Головна » Українська література

М. Вороний „Евшан-зілля”

Мета: створити умови для ознайомлення учнів із життям і творчістю  М.Вороного, з історичною основою та змістом поеми «Євшан – зілля»; сприяти розвитку навичок вдумливого, виразного читання, визначення особливостей літературного твору; впливати на виховання почуття патріотизму, національної свідомості. (Слайд №2 )

Тип уроку: засвоєння нових знань; урок-дослідження.

Обладнання: презентація Power Point, аудіо запис пісні В.Симоненка  «Виростеш ти, сину…», записи на дошці, підручники, пучечок полину.

Теорія літератури: літопис, поема, ліро-епічний твір.

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

В.Симоненко   (на дошці)

 

Хід уроку

     1. Етап створення позитивного настрою.

1) Прослуховування пісні В.Симоненка «Виростеш ти, сину…» із коментуванням учителя

Батьківщино, земле рідна,

Земле сонячна і хлібна,

Ти навік у нас одна.

Ти, як мати, найрідніша,

Ти з дитинства нам миліша…

                       М.Сингаївський

     Любов до рідної землі – найпотаємніше почуття людини. І ким би вона не була, багачем чи жебраком, ученим чи хліборобом, - і якою б вона не була – дорослою чи малою, рідна домівка кличе до себе, надзвичайною силою притягує, манить спогадами, тривожно сниться довгими зимовими ночами, відгукується в серці маминою піснею, навіює духмяні запахи квітів дитинства – матіоли й чорнобривців.

     Почуття любові до Батьківщини ще більше загострюється, коли знаходишся далеко від неї під час відрядження, подорожі, і переходить у тяжку тугу, коли довгий час доводиться жити на чужині, або стає одвічною ностальгією, коли на Батьківщину вороття немає.

2) Словникова робота.

     Ностальгія – туга за рідним краєм.

3) Створення асоціативного ряду до слова «Батьківщина».

      Б – батьки, будинок

      А – аромати, асоціації

      Т – тепло, турбота, тато

      Ь – хата, родина

      К – краса, калина

      І – пам’ять, природа

      В – вірність, вічність

      Щ – щастя, щирість

      И – стежина, любов

      Н – надія, ніжність

      Ь – бабуся …

             2. Етап орієнтації.

     -  Що для кожної людини є найріднішим? (Метод мікрофон)

     -  Що в житті будь-яка людина не може вибирати?

(Слайди: визначення за тлумачним словником слів «Батьківщина», «патріот»)

Яка країна є для тебе Батьківщиною?

Чому так важливо для людини пам1ятати свою Батьківщину, рідний дім, батьків, куди б тебе не закинула доля?

3) Слово вчителя.

      Рідна земля додає великої сили й наснаги людині. Особливо це відчуває той, хто опиняється за її межами. Така людина дуже часто сумує, їй властиве почуття ностальгії.

      Сьогодні ми познайомимося з таким твором, де автор показав, як важливо для людини пам’ятати рідну землю, де ти вийшов у світ. Цей автор – Микола Вороний. Хто ж ця людина?

         3. Оголошення мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.

         4. Організація навчальної діяльності учнів.

1) Виступи учнів – біографів.(Слайд № 3 з портретом та біографічними даними)

     Короткі відомості про Миколу Вороного.

2) Доповнення вчителя(про маловідомі факти біографії)

3) Історія написання поеми «Євшан-зілля» ( учень розповідає легенду з Галиць-Волинського літопису).

5) Словникова робота.(Слайд №7)

Євшан-зілля – трава полину.             

Ясир – полонені.

Зацурали – занедбали.

Хан – половецький князь.

 Принада – привабливість.

Судець – співець.

 Сірома – бідолаха.

Пустка – порожнеча.

Небога – бідолашний.

Твар – обличчя.

Байрак – яр.

Блукати манівцями – ходити без дороги.

 

6) Виразне читання поеми «Євшан-зілля» (вголос).

7) Колективна робота.

    Учні обмінюються враженнями від прочитаного, зачитують рядки, що найбільше запам’яталися.

8) Бесіда за змістом прочитаного.

          - Як ви розумієте назву твору?

          - Чи є у творі елементи фантастичного? Які?

          - У яких рядках звучить головна думка твору?

          - Про що розповідається у вступі?

          - Чи відрізняється  зміст поеми від народної легенди?

          - Як хлопчик потрапив до Києва?

          - Чому він почав забувати рідний край?

          - Як жилося хлопцеві в Києві?

          - Як батько вирішив повернути сина?

          - Чому він обирає саме співця, щоб повернути сина?

          - Чому він повертається додому?

          - Чим є євшан-зілля для хлопця?

          - Чому ця поема актуальна й сьогодні?

9) Проблемне питання.(Метод «Мікрофон»).

           - Як ви розумієте вислів із твору: «Там, де пустка замість серця,

              порятунку вже не буде!»?

            5. Психоемоційна релаксація. (Слайд із зображенням степу)

      А зараз давайте трохи перепочинемо й на хвилинку перенесемося до літнього степу, напоєного пахощами полину. Заплющте, будь ласка, очі.

      Ви стоїте серед безкрайого степу, наповненого ароматами трав. Ви самі, над вами блакитне чисте небо, ви відчуваєте, як вас овіває ласкавий вітерець, а сонячне тепло сповнює енергією. Ви повністю заспокоюєтеся й згадуєте найприємніші хвилини свого життя, рідних вам людей.

       На вашому обличчі з’являється щаслива посмішка, ви повільно розплющуєте очі й повертаєтеся до кабінету. Як спогад про наш урок та вашу заочну подорож до степу, візьміть до рук пучечок полину й понюхайте його, відчуйте ще раз запах степу.

6) Практикум з теорії літератури. Робота з підручником (с. 40)

7) Запис у зошити визначень з теорії літератури (Слайд із визначеннями)

          6. Робота в групах. ( Слайд №11 )

    Що символізує євшан-зілля для кожного з персонажів?

1 група – для хана.

2 група – для сина.

3 група – для співця.

 4 група – для ліричного героя.

Висновок: майбутнє кожної людини визначається її ставленням до минулого. Це й історична пам’ять, і потреба мати рідну землю, уміння цінувати й шанувати людей, і бажання вчитися, працювати, любити. Поверніться в Україну, діти, працюйте, майте почуття національної гордості й гідності, бо ви – українці.

              7. Підсумок уроку.

1) Продовжте речення (вправа «Мікрофон»).

    На уроці я дізнався …, зрозумів …, навчився… ( Слайд № 8 )

2) Оцінювання результатів роботи учнів.

             8.  Домашнє завдання.

  1) Відповідати на запитання на с. 41.

  2) Вивчити терміни з теорії літератури (із зошита).

  3) Творче завдання. Продовжити поему «Євшан-зілля» про повернення сина  додому. ( Слайд № 9 )


Теги: вороний, Сахненко Т.Ф.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1268/191


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar