Головна » Українська мова

Словосполучення. Будова та види словосполучень за способами вираження головного слова. Урок з української мови для 8 класу

Мета. Поглибити знання учнів про словосполучення, дати поняття про типи словосполучень за способом вираження головного слова та за будовою; розвивати логічне мислення, пам'ять, творчі нахили; виховувати любов до рідної землі, повагу до майстрів поетичного слова рідного краю.

Тип уроку. Урок осмислення нових знань, формування умінь і навичок.

 

І. Організаційний момент

Слайд 3

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

-       Що таке словосполучення?

-       А чи будь-яке сполучення слів можна вважати словосполученням?

-       Скільки слів повинно бути в словосполученні?

-       Щоб знайти відповіді на ці та інші запитання ми будемо вивчати тему «Словосполучення»

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

- Наша українська мова – багата, ніжна, мелодійна. В ній відчувається шум гаю, дзюрчання струмочка, спів солов’я, шепіт хлібної ниви. А ще українська мова – це мова поезії. Адже вірші – це мовна перлина. Наші поети-земляки майстерно описують рідний край, дорогу серцю Слов’янщину.

Сьогодні, поглиблюючи свої знання про словосполучення, навчаючись розрізняти їх за способом вираження головного слова та за будовою, ми доторкнемось душею до поетичних рядків, в яких вчувається гордість за рідну землю, її минуле, сьогодення.

ІV.Вивчення нового матеріалу.

1.     Систематизуюча розповідь вчителя з елементами бесіди з використанням мультимедійної дошки.

-       З’ясуйте,  у якій із трьох колонок записані словосполучення. Для доведення скористайтесь алгоритмом.

Слайд  4

-       Що ж таке словосполучення?

 Слайд  5-7

2.     Коментоване письмо.

-         А зараз спробуємо визначити у поданих словосполученнях головні та залежні слова.

Рідний край, шахт копри,  пшеничні лани, золотом виблискують, сади в цвіту, дощем рясні, вода з джерела, безмежний степ, пахощі трав.

3.     Робота в групах. З поданими словосполученнями (з попереднього завдання) скласти висловлювання про рідний край.

4.     Систематизуюча розповідь вчителя з елементами бесіди з використанням мультимедійної дошки (продовження).

-         Яким різними способами можна поєднати між собою слова в словосполученні?

 Слайд  8

-         Скільки слів може бути в словосполученні?

 Слайд  9

-         Чим словосполучення відрізняється від речення?

Слайд 10

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1.     Тренувальні вправи.

 Слайд  11

-         Випишіть словосполучення з поданих поетичних рядків нашого слов’янського поета Ніла Бойка і визначте в них головні та залежні слова.

 Слайд 12

-         А тепер позмагаймось. Об’єднаємось в групи і виконаємо наступне завдання. Випишіть з поданих рядків всі можливі словосполучення. Переможе та група, яка випише найбільше словосполучень.

 Слайд 13

2.     Проблемне завдання.

-         Замініть словосполученням такі вислови: зошит, призначений для рішення хімічних задач; стілець, у якого три ніжки; одяг, який одягають у свята; прийду, коли буде десята година.

-         Чи всі словосполучення ви утворили відразу й без помилок? У побудові словосполучень, найвиразнішими виявляються національні особливості мови. Наприклад, українською мовою слід казати згідно із законом (а не згідно закону), книжка англійською мовою (а не книжка на англійській мові).

 Слайд 14

3.     Робота з підручником. Вправа 17, 18 сторінка 21.

4.     Самостійна робота.

Слайд15-16

V. Підсумок уроку.

 

 Слайд 17-18

VI. Домашнє завдання.

1.     Користуючись опорною  таблицею, уміти розповідати про словосполучення.

2.     Вправа 23 сторінка 22.


Теги: Колибаба З.І., словосполучення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 262/25


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar