Головна » Українська література

Спиридон Черкасенко. „Маленький горбань”. Краса й незахищеність людської душі. Образ Павлика - душевно красивого й щедрого хлопчика

Мета: зрозуміти психологію головного героя та інших пер-сонажів, допомогти учням сформувати власні поняття про красу зовнішності та красу людської душі(внутрішню), ос-мислити роль високих моральних якостей у становленні власної особистості; розвивати навички ведення дискусії щодо проблемних питань, творчу уяву; виховувати здат-ність до співпереживання, почуття прекрасного.

Обладнання: епіграф, дидактичні матеріали, підручник.

Хід уроку

Організація класу (емоційна настанова)

Сьогодні на уроці у нас переважатиме групова робота, тому, щоб краще відчувати і розуміти один одного, візьміться за руки, пригадайте свій добрий вчинок і поділіться часточкою доброти з однокласниками.

Основна частина

Правила роботи в групі:

Слухати всіх і чути кожного
Працювати щонайкраще, бо підведеш товаришів
Уважно слухати керівника групи

Отож, розпочинаємо, не забудьте, що успіх групи залежить від старанності і наполегливості кожного!

Епіграф

      Творімо добро!

      Поспішаймо творити,

      Бо гарне людині

      Приємно зробити,

      Творімо добро!

(передбачення)

? Як ви вважаєте, про що і про кого ми будемо сьогодні вести розмову на уроці?

 Спробуймо передбачити тему та основну думку нашого уроку.

(завдання) Поєднайте прислів’я, прочитайте ті, які, на вашу думку, будуть відповідати темі та головній думці нашого уроку.

Чия відвага -                              добре й тобі буде.

Робиш добро – не кайся,          що крила пташині.

Знання людині,                          того й перемога.

Добре роби -                              а не чужим словам.

Вір своїм очам,                         робиш зло – зла й сподівайся.

Оголошення теми та мети уроку

Так, ми будемо обговорювати одну з найбільших людських чеснот – доброту, спробуємо зрозуміти психологію голов-ного героя оповідання С. Черкасенка «Маленький горбань». Допоможе нам, як завжди, текст.

Перевірка домашнього завдання

Переказ тих епізодів оповідання, які вразили найбільше.

Опрацювання матеріалу

Аналізуючи оповідання «Маленький горбань», спробуймо знайти відповідь на питання «Яку людину можна назвати красивою?»

Тільки уявивши себе на місці героя твору, можна краще зрозуміти його вчинки та характер (спробуйте перевтілитися).

Допоможе нам міні-вікторина:

Які сни сняться Павликові?
Чому Павлик заступився за хлопчика, якого бив Захарко?
Чому Павлик мало не плакав? Чи боявся Захарка?
Чому Павлик уникав гурту, усамітнювався і мріяв?
Зачитайте у ролях текст від слів «Павлик сидів на тра-ві…» до слів «…кинулись врозтіч».
Чи мав Захарко право бити?
Доберіть слова, які б характеризували стан дідуся і ма-тері, коли ті дізналися, що Павлика  побито.
Чому Павлик не захотів «віддячити» Захаркові?
Чим завершилася ця історія? Чи зрозумів Захарко свою провину?
Павлик назвав Захарка «гарним». Що він уклав у це слово?
Яка доля, на думку дідуся і мами, чекала Павлика?

Та повернімося до нашого героя (фіз.хвилинка)

Павлик сів собі на горбочку й тішився з того: сині, як небо, очі його дивилися спокійно й задоволено. Чулим ухом ловив хлопець ніжну, дзвінку жайворонкову пісеньку…

Послухаємо й ми пісеньку, а одночасно відпочинемо.

Робота з таблицею

Порівняємо зовнішність Павлика і його внутрішнє єство, душевні якості, вчинки. Для цього групам необхідно заповнити таблицю.

Риси зовнішності

Внутрішні душевні якості

 

Презентація роботи груп

Висновок.? Так що ж у характері Павлика допомогло йому перемогти злість, жорстокість і бездушність Захарка?

Що, на вашу думку, сильніше – слово чи кулак?

Хто насправді сильніший – скалічений Павлик чи здоровий Захарко?

Усна характеристика Павлика

Підготуйте усну характеристику Павлика, використовуючи свої творчі роботи та нашу попередню роботу.

- розповідь 3 учнів

?? Поміркуйте, чи можна вважати Павлика красивою людиною?

Закріплення

Щоб об’єднати всі думки, підбити підсумки, групи отримують останнє на сьогодні завдання:

– сенкан (п’ятиряддя) - Добро;
– сенкан - Краса;
– римоване правило доброти (…….пробачай,

                                                         ....... не звертай,

                                                         ....... пожалій,

                                                         ....... зігрій.)

3. Підсумок  

Які види роботи вам найбільше сподобалися?
Що вам вдалося на уроці, а що – ні?
Керівники груп, оцініть роботу ваших товаришів.
Я хочу підкреслити вдалу роботу….., а….., сподіваюся, будуть працювати краще.

4.Домашнє завдання

 а) підготувати розповідь про людей з обмеженими можливостями, які подолали свою злу долю;

 б) продовжити речення: «Добра людина – це…»


Теги: Литвин Л.М., Черкасенко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 634/152


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar