Головна » Українська література

План-конспект уроку у формі диспуту в 9 класі на заявлену тему на прикладі п’єси І. Котляревського „Наталка Полтавка”

Мета. З’ясувати з учнями на основі п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка» суть справжніх людських цінностей, розглянути з учнями проблему духовності людини, доброти, чесності, вірності в коханні, виховувати в учнів на загальнолюдських поняттях добра й справедливості, совісті й честі, утверджувати в юнацьких душах красу і щирість почуттів

Тип уроку: урок-диспут

Наочність: портрет письменника, текст п’єси «Наталка Полтавка», питання диспуту, учнівські твори, ілюстрації, народна мудрість (прислів’я), мультимедійна дошка.

 

Хід уроку

 

Відніміть у нашого серця любов

 до добра – ви віднімете всю

принадність життя

Жан – Жак Руссо

 

Єдине, що від нас залежить, -

Принаймні вік прожити як належить

Ліна Костенко

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

        (Звучить пісня Наталки  «Віють вітри, віють буйні…»)

Учитель. Чудова мелодія Наталчиної  пісні закликає нас у мальовниче село під Полтавою. В ньому ми вже гостювали минулого уроку, знайомлячись із тематикою, предметами, композицією п’єси І.П.Котляревського «Наталка Полтавка». Я ж повернулась з цієї мандрівки з цілою «шапкою запитань», на які зараз прошу вас відповісти.

 

Паспортизація твору

Назвіть життєві та літературні джерела «Наталки Полтавки».
В якому році було написано п’єсу?
Як діє в п’єсі «закон трьох єдностей»?
Визначте жанр «Наталки Полтавки».
Які ж проблеми порушує І.П.Котляревський у п’єсі «Наталка Полтавка»? (вірність і зрада, соціальна нерівність, батьки і діти, нове і старе, правда і брехня, працьовитість і лінь)
Що вам відомо про першу виставу п’єси?
У «Наталці Полтавці» І.Котляревського віддав данину театральній традиції кінця  XVIII – поч. XIX ст. Як ви можете це довести?
Що ви можете сказати про художній метод І.Котляревського у змалюванні подій і образів п’єси?
Як назвав «Наталку Полтавку» І.Карпенко-Карий?

 

ІІІ. Робота над текстом п’єси

 

Проблемне питання:

Чи може слугувати ідеалом для сучасної молоді Наталка? Чому?

 

Що ж , мандрівка берегами Ворскли не була марною. Пропоную продовжити її  й сьогодні на уроці, тема якого: «Душі відкриті добру і чистоті ……..)

 

«Метод проектування»

         Мету ж нашого уроку, я думаю, ви зможете спроектувати самостійно, давши відповідь на запитання.

 

З чим повинні ознайомитися?
Що повинні розвивати?
Що маємо виховувати в собі?

 

Як не дивно, про «Наталку Полтавку» не так багато досліджень, як про «Енеїду». Найважливіші з них: І. Срезневського (1838р.), стаття Карпенка – Карого «Наталка –Полтавка» (1898р.), стаття професора Шамрая (1955р.), монографія Волинського «І.Котляревський» (1969р.). Спираючись на ці праці видатних дослідників, українська критика виробила певний стереотип характеристики того чи іншого персонажа п’єси. А я пропоную сьогодні його похитнути. Отже, мета нашого уроку – охарактеризувати персонажів п’єси, їхні дії та вчинки, ідучи безпосереднього сприйняття й розуміння твору вами. П’єса не так густо населена. Давайте їх пригадаємо…. (Наталка, Терпелиха, виборний, возний, Микола, Петро)

 

Вікторина «Чи знаєш ти героїв п’єси «Наталка Полтавка»?

 

«…скаржиться, що йому і подібним до нього» трудно становиться жити на світі, бо «взяточок, сиріч – ви нужденний подарочок, весьма – очень іскусно у істця ілі отвітчика треба виканючити» (возний)

 

«…заявляє, що театр існує тільки для того, щоб «гроші видурювати». (виборний)

 

«…погрожує притягти до відповідальності дівчину, яка відмовилась одружитися з ним». (возний)

 

«…пив, гуляв, а розвіявши добро, залишив дочку й жінку без кска хліба»  (батько)

 

«..день і ніч чекає коханого, а, щоб догодити матері, дає слово одружитися з нелюбом» (Наталка)

 

«…пропонує останні гроші засватаній за багатія дівчині, щоб нелюб не докоряв їй своїм багатством» (Петро)

 

«..хто тепер – теє-то як його – брешеть і хто не обманівать» (возний)

 

На нас бідних і безпомощних, як на те похиле дерево, і кози скачуть»  (Горпина Терпелиха)

 

«все, здається, близило мене до щастя: но як на те, треба ж опізнитись одним днем, щоб горювати во всю жизнь! Кого безталання нападе, тому нема ні в чім удачі!» (Петро)

 

«..так і бундючиться, що помазався паном. Юриста завзятий ф хапун такий, що і з рідного батька злупить» (Микола про возного)

 

«один собі живу на світі, як билинка на полі! Сирота – без роду, без племені, без талану і без приюту, «..що робить, і сам не знаю» (Микола про себе)

 

«Чоловік і добрий був би, так біда – хитрий, як лисиця, і на всі стьобни мотається, де не посій, там і уродиться…» (Микола про виборного)

 

Отже, з  кого ж почнемо наші спостереження?

 

Хто така Наталка?
Через що страждає героїня твору?
Яким вбачає для себе Полтавка майбутнє родинне життя?

Що привабливого в образі Наталки?

Добра слава Наталки.
Почуття гідності, працьовитість, глибокий розум.
Вірність у коханні.
Любов до матері, готовність до самопожертви заради її спокою
Рішучість у боротьбі за своє щастя.

 

Якщо Наталка вірна Петру, то чому вона віддає рушники возному? Яка сцена з п’єси виправдовує її перед Петром?
Як ще можна пояснити крок Наталки, який суперечив її власним поглядам?
Сформуйте життєвий девіз цієї дівчини
Чому дівчина дала слово вийти заміж за першого –ліпшого? Ваше ставлення до цього?
Які риси характеру допомагають їй у боротьбі за своє щастя?
Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя?
Яким чином Наталка протистоїть Тетерваковському?
Чому в боротьбі проти звичаїв свого середовища героїня виявилася переможницею?

 

Міні-диспут

 

Як би повелись ви, якщо опинились б у XIX с. на місці Наталки? Ваші дії в такій ситуації.
Чим чарує цей образ простої  дівчини не одне покоління?
У чому полягає моральна краса Наталки?

 

Вступне слово вчителя. Кожен, хто з’являється на світ, претендує на щасливу долю. Але чому одні її мають, а інших вона вперто обминає? Що ж таке щастя? Як його знайти? Погляди на цю вічну, як світ, проблему дуже різняться. Кажуть: «Щасливими не народжуються, ними стають». І вирішальну в цьому роль відіграє сім’я, родина. «З родини йде життя людини», «Без сім’ї нема щастя на землі», - навчає народна мудрість.

 

Погоджуєтеся ви чи ні з такою думкою про щастя? (відповіді учнів)

 

ТО що є щастям для Наталки?

 

Вислови мудрих людей про щастя

 

Метаплан

 

Чим схожа сучасна українська дівчина на героїню Котляревського, а чим, на жаль, уже не схожа?

 

 

Так дівчина заслуговує увагу і приваблює до себе погляди чоловіків. Хто ж любить Налалку?

(Слайд про Петра)

Розкажіть, що нам відомо про Петра, чому він став бурлакою? В чому своєрідність його характеру?
Як поводиться Петро, дізнавшись, що його кохана заручена? (покорися своїй долі, послухай матір, полюби пана возного і забудь мене навіки)
Як ці слова характеризують Петра?
У чому спорідненість образів Петра і Наталки?
Чи здатний заради свого кохання на самопожертву?
Що свідчить про нерішучість, м’якохарактерність героя?
Як  І. Котляревський на прикладі образу Петра відтворив потяг народу до знань, до культури?
Які риси характеру Петра, на думку автора п’єси, заслуговують на повагу?

 

«Сторінка з щоденника»

         Скласти щоденник життя Петра

 

Мистецтвознавець. У 1972 р. п'єсу Котляревського актори Пол­тавського театру ім. М. В. Гоголя показали на сцені МХАТу за участю видатного оперного співака І. Котляревського, що виконував роль Петра. А якщо повернутись в ХГХ століття, в п'єсу, поставлену трупою «корифеїв», Петра найкраще ви­співував Мова.

 

(Слайд про возного)

 

Учитель. Наталчина врода і доб­рочинність привернули увагу і пана возного Тетерваковського. І ось немолодий уже парубок зазнається їй в коханні

 

Який же він, цей «юрис­та завзятий»?
Що вплинуло на формування рис характеру героя, його поглядів?
Яким у творі зображено Тетерваковського? Як його характеризує Микола?
У чому, на думку возного, полягав основний закон співжиття людей?
З яким проханням возний звертається до виборного? Чим він намагається віддячитись йому? Який факт свідчить про те, що возний не оминав можливості збагатитися і за казенні гроші?
Чому ж ми серйозно не сприймаємо його наміру одружити­ся на найкращій дівчині в Полтаві?А в щирість кохання воз­ного ви вірите?

 

 

Учитель. Образ Возного най­складніший у п'єсі. Він не схема­тичний, не одноплановий, у ньому є позитивні риси, і ви правильно їх визначили. Людина, яка здат­на на кохання хоч не таке, як у піснях, уже людина. Людина, що могла бути щасливою, але з жалю, із співчуття, навіть хай із хвилин­ної слабкості, не пішла до мети по головах, справді людина.

 

Мистецтвознавець. Викона­вець ролі возного — Панас Саксаганеький. Із спогадів

Г. Григор'єва: «І ось на сцені Саксаганський-возний. Старезний, руки трусяться, очі пожадливо дивляться на Наталку. Інтонації, рухи, хода, репліки — все це подавалось так, що сміх у залі не вщухав до кінця дії. Прига­дую окремі місця. Возний умовляє Наталку стати його дружиною:

— Говори, кажи, отвітствуй, могу лі бить — теє-то як його — мужем, угодним душі твоїй і тілу? -

Старий кожне слово тягне, сма­куючи, коли говорить: «Мужем, угодним душі твоїй», обличчя роз­пливається в широкороту усміш­ку, руки, що трусяться, тягнуться, тягнуться до Наталки, нетвердими ногами він робить два кроки ближ­че до неї, проказуючи: «і тілу...».

У трупі Садовського зовсім по-іншому тлумачили образ возного. Він за віком був років тридцяти. Цим підкреслювалася твердість волі Наталки, яка не бажала поступити­ся своїм "Простим коханим заради гарного молодого пана».

 

(Слайд про Миколу)

Учитель. А тепер хочу звернути вашу увагу на ще один персонаж твору, досить неординарний пер­сонаж — Миколу. Це допоміжний герой у п'єсі виконує функцію резонера, який не бере безпосеред­ньої участі в розвитку сюжету і кон­флікту, а лише допомагає героям. Давайте попросимо Миколу роз­повісти про своє життя.

 

Хто такий Микола?
Чим цей герой відрізняється від Петра?

Як ви думаєте, чому Микола вирішив допомогти Петру?
У чому виявляється співчутливе ставлення Миколи до горя інших?
До чого прагне герой п’єси? Які почуття його охоплюють найбільше?
Чим Миколу приваблює історичне минуле рідного краю?
У чому значення образу героя?  (У цьому образі відтворив патріотизм українського трудового народу)
Для чого Микола підтримує Натлку в її боротьбі за осбисту волю і щастя? (оскільки герой, що прагне втекти від залежності, і в інших поважає волелюбність і мужність, яка притаманна Полтавці)
Які риси в характері Миколи імпонують особисто вам?

 

Мистецтвознавець. У статті «Наталка Полтавка» І. Карпенко-Карий писав: «Садовський витво­рив Миколу-бурлаку в реальний тип, поставив його на рівні з воз­ним і виборним і дав такий викін­чений зразок, за яким всі сучасні актори грають».

 

Учитель. До речі, різні характе­ри Петра і Миколи підкреслює і мова героїв: у Петра — схвильова­на, тужлива, повільна, розсудлива, а в Миколи — жартівлива, при­страсна, запальна.

Крім того, устами Миколи автор висловлює свої думки про події, доповнює характеристики персо­нажів.

 

(Слайд Терпелиха)

Досить своєрідно Котляревський подає образ Наталчиної матері.

 

Чи все вам зрозуміло в її поведінці?
Через що Терпилиха звинувачує дочку у примхливості?
Яким вбачає щастя для своєї дочки Терпилиха?
У чому вбачає свій материнський обов’язок Горпина для Наталки?
Як мати реагує на намір дочки вийти заміж за возного?
Чим пояснюється вдоїсте ставлення Терпилихи до Петра?
Як ви вважаєте, Терпилиха – позитивна чи негативна героїня твору?

 

Учитель. Давайте скористаємося тим, що Терпилиха сьогодні наша гостя, і запитаємо про це її осо­бисто.

 

Терпилиха. Я вже немолода людина, прожила життя і багато чого бачила в світі. Залишившись без чоловіка, набідувалась та й з ним помучилась. Тому єдина мрія — щоб донька жила краще. Єдиний вихід із злиднів я бачила в одруженні Наталки із заможною людиною. А люди «не без копійки» сватались до неї. Донька ні про кого чути не хоче — чекає Петра. Та його ж не було довгих чотири роки! Може, забув уже Наталку, може, на світі його вже немає. Скільки ще можна чека­ти? Адже дівочий вік такий корот­кий.

 

 

«Перехресний допит»

 

Учитель. Зрозуміло, що не для себе Терпилиха хоче достатку. Роб­лячи помилку, вона її усвідомлює, бо в душі не ворог своїй дитині.

 

 

А що це за житель Пол­тавщини нагадує про себе своєю піснею?

 Виборний Макогоненко.

 

Чим зумовлена допомо­га возному з боку виборного?

 

Хто з персонажів п'єси найвлучніше характеризує Макогоненка?
Який епізод у п'єсі є найкращим підтвердженням тому, що виборний уміє «увернутись.,, хитро, мудро, недорогим коштом»?
А позитивного у виборному ви нічого не помітили?
У чому виявляється показна доброта виборного?Як поводить себе виборний у хаті Терпелихи, виконаючи прохання возного?
Чим добрий вчинок Петра до сліз розчулив підпилого Макогоненка?
Як ви думаєте, чи є виборний щирою, доброю людиною?
Чому для нього першооснова – гроші, а не почуття?
Що у його розумінні є  щастя?

 

Мистецтвознавець. Роль виборного майс­терно виконував М. Кропивницький. «Це типо­вий український заможний селянин, що вибився в дрібного сільського урядовця, він розумний, з хитринкою, яка час від часу іскриться в його прикритих повіками очах. Але свою хитрість і лукавство він приховує під машкарою добро­душності, щиросердості й простакуватості, з кож­ним уміє повестись по-інакшому і вийти сухим із води. Тримається невимушено, поважно»,— згадує І,О. Мар'яненко.

 

Учитель. Ми підійшли до завершального етапу уроку. Багато сказано було про героїв п'єси «Натал­ка Полтавка». А тепер спробуймо визначити, яка риса характеру для всіх (без винятку) дійових осіб є спільною?

 

І до сьогодні п’єса й опера користується незмінним успіхом. Сценічну славу творили корифеї українського театру:Саксаганський, Карпенко-Карий, Кропивницький, Старицький, Марія Заньковецька, Садовський.

 

Кого б ви хотіли побачити в головних ролях п’єси «Наталка Полтавка» із сучасників і чому?

 

Але герої п’єси мені нагадують і багатьох із вас. І зараз побачимо вашу роботу..

 

Справді, перипетії твору зачепили душу не одного читача, і всі ті, цінності, які проповідуються у п’єсі, а також порушені проблеми, напевно, тому і до сьогодні тримають у міцних вуздечках таку популярність.

 

 

         Проблеми

                                  популярність

Читач            твір                                       час

                                  популярність  

           Цінності 

 

«Коло ідей»

         Якби до вас прийшла любов, а на заваді стали батьки? Ваші дії.

 

Учитель. Так, доброта — більша або менша, а то й мізерна, епізодична, але доброта. Саме через це «Наталку Полтавку» полюбили в народі. І якщо у Наталки, Петра, Миколи, Терпилихи цю рису помітити не важко, бо вона є визначальною, то у возного, виборного вона затінена, прихована, може, не зовсім зрозуміла з першого погляду. І те, що поруч з добрими людьми хай хоч трішечки виріс духовно і возний — це безсумнівно і прекрас­но. І те, що в цій музичній п'єсі, де лунає 22 пісні, ви, мої учні почули музику доброти і гуманності, якою твір так щедро наділений, це також прекрас­но. І якщо хоч часточку тієї доброти, що «із серця І. П. Котляревського перейшла на його твір», ви винесете із цього уроку і збережете в собі — це буде теж прекрасно!

 

Чому закінчення твору І.Котляревський, як і будь-якої казки, є щасливим? Що цим самим намагався підкреслити письменник?

 

 Аналіз проблемного питання

Оцінювання

Аналіз епіграфа

   Перегляд фільму

 

Підсумок уроку

Що найбільше сподобалось?
Чи виправдались ваші надії на сьогоднішньому уроці?

 

V. Домашнє завдання

Укласти добірку прислів’їв, приказок, фразеологічних зворотів з п’єси  і на цій підставі зробити відповідне узагальнення
Написати міні-твір «Чи змінилось моє понят­тя про добро і зло, людяність і жорстокість піс­ля знайомства із п'єсою «Наталка Полтавка» І. П. Котляревського. Або «Мій ідеал дівчини або хлопця» (за п’єсою «Наталка Полтавка» І.Котляревського
Знайти художні присвяти І.Котляревському


Теги: Маркевич Є.Г., Котляревський
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 696/27


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar