Головна » Українська література

М. Вороний „Євшан-зілля”

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст поеми «Євшан-зілля»; розвивати навички аналізу ліро-епічного твору, удосконалювати вміння та навички будувати судження про історичну пам’ять як усвідомлення приналежності людини до свого народу, виховувати почуття патріотизму, волелюбність.

Тип уроку: формування й вдосконалення вмінь та навичок.

Обладнання: портрет письменника, збірка його творів, матеріали з літопису, енциклопедія, картки, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

 

І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Слово вчителя. Епіграфом до уроку можна узяти слова «Любов до Батьківщини то зілля збуджує в серцях…».

2. Метод «Мікрофон». Учням пропонується дати коротку відповідь на питання:

- Сподобалась вам поема Миколи Вороного «Євшан-зілля»? Чому?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання. Учні по черзі зачитують уривки, які сподобались чи вразили їх найбільше. Доповнюють свою відповідь намальованими вдома ілюстраціями.

2. Необхідно визначити жанр даного твору. (Поема). Довести свою думку, заповнюючи таблицю (Картка № 1):                                               Картка № 1

Висновок. Поема (з грецької – твір, творіння) – це невеликий за обсягом віршований твір, у якому зображуються видатні події минулого й сучасного, уславлюються люди з незвичайною долею, сильним, героїчним характером.

2. Дати відповідь на питання:                       

- На основі якого твору написано «Євшан-зілля»? (На основі Галицько-Волинського літопису).

- Пригадайте, як побудована поема? (Твір складається з заголовку, який називає предмет, котрий відіграє головну роль у розв’язанні проблеми; епіграф співзвучний з головною думкою твору; вступ вказує на історичну основу твору й головну проблему; основна частина розкриває тему й головну думку поеми; закінчення пов’язує основну думку.)

ІУ. Формування й вдосконалення вмінь та навичок учнів (22 хв.)

1. Слово вчителя.

Ми з вами бачимо, що заголовок твору тісно пов’язаний з його змістом. Він називає предмет, котрий відіграє вирішальну роль у розв’язанні проблеми. А що таке євшан-зілля?

2. Повідомлення про євшан-зілля.

Слово «євшан» за походженням тюркське. Означає полин. Полин – трав’яниста або напівкущова рослина родини складноцвіті з міцним запахом, гірка на смак. У світі існує близько 500 видів, в Україні налічується понад 20 видів. Росте й в нашому краї, як бур’ян. Деякі види використовують як лікарські рослини, а кримський різновид – ядовитий. (Учитель демонструє ілюстрації  із зображенням куточків України, показує, де може рости полин).

Образ євшан-зілля як народнопоетичну назву степового полину широко використовували в народній творчості, у художній літературі.

В українському фольклорі полин – надійний оберіг від русалок та іншої нечисті. За віруваннями, на Русалчин великдень мавка, перестрівши людину, запитувала: «Полин чи петрушка?» Якщо та показувала полин, русалка миттю зникала.

«Чому не видно ніде Євшан-зілля, яке повертає людину на розум?»   (М. Чабанівський.)

«Під рукою в мене знайшлась фіолетова материнка, я розтерла її між пальцями і понюхала, наче євшан-зілля». (І. Вільде.)

3. Слово вчителя.

Перед вами лежить полин. Візьміть, будь ласка, гарно роздивіться, розітріть у долонях, понюхайте. Учені стверджують, що запах впливає на підсвідомість людини. Так, одні запахи заспокоюють, інші – збуджують, а є й такі, які викликають агресію. А що ви відчули, коли понюхали полин? Побудуйте асоціативний рядок. Свої відчуття запишіть на листочках рослини.

Картка № 2

(Учні записують слова, по черзі дають відповіді).

Отже, деякі запахи можуть нагадати запах рідного дому. Це запах пирогів, хліба, рідної домівки, маминих рук. А запах кави, наприклад,  - спілкування з близькими людьми, друзями. А у творі М. Вороного євшан-зілля нагадало головному герою про привільний степ, сім’ю, батьківщину.

4. Аналіз твору.

- Заповнити таблицю (Картка № 3). Робота в парах за варіантами:

                                                                                              Картка № 3

І варіант заповнює колонку «Вступ»;

ІІ варіант – колонку «Основна частина»;

ІІІ варіант – закінчення.

(По черзі дають відповіді.)

- Робота в групах.

1група - визначає головних і другорядних героїв поеми, дає їм коротку характеристику;

2 група – визначає художні засоби;

3 група – з’ясовує роль описів у творі.

Орієнтовні відповіді:

1. Ханський син – спочатку маленький хлопчик, а потім юнак, який потрапив у полон. Його не стратили, а навпаки виховували в розкошах та пошані. З часом забув про рідний край. І ніщо не могло заставити хлопчика пригадати рідну домівку – ні слова гудця, ні його пісні – то ніжні колискові, то грізні бойові. Тільки запах полину зміг проникнути в серце хлопця, збудити пам’ять, викликати бажання волі, прагнення повернутися до рідних.

Половецький хан – показав себе як люблячий батько, який страждає через розлуку з сином. Це мудра людина. Він розумів, що пройшло багато часу й хлопчик міг забути про рідну домівку. Тому передбачив, як зарадити цій справі.

Половецький гудець – віддана хану людина, пророк, чарівник, смілива людина, патріот своєї землі.

Дуже яскраво в поемі подано образ самого автора. Він переживає за долю своєї Батьківщини, наводить з історії приклади, які допоможуть читачам знайти поштовх в собі для відновлення патріотичних почуттів.

2. Епітети: тремтячими руками, чарівне зілля, найсвятіші почування.

Порівняння: мов злодій, наче вітер у негоду, мов скажена хуртовина.

Метафори: ти шугаєш ясним соколом у хмарах, сірим вовком в полі скачеш, ревли-стогнали струни.

Також у тексті багато синонімів, антонімів, окличних і питальних речень (надають поемі емоційності, напруженості).

Як бачимо, автор поеми використовує усе багатство художніх засобів.

3. У поемі яскраво представлено опис пісень, які співав гудець ханському синові. Необхідно знайти в тексті опис даних пісень, проаналізувати їх, а потім виконати завдання Картки № 4.

Картка № 4

Поєднати стрілочками означення кожної з пісень гудця синові хані.

 

Невпинна

бренькіт дужий

Колискова                          ревли-стогнали струни                                                Героїчна

пісня                                     мов страшні Перуна стріли                                       пісня

спів ніжний, любий

пісня вільного народу

наче лагідна молитва

мов скажена хуртовина

 

Крім того у творі є опис зовнішності героя, половецького хлопця, а також зустрічаються пейзажі (опис степу).

У. Закріплення (5 хв.)

1. Дати відповіді на питання:

- Чому вчить твір М. Вороного «Євшан-зілля»? (Патріотизму, любити й ні за яких обставин не забувати свій рідний край.)

- Що таке патріотизм? (Любов до Батьківщини, знання традицій свого народу та повага до них, служба в армії на користь країні).

2. Слово вчителя.

А тепер давайте порівняємо свої відповіді з записом на дошці.

Патріотизм – любов до своєї батьківщини, відданість своєму народові, готовність для них на жертви і подвиги. (Короткий тлумачний словник української мови).

3. А як ви думаєте, що означає бути патріотом? Дайте письмову відповідь на дане питання, використовуючи метод «Прес» (3-4 речення). У свій зв’язний текст уведіть такі вставні словосполучення:

- Я думаю…       

- На мій погляд…       

- Я впевнений (впевнена)… та ін..

4. Слово вчителя.

Наприкінці уроку хочеться підвести підсумок. Сьогодні ми з вами неодноразово говорили про те, що поема М. Вороного «Євшан-зілля» є високопатріотичним оповіданням. Пропоную вам уявити, що наша Батьківщина – це один великий будинок. Давайте подумаємо, що складає фундамент цього будинку. (Патріотизм.) А що тоді буде дахом? (Майбутнє держави.) Правильно, своїм дахом наша держава сягає в своє майбутнє,  а яке воно буду багато в чому залежить і від вас.

Пропоную, на наступний урок підготувати свої особисті проекти «Майбутнє моєї держави, яким я його бачу».

Майбутнє   держави

 

     Патріотизм

УІ. Домашнє завдання (1 хв.). Підготуватися до уроку-захисту проектів «Майбутнє моєї держави, яким я його бачу».

 

Список використаної літератури

Гуйванюк Н., Бузинська В., Тодорюк С. Українська література: підручн. Для 6 кл. загальноосвітніх навч. Закладів з навчанням російською мовою. – Львів: Світ, 2006. – 79с.
Євшан-зілля. – Випуск перший. –Луганськ: Шлях, 1998. – 59с.
Короткий тлумачний словник української мови. (Уклад.: Д.Г. Гринчишин, Л.Л. Гумецька, В.Л. Карпова та інші; віп. Ред..  Л.Л. Гумецька). – К.: Рад. Школа, 1978. – 181с.
Українська література. 6 клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2006. – 161с.
Щурова Т.В. Українська література. 6 клас. Для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин. – Х.: Країна мрій, 2006. – 75с.


Теги: Демчук С.В., вороний
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1062/214


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar