Головна » Зарубіжна література

Ідея любові до життя як усеперемагаючої сили у творі Джека Лондона «Любов до життя» та в оповіданні Олександра Довженка «Воля до життя»

МЕТА:

аналізуючи, порівняти твори Олександра Довженка та Джека Лондона, знайти спільне та відмінне у оповіданнях;
розвивати навички компаративного аналізу тексту, самостійної роботи з додатковою літературою, зв’язне мовлення, творчу уяву;
виховувати почуття любові до життя, уміння орієнтуватися в екстремальних ситуаціях.

ОБЛАДНАННЯ: презентація Microsoft Power Point

ТИП УРОКУ: урок компаративного аналізу

ХІД УРОКУ:

1. Організаційний момент

2. Вступне слово вчителя

У житті кожної людини трапляються моменти, коли сили, здається, кидають тіло, коли бажання боротися і жити дорівнює нулю, коли весь світ йде тобі наперекір. І саме тоді відкривається так зване друге дихання, і ти, супроти всього світу, піднімаєшся і переборюєш найскладніші перешкоди, долаєш труднощі, а доля на знак твоєї перемоги подає тобі руку… Саме про такі людські характери і йтиме мова сьогодні на уроці

3. Оголошення теми та мети уроку (слайд 1,2)

4. Робота з епіграфом (слайд 3)

Коли вам стає дуже тяжко, і навколо все проти вас, і, здається немає сили терпіти більше жодної хвилини, нізащо не відступайте, саме у такі хвилини зароджується перемога (Г.Бічер-Стоу)

Прочитайте слова видатної англійської письменниці. Чи поділяєте ви її думку?
На які думки наводять подібні цитати? Які риси характеру вони виховують?

5. Актуалізація опорних знань

Тож поговоримо про силу волі людини, про її можливості, про любов та волю до життя. І почнемо ми з того, що як Олександр Довженко так і Джек Лондон не просто письменники, вигадники, які писали свої твори тільки для того, щоб розважити читача. Їхні життя – це приклади життєвої боротьби і нескореності, приклади любові до життя.

Згадайте факти з біографій Олександра Довженка і Джека Лондона, які свідчать про те, що на життєвому шляху вони зустрічали багато перешкод. Як вони їх долали? Заповніть Кола-Вена (слайд 4)

Випереджальне завдання (факти з біографії О.Довженка готує заздалегідь учень, використовуючи окремі нотатки з щоденника письменника)

Дослідіть цитати письменників. (слайд 5) Які спільні погляди на життя вони мали? Треба взяти себе в руки, закувати серце в залізо, волю і нерви, бодай останні, і, забувши про все на світі, створити сценарій і фільм, достойний великої нашої ролі у велику історичну добу. (О. Довженко)

Я прожив дуже щасливе життя! Я був більш вдалим багатьох сотень і мільйонів людей мого покоління на цій землі. Я багато жив і багато бачив.

Я дуже любив життя! Так, гра коштувала свічок! (Джек Лондон)

6. Формування нових знань, умінь та навичок

У ході аналізу творів ви маєте заповнити таблицю, знайти спільне та відмінне між твором Джека Лондона «Любов до життя» та оповіданням Олександра Довженка «Воля до життя» (слайд 6)

Мистецька хвилинка. Пейзаж – зображення природи у художньому творі та на полотнах.

Який жанр живопису перед вами? (слайд 7)

Яким чином ці картини можна пов'язати з темою уроку? (Джек Лондон писав свої твори на основі особистих вражень, набутих на Алясці, твір «Любов до життя» увійшов до однойменної збірки, що вийшла на початку ХХ століття)

Мистецька хвилинка. Батальний жанр – твори живопису, на яких зображено битви

Яку назву носить цей жанр живопису? Яким чином картини пов'язані з темою уроку? (слайд 8). (О.Довженко написав свій твір про події Великої Вітчизняної війни, свідком якої він був)

Зробимо перші висновки. Представниками яких країн були письменники? У який період писалися твори? На основі чого вони написані? Результати заносимо до таблиці (США, Україна; початок і середина ХХ століття, на основі власних вражень)

Робота з текстами

За яких умов ми зустрічаємося з героями обох творів? (Екстремальні)

Словникова робота. ЕКСТРЕМАЛЬНА СИТУАЦІЯ — це стан життєдіяльності людини, суб'єктивно усвідомлюваний нею як такий, що загрожує її фізичному та психічному здоров'ю. (слайд 9)

Подумайте, що було причиною того, що головні герої обох творів опинилися в екстремальних ситуаціях? (власна воля людини, бажання розбагатіти та необхідність захищати свою землю від ворогів)

Прочитайте уривки з творів (слайд 10). «Вони ступали, кульгаючи, до річки; сходячи вкритим каменюками берегом, передній заточився і імало не впав. Обидва були стомлені й виснажені, з облич їм не сходив вираз тупого терпіння, що його карбують тривалі знегоди. На спині вони несли важкі клунки, загорнені в укривала і підтримувані ремінцями, які вони накинули на лоби. Кожен ніс рушницю. Вони ступали, схиливши низько плечі, а ще нижче голову, втупившись очима в землю.»

«Ах, як не хотілось йому падати, як не хотілось кидати автомата! Та автомат уже випав з рук, і вже нічим було його підняти з брудної землі. Праву руку, правда, тільки злегка зачепило мінним осколком. А ліва, товариші, висіла, скривавлена вщент, і кров била фонтаном з жахливо скаліченого плеча.

Що робити? Спинити кров? Чим? Не спиняється. Тече!»

Порівняйте фізичний стан героїв творів, що у них спільного?

Скільки героїв на початку твору Джека Лондона? Чому лишився тільки один герой? Оцініть його вчинок.

Які поранення мали герої творів? Порівняйте стан їхнього здоров*я. (Іван Карналюк - тяжке поранення обох рук, газова гангрена; Невідомий – травма ноги, голод, сердечний біль, запаморочення голови, галюцинації)

Слово вчителя. Тож за різних умов, у різний час, із різних причин головні герої обох творів опинилися у екстремальних ситуаціях, кожен із них був на межі життя і смерті, але вони не здалися, бо хотіли жити, і це бажання було сильнішим за смерть.

Погляньте на асоціативні схеми (слайд 11). Поясніть, про що йде мова. Відновіть за змістом утрачені моменти боротьби за життя. Що об’єднує цих героїв?

(заповніть таблицю)

Впишіть у діаграму (слайд 12) риси характеру обох героїв, спільні та відмінні риси рознесіть у таблицю

Що, на вашу думку, зігрівало душу героїв у такий тяжкий момент? (слайд 13). Зачитайте ці спогади («Через три тижні, лежачи на койці в каюті «Бедфорда», зі сльозами, що котилися по запалих щоках, чоловік розповів, хто він такий та що йому довелося зазнати. Він також мимрив щось про матір, про сонячну південну Каліфорнію, про будиночок посеред помаранчевого гаю, обсаджений квітами.» (Дж. Лондон)

« І здалось раптом Іванові, що упав він дивним засобом, не на землю, а в якусь начебто воду, і бистрина понесла його, вируючи і крутячи між дерев, хмар і сіл, і несподівано принесла додому, мов у казці. Батько, мати, дід, баба, сестри... Та всі такі добрі-добрі, ласкаві.» (О.Довженко)

Визначте нові спільні риси героїв, після прочитання цих уривків і запишіть їх у таблицю

У кожному з творів описані філософські роздуми героїв про життя. (слайд 14) Прочитайте їх. «Оце тобі життя! Марна, перебіжна мить. Тільки живий відчуває біль, по смерті

болю немає. Вмерти — це заснути. Настає кінець, відпочинок. Чом же тоді він не бажає вмерти?» (Дж. Лондон)

«Подумайте, брати мої, про це, і коли з ким в бою що трапиться,- все буває,- вирішуйте тоді на койках перемогу кожен для себе. Виймайте тоді з чудодійної прадідівської скриньки дорогоцінне зілля, корінь життя, і нюхайте його, вбирайте в себе його дух, і гризіть, і живіться ним день і ніч,- Волю!» (О.Довженко)

Яке значення ці філософські роздуми мають для читача?

Чи відомі нам імена героїв? Із якою метою Джек Лондон робить свого героя безіменним, і чому О.Довженко називає ім’я героя? (Довженко хоче уславити свого героя, воля до життя якого допомогла йому вижити і навчила інших любити життя і боротися за нього, а Джек Лондон не дає імені героя, бо на його місці може опинитися будь – хто, і кожен має так боротися за своє життя)

Робота над портретами героїв (слайд 15). З якою метою автори змальовують такі портрети героїв: фізично страхітливі, а духовно – прекрасні?

«То була й справді жива істота, в якій важко було впізнати людину. Вона була сліпа, безтямна і звивалась на піску, немов велетенський хробак. Вона звивалася марно, майже не посуваючись уперед, але була вперта…» (Дж. Лондон)

«Раптом сильний грюкіт у двері змусив його здригнутись. Хірург глянув - Карналюк! Він стояв у дверях у самій білизні, в мокрих од крові та гною бинтах і весь у холодному поту. Страшний був Карналюк і прекрасний.» (О.Довженко)

Робота над жанром твору До якого літературного жанру належать твори «Любов до життя» та «Воля до життя». Доведіть свою думку, висновки запишіть у таблицю

Робота над лексикою твору (слайд 16)

Прочитайте уривки, знайдіть схожі однокореневі слова. «Іноді він поринав із головою і, відчайдушно борсаючись, силкувався виринути з забуття, але якась дивовижна сила будила його волю і допомагала йому випірнути на поверхню.» (Дж.Лондон)

«З хірургом сталось щось дивне. Він ніби весь перетворився. Він почав працювати весело, з надзвичайною енергією і, працюючи, милувався з Карналюка.» (О.Довженко)

Про яке диво йде мова у творах? (слайд 17) (Диво – любов і воля до життя, бажання жити і вижити, щоб не сталося) Тож визначте тему і мету кожного з творів і запишіть свої висновки до таблиці

7. Застосування нових знань, умінь та навичок

Робота з таблицею (слайд 18)

Творча робота (слайд 19). Оберіть вислів видатної людини, який би ви зробили своїм життєвим кредо і чому?

У діалозі з життям важливий не її питання, а наша відповідь

Жити – означає боротися

Поразки немає, поки сама людина не визнала себе переможеною

8. Робота з епіграфом (слайд 20). Проведіть літературні паралелі між вивченими творами та словами видатної англійської письменниці

9. Оцінювання

10. Д/З Написати поради читачу щодо книги Джека Лондона або Олександра Довженка.


Теги: Довженко, Бондаренко Л.Л., Джек Лондон
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 2160/220


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar