Головна » Українська література

Євген Гуцало «Сім’я дикої качки»

Мета: вчити учнів самостійно визначати і аналізувати певні питання морально-етичних проблем; допомогти семикласникам  усвідомити зміст та художнє  багатство твору, морально-етичні проблеми,які автор піднімає в творі;  розвивати інтерес до читання,розширення свого кругозору, навички визначення   головних думок  твору,вміння висловлюватися з приводу порушених у творі проблем, розвивати  пам’ять,логічне мислення,зв’язне мовлення; виховувати любов до природи,бережливе ставлення до неї, відповідальність за власні  вчинки, сприяти вихованню доброти, милосердя.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет письменника,ілюстрації до твору,пейзажні картини із зображенням 

                        диких качок.

Теорія літератури: оповідання,художні образи,художні засоби.

Очікувані результати: учні знають зміст твору,вміють визначати головні проблеми,які автор порушує в творі,замислюються над тим,як зберегти природу  і яка їх роль в збереженні довкілля.

Хід уроку:

І Організаційний момент. Підготувати учнів до заняття. Налаштувати до сприйняття й обдумування проблем. Сконцентрувати увагу на головному.

ІІ Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями:

Як ви розумієте,що таке сім’я? З кількох осіб складається ваша родина?
Чому письменник у своїх творах  значну увагу приділяє взаємостосункам людини і природи? Свої міркування доведіть,посилаючись на текст твору.
Для чого, на вашу думку, на території України створені заповідники? Які з них вам відомі? Чи відвідували ви їх? Чи хотіли б відвідати?

 

ІІІ Оголошення теми,мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

            Вступне слово вчителя. Багатства природи дуже великі,але людина,на жаль, часто-густо ставиться до них як споживач,не замислюючись про наслідки своїх нерозумних дій.Чи погоджуєтесь ви зі мною?  Замисліться на хвилину,а як ви особисто ставитеся до природи?

Ці та інші проблеми ми й обговоримо на сьогоднішньому уроці.

ІV Основний зміст уроку.

Закони створені для того,щоб сильний не був всемогутнім.

Прислів’я.

1.Як ви розумієте епіграф уроку,як він стосується теми нашого сьогоднішнього твору?

2.Колективна робота. Визначення кращого(найактивнішого читача).

3.Еврестична бесіда.

Яке враження справило на вас оповідання?
На вашу думку,чому Тося ходила за Юрком «хвостиком»?
Які почуття до Тосі були у Юрка?
Чому Тося не перешкодила хлопцеві,коли він забирав диких каченят,чому не зробила це потім,коли побачила,що пташенята не їдять і не п’ють?
З якої причини місцеві хлопці перестали товаришувати з Юрком?
Який настрій був у хлопця,коли він їхав із села до міста,чому,подумайте і поясніть.

 

Слово вчителя.

 

Непрості  морально-етичні проблеми порушує Є.Гуцало в оповіданні «Сім’я  дикої качки». Ми знайомимося з його героями Тосею й Юрком і довідаємося,що вони встигли вже кілька разів помиритися й посваритися. Вже це підказує нам,що кожен з героїв має свій характер,свою позицію та свій погляд на життєві ситуації.

 

Практичне завдання в групах.

 

Визначення позитивних і негативних якостей героїв оповідання. Учні,об’єднавшись в групи,складають порівняльну характеристику героїв за допомогою таблиці.

 

прагне товаришувати з Юрком: «Коли вона була з Юрком, то здавалося, що на неї падає чарівне світло його знань, що вона за якийсь час переселяється у той світ, що постає з його розповідей». Дівчинка змальована допитливою, щирою, вона хоче пізнати світ, відкрити для себе нове.

 

ж, навпаки, бере від світу лише те, що вдовольняє його забаганки, він не розуміє поведінки дівчинки з чистою душею. Письменник засуджує самовпевненість хлопця («Мене ніхто не обдурив іще й не обдурить»), брехливість та прагнення викликати заздрість інших. Ми переконуємося, наскільки морально зруйнований внутрішній світ Юрка. Ця руйнація виливається у його поведінку, коли він забрав з лісу каченят дикої качки і навіть не подумав, що каченята без матері можуть загинути. Так воно і сталося. Діти перестали товаришувати з Юрком, але він не хоче визнавати своєї провини і удає, начебто це «він не захотів з ними  знатися».

 

Спостереження  над побудовою твору.

 

Зверніть увагу,як майстерно побудовано твір,як взаємопов’язані в ньому усі компоненти,як кожна деталь працює на розкриття теми та ідеї.

Наприклад,пейзаж. Спочатку -  чудовий опис старого дубового лісу вранці,радісного хлопчика,який іде рибалити.

Відповідно до розвитку подій пейзаж змінюється. Юрко засмучений – повертається з порожніми руками,ще й Тося причепилася,буде всім розказувати,який він невдалий рибалка. І «повітря по сухішало,блакить між стовбурами заблякла».

Опис каченят викликає співчуття,бажання захистити їх,не нашкодити природі.(«Дрібненькими полохливими клубочками котилися каченята», «стомлені й перелякані»).

 

«Мозковий штурм».

 Визначте ідею та проблематику твору. Учні самостійно визначають тему та ідею,обговорюємо всі можливі варіанти. (Очікувані результати: ідея-засудження бездумного ставлення природи,безвідповідальності за свої вчинки; проблематика-охорона і збереження дикої природи;дружба;совість та сором).

 

Закріплення знань,умінь і навичок.

 

Проблемне питання.

2. Як ти вважаєш, чому наприкінці оповідання ні Тося, ні Юрко не наважилася підійти одне до одного? Хто з них першим повинен був зробити крок назустріч? Відповідь обґрунтуй.

 

І Домашнє завдання.

 Напишіть лист від імені Юрка,адресований Тосі,який допоміг би,на вашу думку, помиритися друзям. Поміркуйте,чим кожен із нас може допомогти по відновленню та збереженню природи.


Теги: Ліпінська О.О., Гуцало
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 696/144


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar