Головна » Українська література

В. Винниченко «Федько-халамидник». Характеристика образів Федька й Толі

Мета уроку: навчальна: розкрити духовний світ головного героя; характеризувати його вчинки, пов’язуючи із життєвими ситуаціями; розвивальна: розвивати творчу уяву учнів; уміння логічно й образно мислити; грамотно висловлювати власну думку; виховна: виховувати в учнів почуття доброти, милосердя, здатності до співпереживання;

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь

Міжпредметні зв’язки з українською мовою; музикою

Обладнання: мультимедійна дошка, дидактичний матеріал, підручник, ілюстрації до твору

 

Хід уроку

Організаційний момент
Вступне слово вчителя

-  Чи  замислювалися  ви над  тим, які  ви? Які  люди  вас  оточують? Чи  у  вашому  характері  присутні  такі  риси, як  гордість, чесність, справедливість, людяність? Сьогодні  на  уроці ми  намагатимемось  усвідомити  найважливіші  цінності  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою, щедрою  на  добро, порядність, чесність.

 

 Оголошення  теми  і  мети  уроку.

 

Технологія очікуваних результатів

Діти, а чого  ви чекаєте від уроку? (учні продовжують речення)

Думаю, що на уроці ми навчимось…
Думаю, що робота над образами Федька й Толі  буде навчальною для нас…

 

V. Узагальнення  і  систематизація  знань.

- На  минулому  уроці  ми  вчилися  розрізняти  головних  і  другорядних  персонажів. То  хто  ж  головний  герой   оповідання «Федько-халамидник»?

1. Характеристика  Федька.

- Отже, головною  дійовою  особою  є  Федько. А  який  він? Згадаймо, як  поводиться  хлопчик  під  час  гри  в  піску?

(Відповіді  дітей)

-  А  як  він  веде  себе  під  час  запуску  змія  дітьми?

(Відповіді  учнів)

 

 - Як   поводиться  підліток, коли  батько  карає  його?

(Діти  відповідають, зачитуючи  відповідні  уривки)

-  А  як  ставляться  до  головного  героя  батько, мати, товариші, а  сам  автор?  За  допомогою  яких  художніх  засобів  змальовується  Федько  в  оповіданні?

- Яким  ви  побачили  Федька  на  річці, коли  він  рятував  Толю?

- У  чому  ж  незвичність  поведінки  хлопчика?

(Федько  непередбачуваний, іноді  недобрий, але  благородний, чесний, справедливий, здатний  на  самопожертву.)

      Характеристика  Толі.

 - А  що можна скат про   Толю?

- Чи  викликає  у  вас  симпатію  Толя? Чому?

- Зачитайте  діалог  Федька  і  батька Толі, який  свідчить  про  порядність  першого  і  ницість  другого  героя.

2.  Асоціативний диктант

Записати слова у два стовпчика. В перший ті, що асоціюються з Федьком, а в другий – із Толею.

Покірний, спритний, чесний, черствий, безсердечний, бешкетливий, ласкавий, делікатний, підлий, правдивий, справедливий, лагідний, пихатий, вірний у дружбі, боягузливий, мужній, сміливий, одчайдушний, милосердний, брехливий, терплячий, старанний, кмітливий, веселий, необачний, плаксивий, неслухняний, славолюбний, гордий.

Перевірка асоціативного диктанту.

Оберіть 2-3 риси характеру Федька або Толі й на прикладі з тексту доведіть, правильність своєї думки.

3.  Метод  «Інтерв’ю»

- Чому, на вашу думку, Федько бешкетував?

- Що приваблює у характері Федька незважаючи на його витівки?

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

4. Метод «Щоденник подвійних записів»

Фрагмент твору

Рефлексія

Федько теж ліпить. Але раптом встане. Подивиться і візьме та й повалить усе чисто – і своє, і чуже. Ще й регочеться.

(Уривки учитель підбирає на свій розсуд)

(Учень записує своє ставлення до вчинку героя)

 

Чи змінювалася ваша думка щодо Федька протягом читання твору?

 

 

5. Метод «2 – 4 –  всі разом»

Діти працюють у парі, доводять свою думку, потім об’єднуються у четвірки, але всі повинні дати лише одну відповідь – «так»   чи   «ні». Врешті всі роблять певний висновок.

 

Чи важко розпізнати людину, дізнатися, що в ній справжнє, а що удаване?

                                                                     

               ТАК                                                        НІ

 

               Аргументи                                      Аргументи

( напр.: так, бо людські характери             (ні, бо досить тільки прислухатися

бувають складні й суперечливі, не              до слів людини, придивлятися до

все одразу розпізнається…)                         її дій і вчинків)

 

 

6. «Лист до героя»  

Учням пропонується написати листа герою твору. (5 хв.)

1 ряд – до Федька;

2 ряд – до Толі.

 

     Читання листів

 

7.  Метод  « Проблемні   питання»

- Якою людиною міг би стати Федько?

- Чи хотіли б ви мати такого друга?

- Наскільки твір В.Винниченка «Федько-халамидник» цікавий і корисний для сучасних дітей?

 

Оцінювання

 

VII.Домашнє завдання

 

1 група (середній рівень) – скласти  (намалювати) асоціативне гроно до Федька і Толі.

2 група (достатній рівень) – Скласти план до порівняльної  характеристики образів Федька і Толі.

3 група (високий рівень) – написати твір-мініатюру на тему «Який слід залишило у моєму серці  знайомство з Федьком»

 

VIII. Рефлексія  Закінчіть  речення:

 

На уроці я зрозумів (зрозуміла)…
Я переконався (переконалася)…
Я вважаю,що після сьогоднішнього уроку …

Заключне слово учителя

    Я переконана, що ви усвідомили, які риси повинна мати людина. Це доброта, чесність, сміливість, почуття справедливості. Я бажаю вам мати ці  чесноти і протягом довгого й складного життя не розгубити їх.


Теги: Винниченко, Горова Л.Ю.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1507/34


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar