Головна » Українська література |
Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, змістом його оповідання, навчати виділяти та пояснювати в оповіданні найбільш вражаючі фрагменти, давати власну оцінку зображуваному; розвивати навички виразного читання, уміння переказувати; сприяти вихованню любові до світу природи і людини в ньому, добра та милосердя. Тип уроку: вивчення нового матеріалу Обладнання: портрет письменника, індивідуальні картки, ілюстративний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор Методи роботи: метод «Гронування», «Незакінчене речення», метод «Кольорова феєрія», «Мікрофон», метод «Вибери сам» Епіграф: Природа — вічний зразок мистецтва, а найвизначніший та найблагородніший предмет у природі — людина. В. Бєлінський Природа не храм, а майстерня, і людина в ній працівник. І. Тургенєв Підготувала: вчитель української мови та літератури гімназії № 9 м. Кіровограда Дуняшенко Наталія Василівна Хід уроку: Організаційний момент Слово вчителя: Велике щастя для людини - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть, бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало. Повідомлення теми та мети уроку (Слайд № 1, 2) Поясніть епіграфи (Слайд № 3, 4) Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Народився… Виступи біологів: (Слайд № 6, 7)
Рід ссавців, найбільший представник родини оленевих. Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м, довжина хвоста 12—13 см; маса 360—600 кг, самки дрібніші за самців. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг. Голова велика, горбоноса, з нависаючою м'ясистою верхньою губою. Під горлом м'який шкірястий виріст (т. зв. «сережка»), що досягає 25—40 см. Шерсть груба, буро-чорна; ноги світло-сірі, майже білі. У самців є величезні (найбільші у сучасних ссавців) роги, нерідко лопатоподібні за формою (особливо виразна лопатоподібна форма у якутських і американських лосів); їхній розмах досягає 180 см, маса — 20—30 кг. Роги лось скидає щорічно в листопаді — грудні і ходить без них до квітня — травня. Всього на Землі — близько півтора мільйонів. Приблизно половина загальної популяції лосів живе у Росії, приблизно 730 тисяч особин.
Підберезники ростуть у березових чи змішаним з березою лісах і в перелісках з червня по жовтень. Капелюшок плоско-опуклий. Верхня сторона капелюшка буває ясно-сіра, жовтувата чи темно-бура, майже чорна, знизу біла, з віком сіріє. М'якоть капелюшка біла, при зламі довго не темніє. Існує різновид підберезника, у якого м'якоть на зламі рожевіє. Ніжка сірувато-білого кольору з темними лусочками, у молодих грибів вона порівняно товста, але з віком витягається. Виступи географів: (Слайд № 8, 9)
Заповíдник – територія, на якій зберігається в природному стані весь її природний комплекс. Заповідники виділяються як унікальні пам'ятки історії і культури, живої і неживої природи. В Україні перебувають під охороною держави. Найвідоміші з них: Асканія-Нова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський, чорноморський, Український степовий, ялтинський гірсько-лісовий… Головні функції українських заповідників — збереження флори і фауни, охорона непорушених чи малопорушених природних ділянок (еталонів природи), вивчення екології тварин і рослин. Заповідники використовуються і як бази наукової пропаганди охорони природи.
Тайга (слово монгольського походження) — це біом хвойних лісів помірного та частково субарктичного поясу Північної півкулі. Тайга займає більшу частину Канади, Швеції, Фінляндії, Норвегії, та Росії (особливо Сибіру), частину Аляски, північно-східного Китаю, крайній північний схід Естонії, а також деяких районів на крайній півночі Монголії та основну територію штатів Орегон та Вашингтон (США) і Шотландії, і є найбільшим суходільним біомом. Окрім хвойних рослин, в тайзі зустрічаються (але не грають основної ролі в біоценозі) і дрібнолисті листопадні дерева — такі як береза, осика, вільха та верба; в основному листопадні дерева зустрічаються в регіонах, де не спостерігаються найнижчі притаманні території тайги зимові температури. Найпівденніші ділянки тайги можуть включати в себе такі дерева як дуб, клен та в'яз, розпорошені серед хвойного лісу (такі риси характерні для тайги в північному Казахстані).
4. Бесіда за змістом твору: 1. Що вас найбільше вразило в оповіданні «Лось»? Чому? 2. Чи можна назвати лося головним персонажем твору? Поясніть свою відповідь, посилаючись на текст. 3. Чому лось потрапив в ополонку? Як він поводився у воді? 4. Які художні засоби використав Євген Гуцало для опису поведінки лося в ополонці? Яких людських рис він надав тварині? 5. Знайдіть у творі місця, де описується, як хлопчики врятували лося. Які почуття переживали діти? 6. Знайдіть у тексті портрети братів і дядька Шпичака. Як автор ставиться до цих персонажів? Підтвердіть свою думку словами з твору. 7. Що переживав і думав Шпичак після від'їзду братів? Чим зумовлені ці переживання? Чи справді дядькові стало шкода лося? 8. Чому діти не сперечалися з дядьком, нічого не відповіли на його обіцянки поділитися м'ясом, віддати роги? Як ви діяли б на їхньому місці? 5. Робота в групах Перша група: Характеристика образу лося (Метод «Гронування») (Слайд № 10)
- Це був великий звір з широкими грудьми, які легко здималися од дихання. Його роги нагадували осінній низькорослий кущ, з якого обнесло листя; - Лось був старий і бувалий самець; - Неквапно попрямував до тієї поляни, на якій любив найчастіше бувати…Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась така висока трава. Що в ній, прилігши, лось міг сховатися до половини; - Намагався поводитися обачно…сили поступово покидали його; він поводився смирно; - Він пробуватиме безперервно, доти, доки дихатиме; лось виявився дужий і життєлюбний. Робота біля дошки: Завдання: Дослідити кардіограму ((від кардіо... і «...грама») графічне зображення діяльності серця за допомогою приладу кардіографа) почуттів лося: від знайомства читача з ним до рокового пострілу Нащулив вуха Тривога в крові Шкура на грудях здригнулася Тріщання пробудило в ньому неясний страх Лось завмер В його очах появився ніжно-золотавий полиск Знову захвилювався, знову насторожився, очі набрякали а в ногах прокинулося бажання бігти й тікати кров’янистим смутком горіли червоним розпачем його очі засвітилися тямою він зітхнув на повні груди Друга група: Характеристика хлопчиків та дядька Шпичака (Слайд № 11) Заповни таблицю: Тема та ідея оповідання (Слайд № 12)
IV. Закріплення вивченого матеріалу 1. Доповніть речення потрібними словами (Метод «Незакінчене речення»): 1. Лось був старий самець, уже звик до..., в який потрапив із тайги. 2. Коли лось ступив на..., то під ним приглушено торохнуло, і річка затріщала. 3. Молодший брат сказав: «Дивись, он... купається!» 4. Щоб врятувати лісового красеня, хлопці розширили... і прорубали доріжку до берега. 5. Діти спочатку й уваги не звернули на..., але коли лось упав на сніг, вони зрозуміли, по кому стріляли. 6. Але діти все ще не вірили, що... мертвий, а тому уважно приглядалися, щоб не проґавити тієї миті, коли ворухнеться, щоб звестись на ноги. 2. Розгадайте кросворд: (Слайд № 13) Запропонуйте формулу взаємин людини та природи: ЛЮДИНА + ПРИРОДА = … (ключове слово) 1. Що пообіцяв віддати дядько Шпичак хлопцям за мовчання? (роги) 2. В що лось дедалі глибше занурювався? (в льодяну кашу) 3. Якою була весняна крига? (зрадливою) 4. По що приїхали хлопці? (по хмиз) 5. Якою ставала тиша «з настороженої й сліпої»? (осмисленою) 6. Чим ткнув Шпичак вбитого звіра? (носаком) 7. Куди спробував вискочити лось з ополонки? (на лід) 8. Хто переслідував лося восени в чорному бору? (вовча зграя)
V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів Метод «Мікрофон»: - Що ви відкрили нового для себе в цьому оповіданні? - Які висновки ви зробили для себе? Метод «Кольорова феєрія»: (Слайд № 14) На дошці намальоване дерево, на гілки якого потрібно прикріпити стіки у формі листочків (враження від проведеного уроку) Вчитель: Отже, збереження фауни i флори залежить вiд людини, ïï совiстi. Ставлення людини до природи - це мiрило людськоï моралi. Справжня любов до рiдноï землi повинна бути не лише споглядальною, а й активною, дiєвою, спрямованою на захист i примноження багатства рiдного краю. V. Домашнє завдання Метод «Вибери сам»: (Слайд № 15) 1. Намалюйте ілюстрації до твору, прокоментуйте їх. 2. Написати твір-роздум на тему: «Що потрібно для того, щоб роги лося щовесни зеленіли, наче «розложистий кущик»? 3. Спрогнозуйте кінцівку оповідання, уявивши, що в творі не з’явився дядько Шпичак. Бібліографія: 1. Євген Гуцало /Дивосвіт “Веселки”: Антологія літератури для дітей та юнацтва: В 3-х т. Т. 3. – К., 2005. – С. 259. 2. Євген Гуцало //Історія української літератури ХХ століття: В 2-х кн. Кн. 2. – К., 1998. – С. 318-322. 3. Євген Гуцало //Кодлюк Я.П., Одинцова Г.С. Розповіді про письменників. – Тернопіль, 2003. – С. 25-26. 4. Морозюк Н.Ф. Філософія добра і зла в оповіданнях Євгена Гуцала /Н.Морозюк //Укр. літ. в загалноосвіт. шк. – 2006. - № 8. – С. 29-31. 5. Савчук Н. Руйнація інстинкту материнства в оповіданнях Євгена Гуцала /Н.Савчук //Укр. мова та літ. – 2006. – № 16. – С. 11-13. 6. Шевченко А. Феномен Євгена Гуцала /А.Шевченко //Дивослово. – 2003. – № 3. – С. 22-24 7. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: „Основа”, 2010.- 88 с.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |