Головна » Українська література

Неслухняність чи спосіб утвердження власного «Я»? (за оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник»)

Мета: поглибити знання учнів про життєву долю В.К.Винниченка; навчати аналізувати зміст оповідання, висловлювати своє ставлення до зображуваного, виділяти риси характеру Федька й  Толі, коментувати їх; розвивати   культуру зв’язного мовлення, увагу, вміння робити висновки;  сприяти вихованню порядних, чесних людей, які вміють постояти за себе. (Слайд № 2)

Тип уроку: комбінований (з використанням інформаційно-комунікаційних технологій: мультимедійні слайди)

Форма уроку: урок-дослідження

Обладнання: портрет В.Винниченка, текст твору «Федько-халамидник»,  ілюстративний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор

Методи і прийоми: робота в групах, метод „Мікрофон”,  «Сенкан», «Гронування», «Займи й обґрунтуй позицію», «Кольорова феєрія»

Очікувані результати:

·        знатимуть про В.Винниченка як неординарну особистість;

·        аналізуватимуть оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»;

·        усвідомлять роль лідерства  в житті кожної людини.

                                        Люди всі по-своєму уперті:

                   Народившись, помирає кожна,

А живуть століття після смерті

Ті, що роблять те, чого "не можна".

В.Симоненко, "Можна".

 

Хід уроку:

I.      Організаційний момент

Вчитель:

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо.

Роботу швидше починаймо.

     (Слайд № 3)

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

II.   Мотивація навчальної діяльності учнів

Вчитель: «Кого у нас читають? Винниченка. Про кого скрізь йдуть розмови, як тільки річ торкається літератури? Винниченка. Кого купують? Знов Винниченка»,— так про письменника, з постаттю якого ми сьогодні продовжуємо більш глибоке знайомство, говорив М. Коцюбинський.

Сьогодні на уроці ми з вами перегорнемо декілька біографічних сторінок В.Винниченка, проаналізуємо оповідання «Федько-халамидник»  та спробуємо дати відповідь на проблемне питання: Неслухняність чи спосіб утвердження власного Я?  

Працювати ми будемо в групах, в кожній з яких будуть:  літературознавці, мовознавці, оратори, аналітики, прогнозисти. Отож починаймо...

Наша група від уроку очікує... (прогнозисти, метод «Мікрофон»)

       Етапи  роботи на уроці:

 

III.                       Актуалізація опорних знань

Вчитель: Сторінка перша: „Життя, сповнене випробувань…»

     Завдання: Кожній групі було дане завдання випереджального характеру:  

 

Довідка:

Перша група: (Слайд № 4)

1. Коли, де, в якій сім’ї  народився В. Винниченко?

2. Скільки в сім’ї Винниченків було дітей?

3. Де навчався письменник?

4. Чиїми творами захоплюється?

5.Як називалось перше оповідання В. Винниченка?

6. З якого оповідання «починається» Володимир Кирилович, як дитячий письменник?

7. Яку посаду обіймав Винниченко в 1917 році після створення

    Української Центральної Ради?

8. Прокоментуйте щоденниковий запис поета: "Нехай український обиватель говорить і думає, що йому хочеться, я їду за кордон, обтрусюю з себе всякий порох політики, обгороджуюсь книжками й поринаю в своє справжнє, єдине діло — літературу… Тут у соціалістичній совєтській Росії я ховаю свою 18-літню соціалістичну політичну діяльність. Я їду як письменник, а як політик я всією душею хочу померти".

9. Коли помер Володимир Винниченко, де похований?

26 липня 1880 р. у м. Єлисаветграді у селянській родині;
Четверо: Андрій, Василь, Марія (від першого шлюбу), Володимир;
Єлисаветградська чоловіча класична гімназія (але закінчити її не пощастило, так як у 14 років він написав свій перший літературний твір – поему про Запорозьку Січ, за що дістав «тиждень темного карцеру»); склавши екстерном іспити у Златопільській гімназії,вступив на юридичний факультет Київського університету (але вже з другого курсі його виключили за активне політичне життя);
творами Т. Шевченка, І. Нечуй-Левицького, Панаса Мирного;
«Сила і краса»;

-         «Кумедія з Костем» - 1909 рік;

 

очолив Генеральний секретаріат і став генеральним секретарем внутрішніх справ;
політична діяльність – потреба часу, письменник – покликання душі;
6 березня 1951 р., похований у французькому місті Мужен.

Друга група: (Слайд № 5)

Високе, світле чоло, глибокий, розумний, проникливий погляд – весь обрис свідчить про гідну затятість, помножену на самовпевненість, віру в безмір власних сил, титанічну натуру, сповнену сталевої міці, сили волі, завзяття, грандіозної енергії і витримки, але водночас добру і душевну людину.

      Третя група: (Слайд № 6)

Вольовий, упертий

Був діяльним, переконував, доводив

Гостро ставав в оборону свого мужицького походження

Революціонер-практик

Винниченко

Імпульсивний, темпераментний

Писав, малював, емігрував

Емоційна, легко збудлива, художня натура

Бесіда:

1.     Дайте визначення оповідання як літературного жанру (невеликий прозовий твір, у якому розповідається про якийсь епізод з життя одного персонажа (або кількох))

2.     Які оповідання про дітей ви вже вивчали в 5-му класі? Чим вони вам запам’яталися? («Сосонка» О.Пчілка, «Лось» Є.Гуцало)

3.     Чим твори про дітей близькі вам?

4.     Які риси характеру в людині ви поважаєте, а які засуджуєте? (добро, порядність, чесність/зло, непорядність, брехливість)

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Вчитель: Сторінка друга: «Аналізуємо твір»

В. Винниченко «Федько-халамидник»

1. Виразне читання твору (с. 61- 76 ) або переказ фрагментів за ілюстраціями (Слайд № 7) – виступ оратора

2.Словникова робота: (виступ мовознавця) (Слайд № 8)

Халамидник – бешкетник, пустун, урвитель.

Незабрукована – вулиця, не вимощена камінням.

Розсотувати – розмочувати, розкручувати.

Набакир – набік.

Проскура – церковний хлібець.

Ринва – труба або жолоб для стікання води.

Пацати – ляскати по воді.

Випещені – доглянуті.

Шворка – тонкий мотузок.

3. Бліц-опитування:

1.     Хто головний герой оповідання?  (Федько)

2.     Назвіть другорядних дійових осіб. (Толя, батьки Федька, батьки Толі, Стьопка, Спірка, Гаврик)

3.     Чим Федько відрізняється від своїх товаришів? (він був справжнім лідером, який не боявся відповідати за вчинки інших, жертвував собою, коли того вимагали якісь обставини)

4.     Як Федько ставиться до своїх друзів? Що в його поведінці вам подобається, а що ні?

5.     Хто були батьки Федька? (Головний герой має обох батьків. Про тата відомо, що він працює в типографії, місце роботи мами невідоме. Знаємо лише, що обоє дуже зайняті, працюють з ранку до ночі, на виховання сина часу не вистачає і тому цей обов'язок перекладено на школу, до якої їхній син далеко не завжди ходить. Батьки з'являються вдома лише ввечері, утомлені після роботи і в них нема вже і особливого бажання займатися сином. Проте майже щодня Федько влаштовує різні розваги, витівки, які закінчуються для нього побиттям.) Що можна сказати про їхнє життя? (бідні)

6.     Як виховують вони свого сина?

7.     Чи поважає Федько своїх батьків? (Так: він розуміє, що за пустощі повинна бути розплата)

8.     Охарактеризуйте Толю. (Син хазяїна того будинку, де жила Федькова родина)

9.     Батьки Толі. Які вони? (Вони багаті, виховані і освічені. І ці батьки постійно тиснуть на свою дитину, забороняючи їй робити те, то вона бажає. Тому особливої вини Толі у тому, що він «делікатний і смирний», нема. Він вихований в середовищі, представники якого вважають себе кращими за інших. Уже із самого дитинства пін звик, що якщо добре попросити, то батьки йому все дозволять, що можна на когось звалити провину, і батьки в це вірять, особливо, коли винним робиш звичайних бідних людей. Толя вже так звик відбріхуватися, що не уявляє, як може бути по-іншому)

10.  Як Толя ставиться до своїх батьків?

11.  Чому Федько вирішив піти на річку й покататися на крижині? (дитяча цікавість, потреба самоствердитись)

 Про яку церкву згадується у творі? (Богоявленську) Що хотів довести до відома читача автор цією згадкою? (Церква – це дім Божий, то є символ краси, величі, душевної гармонії)

13.  Яка людина могла б вирости з Федька, а яка – з Толі? Аргументуйте вибрану позицію. (Всім сподобався Федько - цей малий шибеник - сміливий,  дотепний, чесний, кришталево чистий, твердий і правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабшого. І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.

Толик же - зовсім інший. Його егоїзм, жалюгідність, душевна ницість викликають відразу. Саме такі, як Толик у несправедливому суспільстві роблять кар'єру і здобувають матеріальні блага. Але це нікчеми. Вони нікому не приносять щастя, бо й самі нещасні й приречені).

14. Яка тема оповідання? (показ відкритого серця дитини, яке протиставляється жорстокості дорослих, потворності суспільства)

15. Ідея твору? (возвеличення незрадливості своїх намірів і водночас засудження схильності до нерозважливих вчинків)

Цитатна характеристика образів:

Діти, на  дошці  ви  бачите  імена  наших  героїв. Напишіть, будь  ласка, слова (слова-антоніми), з  якими  асоціюються  у  вас  ці  хлопчики.

(Червоний  колір, яким  написано  ім’я  Толя, начебто  застерігає  нас, промовляє, що  не  можна  чинити  так, як  Толя. А  зелений, як  світло  світлофора, відкриває  нам  дорогу  до  доброти, чесності, благородства, дружби).

Гронування

(Ім’я  написано                                              (Ім’я  написано 

зеленим  кольором)                                     червоним  кольором)

Федько

Толя

Це був чистий розбишака-халамидник;
Там шибку з рогатки вибив; там синяка підбив своєму «закадишному» другові. Грубий

Толя був син хазяїна того будинку, де вони жили. Це була дитина ніжна, делікатна, смирна. Делікатний

 

Спокій був його ворогом. Жвавий

Він завжди виходив на двір трошки боязно… соромливо посміхався своїми невинними синіми очима. Повільний

…перший по силі на всю вулицю. Сила

…бідненький Толя приходив додому задрипаний, подраний, з розбитим носом.
Увечері Толя хворий, гарячий лежить у постелі…Кволість

Руки в кишені, картуз набакир, іде, не поспішає. Явний; відвертий

Мати про Толю: «То дитина благородна, ніжна, а ти (про Федька) мужичня, «мурло ти репане». Таємний; вдаваний

А давай об заклад, що перейду на той бік. Сміливість

 

Толі холодно й страшно.

Толі зробилося страшно… ноги ослабли, сковзались по льоду.

Толя розтерявся…

Боягузтво

Федько відвів очі від Толі, похилився і тихо сказав: - Повів.  Людяний; альтруїст

 

Йому було цікаво подивитись, як будуть ховати Федька-халамидника. Бездушний; егоїст

 

…він раптом вертається і віддає змія. Достойний

Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі й побіг гратися з чижиком. Негідний

Федько брехати не любить. Правдолюб; чесність

Папочко!.. Мамочко!.. Я не винен!.. Підлість; брехня

 

Не любить також Федько товаришів видавати. Товариш

 

А Федько справді щось надзвичайне виробляв на річці.
Ловкий хлопчак, що й говорити.

Активний

 

Світ, що його оточує

 

               жорстокий+несправедливий=ЗЛО

 

Закріплення вивченого матеріалу

Перша група: Скласти літературний портрет  Федька.

   - Хлопчик має твердий характер. Він не тільки не принижується до   плачу, він ніколи не бреше, хоч би чим йому загрожувала правда, не просить пом`якшити кару чи помилувати, коли б`ють, на витівки цей жвавий і відчайдушний хлопчина мастак, тож і б`ють його часто і здебільшого за діло. Узагалі «спокій був його ворогом».

    Друга група: Взяти інтерв’ю у друзів Федька: Стьопки, Спірки, Гаврика.

         Хлопці розповідають:

- Це був справжній розбишака-халамидник. Наче біс який сидів у хлопцеві!

- Ми всі гралися тихо, лагідно, а Федькові обов’язково хотілось побитися, щоб що-небудь перевернути догори ногами.

- Битися з ним і не пробуй – перший по силі на всю вулицю!

Третя група: Перекажіть  від імені матері Федька, що вона думає про свого сина?

- Мій синочок Федько був справжнім сибірякою. Часто хлопці з вулиці жалілися своїм батькам на нього, а ті про це розповідали мені. Я дуже втомилася від цих прикрощів, які завдавав хлопець, адже через нього ми могли залишитися без даху над головою. Я його постійно лаяла, грозилася, а він хоч би слово з уст, сидить і мовчить.

Рефлексія. Оцінювання учнів

 «Займи й обґрунтуй позицію»

Скажіть, чи можна вважати Федька ідеальною людиною?

Так

Деякою мірою

Ні

Проблемне питання: Так все ж таки: Неслухняність чи спосіб утвердження власного Я? 

         Вчитель: Поряд з гарними рисами у нього уживаються і погані: звичка   бешкетувати, інколи у своїх пустощах він не знає межі. Не буває на світі ідеальних людей так само, як і абсолютно поганих.

Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви, діти, підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.

Помилялись не тільки люди,

помилялись навіть святі.

Згадайте: Ісус від Іуди

мав останній цілунок в житті.

Ми не святі, не боги, а значить,

Не варто втішати себе дарма.

Але, як твій промах лиш ворог бачить, -

Друзів у тебе нема.

В.Симоненко "Помилка".

Чи задоволені ви своєю роботою? («Кольорова феєрія») (Слайд № 12)

Червоний – так

Помаранчевий – ні 

Зелений – не зовсім

 

Домашнє завдання (Слайд № 13)

«Вибери сам»:

Достатній рівень:

Скласти  твір на одну з тем:

-          «Якби я був Федьком…»

-         «Бешкет для Федька  — це забаганка чи потреба душі?»

-         «Смерть Федька — це наслідок простуди чи душевної черствості рідних батьків?»

Високий рівень:

-         Які моральні цінності роблять людину душевно багатою?

 

Справедливість       Несправедливість

Милосердя               Бездушність

Правда                      Брехня

Добро                        Зло

 

Федько     Толя

 

 

  Бібліографія:

1.     Яровенко Т.С. Володимир Винниченко: Від єлисаветграда до мужена: Дайджест-конспект життя і творчості за матеріалами досліджень Володимира Панченка.-Кіровоград  / Друкується за рішенням вченої ради Кіровоградського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. В. Сухомлинського(протокол № 5 від 21 грудня 2010 року)

2.     Колесник С.О. «Федько-халамидник»: роздуми над раритетним виданням

3.     Панченко В. Будинок з химерами. Творчість Володимира Винниченка 1900 – 1920 рр. у європейському літературному контексті. – Кіровоград, 1998. – С.22.

4.     Панченко В. Володимир Винниченко: парадокси долі і творчості: Книга розвідок та мандрівок / Худож. оформ. Д. В. Мазуренка. – К.: Твім інтер, 2004. – С.10-14.

5.     Панченко В., Присяжнюк С. Федько-халамидник та інші / Дивослово, 2005.- № 7.- С.23.

6.     Паскевич Н. Володимир Винниченко / Усе для школи. Українська література. 10 клас. Випуск 6. – «Всеувито», 2001.- С. 53.

Процюк С. Маски опадають повільно.  Роман про Володимира Винниченка ("Академія")


Теги: Винниченко, Дуняшенко Н.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 327/21


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar