як такі, що поєднуються між собою сурядним зв’язком, формувати  вміння визначати слово, до якого вони відносяться, розставляти коми в реченнях з однорідними членами, правильно інтонувати речення, ускладнені однорідними членами;

формувати вміння вирізняти в реченнях  узагальнюючі слова при однорідних

членах, правильно розставляти розділові знаки в таких реченнях;

розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, орфографічну зіркість;

виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей, любов до природи та фольклору

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

                                    

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

    Сьогодні ми з вами проведемо невеличку прес- конференцію з теми «Однорідні члени речення». У нас в залі зібралися журналісти  семи найкращих газет Уманщини і семи найрейтинговіших  журналів. Свої запитання ви можете адресувати нашим гостям і отримати відповіді з перших вуст. Отже, ви, мабуть. Здогадалися, що наші гості сьогодні це і є однорідні члени речення.

     Але, насамперед, давайте з’ясуємо з вами, що таке конференція.

     КОНФЕРЕНЦІЯ(лат.)- збори, нарада представників держав, наукових, громадських, навчальних та інших організацій для обговорення певних питань.

     ПРЕС-КОНФЕРЕНЦІЯ – зустріч державних, політичних громадських, наукових діячів з представниками преси, радіо й телебачення з питань, що цікавлять широку громадськість.

     Отже, запрошуємо до зали наших гостей. Поки однорідні члени речення проходять на свої місця, я вам хочу нагадати про обов’язки журналіста. Перед тим, як журналіст розпочне інтерв’ю, він повинен досконало вивчити свій об’єкт, і своїми питаннями направляти інтерв’ю або бесіду в потрібне йому русло.

     Отже, я сподіваюсь, що до нашої  прес-конференції всі журналісти ґрунтовно підготувалися і доведуть цей факт. До речі, наша прес-конференція поділена на дві частини: теоретичну і практичну. В кінці наші гості оберуть найкращого журналіста і журналістську команду.

       Запитання:

1. Шановні наші гості, скажіть, будь ласка, чому в мовознавчій науці ви обрали собі ймення саме однорідних членів речення, а не одно питальних або однакограматичних?

2. Дайте, будь ласка, відповідь на таке питання: чи рівноправні між собою однорідні члени речення ?

3. Ви сказали, що завжди виражаєтеся однією частиною мови, але іноді правила мають винятки, чи вас це не стосується?

4. Виходячи з ваших прикладів, ми побачили, що однорідними можуть бути лише додатки і означення. А як щодо інших членів речення?

5. Скільки рядів однорідних членів може бути в реченні?

6. Яким чином ви можете поєднуватися між собою?

7. Як в кожній організації, більш-менш складній, так само, мабуть, і в корпорації однорідних членів речення є свій босс? Чи не так?

8. Для того, щоб виділятися з-поміж вас, чи відокремлюється узагальнююче слово якимось розділовим знаком?

ІІІ. Закріплення нового матеріалу

     1. Проблемна ситуація

  Пояснити, чому в наведених реченнях в одних випадках перед сполучниками, що повторюються, ставиться кома, а в інших – не ставиться?

( речення спроектовані на екран)

     Вечір гаптував небеса і золотом, і сріблом, і янтарем. Гнів і жаль, огонь і холод, несамовита радість і гірка туга охопили Петрове серце.

( однорідні члени речення, з’єднані сполучником  і попарно, виділяються парами).

   2. Перевірка домашнього завдання.

Читання уривків з поезій з однорідними членами, які виконують різні синтаксичні функції.

   3. Редагування речень з однорідними членами речення.

(речення спроектовані на екран)

На полях, луках і  садках лежить сніг.

( На полях, луках і в садках лежить сніг).

Взимку я не тільки катаюся на лижах, а й на ковзанах.

( Взимку я катаюся не тільки на лижах, а й на ковзанах).

На шкільному вечорі було багато молоді і дівчат.

( На шкільному вечорі було багато хлопців і дівчат).

На півдні вже достигають солодкі апельсини і лимони.

( На півдні вже достигають лимони й солодкі апельсини).

Ми відвідали не тільки музей, ай стигли побувати в картинній галереї.

( Ми не тільки відвідали музей, а й встигли побувати в картинній галереї).

   4. У поданих сполученнях слів поставити, де треба, коми:

      ( словосполучення проектуються без розділових знаків)

      І сміливі, і боязкі; як батьки, так і діти; охлялий чи хворий; чи сто, чи двісті;

добре або погано; і ми, і ви; очі та вуха;не тільки свої, а й чужі; і поле, і ліс;

один, а не два; чесно і відверто; то сніг, то дощ; і сміх і гріх; ні охоти, ні бажання;

ні живий ні мертвий.

  5. Завдання для капітанів.

  Поширити тест однорідними членами речення.

    До хати посходилась  уся  сім’я: батько, мати, два старших брати, сестра-дівка. Ще було рано, а вже всі в селі повставали: старі, молоді, діти – всі вийшли на вигін виряджати в дорогу поселенців. Червоні, білі, блакитні хустки й спідниці, чорні і сірі свитки, кудлаті голови – все хвилювалось і вигравало проти сонця різнобарвними кольорами. Між людьми видніються вози з усяким селянським добром: діжечками, скринями, плугами й іншими домашніми речами.

   6. Робота з підручником.

Списати речення, з’єднуючи однорідні члени речення парами за допомогою сполучників і або та. Поставити розділові знаки.

    1. На фабриках і заводах виготовляють одяг взуття посуд машини інструменти папір.2. Реактивні літаки вертольоти електричні поїзди кораблі на підводних крилах скоротили відстані між містами. 3. У літературному музеї нам розповіли про життя М.Хвильового В.Підмогильного Г.Косинки В.Винниченка.

7. Теорія літератури

Інтонація (лат – «голосно вимовляю») - ритмомелодійний лад мовлення, що залежить від підвищення або пониження тону при вимові; 2) тон, манера вимови, що виражає почуття, ставлення до предмета висловлювання.

      Однорідні члени речення вимовляються з перелічувальною інтонацією. Узагальнюючі слова перед однорідними членами речення вимовляються чітко, з поступовим зниженням голосу. Т.ч., для речень, у яких узагальнююче слово слово стоїть перед однорідними членами, характерна інтонація попередження, а для речень з узагальнюючими словами після однорідних членів – підсумкова інтонація.

 ( читання речень з вправи)

 8. Гра «Крученики»

 Слова з пісень з однорідними членами розгубилися. В ці стрічки вторглися  зовсім  непотрібні слова. Потрібно відродити слова пісень:

1. Коли не дивлюся на ці жоржини, не бачу тата молодого, не бачу ніг твого батька, забуваю грубість мого незнайомця

( Як на ті чорнобривці погляну,

  Бачу матір стареньку,

  Бачу руки твої, моя ненька,

  Твою ласку я чую рідненька…)

2. Один колір твій, один на малюнку, чорний – це розлука, а білий – веселощі…

 ( Два кольори мої, два кольори,

   Оба на полотні, в душі мої оба,

   Два кольори мої, два кольори,

   Червоне – то любов, а чорне – то журба).

3.Не бачу землі я і не хочу думати.

  ( Дивлюсь я на небо і думку гадаю).

4. Ой, та біг хлопчина по воді, відганяв качок прутиком

  ( Ой ходила дівчина бережком,

    Заганяла селезня батіжком).

5. Ой там на торгах, на ярмарці, чоловіки жінок купували

    ( Ой там на точку, на базарі,

       Жінки чоловіків продавали).

6.  Ой купив козак півня та продав дівчиноньці табака

    ( Ой продала дівчина курку

       Та купила козакові люльку).

7.  Прийди до мене високий, статний, бо не ходить до мене низенький, товстенький

    ( Ти до мене не ходи, куций, коротенький,

       Бо д мене ходить хлопець високий, тоненький).

8.  Ой вушка, вушка, вушка парубочі,  світлі, як день, смутні, як ніч

     ( Ой очі, очі, очі дівочі,

        Темні, як нічка, ясні, як день).

9. Там вона лежала, до неба піднялась, ножки відмивала

      ( Тут вона стояла,

         До землі припала,

        Личко не вмивала).

10. І мовчить, і шипить, добра злива шумить

       ( І шумить, і гуде, дрібен дощик іде).

  9. Гра « Відгадай код»

  Записати номери речень у певному порядку відповідно до виду зв’язку між однорідними членами.

1- сполучниковий;

2- безсполучниковий;

3- мішаний.

   1. Вночі вражає тебе оце буйне зачіплянське бароко кетяжистих акацій та виноградного буйнолистя. 2. Щось як чаклунське в таємничості нічного цвітіння, в місячнім мареві й тиші цих світлих акацієвих ночей. 3. Крізь виноградне листя веранди сонця сходить рясно, червоно.

Код – 132.

   Над городами журавлями і підсиненими оселями маревом тремтів росяний сон. Серед долини зеленіють густі та високі верби. Я часто спав у насінні,в житі, в просі, в ячмені.

Код – 231.

10. Гра «Мовні пазли»

 Подаються окремо слова, з яких потрібно скласти речення.

1 варіант

     З моря долітав то рев прибою, то завивання сирени. Сонце обливало землю рожевим цвітом і ніжно цілувало тисячами своїх гарячих іскорок.

2 варіант

     Вечір бум м’який, теплий, густо настояний на степових пахощах. Маятник стінного годинника повільно, розмірено одбивав секунди – тік-так.

V. Підсумки уроку

   Два учні( представники обох команд) витягують конверти, які визначають, кому відповідати на питання, а кому потрібно вигадувати приклади.

  Теоретичні запитання:

1. Які члени речення називаються однорідними? Які члени речення можуть бути однорідними?

2. Якими зв’язками пов’язуються між собою однорідні члени речення?

3. Де по відношенню до однорідних членів може стояти узагальню вальне слово?

4. Яка інтонація характерна для речення з однорідними членами?

    Практичні питання:

1. Навести приклад речення з однорідними присудками.

2. Навести приклад речення з двома різними видами зв’язку однорідних членів?

3. Навести приклад речення з узагальню вальним словом перед однорідними членами.

4. Скласти речення з повторювальними сполучниками.

VІ. Домашнє завдання

 Виписати 5 загадок з однорідними членами речення


Теги: Цапійчук О.А., однорідні члени
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 259/16


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar