Головна » Українська література

О. Довженко „Зачарована Десна” (фрагменти). Великий і чарівний світ дитинства в „Зачарованій Десні”, опис уражень малого Сашка

Мета: поглибити знання учнів щодо змісту фрагментів кіноповісті “Зачарована Десна”; довести, спираючись на текст, що людині необхідно згадувати дитинство; дослідити роль спогадів малого Сашка та поетичний стиль твору.

 

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

а) - розповісти про основні етапи життя та творчості О. П. Довженка;

   - визначити жанр та вид епічного твору;

   - переказати фрагменти з твору О. Довженка "Зачарована Десна";

   - поділитися враженнями про родину малого Сашка, односельців, картини природи;

    - знаходити фрагменти з тексту на доказ своїх думок і виразно читати їх;

    - проводити власні спостереження про свою родину, описувати їх та

    аналізувати;

 б)- доводити думку про те, що необхідно кожній людині згадувати дитинство як пору, що сформувала її смаки, принципи та переконанння;

     - знати шляхи формування моральних цінностей людини;

 в) - розвивати творчі здібності, естетичні смаки;

     - вміти читати діаграми та складати схеми, таблиці;

     - зв’язно висловлювати свої думки;

 

Обладнання: підручник для шостого класу, діаграма кругова, таблиці, виставка книг різних письменників про дитинство, аудіозапис пісні "Куда уходит детство" (слова Л. Дербеньова, музика О. Зацепіна), презентація, виконана в програмі MS Power Point.

 

Тип уроку: урок засвоєння навичок та вмінь.

 

Методи, прийоми та форми роботи:

організаційно – психологічний етап (бесіда) – 2 хв.;
етап перевірки домашнього завдання (комбінована бесіда, гра "Інтелектуальна кулька", складання схеми) – 3 хв.;
етап підготовки до активного засвоєння знань, мотивація теми та мети уроку (комбінована бесіда, пам’ятка-завдання, аудіозапис пісні, робота з тлумачним словником, результати соцопитування) – 7 хв.;
етап засвоєння нових знань (робота з текстом, з діаграмою, з таблицею, презентація, спостереження над прочитаним, проведення асоціацій) – 20 хв.;
етап закріплення знань (саморефлексія – продовж речення) – 5 хв.;
етап оцінювання умінь і навичок  - 3 хв.;
домашнє завдання – 2 хв.;
етап проектування на наступний урок (читання уривка з повного тексту, пам’ятка-нагадування у вигляді зірки) – 3 хв.

 

Епіграф до уроку:

На буденне, звичне, знайоме йому  з дитинства він поглянув очима митця, який шукає правди.

О. Звєрєв

Хід уроку

І. Організаційно – психологічний  момент.

ІІ. Етап перевірки домашнього завдання

- Гра "Інтелектуальна кулька" (Учні відповідають на запитання, а один учень на даний етап роботи обирається писарем – складає таблицю відповідей)

Коли і де народився О. Довженко? (1894р. с. Сосниця на Чернігівщині)
Ким він став у житті? (Відомий у світі кінорежисер, сценарист, письменник)
Який фільм О. Довженка започаткував новий напрям у світовому кіномистецтві? ("Земля" – німий фільм)
Який жанровий спадок залишив нам письменник? (Кіноповісті, оповідання, щоденник)
Яка кіноповість є перлиною письменницької творчості? Скільки років і коли створював її автор? (Автобіографічна кіноповість "Зачарована Десна", писав 14 років –з 1942 по 1956рр., до самої смерті)
З якою метою він її писав? (Для підтримки самого себе, бо влада постійно переслідувала його)

ІІІ. Етап підготовки до активного засвоєння знань, мотивація теми та мети уроку

Презентація теми та мети уроку ( Пояснення учителя та робота учнів із таблицею, яка лежить на парті "Пам’ятка – завдання")
"Зв’язок поколінь". На сьогоднішній урок завітали старшокласники – учні

11-Б класу, повнолітні діти – з музичним нагадуванням вам про незабутні роки – дитинство. Послухайте їх і дайте відповіді на запитання.

Що ви уявили, коли слухали пісню?
Які асоціації у вас вона викликала?
Яке центральне слово пісні?

(Учні під супровід гітари виконують пісню "Куда уходит детство" на слова Л. Дербеньова, музика О. Зацепіна).

Відповіді на запитання.

Учитель: Заглянемо разом з вами до записника мудрої Сови. Яке ж значення має слово "дитинство"? (Бусел В. Т. Тлумачний словник. Дитинство – а, с. – Дитячий вік, дитячі роки. // Стан дитини до повноліття.)

Результати соціологічного опитування. (Одним із видів домашнього завдання було запитання: Чи розповідав тобі хтось із дорослих про своє дитинство? З якою метою?)

Отже, дитячі роки людини можна порівняти з ранковою порю, коли ти маєш безліч усяких справ, коли ти на щось натхненно сподіваєшся і з великим нетерпінням чекаєш. Але ця дивовижна пора швидкоплинна. І за нею шкодуєш лише тоді, коли вона промайне, тоді у той чарівний світ можна повернутися хіба що уявою (ви це довели своїм соцопитуванням). Дитинство ще можна оживити, зафіксувати довершеним художнім словом.

ІV. Етап засвоєння нових знань

Погляньте на виставку книг. Тут зібралися твори відомих вам  письменників. За допомогою художнього слова в них розповідається про дитинство митців. Серед цих книг я беру до рук автобіографічну (опис власного життя)  кіноповість О. П. Довженка "Зачарована Десна", і ми розпочинаємо роботу над змістом цього твору. (Слайд №№ 1 – 4) (Звернення до епіграфа)

У підручнику на сторінці 93 подана кругова діаграма (пояснення значення). У ній зафіксовано фрагменти із кіноповісті. Такі – родина, люди, хата, город, природа – ми розглянемо на сьогоднішньому уроці, а решту - на наступному. (Відразу учні записують домашнє завдання:

1.Сторінка 106 - 109 – читати і переказувати.

2.По змозі заповнити колонки таблиці №№ 3,4, роботу над якою розпочнемо на уроці.

3. Творча робота. Ви – кінорежисер. Допомогти Юлії Солнцевій (дружині О.Довженка, яка створила кінофільм за "Зачарованою Десною" після смерті чоловіка) створити кінокадри.)

Перед вами на партах лежить таблиця (Таблиця № 1). Під час роботи з текстом не забувайте заповнювати колонку № 2 - формування моральних цінностей малого Сашка. (Слайд № 12)

Запитання для бесіди:

- Розкажіть про родину малого Сашка: мати, батько, дід Семен, прабаба Марусина, прадід Тарас. (Слайд №№ 5 – 8)

- Розкажіть про дядька Самійла від імені односельців. (Слайд № 9)

- Опишіть хату, в якій ріс малий Сашко. (Слайд № 10)

- А який був город коло хати?

- Яка природа описується автором у кіноповісті? (Слайд № 11)

(На даному етапі роботи учитель використовує розробку мультимедійного презентаційного проекту у середовищі Power Point для подання навчального матеріалу)

V. Етап закріплення знань (саморефлексія).

Продовж речення, використовуючи другу колонку таблиці:

Із дитинства в доросле життя О. Довженко взяв із собою...(доброту, любов до батьків, працелюбність...) (Слайд № 12)

VІ. Етап оцінювання діяльності учнів на уроці. (Повернення до теми та мети уроку: які вміння й навички засвоєні учнями в процесі роботи на уроці)

Етап проектування на наступний урок.

Учитель: У повному виданні твору є такі рядки: "Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м’яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину, що лічив у тобі зорі на перекинутому небі, що й досі, дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах." Ось чому із балами за роботу на сьогоднішньому уроці я хочу подарувати вам маленькі зорі. Може, вони допоможуть розкрити нові таємниці, здійснити подвиги, навіюючи спогади про дитинство, а найголовніше – не дадуть розгубити на стежці життя здатності "бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах". (Слайд № 13) Це ті моральні цінності, які виховуєте в собі разом із літературними героями. Ця зірка буде нам містком до наступного уроку, де ми побачимо її на святі Різдва, де поєднається реальне та уявне.


Теги: Бездітко Л.М., Довженко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 317/27


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar