Головна » Українська література |
Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом С.Черкасенка; розпочати роботу щодо аналізу програмового твору «Маленький горбань; з’ясувати ідейно-тематичне спрямування; розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння висловлювати власні міркування про красу зовнішню і красу людської душі (внутрішню); сприяти вихованню доброти, чуйності, поваги (Слайд № 3) Тип уроку: засвоєння нових знань (з елементами інформаційно-комунікаційної технології: мультимедійні слайди та технології проблемного навчання: проблемні питання) Форма уроку: урок-інформація Обладнання: портрет С.Черкасенка, тексти твору, малюнки до твору учнів (за наявності), ілюстративний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор Методи і прийоми: метод „Мікрофон”, «Гронування», «Незакінчене речення», «Мозкова атака», «Коло ідей», «Кольорова феєрія»
Очікувані результати: розповідатимуть про життя С.Черкасенка; Епіграф: Живи, добро звершай! Та нагород за це не вимагай! Хай оживає істина стара: Людина починається з добра. Л.Забашта Підготувала: вчитель української мови та літератури гімназії № 9 Кіровоградської міської ради Кіровоградської області Дуняшенко Наталія Василівна
Хід уроку: Організаційний момент Доброго дня! Мотивація навчальної діяльності учнів Вчитель: Уже дзвінок нам дав сигнал: Працювати час настав. Тож і ми часу не гаймо. Роботу швидше починаймо. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Девіз нашого уроку: (на дошці) Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати. (Слайд № 1) Людина починається з добра, Із ласки і великої любові, Із батьківської хати і двора, З поваги, що звучить у кожнім слові. Людина починається з добра, З уміння співчувати, захистити. Це зрозуміти всім давно пора, Бо ми прийшли у світ добро творити. Людина починається з добра, Із світла, що серця переповняє. Ця істина, як світ, така стара, А й досі на добро нас надихає. Кожна людина – це частина соціуму. Це частина Добра на Землі. Так повинно бути за всіма законами природи і життя. Сьогодні перед нами постане образ хлопчика Павлика, який є взірцем справжньої краси. А наше завдання протягом уроку навчитися розрізняти у вчинках людей добро і зло, милосердя і бездушність. Тема уроку…(Слайд № 2) Мета уроку…(Слайд № 3) Прокоментуйте епіграф до нашого уроку… (Слайд №4) Ваші очікування... (прогнозисти, метод «Мікрофон») Проблемні питання: (на дошці) Якою має бути людина? Актуалізація опорних знань Бесіда: Які риси характеру в людині ви поважаєте, а які засуджуєте? (добро, порядність, чесність/зло, непорядність, підступність) IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу Вчитель: «Родився мрійником – і мрійником сконаю!» – так написав у одному вірші про себе Спиридон Черкасенко. Він справді був мрійником, який хотів, аби люди жили, сповідуючи християнські закони любові до ближнього. Але був він не тільки мрійником – цей чудовий лірик, прозаїк, драматург, був людиною чину, дії в ім'я любові до України, до свого народу... Самостійна робота учнів: Портрет С. Черкасенка. Слова «…Якщо не жити, то бодай померти на Україні» (на дошці) «Гронування» Познайомлять нас життєвим і творчим шляхом митця «Біографи» Завдання учням: Скласти анкету митця (на дошці, індивідуальні картки) Коли, де, в якій родині народився С. Черкасенко? (24 грудня 1876 року в містечку Новий Буг, що на Миколаївщині, в селянській родині).
Перед тим, як ми почнемо працювати над твором, давайте згадаємо що таке оповідання, сюжет, композиція. В цьому нам допоможуть «Літературознавці».
Оповідання – невеликий прозовий твір, у якому розповідається про якийсь епізод із життя одного персонажа (або кількох).
Для оповідання характерно: * обсяг твору невеликий; * кількість подій із життя головного героя незначна; * зображуваний відрізок часу короткий; * кількість героїв твору невелика; * мова – прозова.
Самостійна робота учнів:
Завдання учням: Скласти літературознавчий словничок, підібравши відповідні терміни до поданих визначень (індивідуальні картки)
термін визначення частина художнього твору – початок руху сюжету. частина художнього твору – момент найвищої напруги дії. частина художнього твору, що містить розвиток дії твору. Заключний момент розвитку основної дії твору. подія або ряд послідовних подій, що послідовно розвиваються і становлять зміст літературного твору. головне питання, яке висвітлює автор у своєму творі. Терміни для словничка: Тема художнього твору, сюжет, зачин, основна частина, кульмінація, розв’язка. Робота над твором С.Черкасенка «Маленький горбань» Вчитель. Додому вам було завдання прочитати оповідання «Маленький горбань» (с. 78-87) 1.Обмін враженнями Чи сподобалося воно вам? Метод «Незакінчене речення» (на дошці) Прочитавши назву твору, я: подумав… 2.Переказ учнями найбільш цікавих, вразливих фрагментів твору + демонстрація учнівських малюнків до твору – виступи ораторів 3.Словникова робота: (на дошці) Вигін – місце, куди виганяли худобу, де збиралася громада, гралися діти; Слобідка – містечко; Крем’яхи – гладенькі камінці, які діти використовують для гри; Наїжачувати – піднімати догори; Халупа – бідна хатка; Видочок – обличчя; Катран – рослина, що росте у степах, має велике листя й багато білих квіток Ковила – трав’яниста степова рослина родини злакових Дзиглик – стільчик 4. « Мозкова атака» Вікторина на уважність Де проходить дія оповідання? (в шахтарському містечку) 3. Який був день? (ясний, погожий) 4.Чим займалися дівчатка? (гралися) 5. А в що гралися дівчатка? (в крем’яхи) 6. За чим спостерігали дід Антип і Павлик? (за хлоп’ячою грою в м’яча) 7. З ким здебільшого грався Павлик? (з дівчатками) 8. Яку казку розповідала мати хлопцеві? (про діда в червоних чоботях, брехливу Козу рогату, про Зайчика-Побігайчика) 9. Якими словами автор передав любов мами до сина? (мій любий, соколику, моя дитино с. 80) 10. Якою була пам’ять у Павлика? (прегарна с.81) 11. Якими були думки й серце хлопця? (думки – лагідні, серце – чуле с.81) 12. За кого заступився головний герой, коли хлопці припинили гру, потім посварилися? (за хлопця, власника м’яча с 82) Самостійна робота учнів: Завдання учням: 5. «Заповни таблицю» (один учень біля дошки) Тема Ідея (головна думка) Композиція Експозиція Зав’язка Кульмінація Розв’язка
Довідка: Тема: зображення страждання шахтарського хлопчика Павлика через вади у стані здоров’я (горб), що сприяло негативному, зневажливому, ставленню до нього сільських хлопців Ідея: уславлення дитячої доброти, щирості (Павлика); засудження жорстокості у стосунках між дітьми, ставленні до природи (Захарко) Композиція: Експозиція: знайомство з героями твору; страждання Павлика через горб Зав’язка: рішення дітей піти на вигін по катран Кульмінація: сварка, а потім побиття Захарком Павлика за те, що останній боронив від знищення пташині гнізда Розв’язка: порозуміння між Захарком і Павликом 6.Робота за варіантами: I варіант: Створіть пам’ятку: «Як стати добрим і милосердним?» II варіант: «Коло ідей»: Чи зміг би я пробачити людині, яка заподіяла мені зло? Вчитель: На наступному уроці ми з вами більше поговоримо про характери героїв, а особливо про Павлика. Як ви ставитеся до людей із фізичними вадами? Чи винні вони, що народилися або стали каліками? Пошуковці. Серед людей, які мали фізичні вади є і поети, і художники, і спортсмени. (Слайд № 5) (Художник Микола Бідняк - натрапивши на польову міну, втратив обидві руки, але був лауреатом Національної премії ім. Т. Шевченка, кавалером ордена Ярослава Мудрого V ступеня, членом Спілки художників України, поетеса Ганна Дущак, яка через помилку лікарів багато років була прикута до ліжка; поет із Вінничини Володимир Забаштанський, який у юності втратив зір і обидві руки, але переміг свої вади, навіть став членом Спілки письменників України; Самченко Руслан – спортсмен-інструктор команди України серед спортсменів з ураженням опорно-рухового апарату, учасник Параолімпійських ігор)
Міжнародний день інвалідів… (3 грудня) V. Закріплення вивченого матеріалу 1. «Встановіть відповідність»: Завдання. Користуючись текстом твору, встанови відповідність між порядком пунктів плану оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань» і частинами сюжету. (Слайд № 6)
Правильний порядок План
1. Скривджений Павлик.
2. Суперечка за долю пташенят.
3. Відмова Павлика від розправи, його вміння прощати.
4. Світ нениних казок.
5. Перша сутичка між Павликом і Захарком.
6. Весело й шумно на вигоні за шахтарською слобідкою. 2.«Мікрофон»: Вчитель: * Чого вас навчило оповідання? * Який урок життя ви взяли для себе? * До чого спонукає твір? «Кольорова феєрія»: (Слайд № 7) * Чи справдилися ваші очікування? * Чи задоволені ви своєю роботою? Червоний – так
Помаранчевий – ні
Зелений – не зовсім
VI. Підсумок уроку. Оцінювання учнів Доброта і чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розділити чужий біль, підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді – це в характері нашого народу. Лікування добротою потребують не тільки хворі та самотні, а й цілком благополучні й здорові люди, в яких душа черства й глуха до чужого горя. Лікування милосердям потрібне і тим, хто не бачить і не чує кривди й болю, несправедливості й горя. З давніх-давен дзвони, окрім богослужіння, повсюдно використовувались і для сповіщення про якесь лихо, біль, на сполох під час пожежі, ворожого нашестя. Сьогодні дзвони б’ють на сполох, закликаючи нас до Милосердя, Доброти. Бо тільки милосердя робить нас справжніми людьми. Своїм твором С.Черкасенко закликає нас любити людей, допомагати іншим, бути добрими та милосердними, оскільки Не залежить доброта від росту, Не залежить доброта від віку, Доброта з роками не старіє, Доброта, як сонце гріє! І про це ми продовжимо говорити на наступному уроці. Вчитель: Перед вами лежать листи самооцінки. Поставте собі відповідні бали за підготовку до уроку.
Моя робота на уроці Оцініть себе по кожному з визначених напрямів від 0 до 2 балів. Ви брали активну участь на уроці ___________________. Всього балів ________. VII. Домашнє завдання (Слайд № 8) «Вибери сам»: Достатній рівень: Інтерв’ю з героями твору: I варіант: Павлик Де ти народився? II варіант: Захарко Хто твої батьки? Скласти порівняльну характеристику Павлика й Захарка. Високий рівень: Скласти «Монолог добра» за алгоритмом: Я – добро. Я живу… Я мрію… Я роблю… Я знаю… Я допоміг (допомогла)… Я бажаю…
Бібліографія: Черкасенко С. Твори: У 2 т. — К.: Дніпро, 1991. — Т.1. — 891 с.; Т.2. — 671 с.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |