Головна » Українська література

Яким повинен бути справжній друг? (порівняльна характеристика Федька та Толі за твором „Федько-халамидник” В. Винниченка

Мета:  познайомити дітей із творчістю В.Винниченка, допомогти  учням  розібратися  в  складнощах  характерів  та  вчинків  героїв  оповідання; розвивати  навички  виразного  читання, переказу, виділення  головних  епізодів  та  деталей, висловлення  власного  ставлення  до  прочитаного, обґрунтування  своєї  думки; виховувати високі моральні якості громадянина, сприяти  усвідомленню  найважливіших  цінностей  моралі  та  етики, що  роблять  людину  душевно  багатою  і  щедрою  на  добро, порядність, чесність.

Учні знатимуть: зміст оповідання.

Учні вмітимуть: коментувати вчинки героїв, характеризувати героїв, самостійно оцінювати їхні вчинки, підтверджувати свої міркування цитатами; аргументувати висловлені судження.

Тип  уроку: урок вивчення нового з інтерактивними  елементами.

Обладнання: портрет  автора, підручники, картки  з  іменами, визначення  типів  характеру, мультимедійна дошка, проектор, кольорові смужки.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

 

І. Забезпечення емоційної готовності.

  Пролунав дзвінок,

  Починаємо урок.

  Працюватимемо старанно,

  Щоб почути у кінці,

  Що у нашім шостім класі

  Діти – просто молодці.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. Пропоную вам переглянути відео презентацію «Світ дитинства», але не просто переглянути, а пригадати яскраві моменти зі свого дитинства.

Презентація.

Ще від народження нас з вами оточують кольори. Було доведено науковцями, що вони здатні впливати на людину, її нервову систему, психіку. Тому пропоную вам відобразити свій настрій за допомогою кольорових смужок, що лежать на парті. Адже переглянута презентація і ваші спогади залишили слід у  вашій свідомості, принесли якісь приємні хвилини. (Діти намагаються за допомогою кольорових смужок відобразити свій настрій).

Слайд з кольорами

Колір

Значення емоцій в кольорі

синій

потреба в спокої

зелений

рівновага, незалежність

червоний

збудженість, активність

жовтий

добрі емоції, цікавість

коричневий

 неприємні емоції, дискомфорт

чорний

Пригніченість, незадоволення

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя. Світ дитинства… Казковий, таємничий. Кожен з нас хотів би повернутися туди і ще раз пережити ті казкові моменти. Письменники, уже будучи в старшому віці, згадують яскраві хвилини свого дитинства у творах. Так було і з В. Винниченком, адже у творі «Федько-халамидник» він описав своє дитинство. У літературознавстві розрізняють твори для дітей і про дітей. Як ви вважаєте, до якого виду творів можна віднести цей твір? (Так, це твір для дітей і про дітей).

IV. Оголошенні теми і мети уроку.

Слово вчителя. Сьогодні ми будемо з’ясовувати риси характеру обох героїв оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник», визначимо, кого з хлопців хотіли б мати для себе за товариша і які риси характеру повинен мати справжній друг.

Запишіть тему уроку і зверніть увагу на епіграф на слайді.

Як ви розумієте ці слова епіграфу?

 

V. Вивчення нового.

1. Бесіда-характеристика образу Федька:

- Як поводився під час створення замку з піску, при запуску летючого змія?

- Який опис зовнішності Федька? (зачитати і охарактеризувати)

-  Як поводиться з батьками, з хлопцями?

- Як до нього відносяться хлопці і батьки?

2. «Гронування».

На папері зеленими літерами написано ім’я «Федько» і прикріплено на дошці. Записати під цим листком слова, які характеризують Федька чи асоціюються з ним.(Добро,  правда,  сміливість, чесність, білий, активний, альтруїст, давав, веселий, відвертий, гарний, грубий, достойний, жвавий, людяний, духовний, позитивний, сила, світло, симпатія)

3. Бесіда-характеристика хлопчика Толі.

- Який опис зовнішності Толі подає автор?

- Як до нього ставиться Федько та інші хлопці?

- Яка подія сталася на річці і чому так повівся Толя?

4. «Гронування».

На листку червоними літерами написано ім’я «Толя» і прикріплено на дошці.

Учні записують під іменем слова, які асоціюються у них з цим іменем.(зло, брехня, боягузтво, підлість, чорний, пасивний, егоїст, брав, підлий, понурий, скритий, понурий, делікатний, негідний, повільний, внутрішній, бездушний, матеріальний, негативний, кволість, темрява, антипатія). Отже, подивіться на дошку.

Федько: добро,  правда,  сміливість, чесність, білий, активний, альтруїст, давав, веселий, відвертий, гарний, грубий, достойний, жвавий, людяний, духовний, позитивний, сила, світло, симпатія.

Толя: зло, брехня, боягузтво, підлість, чорний, пасивний, егоїст, брав, підлий, понурий, скритий, понурий, делікатний, негідний, повільний, внутрішній, бездушний, матеріальний, негативний, кволість, темрява, антипатія

- Слово вчителя. Що вам нагадують ці кольори, якими написані імена хлопців. Дійсно, ці кольори світлофора. Червоний  колір, яким  написано  ім’я  Толя, начебто  застерігає  нас, промовляє, що  не  можна  чинити  так,  як  Толя. А  зелений, як  світло  світлофора, відкриває  нам  дорогу  до  доброти, чесності, благородства, дружби).

 

5. Робота в парах.

Слово вчителя. Об’єднайтеся в пари і обговоріть спершу між собою, а потім у класі такі питання:

Щоб ви сказали Федькові і Толі, щоб застерегти їх від тих дій на річці?
Чому б ви хотіли мати такого друга, яким був Федько?

VI. Узагальнення, підсумки, оцінювання.

Слово вчителя. На підсумок уроку я пропоную зіграти гру «Впіймай слово». Читатиму слова на означення рис характеру. Ви, учні, ловите слова, сплеснувши в долоні. Але ловите ті слова, які характеризують Федька.

 

Асоціативний диктант:

Покірний, спритний, чесний, черствий, безсердечний, бешкетливий, ласкавий, ніжний, делікатний, підлий, правдивий, справедливий, пихатий, вірний у дружбі, зарозумілий, боягузливий, мужній, сміливий, відчайдушний, добрий, милосердний, непередбачуваний, дволикий, ввічливий, лицемірний, необережний, плаксивий, жалісливий, гордий, любить славу, неслухняний, веселий, тактовний.

Слово вчителя. Отже, я бачу, що ви розібралися в рисах характеру обох хлопців і правильно «впіймали» ті риси, які притаманні саме Федьку.

Я бажаю, щоб ці риси, які ви «впіймали», завжди були притаманні вам сьогодні і надалі, щоб ви їх ніколи не розгубили. А ще бажаю мати такого друга, як Федько.

Відобразіть, будь ласка, свій настрій за допомогою кольорових смужок. Чи не змінився він, чи отримали ви задоволення від сьогоднішнього уроку.

VII. Домашнє завдання.

 Написати творчу роботу на тему «Чому я хочу бути схожим на Федька»?


Теги: Круць С.В., Винниченко
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 352/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar