Головна » Українська мова

Словосполучення лексичні та фразеологічні. Граматична помилка та її умовне позначення. Урок з української мови для 5 класу

Мета: поглибити знання учнів про   словосполучення, сформувати поняття «лексичне словосполучення»  і «фразеологічне   словосполучення»; навчити відрізняти  фразеологічні словосполучення від лексичних; знаходити й виправляти  граматичні помилки у зв’язному висловлюванні;  моделювати словосполучення лексичні й фразеологічні; розвивати вміння аналітико-синтетичного характеру на основі синтактичного розбору словосполучень; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до природи, бережливе ставлення до  неї.

Внутрішньо предметні зв’язки:

Лексикологія: засвоєння нових слів і фразеологізмів, спільне значення окремих слів та фразеологічних сполучень.

Культура мовлення і стилістика: практичне засвоєння словосполучень, у яких допускаються помилки у формі залежного слова; синоніміка словосполучень різної будови; синтактична та лексична нормативність словосполучень.

Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань.

 

ХІД УРОКУ

Організаційний момент
Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Мотивація навчальної діяльності
Генералізація знань п’ятикласників (відтворення теоретичних відомостей, застосування яких буде потрібним на уроці).

Пригадайте, що називається словосполученням?
Які слова входять до словосполучення?
Як зв’язані слова у словосполученні?
Яке поєднання слів не буде словосполученням?

Завдання 1.

 Робота з текстом
Діти, ви кожного дня йдете до школи. Які зміни відбулися в природі?
Давайте здійснимо уявну подорож  у природу.

Прочитайте текст.

      Листя  без дерева не може жити. Зірвавшись з гілля, воно пливе в повітрі  перший і останній раз.

Не обминайте, люди, осінньої журливої краси падолисту. Йдіть до лісу, в парк, станьте під кронами дерев, подивіться на тихе згасання пожовклого листу.

     Для  дерев, що струшують листя, через півроку прийде весна. Вони всі вже зараз у зав’язі. Та, непомітні сьогодні, бруньки перенесуть лиху зиму і люті морози.

    Не сидіть в осінні дні дома. Йдіть у гущавину дерев, убирайте у свою душу терпкий запах опалого осіннього буття. Може, від усього баченого і пережитого ви станете мудрішими. Зближення з природою робить нас кращими, добрішими, очищає душу (За І.Цюпою).

-Про що розповідається в ньому?

-Визначте основну думку тексту.

-Яке речення відображає основну думку?

-Поясніть, як ви розумієте значення цього речення.

-Перепишіть речення,визначте частини мови в ньому.

-Придумайте назву тексту. Чому вона відповідає – темі чи основній думці?

-Випишіть з  тексту  словосполучення:

а)«прикметник + іменник»;

б) «дієслово + іменник»;

в) «дієслово + іменник з прийменником».

   -Виписати декілька варіантів сполучення слів, що не належать до словосполучень. Свій вибір обґрунтувати.

Виконання практичних завдань творчого характеру.

Завдання 2.

     Зробити синонімічну заміну словосполучень «іменник + іменник» на словосполучення « прикметник + іменник». Схарактеризувати засоби граматичного зв’язку в них.

       Тінь ночі, степи Таврії, промені сонця, трави в лузі, спогади про дитинство.

Пояснити правопис словосполучення, утвореного від виділеного.

    Завдання 3.

    Діти, ми розглядали словосполучення, які називаються лексичними. Крім них є ще фразеологічні сполучення слів. Пригадайте, що таке фразеологізми? Наведіть приклади.

Знайдіть і випишіть фразеологічні сполучення слів і знайдіть їм відповідники-синоніми із довідки.

 Бабине літо, тепле літо; джерельна вода, десята вода на киселі; одного поля ягоди, лісові ягоди; осінній день, як один день; морська хвиля, морський вовк.

Довідка: тепле літо; дуже далека рідня; дуже швидко, непомітно; однакові своїми поглядами, поведінкою; досвідчений моряк.

 З’ясувати  відмінність фразеологічних словосполучень від лексичних, ознайомившись із теоретичними відомостями.

Повідомлення вчителя.

Слід відрізняти лексичні словосполучення від фразеологічних. Фразеологічні  словосполучення виступають  одним членом речення і їх можна замінити словом або кількома (байдики бити – лінуватися, поцілувати замок – нікого не застати).

Навести власні приклади фразеологічних словосполучень. Скласти  з ними речення. Пояснити їх значення.
У лексичних словосполученнях виділити головне й залежне слова. Визначити, якими частинами мови виражені.

3.Важливо знати, що слова у словосполученнях можливо поєднати за змістом і граматично.

   Коментар учителя.  Зверніть увагу! Граматична помилка умовно позначається великою літерою Г. цей вид помилок характеризується порушенням у творенні слів, їх відмінкових форм, у побудові словосполучень і речень.

Прочитати   речення. Знайти словосполучення, в яких неправильно вжито відмінки залежних слів. Записати відредаговані словосполучення.

Завдання 4.

1)Усі діти нашого класу в цей день були одягнені у святковій формі. 2) На шкільному святі музиканти грали в народні інструменти. 3) Вісьмома роками батьки віддали мене до спортивної секції по баскетболу.4) Мені дуже хотілося займатися по футболу. 5) Мені подобається піклуватися за своїх домашніх тварин. 6) Свого домашнього кота я називаю Васько.

  Підсумок уроку

Що нового дізналися на уроці  про словосполучення?

Де ви можете скористатися набутими на уроці знаннями?

Домашнє завдання.

   Виписати з твору Івана Франка «Фарбований Лис» невеликий уривок (3-4 речення), де зустрічається опис Лиса Микити, його рис характеру. Зробити синтаксичний розбір ужитих у тексті словосполучень словосполучень типу «іменник + іменник», «іменник + прикметник», « дієслово + іменник з прийменником».

Додаткове завдання:

Утворити ряди словосполучень з поданими опорними словами таким чином, щоб у кожному були синтаксичні і фразеологічні словосполучення. Скласти з ними речення.

Зразок:

                            Олівець

Тримати

                   язик за зубами (мовчати).

Дати…, важкий…, гнути…, годувати…, ламати… сльози…, наламати…, виливати….

Довідка. Кирпу, обіцянками, дров, душу, голову, на підйом, сигнал, крокодилові.

Усне навчальне редагування.


Теги: Воскобоєва Т.А., словосполучення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1957/49


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar