Головна » Українська література

Леся Українка „Лісова пісня”. Символічність образів Мавки і дядька Лева. Мати Лукаша й Килима - антиподи головній героїні Мавці

Мета: допомогти учням розкрити образи твору, з’ясувати їхнє значення, сформувати власне розуміння авторського задуму, зреалізованого в образах та картинах «Лісової пісні», розширити й закріпити в учнів  поняття про художній образ; розвивати творчу уяву, навички  ідейно- художнього аналізу драматичних творів, уміння характеризувати й зіставляти образи, визначати засоби характеротворення, проводити аналогії з реальним життям; сприяти розвитку комунікативних умінь;  виховувати потяг до прекрасного, гуманістичні ідеали, любов до природи, культуру почуттів, прагнення до творчої самореалізації  особистості.

Тип  уроку: урок-осмислення нових знань, формування умінь і навичок на основі знань

Обладнання: портрет письменниці, текст твору, учнівські путівники для  роботи на уроці, відеофрагмент з фільму «Лісова пісня», 1961 р. реж. В.Івченко,  комп’ютерна  презентація «Лісова пісня»,  опорні конспекти: розвиток конфлікту, художній образ, схеми, інструкції.

Методи, прийоми і форми роботи: учнівські повідомлення, інтерв’ю «Прес», робота в групах, обери позицію, евристична бесіда, словникова робота, читання тексту за ролями

Випереджувальні завдання: комп’ютерна презентація- повідомлення про  образи- персонажі у драмі-феєрії «Лісова пісня», образи природи, усне повідомлення про вовкулаку(за народними  уявленнями)

 

                                                              Епіграфи до уроку:

 

                                                 Сильніше за любов злоба горить,

 

                                                  Сильніше за красу вражає бридь,

                                                                                       

                                                   Але життя росте лишень з любові,

                                                                                    

                                                   Лишень краса людей навчає жить

                                                                                     Д. Павличко

 

                                                                     

                                                  Ніяка туга

                                                  краси перемагати не повинна

                                                                                     Леся Укріїнка

 

                                             Хід уроку

 

1.Організаційний момент

 

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

         Обмін побажаннями. Графічне відтворення настрою в путівнику

.

II. Актуалізація опорних  знань

.

      Вступне слово вчителя

  Понад 100 років « Лісова пісня» чарує  читачів та глядачів. На попередньому уроці до цього мистецького шедевру прилучились душею й ви – наймолодші читачі «Лісової пісні». Ми з вами поєднували кілька рівнів аналізу цього твору: розглядали драму як казку про ніжне кохання і жорстоку зраду; розкривали філософський зміст драми; досліджували художній текст. Та кожне нове прочитання « Лісової пісні» викликає нові відчуття, нове бачення, і в кожного – своє

 

    А зараз звернемося до сторінок прекрасної драми-феєрії «Лісова пісня»

 

1.Гра «Відгадай, хто це?» (Учні зачитують цитати, інші відгадують, про кого йдеться, в якому епізоді)

 

2.Евристична бесіда

 

- Чому Леся Українка свій твір назвала драмою-феєрією? (Бо в цьому творі  фантастичний сюжет, у ньому відбуваються неймовірні з реального погляду перетворення, поряд з людьми діють створені уявою письменника фантастично-міфічні істоти)

 

- Яка головна проблема «Лісової пісні» (Пошуки ідеалу людини)

 

- Розгляд  опорної схеми «Розвиток конфлікту»(Див. додаток)

 

4.Бесіда за змістом драми-феєрії

 

-У які пори року відбуваються події,описані у творі, чи відповідають вони одне одному? (Весна, літо,осінь, зима.  Так.)

 

- Що відбулося навесні? (Початок кохання Мавки та Лукаша)

 

- А влітку? (Розквіт кохання)

 

-ЗАЧИТУВАННЯ  в ролях УРИВКУ з 11-дії драми-феєрії,де Лукаш розмовляє  з Мавкою про те, що матері потрібна така невістка, яка б стала для неї поміччю (с.250-251      до слів «…виразно-щиро голосом сопілки…»(включно)

 

- Як ви зрозуміли цей епізод?

 

-А що відбулося восени?( Зрада Лукаша, одруження з Килиною; розпач Мавки)

 

- А взимку? (Лукаш з вовкулаки стає людиною, жалкує за втраченим.

                  Мавка гине, залишається тільки її безсмертна душа.

                  Лукаш   замерзає)

 

 

- Складіть опорну схему, яка б показала, що композиція твору ґрунтується на чіткому співпаданні відповідних подій та пір року

 

(Складання опорної схеми. Учні занотовують у зошитах

 

            Весна –початок кохання Мавки та Лукаша.

      Літо – розквіт кохання Мавки  та Лукаша.

      Осінь – зрада Лукаша, одруження з Килиною; розпач Мавки.

      Зима – Лукаш з вовкулаки стає людиною, жалкує за втраченим.

                  Мавка гине, залишається тільки її безсмертна душа.

                  Лукаш   замерзає)

 

-Хто ж такий вовкулака?

   ( Повідомлення учениці про вовкулаку (За народними уявленнями). (Мет

(Метод-навчаючись учусь) Учні занотовують у зошитах)

В українській міфології вовкулака — людина-перевертень, що має здатність перевтілюватися у вовка. Це напівфантастична істота, людина у вовчому вигляді. Вважалося, що вовкулаки можуть бути вродженими та оберненими, Вроджені — це ті вовкулаки, які народилися під певною планетою. Якщо вагітна жінка зустрічала вовка, то у неї повинен був народитися вовкулака. Перетворені (обернені) вовкулаки — істоти, що зазнають більших страждань, ніж вроджені. Вони живуть у барлогах, бігають у лісах, але зберігають людський внутрішній світ. У вовкулаку можна було обернути і старого, і малого. Повернутися до людської подоби обернені вовкулаки могли через кілька років. Вроджені ж вовкулаки все життя проводили в сім'ї як звичайні люди, а вночі, перетворившись на вовків, винищували худобу. Образ вовкулаки символізував безсилля людини перед темними надприродними силами, тугу за справжнім людським життям. Це також один із багатьох образів, через який народ застерігав людину від біди, що може на неї чекати. Цей образ нагадував про необхідність мати у своїй душі Бога, ніколи про нього не забувати, не грішити, щоб не бути тяжко покараним за зроблене зло

 

- Як ви вважаєте, чи пробачила Мавка Лукаша за зраду?(Метод-прес)

 

   (Я вважаю, що Мавка пробачила Лукаша, тому що дуже його любила. Наприклад, з  вовкулаки вона його перетворила на людину.

     Отже, Мавка пробачила Лукаша, так як   не здатна на помсту)

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

 

Оголошення теми, мети, епіграфів уроку
. Визначення загальних цілей.

 

Доповнити цілі уроку власними, записати іх у путівник:

Мені цікаво було б з’ясувати….
Хочу навчитися….
Сподіваюся відкрити для себе щось нове про….
Хочу поглибити знання про…

 

                                        IV.  Презентація нового матеріалу

     1.     Словникова робота в путівниках.

2.      Вступне слово вчителя.

 

     Леся Українка в «Лісовій пісні» стала «гімн  вільній душі», нечуваноі сили й краси. Вона створила систему образів, у які вклала свої думки, поривання. Саме через образи, їх вчинки, мову проявляється  неповторна індивідуальність поетеси.

     На уроці  ми повинні з вами ствердити або спростувати думку про те чи справді «життя росте лишень з любові, лишень краса навчає жить»?

 

       3.Випереджувальне завдання

Презентація «Образи «Лісової пісні»..

Складання асоціативного куща.

Мавка – міфологічна лісова істота – любляча…

Килина – вдова – сварлива жінка-лицемірка…

Мати Лукаша – вдова…

Дядько Лев – уособлення мудрості – розуміє і оберігає природу…

Лукаш – хлопець-поет в душі…..

 

Робота в групах (Див. додаток)

 

Повідомлення про роботу  в групах.

 

V   Застосування нових знань у процесі практичної діяльності.

 

                 Метод-прес

 

Який образ – Мавки чи Лукаша – ви   вважаєте трагічнішим? (Відповідь:

Я ввважаю, що образ Лукаша – трагічніший, тому що він не мав злагоди з самим собою. Наприклад, він зрадив не лише  Мавку, а й себе, зруйнував власне щастя. Він винуватий у всьому сам. Трагічність образу посилює епізод зустрічі з Долею. Наприкінці Лукаш помирає з усмішкою на вустах біля Мавки-верби. Він поєднався з коханою у смерті, став щасливішим, ніж за життя. Тому образ Лукаша є трагічнішим)

 

Чи є у драмі, крім Мавки, образи гарманійних людей?

(Відповідь:

Я вважаю, що в драмі є ще один гармонійний образ. Це – дядько Лев, тому що він є уособленням мудрості, духовності, розумного ставлення до природи. Наприклад, він намагається не зашкодити живій природі (оберігає дуб), уміє ладити з нечистю, захищає Мавку. Отже, дядько Лев живе у злагоді з природою і тому є гармонійною людиною.)

 

Які цінності для міфічних персонажів найголовніші?

(Відповідь:

Я вважаю, що міфічні персонажі найголовнішими вважають такі цінності: воля, тому  що без неї життя неможливе, краса, якою все  й вимірюється. Наприклад, Лісовик застерігає Мавку, щоб вона трималась подалі від людей, а то «ттільки ступиш – і пропала воля», на що Мавка відповідає: «…то так колись і вітер пропаде».Русалка і «Той, що греблі рве» захоплюється зовнішньою вродою, Мавка, бажаючи побачити Лукаша, каже: «Він, мабуть, гарний!» І всі вони люблять яскраве вбрання, порядок у лісі й на озері.

Отже, найголовніші цінності для міфічних персонажів – воля і краса)

 

Чому мати Лукаша і Килина не  мали щастя самі і не могли дати його іншим?

(Відповідь: Я вважаю, що мати Лукаша і Килина не могли бути щасливими, тому що були сварливими, приземленими, користолюбними, не помічають ніякої краси, тому і живуть у сварках і злиднях. Наприклад, мати Лукаша не змогла розпізнати щастя Лукаша у взаєминах з Мавкою, ображала її. Килина не має нічого святого за душею. Хижа, лицемірна, груба, бездуховна. Для неї  ліс – це дрова, а сопілка – даремна трата часу.А в житті просто так нічого не буває. Робиш зло – воно ж до тебе і повернеться.

     Отже, тому Килина і мати Лукаша не мали щастя самі і не могли дати його іншим.)

 

                      VI    Підбиття  підсумків. Рефлексія.

Прослухування останнього монологу Мавки з драми-феєрії

     (або учениця, або епізод з фільму)

 

                II.  1.  Яку ідею вклала письменниця в невмирущий

                     літературний образ Мавки?

(Відповідь: «Пошук ідеалу людини. Мавка – це і є той ідеал гармонійної, одухотвореної людини, вимріяний Лесею Українкою).

 

 Метод  « Обери позицію»

 

-У драмі-феєрії «Лісова пісня» сторона людської сутності – поривання до краси – одержала перемогу, а дріб’язковість, буденщина зазнали поразки.

 

Так      ні       частково        інша думка

 

(Відповідь: Любов не вмерла. Кохання жило в Мавці завжди: коли вона була лісовою царівною, безтілесною тінню, плакучою вербою, навіть сивим попільцем. Любов незнищенна, як незнищенне в природі все, що народилося для добра і краси. Ці мотиви всепереможно звучать в останніх  акордах «Лісової пісні».)

 

3 Вчитель: Мені  хотілося б, щоб «Лісова пісня» викликала  у ваших серцях хвилювання, високе почуття прекрасного, бажання жити за найвищими людськими критеріями добра, справедливості і краси. Сьогодні, коли так занепала наша мораль і культура, «Лісова пісня» будить у нас людину, вселяє віру в те, що правда, краса, благородство здобудуть перемогу над усім лукавим, потворним, антигуманним.

     Живіть так, щоб не зневажити «душі своєї цвіту».

 

Вчитель: 1) А тепер скажіть, будь ласка, чи відповідає зміст епіграфу уроку  змісту нашого уроку? Чому?

 

     Отже, думку про те, чи справді «життя росте лишень з любові, лишень краса навчає жить» ми стверджуємо чи заперечуємо?

 

                2) Чи згодні ви з висловом Лесі Українки, який озвучив Лісовик «Ніяка сила краси перемагати не повинна»?

 

                3)  Як, на вашу думку, ми досягли поставленої мети уроку?

 

                4) Що сьогодні стало для вас відкриттям?

 

 

                             Метод «Мікрофон».

 

Продовжіть речення

Мені сподобався вид роботи…….
Найкраще працювала група, що характеризувала образ……
Мені запам’ятається цей урок тим, що я……

 

                              Робота з путівником.

 

Дайте відповіді на поставлені запитання словом так або ні.

 

Висловіть побажання щодо проведеного уроку…

.

Графічно відтворіть настрій в путівнику( на кінець уроку.
Виставте собі оцінку.

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.

 

VIII. Домашнє завдання.

 

Підготувати повідомлення або комп’.ютерну презентацію на тему: «Образи природи (лісові мешканці, фантастична сила)» - I група.
Повідомлення «Образи-символи (верба, сопілка, зима, весна, літо, осінь) – II група.
Виписати цитати до образу Лісовика і образу-символу верби.
Підібрати матеріал до домашнього контрольного твору за творчістю Лесі Українки. – Всім.

 

Додаток до уроку

 

І. Робота в групах

 

Група 1. 

1.Схарактеризуйте образ героя з драми- феєрії Лесі Українки « Лісова пісня», про якого йдеться в даній цитаті:

«... не можеш ти

своїм життям за себе дорівнятись.»

 

2.Хто з героїв і коли сказав ці слова?

 

Група 2.

1.Схарактеризуйте образ героїні з драми- феєрії Лесі Українки « Лісова пісня», про яку йдеться в даній цитаті:

«Ні! Я жива! Я буду вічно жити

Я в серці маю те, що не вмирає.»

 

2. В якій ситуації були сказані ці  слова?

 

Група 3.

1.Схарактеризуйте образи героїнь з драми- феєрії Лесі Українки « Лісова пісня», про яких йдеться в цитатах:

«...нехай ся жінка більше не приходить,-

я не люблю її – вона лукава,

як видра.»

«Тобі недобра з їх свекруха буде!»

 

2. Хто з героїв і в якій ситуації сказав ці слова?

 

Група 4.

1.Схарактеризуйте образ героя з драми- феєрії Лесі Українки

« Лісова пісня», про якого йдеться в даних цитатах:

«... якби не він, давно б уже не стало сього дуба...»

«... як же плаче серце по тобі. єдиний друже мій!»

 

2.Хто  і в яких ситуаціях так сказав про нього?


Теги: Хочина В.О., Леся Українка
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 4715/124


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar