Головна » Українська мова

Однорідні члени речення (із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком). Урок з української мови для 8 класу

Мета: Поглиблювати знання учнів про однорідні члени речення, види зв’язку між ними. Розвивати навички синтаксичного розбору речень із однорідними членами, уяву, творче мислення, грамотність усного й писемного мовлення. Виховувати почуття прекрасного, любов до рідного краю, пошану до звичаїв і традицій українського народу.

Обладнання: Навчальна таблиця за темою  «Однорідні члени речення», підручники, картки з індивідуальними завданнями, збірник усної народної творчості, живі або штучні квіти,ілюстрації,  вишиті рушники різних регіонів України, інший народознавчий матеріал.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

Щоб відновити у пам’яті учнів знання, отримані з даної теми у 5 класі, учитель проводить бесіду за питаннями:

Які члени речення називаються однорідними? 
Які члени речення можуть бути однорідними?
Як з’єднуються між собою у реченні однорідні члени?
Які ви знаєте сполучники?
Якими з них можуть з’єднуватися однорідні члени?

Для актуалізації опорних знань на дошці написані речення з різними видами зв’язку між однорідними членами. Учні читають і пояснюють:

Місяць пливе оглядати і небо, і зорі, і землю, і море. (Т. Шевченко).

Махнула птиця крилом – закрила півсвіту чорним рядном. (Народна творчість, загадка).

Сіє, жне і косить, а їсти не просить. (Народна творчість, загадка).

ІІ.Мотивація навчання учнів. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні ви поглибите свої знання про однорідні члени речення. Під час виконання практичних вправ пригадаєте, як здійснюється сполучниковий, безсполучниковий і змішаний зв’язок між ними. Крім даної теми, будемо вдосконалювати навички синтаксичного розбору, повторимо  правопис префіксів. Сьогодні ви довідаєтеся про такий вид народної символіки, як квіти та їх кольори. Таким чином поглибите свої знання з народознавства.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння знань.

Тренувальні вправи. Учні записують на дошці продиктовані речення, визначють і підкреслюють однорідні члени, визначють типи зв’язку. Паралельно пояснюють правопис префіксів.

Зелене листя барвінку не в’яне ні взимку, ні влітку, а навесні звеселяє очі блакитними зірочками цвіту. В Україні здавна люблять і шанують цю розкішну рослину, розповідають про неї легенди. Із барвінку не тільки плели весільні вінки, але й зав’язували в хрестинну квітку – на довгий вік молодятам і новонародженому.

Пояснювальний диктант. Учні записують у зошити продиктований учителем текст, визначають однорідні члени речення, типи зв’язків між ними. Під час пояснення користуються таблицею і звертають увагу і на правопис повторюваної орфограми.

Колись букети складали з кропу, селери, петрушки, кмину. Пізніше почали використовувати для цього квіти, прикрашати ними оселі. Зародилася навіть мова квітів, щоправда, спершу на Сході, а потім і на Україні. У англійців незабудка означає любов, а в українців – пам'ять. Червоний колір символізує життя і любов, а білий – чистоту і незрадливість.

Самостійна робота з підручником. Виконання вправи. Сильнішим учням можна запропонувати скласти і записати в зошити речення з різними типами зв’язку між однорідними членами. Під час перевірки виконання вправи і складених речень слід вимагати правильної інтонації.
Самостійна робота. Заготовлений на дошці текст прочитати з правильною інтонацією. Визначити, до якого стилю він належить. Самостійно виписати однорідні члени, пояснити засоби зв’язку.

Кольорова гама при складанні і оформленні букету має підкорятися певним правилам. Поєднання червоного і блакитного кольорів символізує вірність, кохання. Жовтий колір означає невірність, розлуку, а у поєднанні з червоним – нагороду, повагу. Букет із двох білих чи червоних квіток символізує щасливе подружжя і пасує до весілля.

Робота в групах. Скласти твори-мініатюри (4 – 5 речень) на довільну тему, використовуючи однорідні члени речення.

IV. Підсумок уроку. Пояснення домашнього завдання.

Дома учні повинні вивчити теоретичний матеріал, виконати вправу за підручником і повторити правопис апострофа і м’якого знака. Сильнішим учням пропонується скласти 6 – 8  речень з різними типами зв’язку між однорідними членами.

Індивідуальні завдання: виписати зі збірника усної народної творчості прислів’я, приказки, загадки тощо з однорідними членами; скласти вірш на довільну тему, використовуючи однорідні члени.


Теги: Гриценко Г.І., однорідні члени
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 91/17


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar