Головна » Українська література

Павло Тичина. «Не бував ти у наших краях!», «Гаї шумлять...». ТЛ: метафора, епітет

Мета: розповісти п’ятикласникам про Павла Тичину, вчити виразно і вдумливо читати його поезії, розглядати кольорову палітру віршів, відтворювати в уяві аналогічні картини природи, спостережені в житті,  висловлювати міркування про способи вираження любові до рідної землі, навчити будувати асоціативні ряди для стимулювання пам’яті, розвивати образне мислення методами ейдетики.

Тип уроку:вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фото - альбом «П.Тичина. Життя і творчість», збірки творів поета, ілюстрації до віршів, папір для малювання, фарби або кольорові олівці, запис Антоніо Вівальді - Пори року. Весна, запис пісні «Гаї шумлять» (муз. Г.Майбороди).

 

Любіть  Україну,  як  сонце,  любіть,  
як  вітер,  і  трави,  і  води…  

В.Сосюра

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2. Мотивація  навчальної діяльності.

- Закрийте очі та уявіть відеофільм  (учитель читає поезію П.Тичини)

 

Не бував ти у наших краях! 
Там же небо — блакитні простори.,. 
Там степи, там могили, як гори. 
А веснянії ночі в гаях!.. 
Ах, хіба ж ти, хіба ти це знаєш, 
Коли сам весь тремтиш, весь смієшся, ридаєш. 
Серце б'ється і б'ється в грудях... 
Не бував ти у наших краях. 
Не бував ти у наших краях, 
Бо відтіль не таким би вернувся! 
Чув про степ, що ген-ген простягнувся? — 
Єсть там люди — й зросли у степах, — 
Що не люблять, не вміють ридати. 
Що не можуть без пісні і нивки зорати! 
Тебе ж завжди я бачу в сльозах... — 
Не бував ти у наших краях.

 

- Чи  сподобалася вам вірш?

- Які почуття викликав?

- Уявіть, що ви художник, які б кольори використали, щоб намалювати картину?

- Чи цікаво вам, хто автор цих рядків?

- Хочете дізнатися про нього більше?

 

3.Оголошення теми і мети  уроку.

4. Сприйняття нового матеріалу.

 

Короткі відомості про П.Тичину.

   Павло Тичина народився 23 січня 1891 року, в селі Піски Козелецького повіту Чернігівської губернії. Батько, Григорій Тимофійович Тичина, був сільським пономарем  (Понома́р або паламар (офіційно — Парамона́р; від дав.-гр. παραμοναριος — «приставник», «привратник») — служитель православної церкви, який дзвонить у дзвони, співає на кліросі і допомагає при богослужінні.) і одночасно вчителем у безкоштовній сільській школі грамоти. Павло Тичина мав 12 сестер і братів. Спочатку Павло вчився в земській початковій школі, потім у Чернігівській духовній семінарії, співав у церковному хорі. Досконало грав на фортепіано, сопілці, кларнеті, писав музику. Мав талант художника, любив малювати пейзажі. Невипадково картини природи у нього надзвичайно поетичні, сповнені світла, тепла, радості, повноти життя. Тому перша його збірка «Сонячні кларнети», що побачила світ у 1918 році, була високо оцінена.

«Не бував ти у наших краях!»
 

Відтворюємо почуте.

До кого звертається автор?
Про що він розповідає вигаданому співрозмовнику?
Як у вірші поет змалював людину?
Яким постає рідний край у творі?

 

Аналізуємо зміст.

У якій формі побудований твір?
Який уривок із поезії найбільше сподобався?
Із чим порівнюються могили?
Що нагадує небо автору?

Вислів « блакитні простори» - називається «епітет»

 

Тлумачний словник.

 

Епітет – художнє означення, яке підкреслює певну властивість явища, предмета, поняття і на яке автор хоче звернути увагу, висловити своє ставлення.

 

Творчо мислимо.

Продовжити прислів’я та приказки.

Батьківщина – мати, умій за неї … (постояти)
Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що … (своя)
Рідний край - … (земний рай)
Всюди добре, а … (дома найліпше)
Рідна земля – мов … (колиска золота)

 

Продовжіть асоціативний ряд «гаї шумлять»-

 

Перше прочитання вірша «Гаї шумлять…»

 

Гаї шумлять — 
Я слухаю. 
Хмарки біжать — 
Милуюся. 
Милуюся-дивуюся, 
Чого душі моїй 
так весело. 
Гей, дзвін гуде — 
Іздалеку. 
Думки пряде — 
Над нивами. 
Над нивами-приливами. 
Купаючи мене, 
мов ластівку. 
Я йду, іду — 
Зворушений. 
Когось все жду — 
Співаючи. 
Співаючи-кохаючи 
Під тихий шепіт трав голублячий. 
Щось мріє гай — 
Над річкою. 
Ген неба край — 
Як золото. 
Мов золото — поколото, 
Горить-тремтить ріка, 
як музика. 

 

Відтворюємо прочитане.

 

Хто виступає ліричним героєм у вірші?
Чим милується ліричний герой?
З чим порівнює автор неба край?
Якими словами закінчується поезія?
Гру яких музичних інструментів можна почути у вірші?

 

Аналізуємо зміст.

У чому поет бачить красу природи?
Яким настроєм пройнятий вірш?
Чи є у творі епітети? Зачитайте.
Чи є у вірші порівняння? Зачитайте.
Як ви розумієте вислови «хмарки біжать», «мріє гай», «думки пряде»?

Такі вислови в художньому тексті називаються «метафора».

 

Тлумачний словник.

Метафора – переносне значення слова, коли один предмет або явище уподібнюється іншому за схожістю ознак.

 

Творчо мислимо.

Згадайте, які вірші про природу ви читали на попередніх уроках?
Чим саме вони вам запам’яталися?
Які кольори зустрічаються у вірші «Гаї шумлять…»?
Що вони символізують?

 

Підбиття підсумків уроку.

Прослуховування пісні «Гаї шумлять…» і створення малюнка на тему «Мій рідний край».
Гра «Снігова куля». Учитель називає перший рядок вірша, учень повторює і додає другий, наступний повторює два попередніх і додає третій і т.д.

 

Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Зробити партитуру одного з віршів (визначити паузи, темп, тон, логічні наголоси)
Виразно читати поезії П.Тичини.
Закінчити малюнок на тему «Мій рідний край».


Теги: Тичина, Бондаренко А.Ю.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1409/158


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar