Головна » Українська література

І. П. Котляревський „Наталка Полтавка”. Наталка як уособлення кращих рис української жінки. Порівняльна характеристика Миколи та Петра

Мета: охарактеризувати образи твору, з’ясувати роль і функції пісень у творі, значення творчості І.П.Котляревського у розвитку української літератури;

розвивати логічне мислення, усне мовлення, уміння порівнювати характери героїв, узагальнювати, робити висновки, відстоювати власні переконання і принципи;

виховувати кращі моральні якості, уміння відстоювати людську гідність.

Тип уроку: Засвоєння знань, формування вмінь.

Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:

характеризувати головну героїню, інших персонажів п’єси, робити порівняльну характеристику їхніх життєвих позицій;
усвідомлять право вибору власного щастя;
навчаться умінню відстоювати людську гідність, власні принципи і переконання;
пояснювати роль і функцію пісень у драмі;

Обладнання: портрет І.П.Котляревського у вишитому рушнику, портрети героїв твору, ілюстрації до змісту твору (учнівські також), аудіозапис пісень, Біблія, тлумачний словник.

Місце проведення: українська світлиця.

Епіграф:        Мораль чиста – краще всякого намиста. (Народне прислів’я)

 

ХІД УРОКУ:

І Виклик

Орг. момент
Актуалізація опорних знань школярів

Літературний диктант «Пізнай героя»

Пісню «Віють вітри, віють буйні» співає возний? Ні.

Чи любить повторювати «теє-то, як його» виборний? Ні.

Чи співає пісню «Всякому городу нрав і права» возний? Так.

Автор пісні «Всякому городу нрав і права» І.П.Котляревський? Ні.

Петра немає трохи не з чотири роки? Так.

Живе на світі, як билинка на полі; сирота – без роду, без племені, без талану, без приюту Петро? Ні.

Про себе говорить: «Нема у мене ні кола, ні двора: весь тут» Микола? Ні.

Про Наталку говорить: «Золото не дівка! Нагородив бог Терпилиху дочкою. Окрім того, що розумна, красива, моторна, до всякого діла дотепна – яке в неї добре серце, як вона поважає матір свою» виборний? Так.

Хто говорить про Наталку: «Ай, Наталка! Ай, Полтавка! От дівка, що й на краю пропасті не тільки не здригнулась, а й другого піддержує» виборний? Ні.

Співають «Де згода в сімействі, де мир і тишина, / Щасливі там люди, блаженна сторона» мати і Наталка? Так.

Повчає возного: «Знайся кінь з конем, а віл з волом» Наталка? Так.

Слова «Коли кого любиш, того не забудеш» говорить Петро? Ні.

Мотивація навчальної діяльності школярів.

Учитель. І я погоджуюсь зі словами: «Коли кого любиш, того не забудеш». Це найвеличніше почуття, яке супроводжує людину все життя. Скільки про нього сказано! Але, я вважаю, краще сказав народ: «Любити – значить жити». Про це записано і в Біблії: Новий заповіт, Книга псалмів, розділ «Християнські чесноти й характер» №13 «Любов над усе». Які ж моральні риси повинні переважати в закоханої людини? Що таке честь? Що означає поняття «чесна дівчина»? Чи стосується це поняття лише дівчат? Чи потрібно сьогодні про це говорити і чому? Чи доцільно відстоювати власну гідність, йти проти волі батьків, захищаючи власне «Я»? На ці питання ми відповімо сьогодні на уроці.

Оголошення теми уроку, очікуваних результатів.

ІІ Усвідомлення

Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Учениця виконує пісню «Ой я дівчина Наталка».

Учитель. Українська дівчина… Наталка, Оксанка, Даринка, Марічка, Оленка… Скільки ніжності і лагідності в цих іменах. Як поетично оспівано красу української дівчини, її душу в народних піснях. Споконвіку всіх мандрівників, що подорожували Україною, приваблювали українські дівчата. Чимало чужинців вважало за честь вибрати тут дружину. Згадаймо легендарну бранку, захоплену турками дівчину, яка згодом стала дружиною султана. Горда і незалежна, розумна і освічена, вона мала неабиякий вплив на чоловіка. Вона відома світові під різними іменами. Назвіть їх. (Настя, Роксолана, Хасекі, Хуррем). Що ж приваблювало українців в українських дівчатах? Що змушувало паничів одружуватися з бідними дівчатами? Перш за все, врода, співучість,  працьовитість, покірність, людяність. У цьому ми зараз переконаємось.

Робота в парах. Зачитати із тексту опис зовнішності Наталки.

Якою постала дівчина у вашій уяві? (усний малюнок)

Діти, ви дев’ятикласники. Мабуть, сьогодні задумуєтесь над тим, як сподобатися один одному, що зробити для того, щоб про тебе приємно говорили рідні, близькі, друзі. Чи не так? Найпершим помічником і порадником для дітей була і є матуся. Вона виховувала доньку хорошою господинею, вчила шити, прясти, поратися у хаті і на городі, готувати їжу. Пошана до батька і неньки, слухняність, покірність були невід’ємними рисами характеру юнаків і дівчат. Іноді батьки навіть вирішували долю своїх дітей. Терпилиха, бажаючи щастя Наталці, просить вийти заміж за багатого, нелюбого їй. І як  поступає Наталка?

(Інсценізація уривка: розмова матері і Наталки – дія І, ява 4,5, закінчення уривка

Терпилиха: Дочко моя! Голубко моя! Пригорнись до мого серця, покорность твоя жизні і здоров’я мені придаєть. За твою повагу і любов до мене бог тебе не оставить, моє дитятко!

Наталка: Мамо, мамо! Все для тебе стерплю, все для тебе зроблю, і коли мені бог поможеть осушити твої сльози, то я найщасливіша буду на світі…

«Мікрофон

Які риси характеру дівчини проявилися у розмові з матір’ю?

Як ви оцінюєте її поступок?

А як би ви поступили? Чи є серед вас такі, хто б поступив так, як Наталка?

Одиниці. Але це теж приємно. Пам’ятайте: народна мудрість вчить: «Шануй батька і матір гарненько, буде тобі скрізь добренько».

А як про стосунки матері і Наталки говорить виборний Макогоненко? (зачитати цитату).
Діти. А чи така вже Наталка покірна? Нагадайте, як змінилась поведінка дівчини, коли вона зустріла Петра? (Діти читають у ролях- дія ІІ ява 17 до пісні 18. Хрестоматія «Джерела» с.208-210).
Чому ж вас повчає ця чарівна дівчина: постійно коритися чи відстоювати своє право на щастя, не зважаючи на усталені норми і звичаї?

Робота в групах. Скласти сенквейн      Наталка Полтавка

                                                                                   Вродлива, любляча

                                                                                Працює, любить, бореться

                                          Дівчина честі

                                                      Ідеал

                6.Послухаймо, до чого ще привчали матері своїх доньок.

Розповідь учениці. В усіх родинах був непорушний звичай: уставши вранці, дівчина мусила насамперед розчесати волосся і заплести косу. Здавна вважалося найбільшим недбальством братися за будь-яку роботу чи сідати за стіл з розпущеною косою. Про таких казали: «У неї на голові сорока гніздо звела», «У неї в косах сім чортів кублилося»

Споконвіків дівоча коса була своєрідною ознакою охайності. Вважалося, що юнка, яка стежить за волоссям, буде гарною господинею – чепурною, працьовитою. Тому матері особливо старанно привчали дочок до охайності. Перш ніж з’явитися на людях, дівчина ретельно опоряджала косу, бо  знала традиційний закон: «Яка коса – така й краса», «Подивись на косу, а подумай про її господиню».

Учитель. Поет Михайло Ткач та композитор Олександр Білаш звертаються до вас, дівчата. (звучить аудіозапис  пісні «Ой не ріж косу»).

Дівоча врода у поєднанні із вродою душевною – ось що найбільше цінувалося в українських дівчатах. А хлопці?

Розповідь учня. Хлопці по-лицарськи ставилися до дівчат та наречених. Вони люб’язно розмовляли з дівчатами, жартували; вважалося непристойним, коли хлопець і дівчина відокремлювалися від громади. Здавна вважали, що юнак, який відвідує оселю дівчини, має з нею одружитися. Батьки наказували сину: «Якщо думаєш брати, то ходи, а якщо ні – не сором нас і дівчину». Осоромити, осміяти, пустити лихий поголос – норми народної моралі, за допомогою якої ці вчинки засуджувалися. Тому й казали: «Мораль чиста – краще всякого намиста». Народна мудрість застерігала: не переступи межу дозволеного. Інколи дівчина виявляла свою незалежність, рішучість. І закінчувалося це ганьбою. Існує народний вислів: «Наруга над косою». Це стосується дівочої честі. Дівчина, яка не зберегла її, втрачала право носити косу. Дуже часто її відрізали, голову обмазували смолою і виганяли дівку на вулицю. Голову вона покривала хустиною, і в народі її  називали покриткою.

А який зміст ви вкладаєте у поняття «честь»?

Милосердя

Порядність

                            7. Складання асоціативного куща

Вчитель. Звернемось до тлумачного словника. Честь – розкриває ставлення людини до самої себе і ставлення до неї з боку суспільства, зв’язується з конкретним суспільним становищем людини, родом її діяльності, моральними заслугами. Пам’ятайте: людині честі – всюди честь.

– Що означає вислів «не згубити своєї честі»? Чи потрібно сьогодні говорити про це? (Можливі відповіді учнів: так, питання честі досить важливе в сучасному світі. Про це треба знати і говорити. Бути чесним означає бути порядним, справедливим, розсудливим,  поважати один одного, не принижувати, не кривдити).

А чи притаманні ці риси Петру і Миколі? Що ви повідомите нам про цих героїв?

8. Повідомлення учнів на основі складеної дома таблиці. І варіант Петро, ІІ – Микола.

Чи можна Наталку, Петра і Миколу вважати людьми честі?

Учитель. Діти. Сьогодні разом з героями п’єси завітала до світлиці українська пісня. А їх у п’єсі 20. І тому цей твір вважають  музично-драматичним.(звучить запис пісні 20).

– Яку ж роль відіграють пісні? (можливі відповіді: допомагають розкрити риси характеру, душу героя, його думки, прагнення, пояснити поведінку).

ІІІ Рефлексія

Це цікаво! Опера М.В.Лисенка «Наталка Полтавка» за п’єсою І.Котляревського здійснила тріумфальну ходу по планеті. Варшава, Прага, Будапешт, Бухарест, Берлін, Загреб, Париж, Лондон, Відень, Нью-Йорк, Сідней, Торонто, Буенос-Айрес та інші столиці світу вітали оперу на своїх сценах. Так, у Нью-Йорку вона йшла аншлагом протягом трьох тижнів, щодня її переглядали до 10000 чоловік.

У чому, на вашу думку, полягає неймовірний успіх і популярність п’єси майже 200 років поспіль?

( прийом доміно) Правдива – музикальна – проста – дохідлива – природна – життєва – душевна – лірична – народна.
Рубрика «Асоціативний портрет»

П – переборює печаль, байдужість, пасивність.

І – інформує, інтригує, іскриться.

С – супроводжує людину все життя.

Н – направляє на добрі справи, допомагає, підтримує.

Я – яскравіє у кожній благородній душі.

Підсумок. Діти, я вдячна вам за щирі відповіді, активну участь. Де б ви не були, пам’ятайте: людина красива своєю душею і поступками. А честь для людини – понад усе. Співайте рідні українські пісні, і вони вас підтримають скрізь і в усьому.
Самооцінка знань.

Очікувані результати

Супер

Добре

Так собі

Хм…

Знаю: зміст твору, риси характеру персонажів, зміст пісень, хто їх виконує

 

Вмію: визначати позитивні і негативні прояви у поведінці людей, пояснювати поведінку персонажів у різних ситуаціях, коментувати значення пісень у розкритті характеру героя, аналізу його поведінки

 

Можу: Оцінювати поступки героїв з морально-етичної точки зору, відстоювати право на власне щастя, застосувати набуті знання в реальному житті

 

Домашнє завдання. Підготуватися до контрольного твору за творчістю І.П.Котляревського. Відтворити красу української дівчини поетичними рядками, за допомогою фарб чи олівців, або просто висловити свої думки у творі-мініатюрі «У чому краса української дівчини?»


Теги: Остапенко Л.В., Котляревський
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 668/19


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar