Головна » Українська література

Серія уроків за оповіданням Євгена Гуцала «Сім’я дикої качки»

Мета дидактична:

поглиблення знань школярів про життєвий і творчий шлях Є. Гуцала, ознайомлення з його твором «Сім'я дикої качки», з'ясування ідейно-тематичного спрямування, особливості композиції, сюжету програмового оповідання;

Мета розвиваюча:

розвивати творчу уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння узагальнювати, робити висновки, грамотно висловлювати власні думки; формувати світогляд школярів;

Мета виховна:

виховувати почуття любові до природи, оточуючого світу; критично ставитися до власних вчинків, дій; прищеплювати інтерес до творчості Є. Гуцала.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь

Обладнання: портрет Є. Гуцала, бібліотечка-виставка його творів, пейзажні

репродукції. Комп’ютерна презентація про Є.Гуцала та його оповідання «Сім’я дикої качки»,фото диких качок; дидактичний матеріал ( тестові завдання, картки)

 

Епіграф уроку

...В житті добро й зло не так чітко розмежовуються, буває й «добро» нелюдське, буває й зло вбирається в приємні шати...

В. Дончик

ХІД У РОКУ

І.Актуалізація опорних знань

1. Евристична бесіда за питаннями

Які твори художньої літератури Є. Гуцала вам відомі? Чим вони
запам'яталися вам?
Про що писав Є. Гуцало у своїх творах?

• Чим пояснити те, що Євген Пилипович написав багато творів для дітей і про дітей?

• Чому письменник у своїх творах значну увагу приділяв взаємостосункам людини і природи?

• Як ви розумієте, що таке сім'я? З кількох чоловік складається ваша родина? Як ставиться кожний член родини один до одного?

• Чи є, на ваш погляд, сім'ї у птахів, тварин? Що вам про це відомо?

П, Повідомлення теми, мети уроку

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

 1. Повідомлення вчителя

Життєвий і творчий шлях Є. Гуцала

ЄВГЕН ПИЛИПОВИЧ ГУЦАЛО (1937-1995)

Прозаїк, поет, кіносценарист. Народився у селі Старому Животові на Вінниччині в учительській сім'ї. Батькам доводилось переїжджати з однієї сільської школи в іншу, й малий Євген вдосталь надивився розмаїтої подільської природи, наслухався щирих і співучих подолян. Батько викладав українську мову і літературу, а мама — хімію і біологію. Мабуть, тому в Є,Гуцала така рівновелика любов до рідного слова й рідної природи, до ледь уловимих відтінків барвистої мови й до шовкових трав.

     Дитинство майбутнього письменника було обпалене війною. Коли хлопчикові було чотири роки, почалася війна. Ця тема згодом знайшла своє відображення в багатьох творах письменника.

   А потім була школа, та сама, яку спалили фашисти і яку першою люди взялися відбудовувати. Хлопець змалку тягнувся до слова, багато читав. Читав усе, що потрапляло до рук. Випасаючи череду, читав «Кобзар» Т.Шевченка і стару обдерту Біблію. Біблію без початку й кінця, що знайшов у скрині померлої баби Ликери. Читав Вальтера Скотта, Джека Лондона і

брошуру про силосування, яка була в колгоспній бібліотеці. Пристрасть до читання не покидала Євгена Пилиповича все життя.

     Закінчив Ніжинський педінститут імені Гоголя. Багато років працював у редакціях обласних газет, «Літературній Україні»; видавництві «Радянський письменник». Автор кількох поетичних книжок, багатьох збірок, оповідань, повістей, романів («Люди серед людей», «Яблука з осіннього саду», «Скупана в любистку», «Хустина шовку зеленого», ««Мертва зона», «Родинне вогнище», «Запах кропу», «Сільські вчителі», «Шкільний хліб», «Позичений чоловік», «Парад планет» та ін.). Багато писав І для дітей та юнацтва (книжки «Олень Август», «Пролетіли коні», «З горіха зерня», «У лелечому селі», «Дениско», «За обручем», «Зелене листячко «З вирію», «Саййора», «Жовтий гостинець» та ін.).

                 Посмертно видані його твори у п'яти томах. Лауреат премії імені Ю. Яновського та Державної премії УРСР імені Т.Г. Шевченка. Його твори, перекладені багатьма мовами світу, відомі далеко за межами України.

        Читаючи твори Є. Гуцала, ми відчуваємо справжню музику мистецтва слова, притаманну цьому письменникові.

2. Вступне слово вчителя

     Яку красу дарує нам природа! Кожний бачить у ній щось особливе, чарівне. З щедрістю людина приймає дари матінки-природи. Квіти, ягоди, гриби, горіхи, свіже повітря, лікарські рослини, спів пташок, в річці — багато риби, раків. Придивіться навколо — все для неї.

      А чи завжди люди вдячні їй?

      Сьогодні я пропоную вам ознайомитися з твором Є. Гуцала «Сім'я дикої качки», в якому він намагається відтворити ставлення дітей до представників пташиного світу — дикої качки.

3. Робота над твором Є. Гуцала «Сім'я дикої качки»

3.1. Виразне читання, переказування цікавих, на думку учнів, епізодів з

твору.

3.2. Робота в групах. Завдання для груп:

1 група

Визначити композицію оповідання «Сім'я дикої качки».

2 група

Скласти план твору Є. Гуцала «Сім'я дикої качки»

3 група

Визначити тему, ідею, основну думку, жанр твору Є.Гуцала «Сім'я дикої

качки»

3.3. Презентація виконання завдань кожною групою

Орієнтовна відповідь 1 групи;

 Композиція оповідання «Сім 'я дикої качки»

Експозиція; вранішня подорож Юрка до річки на рибалку, зневажливе ставлення хлопця до Тосі.

Зав'язка: побачивши сім'ю дикої качки, Юрко назбирав маленьких каченят собі за пазуху, не звертаючи уваги на крики матері-качки.

Розвиток дії: хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх при­ручити; Тося вирішує повернути диких каченят їх матері.

Кульмінація: Тося за допомогою хлопців прагне навчити плавати каченят, не дати їм загинути.

Розв'язка: від'їзд Юрка до міста, його небажання прощатися з Тосею.

Орієнтовна відповідь 2 групи:

 Орієнтовний план твору Є. Гуцала «Сім'я дикої качки».

1. Подорож Юрка через ранковий ліс до річки.

2.Відчуття задоволення героя.

3. Юрко на рибалці.

4. Прихід Тосі до Юрка.

5. Небажання Юрка товаришувати з Тосею.

6. Невдала рибалка хлопця.

7. Побрехеньки Юрка про вдалі лови.

8. Діти побачили сім'ю дикої качки.

9.Юрко виловив всіх каченят. Розпачливий крик качки.

10. Намагання Юрка приручити каченят.

11. Тося вирішує випустити маленьких диких пташенят.

12.Намагання дівчини привчити каченят до води.

13. Незадоволення Юрка вчинком Тосі.

14. Від'їзд Юрка до міста.

Орієнтовна відповідь 3 групи:

Тема: відтворення взаємостосунків дітей зі світом природи (качиною сім'єю).

Ідея: засудження жорстокості, байдужості, прагнення піднестися: рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя (Тося).

Основна думка:

а) дитина — майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх учинків, нести відповідальність за них;

б) не завдавай шкоди природі; вона варта поваги, любові; має право на життя.

Жанр: оповідання про дітей.

IV. Узагальнення й систематизація знань учнів.

 1. Проведення тестового опитування

1. Зранку Юркові добре дихалося, коли йшов стежкою:

а) через старий дубовий ліс; б) вздовж зеленого гаю; в) біля широкої річки.

2. Від чого радів Юрко, прокинувшись вранці? Бо:

а) батьки подарували йому новий велосипед;

б) випала можливість самому порибалити, не чекаючи батьків;

в) розпочалися літні канікули.

3. Який художній засіб використав Є. Гуцало у творі, висловлюючи «Ліс на хвилю заслухався...»

а) епітет; б) метафору; в) порівняння.

4. Коли Юрко закинув вудочку в річку, то відразу на поплавці хлопець побачив:

а) муху; б) бджолу; в) метелика.

5. На думку хлопця, риба боїться, коли:

а) багато людей; б) хтось пропливає на човні; в) по річці плавають качки.

6. Сидячи з вудочкою на березі річки, Юрко був незадоволений через те, що: а) біля нього сиділа Тося; б) почав моросити дощ; в) забув приманку для риби.

7. Юрко приїхав із міста:

а) в гості до бабусі; б) на річку, щоб відпочити біля водоймища; в) до лісу, щоб назбирати грибів, ягід.

8. Хлопець збрехав Тосі, що він з батьком спіймав:

а) крокодила; б) сома; в) великого коропа,

9. У пересувному зоопарку, який приїхав до міста, не було:

 а) лисиць; б) крокодилів; в) носорогів.

10. Риса характеру, яка притаманна Юркові:

 а) доброта; б) улесливість; в) брехливість.

11. Хто допоміг хлопцю вислідити дику качку з каченятами?

а) сільські хлопці; б) бабуся хлопця;в) Тося.

12. Після того, як Юрко позасовував у пазуху каченят, дика качка:

а) почала його переслідувати; б) била хлопця крилами; в) злетіла вгору.

Примітка. За  кожну правильну відповідь встановлюється один бал.

У.Підведення підсумків.

Метод-прес ( Я вважаю,що... тому що... .Наприклад... . Отже... .)

дати відповіді на запитання:

1.Як Юрко ставився до Тосі? Чим вона його дратувала?

2.Для чого Юрку потрібні були дикі каченята?

3. Чи можна. Юрка звинувачувати в жорстокості, коли він забрав каченят у матері?

Y1.Домашнє завдання.

Скласти план характеристики Тосі та Юрка,дібрати цитати.

 

Тема: Є. Гуцало «Сім'я дикої качки».

Людська доброта і жорстокість, милосердя І справжня турбота про природу Мета дидактична:

дослідити, як у творі Є. Гуцала «Сім'я дикої качки» на прикладі героїв оповідання зображена людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу; охарактеризувати образи Тосі і Юрка;

Мета розвиваюча:

розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, уміння надавати об'єктивну оцінку діям, вчинкам героїв, робити висновки; формувати світогляд школярів;

 Мета виховна:

виховувати почуття поваги до творчості Є. Гуцала, любові до природи, її складових; риси доброти, милосердя; зневажливе ставлення до жорстокості, брехні.

Тип уроку:    комбінований.

Обладнання: портрет С. Гуцала, текст твору, ілюстративний матеріал на тему охорони природи, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки),комп’ютерна презентація Є.Гуцало «Сім’я дикої качки»

                                                                                       Епіграф уроку

                Не всяка стежечка без спориша, не в кожної людини добра душа

                                          Народне прислів’я                                                                                                                                      

ХІД УРОКУ

 І. Актуалізація опорних знань

І.Бесіда за питаннями

- Який художній твір називають оповіданням? (Оповідання — невеликий прозовий твір, сюжет якого застосований на певному епізоді з життя одного персонажа (іноді кількох)

- На що звертає увагу Є. Гуцало у творі «Сім'я дикої качки»?

- Яке значення приділяє письменник перебуванню людини у природному середовищі. Свої міркування доведіть, посилаючись на текст твору.

- Які риси характеру намагається виховувати Є. Гуцало у читача на прикладі свого програмового твору?

- Для чого на території України та багатьох інших кра'їн світу створені заповідники? Які з них вам відомі?

2. Розгадування кросворду «Сторінками життя і творчості Є. Гуцала»

По вертикалі:

1. Прізвище автора твору «Олень Август». (Гуцало)

По горизонталі:

1. Євген Пилипович закінчив Ніжинський педінститут ім. М. (Гоголя)

2. Професія батьків письменника. (Учителі).

3. Діяльність Євгена Пилиповича ,окрім письменницької. (Кіносценарист)

4. Назва дитячої книжки письменника. («Саййора»)

5. Книга без початку й кінця зі скрині баби Ликери. (Біблія)

6. Прізвище англійського письменника, твори якого полюбляв читати Євген Гуцало. (Лондон)

 

II. Повідомлення теми, мети уроку.

Ш. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1.Вступне слово вчителя

   Одвічні поняття добро і зло, милосердя і жорстокість, над якими замислюється кожна людина. Вона, до речі, і є уособленням цих понять. Доброта у кожної людини асоціюється з любов'ю, щирістю, чуйністю, а зло— жорстокістю, жадністю, бездуховністю. Щоб краще зорієнтуватися у цих поняттях, читачеві надається можливість оцінити вчинки,поведінку героїв, їх ставлення одне до одного. Висловити свої почуття, враження, спостереження. Саме таким є оповідання Є. Гуцала «Сім'я дикої качки», де ми засуджуємо Юрка, захоплюємося Тосею, співчуваємо качці і її дітям.

2. Словникова робота

2.1. Складові добра:

• доброзичливість — щире бажання людям добра, приязне ставлення до людей, прихильність до них;

• людяність — співчутливе, зацікавлене ставлення до інших;

• чесність — відверта, щира поведінка з людьми;

• сміливість — здатність переборювати труднощі;

• ввічливість — дотримання добрих манер, вихованість, люб'язність,

уважність у поводженні з іншими людьми.

 2.2. Компоненти зла:

• боягузтво — пасування перед труднощами;

• грубість — некультурна, неввічлива поведінка;

• егоїзм — себелюбство, нехтування інтересами інших людей заради задоволення власних забаганок;

• злість — недобре, сповнене злоби ставлення до інших;

• зазнайство — вияв зверхності, зневажливе ставлення до інших;

• скупість — надмірна ощадливість, що викликає осуд. .

3. Характеристика образів твору

1.Перегляд комп’ютерної презентації «Є.Гуцало «Сім’я дикої качки»»,виконання завдань.

2.Презентація учнями планів характеристики образів Тосі і Юрка, складених вдома.

а)  Орієнтовний план характеристики образу Юрка.

1. Юрко — міський хлопець.

2. Риси характеру героя:

 а) брехливий і жорстокий;

б) грубий у ставленні до Тосі;

 в) байдужий до страждань качки-матері та її дітей;

г) хвалькуватий та підступний.

3. Юрко — уособлення людської жорстокості.

б) Орієнтовний план характеристики образу Тосі

1. Сільська дівчина, яка прагнула пізнати міське життя.

2. Риси характеру:

а) чемна і порядна;

 б) чуйна і добра;

 в) здатна до співпереживання;

 г) вміє прощати образи Юрка, його зневажливе ставлення до неї;

д) любить природу, турбується про неї.

3. Тося — уособлення людської доброти, милосердя.

в) Робота в групах.

 Завдання для груп:

1 група

 Скласти цитатну характеристику образу Юрка.

-   Орієнтовна цитатна характеристика образу Юрка:

• «Він радів, що сьогодні таки проснувся вчасно, що не очікував ні на батька, ні на матір, а подався сам до річки, щоб порибалити»

«...Юркові хотілося не йти, а бігти, не мовчати, а співати»

• «Він демонстративно відвернувся, не бажаючи вступати з нею ні в які розмови... Спочатку Юркові подобалась її увага, але скоро та увага стала йому надокучати й заважати»

• «Це я набрехав, щоб побачити, чи ти розумна...»

• «Знову долинув крик сірої качки, але він нітрохи не схвилював»

• «Вій уявляв, як повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздритимуть. Він ішов і пританцьовував»

• «Про себе Юрко погрожував Тосі якнайстрашніше, він, нарешті, пообіцяв собі розправитися з нею, щоб знала своє місце, щоб не лазила слідом за ним, не втручалася»

• «Після того Юрко вже не товаришував із сільськими хлопцями. Чи то вони не приймали його до свого гурту, чи то, як казав Юрко, він не захотів більше з ними знатися. А коли батьки запитували, чому ж Тося не приходить, то відповідав, що дуже йому надокучила, і він її прогнав. Що, мовляв, од неї і слова живого не почуєш, а все дивиться й дивиться на тебе, розкривши рота».

• «А поки їхав у машині, то тільки про неї й думав: він би покликав, але чи підійшла б вона? І, переживаючи болісний сором, був певен, що, мабуть, не підійшла б...»

2 група

 Скласти цитатну характеристику образу Тосі.

-   Орієнтовна цитатна характеристика образу Тосі

• «Вона, відчуваючи свою провину, зовсім тихо присіла неподалік. Тепер вона й сама була не рада, що прийшла, бо сподівалася на те, що Юрко стріне привітно, а він...»

• «А вона, не зважившись повернутись і піти одразу, тепер дедалі почувала себе ніяково й пригнічено, її засмучувало й те, що Юрко нічого не зловив. Якби зловив, то почав би радуватись, і тоді вони б якось помирились».

• «Вона з першого ж дня прив'язалась до нього, весь час намагалась бути в його товаристві, не спускала з нього очей».

• «Випусти... бо вони повмирають без води».

• «У її вухах стояв отой каччин крик, довго ще стояв, навіть тоді, коли вони вийшли з лісу й через городи йшли до хати».

•  «Вона хотіла податися разом із Юрком, щоб слухати його розповіді про місто, про те, чого їй ніколи не випадало бачити. Коли вона була з Юрком, то здавалося, що на неї падає чарівніше світло його знань, що вона на якийсь час переселяється у той світ, що постає з його розповідей».

•  «Спочатку сиділа під своєю хатою й намагалася помітити, як сонячне проміння падає на землю... Потім з кленового полінця робила свистка, але всі вони свистали не так, як той, учорашній, який грав тоненьким, наче аж зеленим звуком. Притулялася до берези, що росла в їхньому подвір'ї, хотіла підслухати, про що вона шумить, але сьогодні чомусь береза крилася від неї, не бажала повідати своїх думок».

- «Дуби співчутливо поглядали на неї, ніби хотіли допомогти. Тільки кущі перепиняли їй дорогу, тільки кущі шмагали по литках, ніби мстилися невідомо за що..., спускала на воду й благала душею й очима».

- «Вона сама ладна була стати тією качкою, сама ладна була попливти з ними, тільки якби, вони пливли... — Пливіть, рідні, пливіть ненаглядні!.. Що то вона їх посилає на воду, а вони вже не пливуть».

- «І вона й справді появилась. Стала біля своєї хати й дивилась, як вони сідають у машину, їй дуже кортіло підійти, але вона не наважувалась».

З група

Скласти тестові завдання до характеристики Тосі та Юрка.

 3.1. Презентація  завдань,виконаних групами

IV. Узагальнення й систематизація знань учнів.

 1. Бесіда за питаннями.

- Які враження виникли у вас від першого знайомства з Юрком?

- Чому спілкування з Тосею дратувало хлопця?

- Для чого Юрко розповідав побрехеньки дівчині?

- У чому виявилася жорстокість хлопця до качки та її дітей?

- Яким вчинком Тосі був незадоволений Юрко?

- Чим пояснити самостійність хлопця наприкінці твору?

- Про що свідчить бажання хлопця побачити сім'ю дикої качки перед від'їздом до міста?

- Яким, на ваш погляд, буде Юрко, коли стане дорослим? Відповідь вмотивуйте.

- Чи можна вважати Юрка уособленням зла?

- Що б ви запропонували для перевиховання героя?

- Чим Юрко приваблював Тосю?

- Чому дівчина повсякчас прощала зневажливе до себе ставлення Юрка?

- Що відчувала Тося, коли хлопець «полював» на малих диких каченят? Чому вона не змогла заборонити Юркові чинити шкоду сім'ї качки?

- Які факти свідчать, що Тося розумілася з природою?

- Що спонукало дівчину віднести каченят до води?

- Яким чином Тося намагалася «оживити» каченят?

- Чому, коли Юрко від'їжджав додому, дівчина хотіла підійти до нього, але не наважувалася це зробити?

- Яким духовним скарбом Є. Гуцало наділив свою героїню?

2. Робота на картках

Картка № 1

1. Чому, на ваш погляд, сільські хлопці вирішили допомогти Тосі врятувати каченят і змінили своє ставлення до Юрка? Відповідь вмотивуйте.

2. Дослідіть, як Тося розумілася з природою. Чи є щось спільного героїні і Планетника (Б. Харчук «Планетник»). Свої міркування обгрунтуйте.

3. Юрко у своїй невдалій рибалці звинуватив:

  а) сільських хлопців, які плавали по річці на човнах;

  б) Тосю;

   в) диких каченят, які плюхалися у воді неподалік від нього.

Картка № 2

1. Порівняйте вчинки і поведінку Тосі і Юрка. Чим вони зумовлені? Зробіть висновок.

2. З якою метою, на вашу думку, Є. Гуцало протиставляє у творі людську доброту і жорстокість. Відповідаючи, наведіть переконливі приклади з твору.

3. Розповідаючи Тосі побрехеньку, Юрко зазначив, що одного разу в озері він на вудку спіймав:

  а) черепаху;

  б) змію;

   в) крокодила.

 Картка № З

1. Чим зумовлено бажання Юрка задовго до від'їзду додому й перед самим від'їздом збігати до річки для того, щоб побачити сім'ю дикої качки. Свої міркування обґрунтуйте.

2. Про що свідчить прагнення Тосі «душею й очима» допомогти каченятам? Чому дівчина була впевнена у порятунку дітей качки?

3. Вранці Юрко йшов до річки стежкою, яка пролягала між зарослями:

 а) лепехи; б) конвалії; в) кінського щавлю.

3. Проведення тестового опитування

1. Після того , як Юрко наловив малих каченят, він вважав себе:

а) проворним; б) щасливим; в) енергійним.

2. Де тримав хлопець каченят?

а) у клітці для кроликів; б) великому ящику; в) курнику.

3. Від якої небезпеки захищав каченят Юрко:

 а) кішки; б) щурів; в) ворони.

4. Якої страви не давав хлопець малечі:

 а) пшона; б) вареної картоплі; в) каші.

5. Тося полюбляла слухати Юрка, коли він розповідав їй про:

а) місто; б) свої пригоди в таборі відпочинку; в) життя диких качок.

6. Щоб не спілкуватися з Тосею, бо дівчина набридла Юрку, він:

 а) сів на велосипед і поїхав до хлопців;

 б) пішов допомагати бабусі;

в) вирушив у мандрівку для пошуку качки-матері.

7. З деревини якого полінця Тося робила для себе свистка:

 а) дубового; б) кленового; в) вишневого.

8. Дикі каченята простилались на воді й нагадували квітки:

 а) троянди; б) мальви; в) кульбаби.

9. Хто допомагав Тосі підтримувати кволих каченят на воді:

 а) Юрко; б) батьки Юрка; в) сільські хлопці.

10. Перед від'їздом додому Юрко бігав до:

а) Тосі і просив у неї вибачення;

 6)річки, щоб побачити сім'ю дикої качки;

 в) сільських хлопців і запрошував їх до себе в гості.

11. Через що затримував Юрко від'їзд на вокзал? Бо він казав батькам, що:

а) ліхтарика забув;

 б) хоче попрощатися з Тосею;

в) має велике бажання сфотографуватися  напам’ять з малими каченятами.

12. Що відчував Юрко, від'їжджаючи додому?

а) болісний сором; б) піднесеність і радість; в) страх.

 Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

V. Підведення підсумків уроку.

Метод «Обери позицію» (так, ні, інша думка)

1.  Чи дійсно усвідомив Юрко свій негативний вчинок?

2.  Чи перемогла людська доброта  жорстокість у творі Є.Гуцала «Сім'я дикої качки»?

VI. Домашнє завдання

1.  Підготувати власну версію подальшого розвитку подій твору Є. Гуцала.

2.  Підготувати інформацію про диких качок, звернувшись до бібліотеки, до наукової літератури.

 

Тема: Розвиток мовлення №3. Висловлення власної версії подальшого розвитку подій твору Є.Гуцала «Сім'я дикої качки»

Мета дидактична:

навчити школярів висловлювати власні думки, зокрема версії подальшого розвитку подій твору Є. Гуцала «Сім'я дикої качки»; закріпити знання, які учні отримали на попередніх заняттях;

Мета розвиваюча:

розвивати творчу уяву, логічне мислення, фантазію, вміння грамотно викладати свої міркування, поєднуючи їх із фактичним матеріалом;

Мета виховна:

виховувати любов до природи, естетичні почуття.

Тип уроку:    розвиток зв'язного мовлення,

Обладнання: портрет Є. Гуцала, текст твору, ілюстративний матеріал до оповідання.

                                                                                          Епіграф уроку

                                    Насолода бачити і розуміти - найкращий дар природи

                                                                                   А. Ейнштейн

                                                              ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда за питаннями

• Що схвилювало вас під час читання оповідання Є. Гуцала «Сім'я дикої качки»?

• Які проблеми намагається вирішити у своєму творі Євген Пилипович?

• Для чого письменник вводить у твір не дорослих людей, а дітей?

• Як сам Є. Гуцало ставиться до вчинків і поведінки своїх героїв?

• Чому, на ваш погляд, Євген Пилипович наприкінці твору остаточно не зазначив  подальшої долі качиної родини?

• Над чим вас примушує задуматися письменник після ознайомлення зі змістом його оповідання?

II. Повідомлення теми, мети уроку

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя

Шановні друзі!

Уявіть собі, що ви стали письменниками. Вам запропонували написати прозовий твір художньої літератури.

• 3 чого б ви розпочали свою роботу?

• Який матеріал використали б?

• Скільки часу тривала б ця робота?

• Чи зверталися б ви по допомогу? Якщо так, то до кого?

• Кому б ви присвятили свій твір? Чому?

Зразу виникає безліч питань, які необхідно осмислити, зрозуміти і на які слід дати відповідь.

Сьогодні вам необхідно продумати й висловити власну версію подальшого розвитку подій твору С. Гуцала «Сім'я дикої качки».

• Як ви думаєте, від чого вона буде залежати?

• Яким буде продовження, а потім закінчення твору.

Отже, давайте спробуємо власні сили, творчі здібності, талант.

 2. Бесіда за питаннями

• Чи залишилися живими каченята?

• Де б, на ваш погляд, могла перебувати качка-мати? Як її можна було знайти?

• Що, на вашу думку, відчував Юрко наприкінці твору? Чи вважав він себе винним у заподіяній шкоді?

• Чи можна виправдати поведінку і вчинок Юрка?

• Чому діти не звернулися по допомогу до дорослих?

3.Презентація учнями інформації про диких качок з упереджувального домашнього завдання.

4.Конкурс «Я—письменник»

Об'єднання учнів у дві команди. Дане об'єднання залежить від того, як закінчиться твір — позитивно чи негативного. Учасники команд складають орієнтовний план-версію продовження твору Є. Гуцала «Сім'я дикої качки» і твори-продовження.

1 група

Орієнтовний план-версія позитивного продовження твору.

• Пошуки качки та її дітей Тосею та сільськими хлопцями.

• Звернення дітей по допомогу до людей, які знають поведінку диких качок.

• Каченята знайшлися в очереті.

• З’єднання качиної сім'ї.

• Підгодовування каченят дітьми.

• Дорослі діти матері-качки.

2 група

Орієнтовний план-версія щодо негативного продовження твору.

• Каченята померли без догляду матері.

• Страждання Тосі і сільських мешканців з цього приводу.

• Через цей прикрий випадок дикі качки перестали гніздитися у цій місцевості.

• Тося qсільські хлопці постійно звинувачували Юрка у скоєному.

5. Презентація команд

Висловлювання версії подальшого розвитку подій твору Є. Гуцала «Сім'я дикої качки»

IV. Узагальнення й систематизація знань учнів,

1 .Розкрити зміст епіграфа уроку, застосувати метод-прес (Я вважаю, що... тому що..., наприклад.... Отже, ...)

Насолода бачити і розуміти - найкращий дар природи

                                                      А. Ейнштейн

V. Підведення підсумків уроку

    Я сподіваюсь, шановні письменники, ви зрозуміли про важливу необхідність оберігати природу, цінувати її красу. Не втручайтеся у тваринний світ, не завдавайте йому шкоди.

   Сім'я — заснована на шлюбі або кровному спорідненні мала група члени якої пов'язані спільністю побуту, взаємною допомогою і реальною відповідальністю ( Енциклопедичний словник). Чим сильніша родина, тим згуртованішими є і людина, і природа.

VI. Домашнє завдання

Підготувати розповідь про Л.Пономаренко і прочитати зміст новели «Гер переможений».


Теги: Гуцало, Хочина В.О.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 394/20


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar