Головна » Українська література

Ідейно-художній аналіз оповідання Євгена Гуцало „Олень Август” з урахуванням емоційного компоненту твору

Завдання

Прочитайте перший абзац оповідання. Висловіть припущення, чому оповідання про хлопчика Женю автор розпочинає описом природи? (Природа  передає емоційний стан хлопчика. Жені було весело і радісно, тому і «Сонце дивилося на місто радісно й доброзичливо, широко всміхаючись»).

Хто хоче зобразити  радісний настрій Жені? (Учень підскакує,  розмахує портфелем, галасує).

Евристична бесіда

Як ви гадаєте, що могло викликати такий піднесений настрій у хлопчика? (Закінчення уроків, сонячний весняний день тощо).
Що говорить про те, що Женя дуже спостережливий емоційний вразливий хлопчик? (Помічає ознаки весни, і вони його щиро радують. Хлопчик не приховує своєї радості. Він галасує про все, що бачить навкруги).
Що привернуло  увагу Жені? («Знімали кіно»).
Про який емоційний стан хлопчика говорить те, що він не залишився   спостерігати за зйомкою здаля у натовпі людей, а «непомітно для самого себе перейшов вулицю і спинився в черзі»? (Женя здивований, захоплений, навіть зачарований тим, що відбувається на знімальному майданчику. Він ніби у напівсні, діє майже підсвідомо – не помітив, як перейшов вулицю).
Який знімався епізод фільму? (Черга біля жовтого автобуса).
Чи було щось незвичайне в цьому епізоді? (Ні. Знімався епізод із буденного життя. «Біля жовтого автобуса повільно виростала черга. Спереду  стояв дідусь, який читав газету… За ним прилаштувалася молодиця з кошиком, із якого виглядав стурбований довгошиїй гусак. Далі дівчина у вовняній хустині…»).  
У вас би такий епізод викликав зацікавлення? (Ні). А що б ви обрали: спостерігати на знімальному майданчику зйомку сцени біля автобуса чи прогулятися весняними сонячними вулицями міста? 
То чому Женя не міг залишити знімальний майданчик? (Очевидно, хлопчик дуже любив кіно. Він очікував побачити щось незвичайне захоплююче).
Що найбільше привабило Женю? (Найбільше зацікавлення у хлопчика викликав «незрозумілий масивний апарат, який міг разом із стільцем рухатися по двох рейках», «чоловік, який сидів за зйомочною камерою на високому стільці» – оператор).

Завдання

Опишіть почуття режисера Альтова, коли той побачив Женю на знімальному майданчику. (Альтов невдоволений).

Зачитайте внутрішній монолог Альтова (від слів «Завжди маєш клопіт із вуличними перехожими» і до слів «Доведеться починати все спочатку»).

Рольова гра

Спробуйте себе в ролі психолога. Що ви можете сказати про психологічний стан режисера Альтова? (Режисер знервований, втомлений. Його дуже дратують люди, які спостерігають за зйомкою. Для нього зйомка фільму – це звичайна робота. Він, здається, не може зрозуміти почуття захоплення й зачарованості, які переживають люди, коли опиняються біля знімального майданчика. До почуттів і вражень людей Альтов ставиться скептично: люди даремно витрачають свій час; режисера дратує хлопчик, який «роззявив рота від захоплення»). 

Аналіз емоційних станів героїв

Перебування Жені на знімальному майданчику закінчилося тим, що Альтов  «узяв хлопчину за комір, підштовхнув рукою:

Не заважай!»

Як ви гадаєте, чому Женя не образився і не розгнівався на Альтова? Чому він залишився на знімальному майданчику? (Його захоплення виявилося сильнішим за образу. Він не міг ображатися на Альтова, тому що той був частинкою того світу, яким хлопчик так захоплювався).
Чому Женя відчув розчарування, коли «знімати скоро закінчили»? (Він очікував побачити «щось гарне, незвичайне…». Натомість побачив лише «буденну чергу»). Як ви розумієте вислів «кисле обличчя»? Покажіть, яким ви уявляєте вираз обличчя Жені у цей момент.
«І Альтов засміявся…» Спробуйте пояснити причину сміху Альтова. (Очевидно, він сміявся з Жені. Режисер розумів, що очікування хлопчика не справдилися. Він не побачив нічого незвичайного, з чим у нього асоціювалося кіно).
Чому Альтов запросив Женю прокататися в його автомобілі? («Альтов захотів зробити хлопчині приємне, щоб потім той мав що розповідати своїм товаришам…»)

Творча майстерня автора. Під час автомобільної прогулянки з Альтовим у Жені змінюється настрій. Автор знайшов цікавий прийом, щоб на цьому зосередити увагу читачів. На початку подорожі Женя відчуває приємність від того, що «в машину запорскував швидкий, пружний вітер», пізніше сприйняття вітру змінюється: «Тепер був неприємний оцей вітер, що вільно забігав у відчинену шибку».

Аналіз емоційного стану Альтова

Що ж відбулося у дорозі, що зіпсувало настрій хлопчика?

Давайте спробуємо розібратися в цьому.

Спочатку, сівши в автомобіль Альтова, Женя почувається щасливою людиною. Чому? (Він їде поряд «із людиною, яка, можливо, зняла чимало гарних фільмів. Серед них неодмінно й такі, які він бачив, які йому подобалися». І ця людина пропонує Жені зніматися в кіно!)

Для Жені і пропозиція зніматися в кіно, і сам факт спілкування з режисером, який для нього був на недосяжній висоті, викликали тріпотливі почуття тихої радості.

Але хлопчика непокоїв сміх Альтова. «Сподівався, що Альтов іще зарегоче. І стало незатишно. Тепер був неприємний оцей вітер, що вільно забігав у відчинену шибку. Можливо, чутливий хлопчик відчув нещирість режисера.

А чому ж все-таки сміявся Альтов? Давайте уважно прочитаємо фрагмент, у якому неважко знайти причини сміху героя.

«І Альтов подивився на Женю. Засміявся. Альтов був задоволений: хлопчина навіть говорити не може від радості, що сидить поруч із ним. Такий стан легко пояснити. Своє захоплення кінофільмами переносить на нього, бо вважає таким самим цікавим і дивним. Хлопчик, мабуть, іще не розуміє, що Альтов – звичайний,буденний, як і всі інші.

І Альтов засміявся ще раз… Він знав, як ніхто, що не вартий захоплення. Але хіба міг пояснити це хлопчині? Той однаково не повірив би. Мабуть, ще й досі гадає, що черга біля автобуса, яку сьогодні знімали, – це ще не все. Неминуче мало бути щось вагоміше і значніше, але чи просковзнуло повз його увагу, чи відбулося не перед його очима».

То чому ж сміявся Альтов?  (Альтов сміявся, бо розумів, що хлопчик бачить у ньому незвичайну людину, яка знімає незвичайні захоплюючі фільми. А режисер про себе знав, що він звичайна приземлена людина,в якій немає нічого піднесеного і романтичного. І фільми він знімав такі ж буденні, яким був сам).

Робота над поглибленням розуміння характерів героїв

Зачитайте опис будівельного майданчика. Яким автор зображує будівництво? «Альтов зупинив машину і вийшов. Кругом  лежали купи битої цегли, гули бульдозери. Біля незавершених  жовтих будинків стояли чорні крани. Пустир нерівний, розритий, у ямах ріс бур’ян…»  (Автор зображує будівельний майданчик як непривабливе місце, буденне, звичайне).

Що говорить про Альтова той факт, що свій новий фільм він знімає на будівельному майданчику? (Це ще раз підтверджує те, що Альтов звичайна людина, і його фільми буденні і звичайні).
Чому Женя зробив висновок «… кіно тут погане вийде»? (В розумінні Жені гарне кіно має бути  про піратів, пригоди, фантастику, тобто в ньому не місце для буденних речей).  

Евристична бесіда

Уявіть, що  відчував Женя, коли слухав розповідь Альтова про фільм «Олень Август»? (Женя відчував захоплення).
Чому Женя хотів знятися в такому фільмі? (В ньому йшлося про пригоди та романтику. Йому надзвичайно сподобався образ хлопчика Оленя Августа)
А Альтов насправді планував знімати такий фільм? («Ніколи в житті не збирався ставити подібний фільм»).
А чому такий фільм Альтов не міг зняти? («У своїй творчості не вмів фантазувати»).
Яке видіння побачив Женя, слухаючи розповідь Альтова? Зачитайте. («Привиділось багато-багато оленів, яких він, безумовно, любив. Вони йшли між високих похмурих дерев, поколихуючи гіллястими рогами. Олені ступали повільно, і очі в них замріяні, як у людей»).
Чому видіння раптово зникло? («Альтов різко засміявся»)

Аналіз емоційного стану Альтова

Чому Альтова неприємно вразило  те, що хлопчик побачив таке видіння оленів? Зачитайте. («І раптом гостре почуття неприязні пронизало Альтова. Подумав, що, можливо, оцей школяр із порваним портфелем обдарований тим, чим наділені справжні майстри. Уже й зараз бачить світ інакше, ніж інші, для нього по пустиреві ходять олені…»)

Альтов добре усвідомлював, що він не має творчого дару, він бачить світ таким, яким той є; його уява мертва. Він – режисер, але  знімає буденне нецікаве кіно, бо не вміє творчо мислити, фантазувати. Він заздрив хлопчику, що той має творче обдарування, яким «наділені  справжні майстри». Тому Альтов відчував неприязнь до Жені. Назад вони їхали мовчки. Женя «вловив, що в настрої Альтова сталися зміни». Хлопчик зрозумів, «чим вони викликані». «Ага, це все винуваті олені. Альтову не сподобалося, що він тоді побачив  їх на пустирі…

Може, їх і справді не було? – вголос сказав він.
Кого?
Оленів…

У очах Альтова блиснули злі іскорки. Ні, все-таки добряче надокучив оцей хлопчисько. У нього якась хвора уява. Ввижається те, чого ніде немає… Альтов відчинив двері й сердито сказав:

– Виходь!»

Як ви гадаєте, чи варто було людині, яка «не бачить оленів», обирати професію режисера? Чи гарний режисер Альтов?

Аналіз емоційного стану Жені

Як відреагував Женя на таку поведінку Альтова?  (Женя розгнівався: «Хіба він набивався?» У нього зовсім зіпсувався настрій. Він почувався роздратованим. Навіть хотів «пожбурити портфель хто-зна-куди»).

Але раптом настрій у хлопчика знову став радісним. «І Женя застрибав по тротуарі, розмахуючи портфелем. Під ногами захрумтіли льодяні скалки. Женя щось кричав нерозбірливе й радісне».

Як ви можете пояснити таку різку зміну настрою хлопчика? (Женя усвідомив силу своєї фантазії і зрозумів, що  думка  Альтова його більше не цікавить. «Він сам гратиме. Сам із собою. Поставить таке кіно, що всі ахнуть від здивування. І він врятує золотошукачів!»)

Творча майстерня автора

Зачитайте останній абзац оповідання. Чому автор закінчує оповідання  описом видіння хлопчика? Що символізують олені? (Автор зосереджує увагу читачів на головному:  Женя має велику творчу уяву. Олені символізують здатність людини до творчої діяльності).

Чому автор називає оповідання «Олень Август», а не, наприклад «Женя і Альтов» або «Зустріч на знімальному майданчику»?

Прогнозування

Як ви гадаєте, Женя пов’яже своє життя у майбутньому з кіно? (Так, це можливо. Хлопчик захоплюється кіно. Він має багату фантазію, творчу уяву, гарно навчається, наполегливий і цілеспрямований.  Він усвідомлює, що володіє творчим обдаруванням, яке потрібно реалізувати в житті).
Якщо Женя стане режисером, чи буде він знімати фільми про будівництво? (Ні. Його фільми не будуть буденними. Це будуть фантастичні або пригодницькі фільми). 

Рефлексія

Ось таку історію про випадкову зустріч двох людей – дорослого чоловіка, режисера Альтова та школяра Жені – розповів своїм читачам Євген Гуцало в оповіданні «Олень Август».

Хто хоче поділитися думками: для чого Євген Гуцало розповів нам таку історію? Який висновок ви зробили для себе, познайомившись  з героями  - Альтовим та Женею? 
Яке враження у вас залишилося від цього оповідання?


Теги: Гуцало, Заскалета В.І.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 237/16


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar