Головна » Українська література |
Мета: - розширити знання учнів про письменника Є. Гуцало, познайомити з оповіданням «Зозуля», основною проблемою твору; удосконалювати вміння узагальнювати, робити висновки, розвивати навички виразного читання, переказування епічного твору – сприяти розвитку творчих здібностей; розвивати вміння враховувати наслідки різних учинків для себе й інших, здатність уявляти такі наслідки не тільки інтелектуально, але й емоційно, розвивати почуття емпатії; виховувати в учнів такі чесноти як: толерантність, людяність, патріотизм; формувати ключові компетентності.
І. Оголошення теми і мети уроку. ІІ. 1. Мотивація навчання школярів Слово вчителя (інформаційна компетентність) Оповідання Є. Гуцала «Зозуля» спонукає нас згадати найбільшу техногенну катастрофу минулого століття. У ніч з 25 на 26 квітня 1986 р. о 1 год. 23 хв. до міста Чорнобиль увірвалася біда. Над четвертим реактором Чорнобильської атомної електростанції нічну пітьму розірвало полум’я – то вибухнув четвертий енергоблок ЧАЕС. На землях, забруднених радіацією, не можна сіяти хліб, випасати худобу, збирати ягоди, не можна жити. Тисячі людей залишають свої домівки і переселяються в інші регіони країни. Про життя хлопчика-переселенця, про його біди та радощі ми і поговоримо сьогодні. 2. Актуалізація опорних знань (компетентність саморозвитку й самоосвіти). - Твори Є. Гуцала ми вивчали і в цьому році, і в минулому, тож пригадаймо, які оповідання цього письменника ми уже знаємо? (діти називають оповідання «Лось», «Олень Август»…) - Чим особливим запам’яталися вам ці твори? - Чого очікували ви від знайомства з оповіданням Є. Гуцала «Зозуля»? - Яке враження склалося у вас після прочитання твору? (Після короткого обговорення приходимо до висновку, що твори Є. Гуцало овіяні особливим почуттям доброти і розуміння світу. Не виняток у цьому й оповідання «Зозуля») ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями матеріалу. 3. - А зараз за схемою розгортання сюжету відтворимо текст (інформаційна та комунікативна компетентності) (Під час переказу звертаємо увагу учнів на пейзаж з померлою річкою)
Схема розгортання сюжету. Елементи композиції оповідання Є. Гуцала «Зозуля»
- Чому автор змальовує саме це місце, коли навколо буяє весна, скрізь зелено і красиво? - Хто пролітає над померлою річкою? - Як ви думаєте, чому? Про що попереджає автор, згадуючи образ птаха ворони? (компетентність саморозвитку і самоосвіти) - Коли ви читали твір, можливо, зустріли незрозумілі слова? Пригадайте їх. 4. Словникова робота (інформаційна компетентність) Пе΄лех – жмут, пасмо. Розся΄диста верба – з пишною кроною. Вру΄на – густі сходи посівів. Нітитися – ніяковіти. Товче воду у ступі – говорить те ж саме. - Про кого розповідає оповідання? - Як ставиться Миколка до своєї бабусі? 5. Складання інформаційного грона «Хто він?»
(компетентність саморозвитку і самоосвіти) 6. Складання асоціативного куща «Який він?»
- Як і в житті кожної людини, дорослої чи то малої, є свої радощі і свої біди. Так і в житті Миколки. 7. Складання таблиці. (компетентність саморозвитку і самоосвіти) Радощі: Біди: - бабусині казки та пісні; - хвороба рідних; - весна; - нерозуміння місцевого населення; - бажання спілкування. - туга за рідним краєм; - незатишний, чужий будиночок. Найбільша радість у житті дитини – дружнє спілкування. - Чи хотів хлопчик мати друга? 8. Читання за ролями. (комунікативна компетентність) Зупиняється й отямлюється на чиїйсь леваді, біля копанки, обставленої сніпками сухого очерету. У копанці плавають качка з качуром, а над копанкою стоїть незнайома дівчинка із зеленими, як весняна ряска, очима, а в очах – запитання: куди біжиш? - Ти хто така? – зупиняючись питає Миколка. - Я, – відказує дівчинка. - Хто?! - Я! - А-а, – мовить Миколка, суплячись. І примирливо. А я – Миколка. - То й добре! – з викликом каже дівчинка. - Ти чого тут стоїш? - А ти чого біжиш? - А-а, – знову мимрить Миколка, збитий з пантелику такою розмовою. – Та оце я біжу за зозулею. - За якою зозулею? - Та за зозулею, – смутнішаючи, каже Миколка й дивиться понад русявою головою дівчинки в небеса. – Ти не чула зозулі? - Зозулі? – приглядається пильніше до нього. – Коли? - Та сьогодні. - Сьогодні не чула. - А вчора? - І вчора не чула. Чула позавчора. - Де? – жвавішає Миколка. - А отам, – і вона веде правою рукою, показуючи понад городами та понад садками. – Біля Оврамової хати, на липі. Зачарований рухом її руки, Миколка вглядається туди, прислухаючись. Тихо – й раптом півень сурмить неподалік, аж хлопець здригається. - А нащо тобі зозуля? – питає дівчинка. – Хіба ти не чув зозулі? Не знаєш, як вона кукає? - Та чув, – нітиться Миколка. - А ти часом не переселенський? - Переселенський. - А-а, тоді все ясно. - Що ясно? – бурмотить він. - Переселенський. - А як переселенський, то що? - Переселенський, того й за зозулею бігаєш. У Миколки звідкись береться лють – і на цю зеленооку дівчинку, яка стоїть над копанкою, де плавають качур і качка, і ще на щось, і ще на щось! - А ти знаєш, чого я бігаю за зозулею? – кричить він. - Знаю. - Чого? - Бо ти переселенський! – сміється дівчинка, блискаючи щербатими зубами. Одне-єдине слово зіпсувало все: і замилування дівчинкою, і почуття дружби, що зароджувалася – і образило так, як ніхто ніколи не ображав Миколку у цьому селі. - То чому ж дівчинка вчинила саме так? 9. Метод «Прес» (соціальна компетентність) Я думаю…. Тому що…. Наприклад…. Отже…. 10. Діти живуть в одному селі. Як ви вважаєте, чим може закінчитись це знайомство? (прийом «Придумай продовження оповідання»). Миколка не знайшов друга, але впадати у відчай йому було ніколи, бо треба знайти зозулю, яка б накувала здоров’я бабусі. Уявіть, що ви потрапили в оповідання Є. Гуцала, попросіть зозулю від імені Миколки (компетентність саморозвитку й самоосвіти) IV. Підбиття підсумків уроку. - То яка ж основна думка твору? 1. Автор закликає бути уважними до старших, до ровесників, бути толерантними. 2. Є. Гуцало застерігає, що смерть поруч, якщо людина бездумно втручається у природу. Рефлексія та оцінювання (соціальна компетентність) 1. Чого вас сьогодні навчив цей урок? 2. Чи зробили ви для себе якісь відкриття? 3. Що було найбільш вдалим на уроці? V. Д/з. Дайте письмову відповідь на питання: «Щоб зробили ви, аби продовжити життя своїм рідним?» (компетентність продуктивної творчої діяльності)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |