Головна » Українська література

Усвідомлення національної гідності, вірності Батьківщині за поемою М. Вороного «Євшан-зілля»

Мета: Oзнайомити учнів з історичною основою та змістом поеми «Євшан-зілля»; розвивати навички вдумливого, виразного читання, коментування прочитаного, визначення особливостей літературного твору; виховувати почуття патріотизму, національну самосвідомість.

Обладнання: портрет письменника, збірки його творів, ілюстрації до поеми, українські символи (вишиті рушники, сорочка, український вінок), рослини - символи (калина, мак, чорнобривці, соняшники), пучечок полину.

Випереджувальне домашнє завдання: дібрати матеріали про українські рослини - символи; знати зміст поеми; підготувати питання до тексту поеми; окремі учні готують повідомлення про те, що таке літопис, а також уривок з Іпатського літопису.

ХІД ЗАНЯТТЯ.

І. Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.                                     Гра «Зіпсований телефон». Учитель шепоче одному з учнів фразу «Бажаю успіху на уроці», той передає її далі кільком учням. Останній пише фразу  на дошці.

2.                                     Технологія «Озвучування очікуваних результатів»: учні закінчують речення «Думаю, робота над поемою «Євшан-зілля» буде цікавою, бо...»

 

ІІІ. Рефлексія

      Вчитель: Прочитайте слова, записані на дошці.

У всіх людей одна святиня.

Куди не глянь, де не спитай.

Рідніша їм своя пустиня,

Ніж є чужий зелений рай.

-  Які почуття, емоції у вас викликають ці рядки?

ІV. Актуалізація опорних знань

        Гра «Знайди слово»

Вставте слова, вибравши з ряду тих, що подані в довідці.

                                   Але спів цей ніжний, любий,

                                   Ані перший, сильний, ...,

                                   Не вразив ... серце, -

                                   Він сидить німий, ...

(Д о в і д к а: дужий, вольовий, бойовий; козацьке, юнацьке, відважне; ворожий, байдужий, стривожений).

V. Опрацювання навчального матеріалу

1.           Бесіда.

-  Поема починається епіграфом. Що таке епіграф? Яку роль він виконує у творі?

-  Прочитайте епіграф. Назвіть джерело, яким скористався автор, пишучи цей твір. (Уривок з Іпатського літопису).

-  Що таке літопис?

-  Яким літописним оповіданням скористався автор, пишучи поему “Євшан-зілля ”.

-  Прочитайте вступ до поеми, розкрийте його головну думку.

(Поет звертається до людей, що зрадили свій народ. Кожен повинен пам’ятати рідну землю, мову і пахощі українських полів, які завжди нагадують, що ти - українець, і земля твоя, твоя домівка - Україна )

2.         Опрацювання змісту твору.

Учитель: Ви отримали домашнє завдання - дібрати запитання до тексту. Кожна пара учнів вибирає іншу пару, з якою обмінюється питаннями, й переживання.

-   Чи змогли б ви чужі звичаї мати за свої ?

-  Що було б  для вас найдорожчим, що покликало б додому?

-  Зачитайте останні рядки поеми звернення до сучасної України, до її синів. Визначте головну думку поеми.

3.             Робота в парах. Упорядкуйте цитатний план поеми. (Учні отримують картинки з цитатним планом. Завдання: пронумерувати цитати - пункти плану)

Т - “ Час минав, і став помалу

Рідний степ він забувати”

И - “Що це враз з юнаком сталось?”

А -“Україно! Мамо люба!

Чи не те ж з тобою сталось?”

Б – “В давніх літописах наших

Єсть одно оповідання...”

Ь - Та не так жилося хану

 Без коханої дитини...”

А - Жив у Києві в неволі

Ханський син, малий хлопчина...”

Н - “ В рідний степ, у край веселий

“ Простували, поспішали”

К- “ Кличе він судця до себе...”

Щ - “ І понюхать юнакові

Подає оте бадилля”.

В - “Та слова його хлопчину не вражають...”

І -“ І пішов судець в дорогу”.

(Вчитель пропонує учням перевірити, чи правильно вони упорядкували пункти плану за допомогою коду. Кожному пункту цитатного плану відповідає літера, склавши літери, ви прочитаєте слова. Це - Батьківщина)

4.        Творчий конкурс.

Наші юні художники створили ілюстрації до твору. Відгадайте, про яку подію розповідають ці картини? Зачитайте відповідний уривок тексту.

5.        Метод “Мікрофон”. Дати відповідь на питання.

-  Як ви розумієте поняття ”вірність Батьківщині”

6.         Гра “Що в торбинці?”

Беруть участь три учні. Кожен учень отримує торбинку. Завдання: за запахом визначити предмети, які там знаходяться, (духмяний свіжий хліб, зубчики часнику, ароматні стеблі м’яти). Складіть розповідь про їхнє значення.

7.        Які ще символи України ви знаєте?

(Верба, калина, мак, папороть, барвінок, васильки, вінок, вишитий рушник, вишита сорочка, намисто).

8.Проблемне питання (метод «Мікрофон»)

- Як ви розумієте вислів з твору М. Вороного «Там, де пустка замість серця, порятунку вже не буде!...»?

VІ. Підведення підсумків заняття

Сьогодні на уроці ми доторкнулись до вічних цінностей, які з часом не тьмяніють, а горять яскравішим, новим вогнем - це почуття любові до рідного краю, рідної мови, до своїх батьків.

Тож будемо гідними синами і доньками своєї Батьківщини. Нехай дух українського, що присутній в нашій ошатно прикрашеній оселі, назавжди залишиться у вашій підсвідомості як генетичний код патріота - українця.

VІІ. Оцінювання знань учнів. Аргументація оцінок.

Тест «Оцінка уроку». (Роздрукований для кожного учня)

Дайте, будь ласка, оцінку вашого ставлення до сьогоднішнього уроку, підкресливши відповідний бал.

5-6 балів – мінімально задоволений;

7-8 балів – задоволений;

9-10 балів – добре;

11-12 балів – дуже добре.

VІІІ. Домашнє завдання

Навчитися переказувати зміст поеми, визначати його тему та головну думку, підготувати в парах дискусійний діалог «Що таке патріотизм і чи потрібен він у сучасному житті?». Повторити художні засоби мови і виписати по 2-3 приклади.


Теги: Стаднюк І.І., вороний
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 141/16


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar