Головна » Українська література

С. Черкасенко „Маленький горбань”. Твір про красу й незахищеність людської душі. Образ головного героя, ставлення до нього автора, інших дій

Мета уроку: навчальна: розкрити духовний світ головного героя; характеризувати його вчинки, пов’язуючи із життєвими ситуаціями; розвивальна: розвивати творчу уяву учнів; уміння логічно й образно мислити; грамотно висловлювати власну думку; виховна: виховувати в учнів почуття доброти, милосердя, здатності до співпереживання

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь

Міжпредметні зв’язки з українською мовою; музикою

Методи й прийоми: «Павутинка дискусій», «Щоденник подвійних записів», «РОФТ», «Мікрофон», «Формула», репродуктивна бесіда

Обладнання: мультимедійна дошка, дидактичний матеріал, підручник, ілюстрації до твору

Епіграф уроку:

Добро ти людям поспішай творити

Усіх поважай, розумій і люби

Так буде легше і біль пережити

Й здоров’я буде більше тобі

 

Хід уроку

Фаза актуалізації

Організаційний момент
Вступне слово вчителя

( супроводжується музичним акомпанементом на фортепіано у виконанні учениці цього класу)

Доброта, чуйність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити добрим словом та вчинками – це складові нашого народу. Усі ці риси закладаються кожному з дитинства та розвиваються протягом усього життя. І жодні труднощі, негаразди, зло, хамство не зможуть зруйнувати їх в доброї людини.

         Знайомство з маленьким незвичайним хлопчиком Павликом, на мою думку, є підтвердженням цього.

Оголошення теми, мети і завдань уроку; коментар епіграфа (використання мультимедійної дошки)
Технологія очікуваних результатів

Учитель: Діти, а що ви чекаєте від уроку?

Думаю, що на уроці ми навчимось…
Думаю, що робота над образами Павлика і Захара буде навчальною для нас…
Думаю, по-іншому будемо ставитись до людей із фізичними вадами…

Подієвий аналіз твору

Бесіда:

За яких умов ми вперше знайомимось із Павликом?
Чому  більше часу він проводить із дівчатками?
Що ви дізнались про родину, у якій жив Павлик?
Чому дідусь не відпускав онука до хлопців?
Чому Павлик звик бути більше самотнім? Де більше часу він проводить?
Чому мама, коли співає пісеньку для сина, плаче?
Як повів себе Павлик, коли хлопці на чолі із Захаром хотіли забрати жайворонят?
Які почуття охоплювали вас, коли ви читали оповідання «Маленький горбань»?
Назвіть головних і другорядних героїв твору
Серед них виділіть, на ваш погляд, позитивних і негативних
Доведіть, що твір, який ми читаємо, оповідання

Учитель: Отже, я роблю висновок на основі ваших відповідей, що герої твору наділені, як чеснотами так і вадами. Давайте заповнимо таблицю «Життя» із чеснотами та вадами наших героїв. Об’єднаємось парами і попрацюємо.

(Використання мультимедійної дошки)

 

Проблемно – тематичний аналіз твору

Які проблеми порушує автор у творі?

Проблема добра
Проблема  людяності
Проблема стосунків між людьми
Проблема внутрішнього стану героїв
Проблема виховання
Проблема дружби

Фаза побудови знань

Метод «Щоденник подвійних записів»

(Використання мультимедійної дошки)

 

Текст

Рефлекція

Фрагмент твору

Думки учнів про цей фрагмент (приклади)

1.Захарко запропонував забрати жайворонят

 

2.Павлик висмикнув паличку і закинув геть

 

3.Хижим звірем накинувся Захарко на Павлика

Мене такий вчинок обурює…

 

Я захоплююсь цим хлопчиком. Він не побоявся…

Захарко, дійсно схожий на звіра…

 

Пообразний аналіз (супроводжується цитатами із твору)

Запитання до характеристики Павлика

Яким ви уявляєте Павлика?
Що ви відчули, коли вперше познайомились із хлопчиком. Чи засмутило це вас?
На яких рисах автор особливо наголошує?
Як Павлика описав дідусь?
А як би Павлика описав Захарко?
Який внутрішній світ хлопчика?
Чому Павлику більше подобається казка про зайчика? А з чим вам асоціюється зайчик?
А чи є серед вас такі, хто вважає хлопчика гарним?
Як до Павлика ставляться дівчата?
А хлопці?
Як ви ставитесь до Павлика?
А  як до нього ставиться автор?

Самостійна робота в групах. Учні працюють із текстом і складають інформативне гроно

Характеристика Захарка

Ваші перші враження від знайомства із Захарком
Чи мав він авторитет серед однолітків?
Які його риси характеру?
Як ви думаєте хлопці поважають Захарка?
А чи вважаєте ви його лідером?
А хіба можна сказати, що Захарко зовсім духовно нікчемна людина?
Чи заслужив Захарко покарання?
Так хто ж із хлопців красивіший: Павлик чи Захарко?

Робота з ілюстрацією до твору на мультимедійній дошці з’являються ілюстрації до твору

(Павлик із Захарком сидять долі й любенько граються у крем’яхи)

Завдання: Відтворити асоціативний малюнок героя, враховуючи текстовий матеріал та власну уяву

Учитель: пропонує заплющити очі та уявити  цю картину. Звучить музика, що розслабляє мозок

Фаза консолідації

Метод «Павутинка дискусій»

Діти об’єднуються парами, аргументують відповіді, потім об’єднуються  2 пари, але відповідь дають лише одну: так чи ні

 

Чи правильно вчинив Павлик, коли не дозволив дідусеві покарати Захарка?

 

Рольова гра

Учитель: діти, сьогодні до нас завітали телеведуча програми для дітей студії «Контакт». Половинка Дар’я та її помічник, оператор Хоменко Влад.

Телеведуча: Наша телекомпанія готує до ефіру передачу «Краса людської   душі». Мені здається вона перегукується із темою вашого уроку.

                  Дозвольте поспілкуватися з вами і взяти інтерв’ю.

Чи повчальний для тебе твір? Чим саме?
Чим закінчився твір?
Чи зрозумів Захарко свою провину?
А ти віриш йому?
А якщо інші будуть тепер ображати Павлика, як поступить Захарко?
Щоб ви хотіли побажати героям:

Павликові
Захаркові
Матері
Дідусеві

Як ти думаєш, яка доля чекає Павлика?
А чи знаєш ти дітей із певними вадами? Як до них відносишся?
Чи змінилося ваше ставлення до дітей – інвалідів після прочитаного твору?
Які ви висновки зробили для себе?

Контрольно – оцінювальний етап

Підведення підсумків уроку

Технологія «Мікрофон»

«На уроці я навчився …»
«Я дізнався …»
«Я зрозумів…»
Я переконався…»

Метод «Формула»

Отже, добре, чуйне серце маленького хлопчика перемогло жорстокість і зло Захарка. Діти, можна сказати, подружилися. А як  ви розумієте  слово дружба? Давайте утворимо формулу цього поняття

ДРУЖБА = Взаємоповага + щирість + порядність + безкорисливість + взаєморозуміння + … (можливі варіанти дітей із знаками: відняти, помножити, розділити)

Оцінювання
Домашнє завдання:

Виписати цитати про доброту, дружбу
Скласти діалог між Павликом та Захарком, які зустрілися через 20 років

Заключне слово вчителя

Проаналізуйте, діти, свою поведінку. Нехай добрими й милосердними будуть ваші серця. У будь-яких життєвих ситуаціях залишайтеся на висоті, будьте людиною. Пам’ятайте добро. Можна забути того, з ким разом сміявся, але ніколи не забувайте того, з ким разом плакали.

Будьте добрими, говоріть один одному гарні слова, робіть добрі справи і добро буде завжди у вашому домі, родині, а головне – у вашому серці.


Теги: Замкова І.І., Черкасенко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 282/23


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar