Головна » Українська література |
Мета: ознайомити учнів із фактами життя і творчості письменника; розкрити художньо-ідейний зміст твору, поглибити знання учнів про епічні твори; розвивати навички виразного читання, формувати вміння коментувати, висловлювати власну думку з приводу прочитаного, виділяти головне, суттєве; виховувати почуття гуманізму, толерантності у ставленні до інших людей. Учні повинні знати: основні факти життя і творчості письменника, сюжет оповідання. Учні повинні вміти: виразно читати, працювати з текстом, аналізувати прочитане. Обладнання: мультимедійний проектор, екран, презентація до уроку, підручник, листи самооцінки, словники літературознавчих термінів, листи з алгоритмом складання даймонду, листи для творчої роботи, аркуші А3, фарби, пензлики, природний матеріал – листочки, маркери, стікери у формі промінців, макет сонечка, відеокліп Максим «Я буду жити», музичний кліп Шопена «Осінній вальс». Компетентності: пізнавальна, соціальна, мовна, комунікативна. Тип уроку: засвоєння нових знань. Вид уроку: інтерактивний. Методи й прийоми: «Мікрофон», «Знайди помилку», «Асоціативний кущ», «Прес», метод прогнозування, складання даймонду, створення картини осені способом штампування, робота в групах, ситуативні завдання. Перебіг уроку Умій відчувати поряд із собою людину, умій читати її душу, побачити в її очах духовний світ – радість, біду, нещастя, горе. В. Сухомлинський ММ1 І. Оргмомент ІІ. Установчо-мотиваційний етап Створення емоційного настрою. - Погляньте один на одного, посміхніться, подаруйте посмішку іншому і подумайте про те, який прекрасний навколишній світ. Скажіть пошепки: «Я прийшов у цей світ, щоб жити, знати, дивуватися, робити цей світ ще кращим». ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів Ось цей листочок завітав до нас на урок. Він сумує, жовтіє з суму, «кривиться, щоб навесні виріс молодий зелений лист, який буде розмовляти з вітром, як писав О. Вишня, хапатиме жилками своїми сонячний промінь, під дощем купатиметься і росою умиватиметься». Він буде прикрашати навколишній світ. Хвилинка перевтілення (метод «Мікрофон»). Діти, давайте перевтілимося в листочок, спробуємо побувати в його стані. Я – листочок, я відчуваю… Перевірка домашнього завдання. Читання учнями поезії «Листопад» Я. Щоголева напам’ять. До якої лірики належить ця поезія? Чому? Завдання для груп: знайти образи 1 гр. – зорові, 2 гр. – слухові, 3 гр. – дотикові, 4 гр. – художні засоби. Отже, усе в природі змінюється, тече, але повертається, здійснюється кругообіг у природі, треба бачити навколишню красу. Презентація домашнього завдання групами. 1 гр. Загадки про осінь. 2 гр. Прикмети осені. 3 гр. Прислів’я про осінь. 4 гр. Картини І. Левітана «Золота осінь», «Осінній день. Сокольники». Прослуховування аудіо запису (додаток №1). Я теж виконала домашнє завдання. Пропоную вашій увазі музичну інструментальну мініатюру «Осінній вальс» великого польського композитора та піаніста ХІХ століття Ф. Шопена. Створення асоціативного куща «Осінь» Творча робота учнів у групах: Учні, пропоную вам побувати в ролі поетів, композиторів, художників. [*] Складання даймондів (орієнтовні теми «Осінь», «Дощ», «Сум», «Холод»). [*] Створення «австралійського дощу». [*] Створення картин осіннього пейзажу способом штампування. ІV. Підсумки ММ1 Таким чином, не тільки словом, а й звуками, фарбами можна відтворити красу осені. ММ2 Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
Учні, сьогодні ми з вами будемо вивчати твір С. Черкасенка «Маленький горбань», погляньте на дошку. Ось вона – тема нашого уроку. Метод прогнозування. Визначення учнями того, що вони повинні знати, уміти. Прогнозування очікуваних результатів з даної теми. Мені хочеться розпочати вивчення нового матеріалу словами В. Симоненка: Ти знаєш, що ти – людина, Ти знаєш про це чи ні? Усмішка твоя – єдина, Мука твоя – єдина, Очі твої – одні. - Такою єдиною неповторною є кожна особистість. Ми всі різні, але нас може об’єднати в одне ціле любов. Любов до життя, до навколишнього світу, до людини. Повага до людей, які мають фізичні вади. Цього вчать твори українських письменників, таким є і твір «Маленький горбань». 03.12 – Міжнародний день інвалідів. Люди, які обділені долею, мають фізичні вади, потребують співчуття, уваги не тільки в цей день, а щодня. Про це треба нам всім пам’ятати. - А скажіть, чи можна, вивчаючи твір, не ознайомитись із автором? Знайомство з письменником. Розповідь вчителя про С. Черкасенка із використанням презентації. Відтворити послідовність тексту.. Захарко знаходить жайвороняче гніздо. Літературний диктант із застосуванням самоперевірки та самооцінювання учнями. Де відбуваються події оповідання? 10) Хто прибіг Павлику на допомогу? 11) Чи помстився Павлик Захаркові? 12) Чим закінчилося оповідання? Ідейно-художній аналіз твору. [*] Чому так називається оповідання? [*] Хто головний герой? [*] Чому ви так вважаєте? Знайомство з поняттям «герой літературного твору». (ст. 77 підручника). [*] Якими бувають герої художнього твору? [*] Назвіть персонажів оповідання «Маленький горбань». [*] Які з них є головними? [*] Які другорядними? [*] Які позитивні, а які негативні? Спробуємо довести це, продовжуючи працювати на ідейним змістом твору. Робота над текстом оповідання. Вибіркове читання з елементами бесіди. [*] Коли ми вперше зустрічаємося з Павликом? (читання за ролями) [*] Знайдіть портрет хлопчика в тексті. [*] Зачитайте за ролями розмову Павлика й мами (читання за ролями). [*] Про що говорить цей уривок? [*] Яким був Павлик, чим захоплювався? [*] Назвіть риси характеру Павлика. [*] Знайдіть епізоди, які підтверджують ваші думки (текст). [*] Чому Павлик більше грався з дівчатами? [*] Яким у творі зображено Захарка? [*] Як Павлик захистив жайворонка? (текст). [*] Чи мав моральне право Захарко карати хлопчика-каліку? [*] Як оцінили вчинок Захарка хлопці? [*] Чи зрозумів Захарко свою провину? [*] Чи порозумілися хлопчики друзями? (Текст). Розгляд малюнків. Знайти епізоди тексту, зображені на малюнках.
Осмислення й закріплення матеріалу Учні, давайте зазирнемо в душі героїв. Яким є внутрішній світ героїв оповідання? Міні-дослідження. Запитання до учнів: [*] Чому Захарко такий жорстокий? [*] Чому він, не замислюючись, насміхається над калікою, ображає слабких та беззахисних? [*] Чому Павлик відмовився бити Захарка й заборонив робити це дідусеві? [*] Як люди ставилися до маленького горбаня? [*] Як формувався характер Павлика? Вправа «Закінчи логічний ряд» Павлик: розумний… (має хорошу пам’ять, добрий, чуйний, лагідний, мрійливий, здатний до всепрощення, любить природу) Захарко: сильний… (жорстокий, палив тютюн, крав гроші, бешкетник, боягузливий перед сильнішими, обманює матір) Ситуативні завдання: Ситуація №1. Одна дівчинка сказала, що зневажає калік, обходить їх стороною, воліє їх не бачити й не чути про них. Ситуація №2. Які думки виникають у вас, коли ви бачите людину з фізичними вадами? Ситуація №3 із застосуванням перегляду відеокліпу (додаток 2). Чого можна навчитися в таких людей? Проблемні запитання: [*] Як ви розумієте поняття внутрішня краса? [*] Як вона проявляється? [*] «Краса врятує світ», - стверджує Ф. Достоєвський. Яку красу він мав на увазі? [*] Якій красі ви віддаєте перевагу? Чому? 5. Робота в групах. Виконання творчих завдань. 1 група – скласти пам’ятку «Життєві орієнтири» - Кожна людина має і позитивні, і негативні якості. І кожна людина намагається позбутися своїх недоліків. Яку найголовнішу рису будь-якого героя ви хотіли б мати у своєму характері? Свою рису помістіть на сонечку (учні на промінцях-стікерах записують рису й поміщають, створюючи макет сонечка). - Хай ваші душі, серця випромінюють тільки тепло, зігріваючи навколишній світ. Тоді він стане кращим. Підсумки уроку Домашнє завдання: сер. р. – підготувати переказ епізоду, що справив найбільше враження, дост. р. – підготувати повідомлення про людину з фізичними вадами, що досягла уcпіхів у житті, вис. р. – напишіть листа Павлику, уявивши, що він живе і зараз, у вас є його адреса.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |