Головна » Українська література

О. Довженко. Оповідання «Воля до життя»

Мета: ознайомити учнів з основними подіями життя і творчості  письменника  О.Довженка, його оповіданням «Воля до життя»;  розкрити силу людського духу, волю до життя змальовані у творі;  показати самовідданість і героїзм медичних працівників, які рятують життя людини; визначити тему та ідею твору; виховувати в учнів силу волі, мужність, витримку, почуття поваги до героїчного минулого нашого народу.

Обладнання: тексти оповідання, портрет письменника, фото й ілюстрації до подій Великой Вітчизняної війни.

Хід уроку

Усе,що вони не домріяли,

                                                                                        У чорному гвалті боїв,

                                                                                          Хай клекотом і завіями

                                                                                            Ввірветься в думки мої!

В. Симоненко

 

Людина на війні - це воля. Є воля – є людина!

Нема волі – нема людини! Скільки волі, стільки й людини

О. Довженко

І. Оголошення теми та мети, завдань уроку

ІІ. Мотивація навчання

Велика Вітчизняна війна ввірвалася страшним буревієм, вихором, ба навіть смерчем, у мирне життя сотень, тисяч, мільйонів людських життів. Вона стала трагедією ХХ століття. Ось уже минуло шістдесят шість років з Дня Перемоги. Але до сьогодні вона озивається болем втрат, пам’яттю жахливих і щасливих хвилин, які наблизили Перемогу. Проходить час, відходять із життя герої, що перемогли, здолали смерть, підступність, зраду, ненависть ворогів. Про тяжкі шляхи війни, криваві бої і нескореність людського духу, неперевершену волю до життя ми знаходимо у творах українських письменників. І саме твір О.Довженка «Воля до життя» - ось той короткий епізод вищого героїзму простого народу.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння матеріалу

Розповідь вчителя

Портрет О.Довженка. Ось він – незвичайна людина. Ось військовий кореспондент,справжній боєць, художник, майстер пера, живописець, архітектор, мореплавець, учитель, письменник. Простий, елегантний, артистичний, з ясним поглядом, вольовим голосом командира і світлою усмішкою.

Кінорежисер, кіносценарист, 1930 р. фільм «Земля» визнано одним із 12 найкращих фільмів у світі. 1956 р. у Москві 25 листопада перестало битися серце О.Довженка.

Але його твори, фільми, пам’ять людська залишає його живим серед нас. Надає сили і наснаги в житті, заставляє перемагати, вірити в добро.

А.Малишко скаже про нього так: «Він лишився, як дерево, що вічно цвіте, вічно плодоносить, як великий мислитель, який може стояти поряд із Сократом і Гомером»

О.Довженко з перших днів війни на фронті. Він не спостерігач, а учасник жахливих випробувань сльозами і смертями, радощами і перемогами. Тому герої його оповідань, нарисів, статтей, повістей – звичайні живі люди, які волею долі змушені були перемогти, вистояти, врятувати людство від загибелі.

«Ніч перед боєм», «На колючому дроті», «Мати», «Стій, смерть, зупинись», «Воля до життя»(1942 р.).

В основі: реальний випадок з практики хірурга Миколи Дудки – чоловіка сестри О.Довженка – який був вражений від прочитаного, адже як можна було створити на основі окремого випадку пам’ятку-шедевр, гімн волі, життелюбству нашого солдата.

     2. Робота над змістом твору О.Довженка «Воля до життя»

          1. Обмін враженнями від прочитаного:

             - Що найбільше сподобалося у творі?

             - Що вразило?

             - Який епізод, вислів ви винесли з оповідання в своє життя?

Метод  «Мікрофон»

     2. Як ви розумієте назву твору «Воля до життя»?

       /Довженко на перше місце ставить силу людської волі, без якої Іван 

        Карналюк не зміг би вижити.

       «Щоденник» - коли для перемоги треба було віддати життя, то

        Довженко віддав би, бо він – «воїн»./

      3. Хто є бійцями в творі?

         Іван Карналюк           та                 Микола Дудка

- спільне і відмінне у їх характерах, долі?

                                                         війна

           боєць – рядовий                                  боєць – лікар-хірург

                                                           мир

            мирна професія – пастух                   лікар

                                                        боротьба

                                               звільнення людини               

            від горя, смерті                                   від недуги, одужання

                                                          зброя

            автомат                                                 скальпель

                                                     життя людини

           Які ще риси є спільними?

/Любов, обов’язок, праця, мета, одержимість, воля/

3. Створення «асоціативного куща»

   - за допомогою «асоціативного куща» створити психологічний портрет Івана

     Карналюка:

І – індивідуальний, імпульсивний;

в – волелюбний, вольовий, винятковий;

а – активний(пастух, боєць);

н – наполегливий, надійний;

К – красивий(у боротьбі зі смертю);

а – атлетичний;

р – реальний, рядовий;

н – нескорений, незнищенний, непохитний;

а –...

л – люблячий, людяний, лагідний;

ю(у) – унікальний, упертий;

к –...

4. Вибірковий літературний диктант

   - вибрати ті поняття, які є складниками щастя, основи життя людини /за

     переконаннями Івана Карналюка/

Що є зайве?

праця, відповідальність, перемога, родина, кохання, шлюб, достаток, багатство, гроші, успіх, воля, смерть, нескореність, війна, рідний дім, віра, любов, благородство, помста ворогові.

5. Які слова,на вашу думку, є ключовими у цьому творі( на прикладі головних героїв):

праця, воля, любов, життя – це основа життя, порятунок і необхідність.

6. Забражуючи своїх героїв, яку мету ставить автор: «Людина на війні», «Таємниця людини на війні»

- в чому ця таємниця?(воля)

- синоніми до слова «воля»?(мужність, сміливість, завзятість, оптимізм, одержимість.

7. Хто за національністю головні герої?

- Які риси характеру притаманні українцям?(працьовитість, щирість у любові, вірність, доброта, наполегливість, здатність до самопожертви, допомога іншим, терпеливість, терплячість.

Робота в парах

8. Доберіть на підтвердження цього цитати із тексту:

             Іван Карналюк                                                            Іван Дудка

9. Пояснити слова хірурга: «Він уже сам себе врятував», Іван «житиме більше за нас із вами»(житиме як легенда, людина у спогадах інших живе довго)

10. Чому автор наголошує, що його герой – звичайний!(рядовий боєць, їх тисячі, ніяких особливих геройств, хоч воював хоробро, був сміливим. «Але як не хотілося йому падати, тобто вмирати...»; газова гангрена, але Іван не відступив, останні сили зібрав... і вижив – виключна сила волі, воля до життя.)

Лікар «Ви виграли генеральну битву майже без усяких засобів до перемоги»,

          «Ви навчили мене жити»

     Пояснити ці рядки.

11. Слово вчителя.

Життя – неоціненний скарб. Дається людині один лише раз. За нього треба боротися можливими і неможливими засобами, вірити, бути сильними духом.

    Продовжити думку...

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Запитання до учнів:

    1) У якій формі побудоване оповідання О.Довженка?(форма спогадів військового лікаря про незабутні сторінки війни)

    2) Який би епіграф до уроку ви дібрали із самого тексту?Чому саме їх?Трактування тексту.

Метод «Мозковий штурм»

    3) Тема твору – власний висновок учнів.

      - твір про крицеву(сталеву, залізну) стійкість, нездоланність людини, її духовну і моральну силу, виключну силу волі до життя.

    4) Основна думка твору

      - автор навчає нас бути стійкими, вольовими, вміти перемагати труднощі у житті, вчити жити так, як Іван Карналюк.

    5) Мова твору

      - речення невеликі, стислі, несуть велике навантаження, емоційні, стримані.

        Художні засоби

- епітети, метафори, порівняння, гіпербола.

V. Підсумки уроку

1. За допомогою дієслів допишіть враження від твору; за допомогою іменників указати, що є для вас цей твір:

 

приклад                                                                      - навчив
зразок                                                                         - змусив задуматися

 -    урок                                          Твір                          - переконав                                  

подвиг                                                                        - показав шляхи      

                                                                                       людської досконалості

взірець                                                                        - вразив

                                                                                          - промовляв  

                                                                                       героїчними вчинками

                                                                                               бійців

2. Пригадайте твір із світової літератури, де теж герой проявляє величезну силу волі до життя(Джек Лондон «Любов до життя»)

VІ. Д/з. Написати твір-роздум за оповіданням О.Довженка «Воля до життя» про ваші враження від прочитаного; скласти характеристику образу Івана Карналюка.


Теги: Довженко, Вихрист Н.О.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 2360/225


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar