Головна » Українська мова

Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком. Урок з української мови для 8 класу

Мета: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення;  сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначити їх вид, аналізувати зв’язок між ними, а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень із однорідними членами; виховувати любов до природи.

Правопис: розділові знаки при однорідних членах речення.

Внутрішньопредметні зв’язки: культура мовлення і стилістика: правильна побудова речень із однорідними членами речення з використанням сполучників; дотримання правильної інтонації в реченнях із однорідними членами з різними видами зв’язку.

Міжпредметні зв’язки: однорідні члени речень як засіб художньої виразності (література).

Тип уроку:    урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, схеми до теми, завдання «Зимові римівки», завдання для конструювання речень, девіз уроку, етюди зимового пейзажу, пісня «Сніг кружляє» М.Поплавського.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель: Добрий день, друзі!

Ще один урок прийшов до нас за розкладом сьогодні.                Отож давайте зробимо ще крок, щоб знов пірнути у мовну безодню.

Час уже поміркувати, як знання свої застосувати:                                    Творчо, нестандартно,по-новому, тож за групами працюємо знову. (Учні поділені на 4 групи, у кожній є консультант)

 

Основні принципи роботи в групах:                                   Ми – так само важливо – як і я.                                                  Я можу досягти своїх цілей, якщо ти досягнеш своїх.     Успіх групи залежить від зусиль та успіху кожного.      Допомогаймо один одному.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Психологічна настанова й внутрішня мотивація щодо вивчення теми:                   

Люблю я свій розум,                                                    Увагу та пам’ять.                             Працює мій мозок .                  Сприймаю все нове і мислю логічно.   Вчителя слово здійсню я практично.

 Девіз уроку:

Працюємо дружно, плідно, сумлінно, щоб вивчити тему на відмінно.

 

 3.  Епіграф до уроку:                                                                       Не кожи чому учився,                                                        А кажи чого пізнав. (Укр.прислів’я)

 

 ІІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Повідомлення учнів про однорідні члени речення    (матеріал готувався самостійно і групами)

 

ІV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

    Учитель: Тема ця і не нова, та для всіх цікава.                                      Будуть в нас нові слова, буде і забава.                                         І в скарбничку вашу власну до цієї теми                           Мовних скарбів пребагато                                                          Ми з вами зберемо !                                                             Тож будьте всі уважні, діти !                                              У зошит тему й дату запишіть !

 

V. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок восьмикласників

 Еврестичне спостереження

Учитель:  Розглядаєм як годиться ми на дошці          всі   таблиці. Треба і § 22 опрацювати й власні приклади дібрати. (Розгляд і пояснення таблиць на дошці)

 Самостійна робота з підручником.

а) Опрацювати § 22

   - Що нового ви дізналися з § 22 ?

б) Виконання вправи 189

     (Усний аналіз речень, схеми до речень) стор. 104 – зверніть УВАГУ !

 

VІ.  Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

1.Бесіда                                           

Пригадаймо, що ми називаємо сполучником?  (Це службова частина мови, що вживається для зв’язку однорідних членів речення та частин скл. речення)
Які ви знаєте сполучники?                           (Сурядності і підрядності)
Для поєднання однорідних членів використовуємо які сполучники? (Сполучники сурядності)

2.Розгляд схем

1.Сполучники сурядності.

2.Поділ сполучників на групи

3.Типи зв’язку між однорідними членами

 

3.Практична робота

Завдання:прочитати уривок із поезії Л. Українки, записати у зошит, знайти однорідні члени речення, побудови схеми одн.чл.речень, охарактеризувати їх.

І вам згадається - садок,  високий ганок,

летючі зорі,  тиха ніч,

розмови наші, співи й наостанок

                    Уривчаста, палка, завзята річ.

 

4.Мозковий штурм

Настанова учням: уважність, чіткість, швидкість.

Завдання: скласти речення, яке б містило 2ряди однорідних членів.(інд.завдання для груп)

 

VII. Виканання системи практичних завдань

Реконструювання речень із метою поширення їх однорідними членами. На основі речень створити зв’язний текст, дати заголовок.

 ___ . ___, ___ . ____ і ____ . ____  розкинулися м’які пухнасті килими зимоньки-зими.
Дуже люблять  ____ і ____ зимові розваги.
У наше рідне селище  ______  зима та  ______  з собою багато снігу.
Поглянеш взимку на _ _ _ _ _, на _ _ _ _ _ - і радісно стає на душі.

 

Ознаки тексту:

Речення поєднані за змістом і граматично;
Підпорядковані темі і основній думці;
Послідовність викладу думок;

Ми хвилинку відпочинем, в гості до зими полинем

 

Зимові римівки

Учитель: В снігу по коліна дерева стоять, принишкли дороги й стежинки. Між гілками тихо в саду мерехтять легенькі, пухнасті сніжинки. І тільки зрідка вітрець полохкий прокинеться в срібній калині, і тихо задзвонять промерзлі гілки, на стежку зсипаючи іній.

Ми в гостях у чарівниці зими….

         Перегляд зимових етюдів на екрані.

 

На які роздуми наштовхнули вас ці зимові етюди ?
Які враження від перегляду ?
Чи подобається вам зима ?

 

Завдання: закінчити речення, щоб закінчення римувалось, об’єднати речення, щоб утворився вірш, дати заголовок.

 

Згадайте, що рима – це співзвучне закінчення віршованих рядків.

Біла чарівниця …..

    Всі дерева …..

Килимком заслав …..

    Річку …..

Небо чисте .....

    По нім …..

Дерева ….. укриті

Стоять немов …..

 

VIII. Підсумок уроку

Учитель:  Ось урок наш закінчився

                    Добре всі ми потрудились

                    Дещо повторили, а чогось навчилися.

Брейн-ринг

« Брейн » - блискуча думка, ідея, відповідь

« Ринг » - майданчик для змагань, арена

 

О.Герцен зазначав: «Пусті відповіді вбивають справедливі запитання»

 

1. Однорідними членами речення називаються  ……

2. Які типи зв’язку між однорід.чл.речення ?

3.  Одн.чл.речення можуть бути підмет і присудок.  ----

4.  Для зв’язку одн.чл. речення використовуються  будь-які сполучники.  -------

5.  У реченні може бути тільки 1ряд одн.чл.речення. ---

6.  Сполучники сурядності поділяються на 3 групи.

7.  І сміх і гріх – це однор.підмети ? ( Ні - це фразеологічні сполучення! )

8.  Для вимови однор.чл.речення характерна інтонація зіставлення ( Ні – протиставлення або переліку)

 

1.Слово для підсумку уроку надається учням консультантам.

2.Метод «Мікрофон»

Що взяли для себе з уроку ?
Що найцікавіше було на уроці ?
Які труднощі виникали в прцесі роботи ?
Що сподобалось на уроці ?
Чи зрозуміли вм тему ?
Які завдання особливо сподобались ?

 

Учитель:   Вам вдячна, діти, за увагу,

                    За вашу щирість, доброту,

                    Я зичу всім умінь, наснаги.

                    Знання хапайте на льоту

IX. Домашнє завдання

Завдання маєте додому,

Всі у щоденник запишіть:

§ 22 вивчить

І вправу 195 зробить.


Теги: Діденко Н.І., однорідні члени
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 763/166


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar