Головна » Українська мова

Розділові знаки при однорідних членах речення. Розробка уроку-подорожі узагальнення та систематизації знань з української мови у 8 класі

Мета:

Узагальнити й систематизувати знання учнів про однорідні члени речення (непоширені й поширені); про речення з кількома рядами однорідних членів; удосконалювати вміння й навички знаходити однорідні члени речення; використовувати їх у мовленні, правильно інтонувати та ставити розділові знаки при однорідних членах речення; розвивати усне й писемне мовлення,уміння узагальнювати й систематизувати матеріал; виховувати любов до природи.

Обладнання:

картки,схеми,підручник, музичний супровід, мультимедійна дошка, дидактичний матеріал.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Хід уроку
1. Організаційна хвилина. Підготовка учнів до уроку (з’ясування емоційної готовності учнів)

Вступне слово вчителя

День добрий,друзі, ще один урок

До Вас прийшов за розкладом сьогодні

Тож озброймось книгою й пером,

Щоб упірнуть у мовну нам безодню!

Перш ніж розпочнемо сьогоднішній урок, пропоную вам сісти, заплющити очі, розслабитися і про себе повторювати слова.

Аутотренінг: я – учень, я – особистість творча, я думаю, замислююся, я хочу знати.

Девіз уроку: Уважність,чіткість, швидкість!

2. Актуалізація опорних знань учнів.

1. « Мозкова атака » (проводить учениця)

Завдання: визначте термін, тлумачення якого почуєте:

*** - це два або більше слів, пов’язаних граматично і за змістом.

*** - це слово або група слів,що виражають окрему думку і мають граматичну основу.

*** - це підмет і присудок.

*** - це речення, де є і підмет і присудок.

*** - це речення, де є граматична основа, виражена одним головним членом речення.

*** - це речення, що складається лише з граматичної основи.

*** - це речення, яке поширене другорядними членами речення.

- Що називається однорідними членами речення?

- З якою інтонацією читаються однорідні члени речення?

- Які розділові знаки можуть стояти при однорідних членах речення?

3. Мотивація навчальної діяльності

1.Слово вчителя

- Мало яка мова може пишатися своїм багатством і розмаїттям,а українська – може. Адже ми з вами тільки що визначили, наскільки складна граматика нашої мови. Сьогодні починаємо розглядати просте ускладнене речення. І наше перше знайомство відбувається з реченнями з однорідними членами (ОЧР). А щоб подорож була цікавою й корисною, у наші зошити робочі дещо ми запишемо. Нас чекатимуть різні випробування. Отже,вирушаймо в мандрівку Країною ОЧР!

Жодна далека подорож неможлива без карти.

2. Робота з картою Країни ОЧР.

Море Однорідних і Неоднорідних означень

 

Проте подорож у нас розумова,тому слід чимало знати і вміти.

Рушаймо в путь! До станції « ОЧР »!
4. Повідомлення теми,мети та завдань уроку.

ОЧР – країна чарівна…

Та чим мене приваблює вона?

Пропоную переглянути інсценізацію п’єси «Жили – були Однорідні Члени Речення» (див. додаток).

5. Узагальнення й систематизація матеріалу.

1.Самостійне опрацювання учнями параграфа підручника (№ 23,стор.140-145). Робота в групах.

1 група -               Які члени речення називаються однорідними?

                              Назвати їх ознаки. (стор. підручника 143)

2 група -              Види зв’язку, за допомогою якого поєднуються між собою

                              ОЧР.

3 група -              Яка роль інтонації у реченнях з ОЧР?

Індивідуальне завдання - дати визначення поняття « інтонація »

(Вправа 322 стор. 144)

Завдання: прочитати з відповідною інтонацією вірш, уявити змальовану картину, визначити тип і стиль мовлення. Лунає стиха музика.

 

Золотий дощ

Над полями, над яругами

Дощ летить,

Позолоченими смугами,

Нитками, сітками миготить.

Оживає все потомлене,-

Хоче жити!

В краплях сяйво переломлене

Дугами,кругами

В грі дрижить.

(Г.Чупринка)

 

 

2. Робота зі схемою

ОЧР

 

Синтаксична роль

О = О Запитання

Залежність від головного слова

 

Зв`язки

 

Сполучниковий    Безсполучниковий    Змішаний

О і О                             О, О, О                     О, О й О

О, але О                                                  О та О, О та О

3. Обговорення проблемного питання:

- від яких умов залежить уживання чи невживання коми при ОЧР?

« Впіймай помилку!»

Я люблю й захоплююся комп’ютерними іграми.

Бібліотека одержує газети, журнали, періодику.

Батько любить і турбується про дітей.

Мама купила солодкі апельсини й лимони.

Завдання виконане точно, вчасно і в строк.

Гори, береги, зорі, майже все поглинув густий й білий туман.

З різних порід дерев, берези, дуба, липи виготовляють різні меблі.

Усе змінилося – і погода і характер лісу.

У степу на дорогах за річкою: скрізь було пусто.

Не було їй спочинку ні вдень, ні вночі.

4. Диктант – обґрунтування. Згоден? – Не згоден? – Обґрунтуй!

- Доведіть, що у даному тексті в реченнях є ОЧР. Підкресліть їх.

Берегиня, обереги – наші давні і добрі символи. Маючи такі прекрасні символи,народ зумів уберегти від забуття нашу пісню і думу, нашу історію і родовідну пам’ять,волелюбний дух.

- На яке питання відповідають ОЧР?

- Яким членом речення виступають?

- Якого слова стосуються?

Ось ми й потрапили до величезного й глибокого моря Однорідних і Неоднорідних Означень.

5. Проблемно – пошукове завдання.

Величезне синє море зустріло нас привітно. Його хвилі ніжними, лагідними погойдуваннями натякали, що вони радіють нам.

1. Знайдіть означення, підкресліть їх.

2. Зверніть увагу на розділові знаки при означеннях.

3. Зробіть висновок (див. алгоритм).

Алгоритм

                                               Кома

                          Так                                           Ні

                                     Інтонація переліку

                          Так                                           Ні

                                 Характеризує предмет

                                         з одного боку

                           Так                                          Ні

Однорідні означення                       Неоднорідні означення

 

- Чим цікаве море Означень?

- Як відрізнити неоднорідні означення від однорідних?

6. Самоконтроль

- Визнач у реченнях однорідні (А) та неоднорідні (Б) означення.

1. Весна прийшла в Донбас рання, буйна, дружна.

2. Велике тютюнове листя зразу обплутало мене.

3. Вгорі небо синє, бездонне, умите сонцем і збуджене весною.

4. Якось раз над містечком стояла тиха, місячна ніч.

5. Іноді тільки ловив несподівано її очі – глибокі, пильні, допитливі.

6. Ще очі дивились мрійно кудись за вікно в місячну морозну ніч.

7. Синє, глибоке небо розгортало своє безкрає поле.

8. Великий, кремезний, суворий чоловік стояв біля неї.

9. Холодний, колючий вітер гнав низько над землею важкі, олив’яні хмари.

Відповіді: 1 – а, 2 – б, 3 – а, 4 – а, 5 – а, 6 – б, 7 – б, 8 – а, 9 – а.

А ось і долина Узагальнюючих Слів при ОЧР.

Наше завдання – дослідити усі можливі варіанти конструювання речень з узагальнюючими словами при ОЧР.

7. Дослідження – аналіз (усно)

1. Прочитайте речення, накресліть схеми поданих речень.

Лози, кручі, висип, ліс – все блищить і сяє на сонці.

Неспокій, рух і боротьбу я бачив скрізь: в дубовій і вербовій корі, в старих пеньках, у дуплах…

Скрізь: у саду, у полі, у лісі – панував весняний спокій.

2. Дайте відповідь на питання.

- Що об’єднує виділені слова?

- У якій синтаксичній ролі вони виступають?

- Яке місце займають по відношенню до ОЧР?

- Які це частини мови?

- Які розділові знаки ставляться при узагальнювальних словах?

- Від чого це залежить? Зробіть висновок: що таке УС?

8. Опрацювання алгоритму « Розділові знаки в реченнях з УС при ОЧР»

(див. додаток).

Зупинка « Місто Тренувальних Вправ».

Місто невелике, але дуже важливе, адже наступний крок – вирішальний: це Місто Знань.

9. 1. Робота з роздатковим матеріалом (індивідуальні картки);

9.2. В гостях у Синтаксису і добродійки Орфографії (сам. робота в групах)

1)Встала весна, чорну землю сонну розбудила, уквітчала її рястом,барвінком укрила.

2)Ні тихої хатиночки в забутому краю,ні тихої долиночки,ні темного гаю,ні дівчини молодої й малої дитини я не бачу щасливої.

3) А тим часом місяць пливе оглядати і небо,і зорі,і землю, і море…

Завдання: знайти ОЧР,визначити тип зв’язку між ОЧР,зробити синтаксичний розбір речень, розставити розділові знаки.

10. Дошка додаткового навантаження « Не сумуй!»

Гра « Лінгвістичне лото»

Завдання: поєднайте речення й умови постановки розділових знаків так, щоб одне другому відповідало.

Знайомий голос в душу лине з старого, сивого Дніпра.

 

Кома ставиться перед протиставним сполучником

 

Кома ставиться між ОЧР,з’єднаними повторюваним сполучником.

 

Недарма весна нас охотить до дії, руху, поривань.

 

Кома ставиться між парами, якщо з’єднані попарно.

 

І роси, і птахи, і трави з зорею вітають мене.

                                                                                                                                             

Кома не ставиться перед одиничним сполучником.

 

Не наука й труд, а знання манливо кличуть.

                                                                                                                                             

Кома ставиться, якщо ОЧР поєдну-ються безсполучниковим зв’язком.

 

На поля і дороги, стежинки і ліс падають і падають сніжинки.

                                                                                                                                             

Відповідь: 1 – 4, 2 -3, 3 – 5, 4 – 4, 5 -2,1.

11. Проблемне завдання (усно)

- Зверніть увагу на записані на дошці сполуки. Що спільного в них? Зробіть власний висновок про коми у фразеологічних сполуках.

Складіть з ними речення.

1 група -             ні світ ні зоря

                             ні в тин ні в ворота

                             ні туди ні сюди

 

2група -              ні риба ні м ясо

                             Ні пуху ні пера

                             І вашим і нашим

3 група -             ні так ні сяк

                             І день і ніч

                             Ні світ ні зоря

6. Закріплення набутих знань, умінь, навичок.

1.Диференційоване завдання.

1 група (10 -11 б.)-- Скласти три речення за поданими схемами. Пояснити

вживання розділових знаків.

Чи то О, чи О, чи О.

О і О, О й О, О і О.

О або О.

2 група (7 - 9 б.)—Вправа 324 стор. 146 – 147

« Весняна елегія» М.Вороного

3 група (5 -6 б.) –вставити пропущені букви та розділові знаки,підкреслити

ОЧР,пояснити правопис виділених слів (демонстрація слайдів з квітами, учні працюють разом з учителем,використовуючи мультимедійну дошку).

Квіти

Слів на описи не трачу словом не п..редаси

Їх з..мної бе..словесної д..вовижної краси.

Люди дивлять..ся п яніють в них кохают..ся віки

Нареченим їх даруют.. заплітают.. у вінки.

Ними кож..н свою радіст..,власне щ..стя наз..ва-

Квіти часто нам говорять.. (в)тричі біл..ше ніж слова.

(В. Симоненко)

Обговорення проблемного запитання: чи може бути в реченні кілька рядів ОЧР? (учні дають відповіді, спираючись на текст уривка з поезії «Квіти».)

2.Дошка додаткового навантаження « Не сумуй!» (на дошці)

Завдання: 1.Поясніть розділові знаки.

А) Працьовиті, самовіддані, горді,завзяті;

Б) І вчора, і сьогодні, і завтра, і завжди;

В) Поля й степи, ліси й гори, ріки й моря.

3.Поетична хвилина відпочинку (лунає стиха музика,учень читає текст)

Українська пісня

Українська пісня! Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство,свою горду юність,своє бажання бути красивим і ніжним,сильним і хоробрим?

Який митець не був натхненний її багатющими мелодіями,безмежною широтою і красою її образів,чарівною силою,що викликає в душі людській найскладніші,найтонші,найглибші асоціації,почуття і прагнення всього,що є кращого в людині, що підносить її до вершин людської гідності, до людя-ності, до творчості.

Завдання

1 варіант -- 1 речення

2 варіант -- 2 речення

Назвати ОЧР,визначити їх стилістичну роль,скласти схеми речень з однорідними членами.

 

4. Тест – контроль «Речення з однорідними членами»

(стор. 307-308, підручник)

Перевірка шляхом взаємоконтролю.

Відповідь: 1 – 3, 2 – 4, 3 – 5, 4 – 3, 5 – 4.

 

7. Підсумок уроку. Висновки.

1. Інформаційний бум.

- Які найважливіші питання щодо даної теми ми розглянули?

- «Незакінчене речення»

1) ОЧР називаються …………………………………………………………….………..

2) ОЧР з `єднуються між собою ……………………………………………………

3) Речення з ОЧР вимовляються з різною інтонацією:……………………

4) Однорідними в реченні можуть бути як …………, так і ……………..

5) ОЧР можуть бути щодо залежних слів ……………………………………..

6) Якщо в реченні при ОЧР є узагальнюючі слова, то які ставляться розділові знаки?....................................................................................................

7) Ряди ОЧР у реченнях – це …………………………………………………………….

8) Назвіть умови, за яких означення бувають однорідними…………..

9) Означення є неоднорідними, коли……………………………………………..

10) Роль ОЧР у реченні……………………………………………………………………..

2. Найактивнішому « Запитання в подарунок»

3. Оцінювання знань, вмінь учнів. Коментар оцінок.

- Час похвали «Давайте похвалимось!»

- Чи справдились ваші очікування?

4. Сюрприз – винагорода за ваші знання й старанність (перегляд слайду з феєрверком).

8. Домашнє завдання

Повторити параграфи № 23-24, 26 – 27 (правила), підготуватися до тематичної атестації.

1 група - вправа 323 стор.146;

2,3 групи – вправа 319 стор.144;

Індивідуальні завдання: підготувати питання інтелектуальної розминки за темою уроку «Твій шанс» (так, ні); завдання « Згоден?- Не згоден?- Обґрунтуй!


Теги: Агалакова Л.С., однорідні члени
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 923/33


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar