Головна » Українська література

Спиридон Черкасенко „Маленький Горбань”

Мета: допомогти учням сформувати власні поняття про красу, осмислити роль високих моральних якостей у становленні власної особистості; розвивати навички ведення дискусії щодо проблемних понять; виховувати здатність до співпереживання.

Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації учнів до оповідання, ілюстрація І. Їжакевича до поезії Т. Шевченка «І золотої й дорогої».

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

 Створення відповідної емоційної атмосфери, яка сприятиме глибшому усвідомленню шестикласниками змісту художнього твору. Учитель демонструє ілюстрацію І. Їжакевича до поезії Т. Шевченка «І золотої й дорогої» й декламує:

І золотої й дорогої

Мені, щоб знали ви,

Не жаль моєї долі молодої.

А іноді така печаль

Оступить душу, аж заплачу

А ще до того, як побачу

Малого хлопчика в селі.

Мов одірвалось од гіллі,

Одно-однісіньке під тином

Сидить собі в старій ряднині.

Ви бачите маленького хлопчика серед розкішної української природи наодинці зі створеним власною уявою таємничим світом, у якому, як у добрій казці, немає місця злу та жорстокості. Дитина в полоні фантазії.

Заздалегідь підготовлена учениця (випереджувальне завдання) читає напам’ять уривок з оповідання «Маленький горбань» про мрії Павлика.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

1. Мотивація навчальної діяльності школярів.

Чи впізнали ви хлопчика?

Так, це Павлик, герой оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань». Героями багатьох творів письменника є діти, яких доля покарала сирітством і каліцтвом і водночас нагородила добрим, вразливим серцем.

Сьогодні я пропоную поговорити про вічні, непідвладні часу цінності – добро, милосердя, красу людської душі – і замислитися, чому в людських стосунках так багато зла.

Тему уроку учні записують в зошитах.

Цілі записані на картках у кожній групі.

А чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? (Доповнення, відповіді учнів).

2. Створення асоціативного куща

Як ви вважаєте, що означає слово «краса»?
Огляньтеся довкола: що красивого ви бачите біля себе? Чи красивий ранок, коли прокидаєтеся, посміхаєтеся сонцю, що заглядає у вікно? А селище? Чи подобається вам, коли йде тихий, лагідний сніг?

 

А що означає, коли про людину кажуть красива? Чи лише зовнішність при цьому оцінюють?

Яку людину можна назвати красивою? Чи варто на зло відповідати добром? Саме ці проблеми безпосередньо чи опосередковано порушує в оповіданні «Маленький горбань» автор.

Розв’язуючи їх, ви примірятимете до себе вчинки героїв і формулюватимете власні моральні принципи.

Уявіть себе героями твору й поговорімо відверто.

ІІІ. Формування й удосконалення вмінь та навичок

Слово вчителя. Історія каліки Павлика, що її розказав С. Черкасенко, хвилює читачів.
Евристична бесіда.

То яким же змалював письменник Павлика? Візуально уявити хлопчика нам неважко, бо автор кілька разів пише про його зовнішність. Прочитайте портрет Павлика.
На які деталі звертається особлива увага?
«Страшний химерний горб» і «глибокі, променисті, розумні та сині, як небо, очі»?

Кажуть, очі – дзеркало. Якщо так, то що ви скажете про його душу?

(Чудове серце. Поважна, повчальна мова. Лагідні думки. Серце чуле до всяких пригод, що траплялися створінням малим та беззахисним).

Павликове каліцтво – це спокута гріхів батька-п’яниці. Та скривджений природою хлопчик виростав добрим і чуйним.

Щоб дати відповіді на поставлені на початку уроку запитання, маєте попрацювати, виконати певні завдання.

Робота в групах.

1 група. «Актори». Готують виразне читання за особами запропонованих уривків.

2 група. «Критики». Завдання: виписати із запропонованого уривка звертання. Дати відповідь на запитання: «Чи можна за цими звертаннями визначити ставлення матері до своєї дитини?»

3 група. «Читачі». Підготувати розповідь, як дідусь хотів провчити Захарка. Підготувати відповіді на поставлені запитання, підтвердити текстом відповіді.

4 група. «Письменники». Написати «Лист Захаркові».

Представлення роботи груп.

Слово вчителя. Оповідання починається сценою: дідусь та онук здалеку спостерігають за грою дітей і коментують її. Прислухаймося до їхньої роботи.

Інсценізація уривка (с. 79)

Дійові особи: автор, дідусь, Павлик.

Запитання до хлопчика, який грав дідуся:

Чому Вам стало ніяково, дідусю?
Як Ви ставилися до дружби внука з дівчатками?

Учитель. Мама хлопчика проводила з дитиною мало часу, тому що з ранку до вечора працювала.

Але довгими зимовими вечорами вона всю свою любов і увагу віддавала синові.

Розглянемо цей епізод.

Інсценізація розмови мами з Павликом про казки (с. 80)

Запитання до учениці, яка виконує роль матері:

Павлик не любив, коли Ви співали. Ви не знаєте, чому?
Як Ви гадаєте, слухав Павлик Ваші казки чи тільки вдавав, що слухає, а думав про своє?

Запитання до групи «Критики»

Які звертання ви записали?
Чи можна за цими звертаннями визначити ставлення матері до своєї дитини?

Учитель. Отже, Павлик виростав в атмосфері любові та ласки рідних. Але був усе-таки самотнім.

«Читачі». Підтвердіть мої слова текстом (с. 81) і подумайте:

Що ще, крім каліцтва, заважало Павликові вписуватися в хлопчаче товариство?
Хлопці, чому ви не брали Павлика гратися?
Дівчатка, ви ж охоче гралися з ним, ще й сперечалися, до чийого товариства пристане Павлик. Чому?

Учитель. Настав час поспілкуватися з Павликом. Та мені хотілося б, щоб його роль виконував не один хлопчик. Можливо, поставивши себе на місце героя, ви краще збагнете його вчинки та характер.

Хто вважає, що добре розуміє Павлика?

Запитання до учнів, що підняли руки.

Павлику, тобі часто сняться сни? Які вони?
Ти заступився за хлопчика, якого бив Захарко. Чому ти так вчинив?

Учитель. – Хто хоче побувати в ролі Захарка?

Запитання

Захарку, як ти звертався до хлопчика? Називав його на ім’я чи якось інакше?

Учитель. Дитина, яка вдома була синочком, серденьком, соколиком, на вулиці чула від хлопців-однолітків лише жорстоке «горбатий».

Відчуваючи свою неповноцінність, Павлик уникав гурту, усамітнювався й мріяв. Та того пам’ятного дня трапилася подія, яка все змінила. Захарко знайшов гніздо жайворонка й помітив його паличкою, щоб згодом зруйнувати. Поведінка Павлика змінюється.

Якою була перша реакція хлопчика? А потім?
Яке рішення приймає Павлик?

Інсценізація. (Автор, Павлик, Захарко, Пронька).

Учитель. Розправа Захарка була жорстокою. Не можна читати спокійно, як він люто б’є беззахисного й слабкого Павлика. Щось звіряче й садистське з’являється в хлопця.

Автор не шкодує читача, описуючи розлюченого Захарка.

Які слова змусили вас здригнутися?

Питання до учня, який виконував роль дідуся.

Автор каже, що думи Ваші були чорні. Які це чорні?

До учениці, яка виконувала роль матері.

Опишіть Ваш стан, коли дізналися про побиття Павлика.

Учитель. Дідусь вирішив діяти. Що ж він зробив? (Запитання до «читачів»)

«Читачі». Переказ епізоду, як дідусь хотів провчити Захарка.

Міні-диспут «Чи потрібно пробачати зло?»

Ви вірите Захаркові? Чи зрозумів він свою провину?
Чи стануть хлопці друзями?
Павлик називає Захарка «не сердитим, а … гарним». Який зміст він вкладає в це слово?
Яким бачиться вам Павлик?

Учитель. Наші «письменники» уважно нас слухали й написали «Лист до Захарка». Прослухайте його. («Письменники» читають листи).

Учитель. Із гидкого каченяти з казки Андерсена виріс прекрасний лебідь. У житті, на жаль, так не буває. Павлик залишиться калікою.

Як, по-вашому, складеться його доля?
Кажуть, що краса врятує світ. Що ще, по-вашому, може врятувати світ від жорстокості.

V. Закріплення знань, умінь та навичок.

1. Гра «Розгадай прислів’я»

У мудрій книзі зашифровано прислів’я.

Розгадайте його.

 

2. Підсумок уроку

- Хто з учнів, на вашу думку, найкраще зрозумів авторський задум оповідання й заслуговує найвищого балу?

«Мікрофон». - За що б ви подякували авторові оповідання С. Черкасенку?

Учитель декламує вірш М. Луківа.

Не забудь ні старця, ні дитину.

Поділись останнім сухарем.

Тільки раз ми на землі живем,

У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати,

Мудрість завше доброю була.

Навчайтеся, діти, великому вмінню – дару співпереживання, подайте тим, хто потребує підтримки, не будьте байдужими, бо через мовчазну згоду байдужих чиняться всі злочини на землі.

Пильніше придивляйтеся до однолітків, адже серед них є й несправедливо зневажені, і кривдники. Робіть добро на землі!

V. Домашнє завдання.

Дати розгорнуту відповідь на запитання: «Яких висновків дійшов я, прочитавши оповідання» або підібрати матеріали про видатних людей з обмеженими можливостями, які подолали свою долю злу. * Написати продовження, як, по-вашому, складеться доля Павлика.


Теги: Ольга І.Н., Черкасенко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 207/7


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar