Головна » Українська література |
Мета: Познайомити учнів зі змістом перлини української драматургії, жанровими особливостями п’єси, згадати складові елементи композиції. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Методи і прийоми: лекція з елементами бесіди та самостійної роботи, рольове читання, слухання грамзапису. Обладнання: грамплатівка опери “Наталка Полтавка”, програвач, ілюстрації до п’єси, текст.
ХІД УРОКУ
Оргмомент
Повідомлення теми Сьогодні у нас незвичайний урок. Це буде наукова конференція, проблемою якої буде п’єса “Наталка Полтавка”. Не забувайте, що ви всі – наукові працівники, літературознавці і прекрасно розумієтеся на літературі. Ітак, шановні колеги, запишіть тему нашого обговорення (запис теми в зошити).
Вивчення нового матеріалу
Вступне слово учителя Почати розповідь хочу словами І. Карпенка-Карого: “Я сам 33 роки слухав “Наталку”… Багато води утекло в море забуття… тисячі драматургічних п’єс спочивають вічним сном, забуті навіки, а “Наталку” вивчили напам’ять мало не всі слухачі… В чому сила п’єси, в чому її чаруюча душу краса?” І дає відповідь на своє питання, але давайте разом ми з вами подумаємо і в кінці обговорення самі зможемо відповісти на це питання. П’єса була написана в 1819 році, але не друкувалась і поширювалась серед народу в рукописному вигляді. На сцені твір ожив того ж року в Полтаві за участю актора Михайла Щепкіна. З цього часу і починається сценічне життя безсмертної “української опери на 2 дії”, як назвав її сам автор.
Знайомство з дійовими оссбами Але перед тим, як почати аналіз твору, давайте “подивимося” виставу. У нас в руках уявні програми, де подані дійові особи. Хто позначений першим?… А хто такий возний?… (дрібний судовий чиновник на Україні в старі часи).
Бесіда за змістом твору Як Терпелиха з дочкою опинилися в селі під Полтавою? (підтвердити текстом – дія І, ява 2).
Слухання грамзапису Питання до дівчат: хто з вас подав би рушники? Давайте прочитаємо думки возного про любов (дія І, ява 3). Тільки одна умова: читати треба як справжні актори, передаючи характер свого героя (від слів “Признаюсь йому в моєй любові”). Чим зумовлена допомога возному й Петрові з боку виборного та Миколи?
Літературознавча сторінка Наш літературний критик попрацював над проблемою побудови сюжету, йому – слово.
Сюжет (запис в зошиті) Зав’язка: розмова Наталки з возним.
Пояснення домашнього завдання Вдома ви повинні дібрати цитати до образів Наталки, Петра, возного та виборного, дати відповіді на питання підручника, написати свій варіант відповіді на проблемне запитання “У чому полягає краса п’єси?”
Підсумок уроку Давайте ще раз поглянемо на питання видатного драматурга (на дошці). Так в чому полягає краса п’єси?… (учні відповідають). А Карпенко – Карий пише так: “в надзвичайній простоті, в правді і, найголовніше, в любові автора до свого народу, котра із сердця Котляревського перейшла на його твір”. (Оцінювання діяльності учнів на уроці з мотивацією оцінки) Майже два століття живе улюблена в народі героїня Наталка на сцені, а краса її невмирущого образу не в’яне, не старіє. Причина безсмертя, очевидно, в тому, що в ній Котляревський блискуче втілив народний ідеал української жінки, її моральної краси. Минали десятиліття, змінювався політичний і суспільний устрій життя, проте ідеал, в основному, залишався без змін, бо з плином часу такі ідеали не старіють, бо є загальнолюдськими і вічними, актуальними для будь-якої епохи.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |