Головна » Українська література

Є. Гуцало. „Зозуля”. Радощі та біди дитини-переселенця

Мета: - розширити знання учнів про письменника Є. Гуцало, познайомити з  оповіданням «Зозуля», основною проблемою твору;  удосконалювати вміння узагальнювати, робити висновки, розвивати  навички виразного читання, переказування епічного твору – сприяти розвитку творчих здібностей;  розвивати вміння враховувати наслідки різних учинків для себе й інших, здатність уявляти такі наслідки не тільки інтелектуально, але й емоційно, розвивати почуття емпатії;  виховувати в учнів такі чесноти як: толерантність, людяність,  патріотизм; формувати ключові компетентності.

 

І. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ.  1. Мотивація навчання школярів

         Слово вчителя (інформаційна компетентність)

Оповідання Є. Гуцала «Зозуля» спонукає нас згадати найбільшу техногенну катастрофу минулого століття.

У ніч з 25 на 26 квітня 1986 р. о 1 год. 23 хв. до міста Чорнобиль увірвалася біда. Над четвертим реактором Чорнобильської атомної електростанції нічну пітьму розірвало полум’я – то вибухнув четвертий енергоблок ЧАЕС. На землях, забруднених радіацією, не можна сіяти хліб, випасати худобу, збирати ягоди, не можна жити. Тисячі людей залишають свої домівки і переселяються в інші регіони країни. Про життя хлопчика-переселенця, про його біди та радощі ми і поговоримо сьогодні.

2. Актуалізація опорних знань (компетентність саморозвитку й самоосвіти).

-             Твори Є. Гуцала ми вивчали і в цьому році, і в минулому, тож пригадаймо, які оповідання цього письменника ми уже знаємо? (діти називають оповідання «Лось», «Олень Август»…)

-             Чим особливим запам’яталися вам ці твори?

-             Чого очікували ви від знайомства з оповіданням Є. Гуцала «Зозуля»?

-             Яке враження склалося у вас після прочитання твору? (Після короткого обговорення приходимо до висновку, що твори Є. Гуцало овіяні особливим почуттям доброти і розуміння світу. Не виняток у цьому й оповідання «Зозуля»)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями матеріалу.

3. -  А зараз за схемою розгортання сюжету відтворимо текст (інформаційна та комунікативна компетентності)

(Під час переказу звертаємо увагу учнів на пейзаж з померлою річкою)

 

Схема розгортання сюжету. Елементи композиції оповідання Є. Гуцала «Зозуля»

 

-       Чому автор змальовує саме це місце, коли навколо буяє весна, скрізь зелено і красиво?

-       Хто пролітає над померлою річкою?

-       Як ви думаєте, чому? Про що попереджає автор, згадуючи образ птаха ворони? (компетентність саморозвитку і самоосвіти)

-       Коли ви читали твір, можливо, зустріли незрозумілі слова? Пригадайте їх.

4. Словникова робота (інформаційна компетентність)

Пе΄лех – жмут, пасмо.

Розся΄диста верба – з пишною кроною.

Вру΄на – густі сходи посівів.

Нітитися – ніяковіти.

Товче воду у ступі – говорить те ж саме.

-   Про кого розповідає оповідання?

-   Як ставиться Миколка до своєї бабусі?

5. Складання інформаційного грона «Хто він?»

 

 

(компетентність саморозвитку і самоосвіти)

6. Складання асоціативного куща «Який він?»

 

-         Як і в житті кожної людини, дорослої чи то малої, є свої радощі і свої біди. Так і в житті Миколки.

7. Складання таблиці.  (компетентність саморозвитку і самоосвіти)

             Радощі:                                                    Біди:

- бабусині казки та пісні;                        - хвороба рідних;

- весна;                                                      - нерозуміння місцевого населення;

- бажання спілкування.                           - туга за рідним краєм;

                                                                   - незатишний, чужий будиночок.

Найбільша радість у житті дитини – дружнє спілкування.

-         Чи хотів хлопчик мати друга?

8. Читання за ролями. (комунікативна компетентність)

Зупиняється й отямлюється на чиїйсь леваді, біля копанки, обставленої сніпками сухого очерету. У копанці плавають качка з качуром, а над копанкою стоїть незнайома дівчинка із зеленими, як весняна ряска, очима, а в очах – запитання: куди біжиш?

- Ти хто така? – зупиняючись питає Миколка.

- Я, – відказує дівчинка.

- Хто?!

- Я!

- А-а, – мовить Миколка, суплячись. І примирливо. А я – Миколка.

- То й добре! – з викликом каже дівчинка.

- Ти чого тут стоїш?

- А ти чого біжиш?

- А-а, – знову мимрить Миколка, збитий з пантелику такою розмовою. – Та оце я біжу за зозулею.

- За якою зозулею?

- Та за зозулею, – смутнішаючи, каже Миколка й дивиться понад русявою головою дівчинки в небеса. – Ти не чула зозулі?

- Зозулі? – приглядається пильніше до нього. – Коли?

- Та сьогодні.

- Сьогодні не чула.

- А вчора?

- І вчора не чула. Чула позавчора.

- Де? – жвавішає Миколка.

- А отам, – і вона веде правою рукою, показуючи понад городами та понад садками. – Біля Оврамової хати, на липі.

Зачарований рухом її руки, Миколка вглядається туди, прислухаючись. Тихо – й раптом півень сурмить неподалік, аж хлопець здригається.

- А нащо тобі зозуля? – питає дівчинка. – Хіба ти не чув зозулі? Не знаєш, як вона кукає?

- Та чув, – нітиться Миколка.

- А ти часом не переселенський?

- Переселенський.

- А-а, тоді все ясно.

- Що ясно? – бурмотить він.

- Переселенський.

- А як переселенський, то що?

- Переселенський, того й за зозулею бігаєш.

У Миколки звідкись береться лють – і на цю зеленооку дівчинку, яка стоїть над копанкою, де плавають качур і качка, і ще на щось, і ще на щось!

- А ти знаєш, чого я бігаю за зозулею? – кричить він.

- Знаю.

- Чого?

- Бо ти переселенський! – сміється дівчинка, блискаючи щербатими зубами.

Одне-єдине слово зіпсувало все: і замилування дівчинкою, і почуття дружби, що зароджувалася – і образило так, як ніхто ніколи не ображав Миколку у цьому селі.

- То чому ж дівчинка вчинила саме так?

9. Метод «Прес» (соціальна компетентність)

Я думаю….

Тому що….

Наприклад….

Отже….

10. Діти живуть в одному селі. Як ви вважаєте, чим може закінчитись це знайомство? (прийом «Придумай продовження оповідання»).

Миколка не знайшов друга, але впадати у відчай йому було ніколи, бо треба знайти зозулю, яка б накувала здоров’я бабусі.

Уявіть, що ви потрапили в оповідання Є. Гуцала, попросіть зозулю від імені Миколки (компетентність саморозвитку й самоосвіти)

IV. Підбиття підсумків уроку.

- То яка ж основна думка твору?

1.       Автор закликає бути уважними до старших, до ровесників, бути толерантними.

2.       Є. Гуцало застерігає, що смерть поруч, якщо людина бездумно втручається у природу.

Рефлексія та оцінювання (соціальна компетентність)

1.     Чого вас сьогодні навчив цей урок?

2.     Чи зробили ви для себе якісь відкриття?

3.     Що було найбільш вдалим на уроці?

V. Д/з. Дайте письмову відповідь на питання: «Щоб зробили ви, аби продовжити життя своїм рідним?» (компетентність продуктивної творчої діяльності)


Теги: Гуцало, Омельченко Н.В.
Навчальний предмет: Українська література
Переглядів/завантажень: 1260/45


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar