Головна » Українська література

Є. Гуцало. Розповідь про письменника. „Сім’я дикої качки” - твір про людину через призму морально-етичних проблем

МЕТА:  ознайомити з життям і творчістю письменника,дослідити, як у творі на прикладі героїв оповідання зображена людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу, охарактеризувати образи Тосі та Юрка, розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам’ять, уміння надавати об’єктивну оцінку подіям, вчинкам, робити висновки, виховувати доброту, милосердя, зневагу до брехні, жорстокості.

ТИП: комбінований

ОБЛАДНАННЯ: портрет Є. Гуцала, текст твору, підручник

 

ХІД УРОКУ

І.  Оргмомент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда, кросворд.

Чи сподобалося вам оповідання
Яка тема твору та головна думка
Для чого, на вашу думку, письменник вводить у твір не дорослих, а дітей
Чому автор наприкінці твору остаточно не зазначив про подальшу долю качиної родини
Над чим примушує нас замислитися зміст оповідання
Які риси характеру намагається виховати автор твору
Для чого на території України створені заповідники
Які з них вам відомі

 

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація діяльності.

        Запишіть дату й тему сьогоднішнього уроку.

Отож сьогодні на уроці ми  ознайомимося з життям і творчістю письменника,дослідимо, як у творі на прикладі героїв оповідання зображена людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу, охарактеризуємо образи Тосі та Юрка.

 

ІУ. Сприйняття й засвоєння матеріалу

Розповідь про письменника.
Робота з підручником, стор.
Слово вчителя

Навчаймося добра, як мові вчаться діти,

Щоб потім все життя творить його святе,

Даруймо для усіх погожі дні на світі,

Щоб щедрим садом вік святився небокрай,

Щоби беріз пісні лунали до безтями

І повнився добром наш дім і рідний край.

                Сьогодні не даремно я прочитала поезію Людмили Ганжелюк про добро. Ми міркуватимемо над серйозними, дорослими питаннями: якою має бути людина, для чого вона прийшла в цей світ, як ми повинні ставитись до своїх ближніх. Епіграфом буде народне прислів’я «НЕ ВСЯКА СТЕЖЕЧКА БЕЗ СПОРИША, НЕ В КОЖНОЇ ЛЮДИНИ ДОБРА ДУША»

         Одвічні поняття добро і зло, милосердя і жорстокість, над якими замислюється кожна людина. Вона, до речі, і є уособленням цих понять. Доброта у кожної людини асоціюється з любов’ю, щирістю,чуйністю, а зло – жорстокістю, жадністю, бездуховністю. Щоб краще зорієнтуватися у цих поняттях читачеві, Є. Гуцало надає можливість оцінити вчинки, поведінку героїв,їх ставлення одне до одного.

       4.Словникова робота.

Прочитайте вислови про добро. Який із них найбільше сподобався, чому, як його розумієте.

ДОБРОМУ СКРІЗЬ ДОБРЕ(українське прислів’я).

РАЗ ДОБРОМ ЗІГРІТЕ СЕРЦЕ ПОВІК НЕ ОХОЛОНЕ (латвійське прислів’я).

ДОБРЕ ІМ’Я – НАЙКРАЩЕ БАГАТСТВО (українське прислів’я).

ДОБРИЙ ЧОЛОВІК – НАДІЙНІШИЙ КАМ’ЯНОГО МОСТУ (українське прислів’я).

ДОБРО ВРЯТУЄ СВІТ (українське прислів’я).

Що таке доброта, тлумачний словник укр. Мови пояснює так:

       ДОБРОТА – ЧУЙНЕ, ДРУЖНЄ СТАВЛЕННЯ ДО ЛЮДЕЙ, ГОТОВНІСТЬ ДО ДОБРИХ ВЧИНКІВ.

Чи кожна людина, на вашу думку,є доброю?
Чи й справді так важливо бути добрим, чому?

 

       5. Бесіда за змістом твору. Характеристика образів

Які враження у вас виникли від першого знайомства з Юрком?
Чому спілкування з Тосею дратувало хлопця?
Для чого він розповідав побрехеньки Тосі?
У чому виявилася жорстокість хлопця?
Яким вчинком Тосі був незадоволений Юрко?
Про що свідчить бажання хлопця побачити сім’ю дикої качки перед від’їздом?
Яким, на ваш погляд, буде Юрко, коли виросте?

Чим Юрко приваблював Тосю?
Чому дівчина повсякчас прощала зневажливе ставлення до себе?
Чому не змогла заборонити Юркові чинити шкоду сім’ї дикої качки?
Наведіть приклади того, що Тося розумілася з природою?
Що спонукало Тосю віднести каченят до води?
Як Тося намагалася «оживити» каченят?
Чому, коли Юрко від’їжджав додому, дівчина не наважилася підійти до нього?
Яким духовним скарбом наділив автор свою героїню?

 

       6. Порівняльна робота

Давайте спробуємо скласти порівняльну характеристику героїв

 

ТОСЯ

 

ЮРКО

 

Любить природу

Товариська

Прагне до нових знань

Щира

Засуджує зло

 

Любить милуватися природою

Має почуття сорому

Багато знає

Життєрадісний

Дуже довірлива

Не наполеглива при захисті своєї правоти

Не думає про наслідки своїх вчинків

Любить хвастатись

Нетовариський

Грубуватий

 

       7. Інтерактивна гра «Коло ідей»

Що б ви запропонували для перевиховання героя?
Що треба зробити, щоб стати добрим і милосердним?
Чи можна цього навчитися за один день?

 

       8. Робота в групах.

Удома кожен із вас підготував поради, як стати добрим. Попрацюйте в групах і запишіть на листочок три поради, виберемо найкращі і складемо одну загальну пам’ятку «Як стати добрим», оформимо її.

 

( ПОСПІШАЙ РОБИТИ ДОБРО

ЗА ДОБРО ДОБРОМ СПІШИ ВОЗДАТИ – МУДРІСТЬ ЗАВШЕ ДОБРОЮ БУЛА

ЩОБ БУТИ ДОБРИМ, ВИЯВЛЯЙ СПІВЧУТТЯ УСЬОМУ ЖИВОМУ

ЩОБ ЖИТТЯ БУЛО ЩАСЛИВИМ,КОЖЕН ДЕНЬ РОБИ ДОБРІ СПРАВИ

ДОБРЕ ДІЛО ТЕ, ЩО ВИКЛИКАЄ ПОСМІШКУ НА ОБЛИЧЧІ ІНШОЇ ЛЮДИНИ

ДОБРОТА – НАЙБІЛЬШЕ ДОСЯГНЕННЯ ЛЮДИНИ)

 

        9. Спостереження над текстом

Чи допомагає природа зрозуміти характери героїв?
Якою змальовано природу, коли хлопчик  із радістю йде на риболовлю?
А коли з порожніми руками повертається?
Знайдіть у творі опис каченят. Які почуття виникли у вас?
Чи так само відчували співчуття, бажання захистити, не нашкодити й герої оповідання?

Усі ці деталі підпорядковані розкриттю ідеї твору.

 

            10. Інтерактивна гра «Мозковий  штурм»

Які прикметники ви запропонуєте для розкриття основної ідеї твору (бережливе, добре, чуйне, милосердне, людяне)

 Отож, як можна сформулювати ідею твору(засудження бездумного ставлення до природи, своїх вчинків, заклик до доброти, милосердя)

 

            11. Проблемне запитання

Скажіть, чи зустрічали ми раніше таких героїв, як в оповіданні Є. Гуцала («Лось»,  С. Черкасенко «Маленький горбань»,О.Довженко «Зачарована Десна», Гр. Тютюнник «Дивак»)

 

У.Підсумок уроку

Рефлексія

Чи сподобався вам урок?
Що для себе ви почерпнули?
Що символізує дика качка у творі?
Чому, на ваш погляд, Євген Пилипович остаточно не визначив долю качиної родини?

 

УІ. Оцінювання навчальних досягнень

 

УІІ. Домашнє завдання

Підготувати власну версію подальшого розвитку подій твору, ілюстрації до твору


Теги: Гуцало, Стельник О.М.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 231/28


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar