Головна » Українська література |
МЕТА: ознайомити учнів із ідейно–художнім змістом кіноповісті “Україна в огні”, особливостями сюжету та композиції, висвітливши проблеми, яких торкається автор у творі, охарактеризувати образ Запорожця як символ нескореності народу перед фашизмом; розвивати в одинадцятикласників уміння визначати проблеми твору, удосконалювати вміння працювати з цитатним матеріалом, додатковою літературою, характеризувати образи героїв, будуючи власне зв’язне висловлювання, вміння підсумовувати й узагальнювати; виховувати інтерес до подій минулого, повагу до людини, почуття патріотизму, пам’ять про тих, хто ціною свого життя завоював мирне небо над головою. ТИП УРОКУ: урок роботи над змістом художнього твору. МЕТОДИЧНО–ДИДАКТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: портрет, текст твору, додаткова література, ілюстрації, словник літературознавчих термінів, презентація, питальник експертної комісії. ХІД УРОКУ: І. Етап орієнтації. Залучення до співпраці. ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь, уявлень та чуттєвого досвіду . Конкурс “Фейєрверк знань“ (Хто швидше дасть відповідь на запитання, той стане членом кіностудії імені О.П.Довженка) Де вперше О.Довженко розпочав свою кіномистецьку діяльність? (На Одеській кіностудії)
Скласти інформаційне гроно О.П.Довженко [Довженко]
Письменник
Кінорежисер
художник дипломат
ІІІ. Тема. Етап визначення мети. Очікування результатів.
ІV. Етап проектування. Складання плану роботи.
ПЛАН 1.Історія написання твору. Спогади автора. 2.Особливості сюжету і композиції. Проблеми твору. 3. Презентація учнівського сценарію. Початок війни. 4. Ідейно – художній аналіз кіноповісті. Робота в групах. 5. Презентація на тему ”Ніхто не забутий, ніщо не забуте … “
V. Етап організованого виконання плану діяльності.
Такий страшний був світ у бою. Одна лише людина могла витерпіти бій… О.П.Довженко Історія написання твору. Спогади автора.
Написав я ” Україну в огні “з огненним болем у серці і палким стражданням за Україну, що перебувала в німецьких лапах, з болючим жалем і страхом за її долю… Кому ж , як не мені, було сказати слово на захист свого народу, коли отака велика загроза нависла над нещасною моєю землею. Україну знає лише той, хто був… на її пожарах сьогодні… Моя повість”Україна в огні “не вподобалася Сталіну, і він її заборонив для друку і для постанови… Прикрита і замкнена моя правда про народ і його лихо. Значить , нікому, отже, вона не потрібна і ніщо не потрібно, крім панегірика…Блюстителі партійних чеснот, чистоплюї і перевиконавці завдань бояться ,щоб не збаламутив я народ своїми критичними висловлюваннями… Сьогодні роковини моєї смерті.31 січня 1944 року мене було привезено в Кремль. Там мене було порубано на шмаття, окривавлені частини моєї душі було розкидано на ганьбу й поталу на всіх зборищах. Усе, що було злого, недоброго, мстивого, топтало й поганило мене. Я тримався рік і впав. Моє серце не витримало тягара неправди й зла. Я народився і жив для добра і любові. Мене вбила ненависть великих якраз у момент їхньої малості…
Особливості сюжету і композиції. Проблеми твору.
Повість було написано в 1943 році ,а надруковано лише через 23 року, вже після смерті автора. Багато проблемність твору визначає його структуризацію ( повість поділено на 50 окремих епізодів – картин) і наявність кількох сюжетних ліній, які нерідко обриваються після одного – двох епізодів: лінія захисту Батьківщини ( доля роду Запорожців та інших учасників бойових дій), лірична лінія Олесі й Василя, лінія Христі Хутірної, вчинки ворогів і поведінка Лиманчука. Епічна стихія повісті доповнюється елементами драми( діалогами) , народною піснею та іншими позасюжетними компонентами. Зокрема, діалоги надають епізодам гостроти і напруженості, сприяють глибшому розкриттю ідеї твору. Характерне обрамлення: повість починається заспівом, що свідчить про налаштованість автора на народно – поетичну стихію. Яскраві епітети, порівняння, метафори допомагають краще відчути високу поетичність самого твору, його героїв. Які ж проблеми ставив О.Довженко у своїй повісті? Перша – проблема національної свідомості людини і народу. Друга проблема – показ трагедійності тогочасних подій. Уже своїм трагедійним звучанням твір суперечив офіційній думці щодо реалій війни, а тому й викликав різко негативну оцінку Сталіна та його оточення. Третя – життя простої людини на війні і в тилу, проблема цінності загальнолюдських ідеалів, які Довженко обстоює через зображення конкретних характерів. Він поставив за мету створити” сценарій про людей простих, звичайних, отих самих, що звуться у нас “широкими масами”, що понесли найтяжчі втрати на війні, не маючи ні чинів, ні орденів.”
Теорія літератури. Презентація учнівського кіносценарію.
Кіноповість – повість, що написана з урахуванням специфіки кіно. (Учні класу презентують роботу по написанню сценарію)
Ідейно – художній аналіз твору. Робота в групах. (Учні об’єднуються в групи, кожна з яких отримує завдання)
І група Розкажіть про родину Лавріна Запорожця як символ нескореності народу.
ІІ група Схарактеризуйте жіночі образи повісті ( Олеся Запорожець, Христя Хутірна)
ІІІ група Правда про партійну номенклатуру. Образ Лиманчука.
ІV група Образ України. Майстерність автора в його змалюванні.
V група Вража сила, її представники у творі.
Питальник експертної комісії. (Кожна з груп по відношенню до іншої виступає експертом) Чи була доказовість, логічність, чіткість формулювань?
Презентація на тему “ Ніхто не забутий, ніщо не забуте…”
ПАМ’ЯТЬ
Де взяти у серці ті гідні слова? А пам'ять, як спомин ,в душі ожива… Уроки історії вчать, ніби просять… Жорстоким минулим вони нам голосять: не будьте байдужими, Ви пам’ятайте, Вшануйте загиблих , не забувайте, Що був страшний голод, неначе чорна чума, А птахом смертельним - далека війна… Авторська поезія (Чайкін Олег) VI. Підбиття підсумків уроку. Саме нам із вами через роки, десятиліття слід пам’ятати про страшну війну, яка принесла горе майже в кожну домівку, слід не забувати тих, хто захищав нашу Батьківщину від фашистської навали. Тих сивочолих ветеранів, у яких до цієї пори не загоїлися рани. Берегти спогади про тих, хто недолюбив, у кого так і не здійснилися мрії, хто поліг у боях, визволяючи міста і села України. Цих років не померкне слава! Ми присягаємося вам:”Ніхто не забутий, ніщо не забуте…”
VII. Рефлексія Я знаю історію написання кіноповісті”Україна в огні.” Я вмію здійснювати ідейно – художній аналіз твору. Я можу будувати зв’язне висловлювання щодо характеристики образів. Я вмію користуватися додатковими джерелами у ході підготовки до уроку, робити презентацію.
VIII. Інструктаж домашнього завдання Усний твір на тему ”Величний образ українського народу у творах О.П.Довженка”
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |