Головна » Українська література |
Мета уроку: Глибше вивчити і детально проаналізувати образи п’єси «Наталка Полтавка»; розвивати пам’ять, образне та логічне мислення, вміння висловлювати власні судження; виховувати високі моральні якості, глибоку відповідальність за особисті почуття, благородність у коханні. Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Вступне слово вчителя. Видатний український драматург Іван Карпенко-Карий писав: «Багато води утекло в море забуття; впротяг такого довгого часу тисячі драматичних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а «Наталку» вивчили напам’ять мало не всі слухачі… Здавалося би, й «Наталці» пора спочить, а вона невгамовно лунає на сцені дивно милими піснями і буде лунать довго, довго…» ІІ. Оголошення теми і мети уроку (слайди 1-2). 1.Робота в групах. Учні дають письмову характеристику героїв п’єси: І. Наталки, ІІ.Возного і виборного (позитивні і негативні риси), ІІІ. Терпелихи, ІV. Петра і Миколи (спільне і відмінне), усно характеризують їх, а керівник групи оцінює роботу. 2. Індивідуальна робота. Встановити відповідність. І. Установити відповідність між персонажем п’єси «Наталка Полтавка» і його цитатною характеристикою.
1.Возний А. «Не багата я і проста, но чесного роду»; 2. Наталка Б. «Хапун такий, що й з рідного батька злупить»; 3. Виборний В. «Убожество моє і старість силують мене швидше 4.Горпина Терпелиха заміж тебе віддати»; 5.Петро Г. «Хитрий, як лисиця, і на всі сторони мотається, де 6. Микола не посій, там і уродиться…»; Д. «Без роду, без племені, без талану і без приюту»; Е. «Був у городі, шукав місця - но скрізь опізнився».
ІІ.Установити відповідність між персонажем п’єси і піснею.
1. Наталка А. «Всякому городу – нрав і права»; 2. Терпелиха Б. «У сусіда хата біла»; 3. Петро В. «Чого ж вода каламутна»; 4. Микола Г. «Дід рудий, баба руда»; 5. Возний Д. «Гомін, гомін по діброві»; 6. Виборний Е. «Де згода в сімействі».
ІІІ. В чиї уста вкладені слова:
1. Наталки А. «Я люблю Наталку всею душею, всею мислію…»; 2. Петра Б. «Я покорюся вашій волі…»; 3. Терпелихи В. «Не дуже довіряй своєму серцю…»; 4. Миколи Г. «Правда, заміж вийти – не дощову годину пересидіти»; 5. Возного Д. «Об любві поговорите другим разом…»; 6. Виборного Е. «Люблю тебе більше, як самого себе …».
3. Впізнай героя. Хто: -порівнює ясний вид Наталки з райським крином? -проводжав пана Щипавку? -кого вигнав батько Наталки з свого дому? -живе, як горох при дорозі? -живе собі один на світі, як билина в полі? -ішов сватати Наталку? -за кого сватали Наталку? -розповідав про «кумедію»? -дає Наталці гроші? ІІІ. П’єса «Наталка Полтавка» написана за традиціями класицизму(події відбуваються за один день («єдність часу») і мало дійових осіб). Однак існує інша думка: возний прагнув якнайшвидше одружитися з Наталкою, а тому сватання і заручини було об’єднано, для чого вистачило і одного дня. Згідно з обрядом сватання, в ньому повинні брати участь жених і два свати. Проте, щоб не вводити ще одного персонажа, Котляревський «залишив» другого свата (Бориса) в хаті Терпелихи. Той так «набрався» варенухи, що й не тримався на ногах. Цим самим автор уникнув ускладнення тексту п’єси, бо для Бориса потрібно було розробляти окрему роль. ІV. Фрагменти п’єси «Наталка Полтавка». Бесіда: -Що розкриває перший монолог Наталки? (смуток, сум, тривога за Петра). - Що розкриває діалог Наталки і Терпелихи? (бажання щастя дочці, а собі щасливоє старості, покірність Наталки). - Що розкриває діалог Наталки і Миколи?( смуток за коханим). -Фрагмент останньої дії (закінчення) – (взаємна згода,порозуміння, мова возного). V. Перегляд портретів акторів, які виконували ролі в п’єсі «Наталка Полтавка» біля 200 років тому.(Слайди). VІ. Арії Наталки із п’єси. Як вони називаються, що розкривають? (У виконанні учнів). «Віють вітри, віють буйні» (тугу за Петром); «Чого вода каламутна» (переживання,горе,тугу,сум). VІІ. Перегляд слайдів. (Пісні з драми). - Для чого І.Котляревський ввів так багато пісень в п’єсу? (для кращої характеристики ліричної душі народу). Жанр твору «Наталка Полтавка» сам автор визначив як «оперу малоросійську». Музику до пісень для перших вистав у Полтаві написав місцевий композитор, ім’я якого не збереглося. На даний час за п’єсою утвердилася опера Миколи Лисенка, написана у 1890 році. VІІІ. Перегляд слайдів «Чи знаєте ви, що…» ІХ. Підсумок уроку. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжити речення. -Мені сподобалася головна героїня твору, бо… -Мені сподобався (чи не сподобався) возний… -Я хотів би бути таким як…, тому що… Х. Домашнє завдання. Написати твір на одну із тем: «Мій улюблений герой із п’єси «Наталка Полтавка»; «Наталка Полтавка» - енциклопедія народознавства».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |