Головна » Українська література

Нехай горить свіча життя. Володимир Винниченко. Цікава історія життя письменника. „Федько-халамидник”

Мета: познайомити шестикласників із постаттю В.Винниченка; навчати аналізувати зміст оповідання, основні риси вдачі дійових осіб; удосконалювати навики, характеризувати головного героя, оцінювати життєві позиції персонажів та висловлювати своє ставлення до зображуваного; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, уміння робити висновки; виховувати порядних, чесних, співчутливих людей, які уміють співпереживати, творити й обстоювати добро.

Тип уроку:         урок засвоєння нових знань.

Обладнання:  портрет письменника, ілюстрації до твору (заготовки, учнівські), текст твору, мультимедійний комплекс, збірочки творів В.Винниченка, репродукції його картин.

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент

 

Рефлексія

 Доброго дня. Сьогодні ми бачимося вдруге, зробімо ж так, щоб ця зустріч запам’яталася, як щось хороше, приємне. Я пропоную нам створити навколо ауру добра, а ви мені у цьому допоможете.

-         А чи вмієте ви виразно читати?

-         А хором?

-         А під музику?

-         Чудово.

(Візьміть аркуші, що лежать у вас на партах)

-         Отже, я – музика, ви – слова.  Дозвольте розпочати мені.

-         Я – творчий  учитель. А ви?

 (Учні проказують хором)

-         Я – творчий учень.

-         Вмію висловлювати думку.

-         Ціную думки однокласників.

-         Шукаю істину, бо хочу знати.

-         То що ж, налаштувалися на роботу.

 

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

 

Тема сьогоднішнього уроку: Володимир Винниченко. Цікава історія життя письменника. «Федько-халамидник». Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди.

Прошу розгорнути зошити і записати дату і тему уроку.

(Учні записують, учитель формулює мету уроку)

Я хочу, щоб на сьогоднішньому уроці ви познайомилися з постаттю В.Винниченка; добре знали зміст прочитаного оповідання, основні риси вдачі дійових осіб, оцінювали життєві позиції персонажів та висловлювали своє ставлення до зображуваного, проводили аналогії з сучасним життям. А головне, вийшовши з уроку, зрозуміли людську сутність Федька й усвідомили, що життя – це найбільша цінність, дарована Богом.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

Одним із завдань нашого уроку є знайомство із постаттю письменника.

-         Чи чули ви уже прізвище Винниченко?

Кожне знайомство починається із зустрічі. Тому пропоную вашій увазі портрет В.Винниченка.

СЛАЙД 1

 

На другому слайді зображено сфери діяльності письменника. Давайте розглянемо схему і з’ясуємо, ким був автор.

 

СЛАЙД 2

 

Доповнення учителя

1.     Брав активну участь в житті київської молоді, став лідером революційної української парті.

2.     Очолював Директорію – уряд УНР.

3.     Його полотна були представлені на виставці в Парижі, де їх високо оцінив сам Пікассо.

(Демонстрація картин)

4.     Вистави, поставлені за його п’єсами, мали великий успіх у театрах Риму, Парижа, Берліна.

5.     Написав перший в українській літературі фантастичний роман «Сонячна машина».

6.     Як дитячий письменник дебютував оповіданням «Кумедія з Костем».

(Демонстрація виставки)

 

-         Як ви гадаєте, що надихає письменника в написанні творів про дітей?

 

Так, справді, автора надихнули власні дитячі спогади.

Зараз послухайте спогади сучасників про Винниченка.

 

…Над ворітьми подвір’я була дерев’яна скриня, в якій любив сидіти малий та слідкувати за тим, що робилося навкруги… І коли хтось із дітей вертався з чимось їстівним, за чим послала чужа мати, то малий Володимир, граючись у Солов’я-Розбійника, зненацька вистрибував зі своєї схованки й вимагав данини. Він ніколи не забирав усього, а тільки невеличку частину. І це не від жадності до ласощів, але для того, щоб показати свою силу, владність. Коли бідний данник починав плакати, Соловей-Розбійник вертав йому відібране, давав потиличника й відпускав.

Сусідських дітей тримав трохи в терорі, бо був дуже сильний для свого віку й вольовий, упертий.

-         Кого нагадує вам ця розповідь?

 

Так, Винниченка в дитинстві нагадує Федько-халамидник. Зачитайте цитату з тексту. Сторінка 57.

Читаючи оповідання, ви звернули увагу, що всі події обертаються навколо хлопчика, з яким тісно пов’язані всі інші персонажі.

 

СЛАЙД 3

Розгляньте схему і прокоментуйте її.

Як бачите, у центрі перебуває Федько. Отже, він головний герой. З ним спілкуються інші персонажі твору, через їхні взаємини всебічно розкривається характер Федька. Це другорядні герої.

-         Отже, якого героя називають головним? (Який діє протягом усього твору і характер якого розкрито найповніше).

-         А яких другорядними? (Які сприяють висвітленню характеру головного героя).

Пригадаймо зміст оповідання. У мене є кілька ілюстрацій до твору, які стануть вам у пригоді. Прошу когось з учнів вийти до дошки та розмістити ілюстрації відповідно до послідовності розгортання подій. Інші діти шукають цитати епізодів, які співвідносні з ілюстраціями.

Сформулюємо тему твору, про що твір? (Зображення відкритого серця дитини, яке протиставляється жорстокості дорослих)

-         Чому автор назвав твір не просто «Федько», а «Федько-халамидник»?

-         Що означає слово «халамидник»?

 

Словникова робота

Халамидник – слово застаріле 1. босяк, голодранець, 2. бешкетник, пустун.

 

Попрацюємо в зошитах. За 3 хв. Кожен з вас, але по рядах, виконає такі завдання:

1-й ряд – Як називають Федька його батьки?

2-й ряд – Друзі?

3-й ряд – Дорослі?

 

(Відповіді учнів)

 

1 ряд

-         Як це характеризує батьків?

-         Чи можна дійти висновку, що вони не люблять свого сина?

 

2 ряд

-         Як ставляться хлопці Спірка, Стьопка, Грицько до Федька?

-         Чи можна назвати їх друзями?

 

3 ряд

-         Чи правильно чинять дорослі, тільки спостерігаючи за дитиною, яка в небезпеці?

 

Підсумок: Що в людини є найціннішого? (Життя)

 

З Федьком постійно трапляються якісь пригоди. Як ви вважаєте, чи відповідально хлопчик ставиться до свого життя. Спробуйте через вчинки Федька передати його сутність.

 

 

СЛАЙД 4

 

 

Учні розподіляють вчинки.

 

СЛАЙД 5

 

 

-         Отже, Федько – пустун, бешкетник, чи хороший чесний хлопець?

 

(Відповіді учнів)

 

-         Чому не можемо прийти до одностайної відповіді? (Тому що не тільки Федько винен, що він такий)

-         Чи завжди головний герой робить правильний вибір?

-         До чого призвів неправильний вибір батьків? (Син недоглянутий, замкнений) Толі? (Збрехав – Федько постраждав) Федька? (Втратив найбільшу цінність – життя)

 

Чи знаєте ви, що за статистикою хлопчиків народжується більше, ніж дівчаток. Проте до 25-річного віку кількість дівчаток переважає.

 

-         Чи правильно вчинив герой, дозволивши спочатку слабкому Толі опинитися на небезпечних крижинах, а тоді, наражаючи себе на небезпеку, рятувати хлопця?

 

(Відповіді учнів)

 

-         Чи була жертва Федька виправданою?

-         Чи легко вам зорієнтуватися в складних ситуаціях?

 

(Відповіді учнів)

 

Федько – ваш ровесник. Не таємниця, що сучасні діти дуже часто наражають себе на небезпеку, роблячи неправильний вибір.

 

Творче завдання:

Пропоную за 2 хв. скласти кожному з вас по 5 «Порад ровеснику», аби їх оминула доля Федька, використовуючи спонукальні речення.

 

Учні зачитують поради

1.     Люби життя.

2.     Будь вірним другом.

3.     Шануй батьків.

4.     Цінуй кожну хвилину.

5.     Слухайся свого серця.

 

-         Що ж ви зрозуміли, діти, з оповідання «Федько-халамидник»?

 

(Відповіді учнів)

 

-         Чи можемо сформулювати ідею твору? (Ідея – виховувати чесність, незрадливість своїх намірів і водночас засудити схильність до нерозважливих вчинків)

 

Протягом уроку ми створювали добру атмосферу. Я бажаю, щоб життя ваше було наповнене усім світлим, теплим, добрим. Тому на завершення запалю свічечку – своєрідний символ життя. Бажаю вам горіти і не згоряти, дарувати тепло своїх сердець рідним, близьким, друзям. Пам’ятайте: життя – найголовніша цінність, дарована людям.

 

Читаю вірш О.Радченка «Свічки життя». (Учні в цей час передають один одному запалену свічку)

 

По-різному горять свічки життя:

Одна – лиш мерехтить, інша – палає.

А ще в житті й по-іншому буває:

Ледь загорівшись, свічечка згасає.

 

По-різному горять свічки життя:

Одні – для інших, інші – лиш для себе.

Одні горять, бо звикли, що так треба,

Другим горіти – це уже потреба,

Бо це – минуле й майбуття.

Нехай горить свіча життя!

 

Дякую за активну і змістовну роботу. (Відзначаю найактивніших, оцінюю учнів)

 

Домашнє завдання (записане на дошці)

Дібрати цитати до характеристики Федька і Толі.


Теги: Винниченко, Коробенко Г.П.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 231/10


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar