Головна » Українська література

Великий і чарівний світ дитинства.За твором О. Довженка „Зачарована Десна”

Мета.  Продовжити роботу над опрацюванням змісту твору  О. Довженка «Зачарована Десна», знаходити в тексті описи вражень головного героя про довкілля, коментувати їх; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, пам'ять, логічне мислення, спостереження, вміння проводити власні спостереження навколишнього світу і описувати їх; творчі здібності; формувати кругозір, світогляд; виховувати любов до рідного краю, краси природи, повагу до батьків, прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма уроку: урок-фільм

Обладнання: фотосесія «Світ мого дитинства»; мультимедійна дошка;   картки -промінчики; план – кадр уроку, запис пісні  «Моє дитинство золоте», «Світ чарівний»

                                                                                         

Зміст  уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

      На перерві звучить пісня «Світ чарівний»

                                                             

    - Які почуття викликала у вас пісня? Чому?

        

Слово вчителя

  Країна дитинства – країна казкова.

  І часто дорослих вона вабить знову.

                                      І часто дорослі літають у мріях,

          Вернутись в дитинство живе в них надія.

 

Чому роки дитинства батьки пам’ятають й так часто згадують?

 

Робота за фотосесією « Світ мого дитинства»    

 

ІІІ. Повідомлення теми й завдань уроку

                     О. Довженко «Зачарована Десна»

            

         Великий і чарівний світ дитинства у творі.

 

                                                Там така добра земля,

                                                       що дитину посади,

                                                                   то виросла б

              

ІY. Розкриття теми

План- кадр «Хата»

 

Саме тут твоє гніздо родинне,       

Рідну мову саме тут почув,

Саме тут всміхнулась мати сину,

Саме тут ти перший крок ступнув.

                                                  Йосиф Спектор

Зачитайте опис хати.
Як ви думаєте, чому для Сашка його хата була красивою просторою?

                                                                                        

     І сюди з країв чужих, далеких –

Ти назавжди це запам’ятай –

Щовесни вертаються лелеки:

Навіть птах не зрадить рідний край!..

                                 Йосиф Спектор

 

    План- кадр «Родина»                                     

 

Літературна вікторина

«Нічого в світі я не люблю, як саджати що – небудь у землю, щоб проізростало».(Мати)
«З цього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених чи сіятелів, - він годився на все».(Батько)
«Він був схожий на Бога», любив «гарну бесіду й добре слово».(Дід Семен)
«Без прокльонів вона не могла прожити й дня», але то «була творчість її палкої, темної… душі».(Баба Марусина)

В якій сім’ї ріс Сашко? (Мати і батько – взірець працьовитості і доброти)
Що мав на увазі О. Довженко, говорячи про батька: «Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив»?
Чого хлопець навчився від діда?
Поясніть, через що дідуся називали «добрим духом ланів і риби»?
За що мати не любила діда?
Чим дід був схожий на бога?

     -    Через що Сашко боявся бабусю?

     -    Як ви думаєте, бабуся Сашка, яка лаялась, справді була такою злою?

 

                                          План- кадр «Святість»

 

Кажуть, дитина безгрішна. Чому?

У чому був перший гріх Сашка? Чим він хотів його виправити?
Чим поясните, що Сашкові все було доволі цікавим?

 

Приємне і неприємне

Знайдіть і зачитайте, що любив хлопчик, а що йому було не приємне.

Як пояснити, чому саме це Сашкові не приємне? (Як бачимо, неприємне пов’язане в хлопця зі світом злиднів і страждань).

 

                                 План- кадр «Косовиця»

 

                                                                  Я завжди думав і думаю, що без      

                                                             гарячої любові до природи  людина не                 

                                                             бути митцем. Та й не тільки митцем.

                                                                    

-  Що цікавого дізнався Сашко, перебуваючи на косовиці?

- Яку музику найбільше любив Сашко? А вам доводилось чути коли – небудь таку?

- Поясніть, як ці слова характеризують дядька Самійла: «орудував косою, як добрий маляр пензлем».

-  Опишіть перебування Сашка на сінокосі. (почуття, враження, емоції, роздуми,     настрої, якими художніми засобами вони передані?)

 

                     План- кадр « Лев. Коні. Ворона»

                                         Лев

    - Знайдіть епізод з левом.

- Як передано захоплення Сашка?

-А як його страх і напруження?

- Де тут реальне, а де уявне?

 

                                          Коні

- Чи можна навчитись розуміти мову тварин?

- Що для цього потрібно?

- Зачитайте розмову коней

-  Розмова коней справді підслухана чи

   її придумав ліричний герой?

- Чому після неї герой ніколи не бив коней?

 

                                        План- кадр «Десна»

                                                                                                    

За що ж так хлопець полюбив Десну? Чому вона для нього є зачарованою?
Прочитайте останні рядки кіноповісті? Поясніть, як ви їх зрозуміли.

 

Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно, що, згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим. Так багато дала ти мені подарунків на все життя.

Благословенна будь, моя незаймана дівице Десно, що, згадуючи тебе вже много літ, я завжди добрішав, почував себе невичерпно багатим і щедрим. Так багато дала ти мені подарунків на все життя.

 

Y. Закріплення вивченого

 

«Дарунки дитинству Десни»

 

Що ж дала Десна Сашкові?

     -    Що вона дала кожному з нас?

Обґрунтуйте думку: «Зачарована Десна» - книга дитинства.

 

          пізнання світу                                                  любов до праці

               спостережливість                                            повагу до батьків

       любов до природи                                           світ фантазій

                 чесність         щирість                                                    чуйність

             любов до тварин                                                допитливість

               любов до рідного краю                                     любов до музики

повагу до людей похилого віку                       поезію мрій     

 

Творча робота (диференційована)

*Утворити «асоціативний кущ» або скласти синквейн «Дитинство»

. Тест «Встанови відповідість»

… «Кольорова гамма» за план-кадром уроку

 

YІ. Підсумок уроку

Звучить пісня « Моє дитинство золоте»

- Чому роки дитинства ми будемо пам’ятати завжди?

 

YІІ. Домашнє завдання: *  Вмотивуйте те, що «Зачарована Десна» -      

                                               гімн людини, яка  своїми мозолястими    

                                               руками вирощує хліб, творить добро!

                                                        ... Скласти синквейн «Дитинство»


Теги: Довженко, Коваленко О.П.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 186/16


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar