Головна » Українська мова

Конспект уроку "Контрольний письмовий переказ тексту художнього стилю (підготовча робота)"

Мета: удосконалювати вміння і навички учнів письмово докладно відтворювати зміст прослуханого тексту  художнього стилю;  працювати над розвитком навичок  грамотного письма; розвивати мислення та  зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати  любов до рідного краю

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

     1).Бесіда

  -  Які стилі мовлення ви знаєте?

  - Яка мета х/стилю? (різнобічно впливати на думки і почуття людей за допомогою художніх образів, формувати моральні якості  та естетичні смаки).

  -  Що відрізняє художній стиль від інших стилів?

  -  Які мовні засоби х/с?

(Багатозначна емоційно забарвлена лексика, слова в переносному значенні, синоніми, антоніми, омоніми, фразеологізми, історизми, архаїзми, діалектизми, епітети, порівняння тощо, речення всіх типів).

   - Які  його ознаки?

      (Образність, поетичність, емоційність, експресія, зображувальність,    конкретність, естетика мовлення, яскраве вираження свого авторського «Я»)

В яких жанрах реалізується х/стиль?

 (прозові, драматичні, поетичні твори).

  - Які ви знаєте типи мовлення? (розповідь, опис, роздум).

2).   Робота з текстом. Сприйняття і відтворення змісту

Перше прослуховування тексту.

Прослухайте уважно текст із метою усвідомлення його змісту. Намагайтеся запам’ятати послідовність викладу матеріалу.

 

        Перед ним сиділа дівчина. Але не Наталка, не сестра. Зовсім не вона. Чужа якась дівчина. Але ж така хороша та бистроока, із стрічкою над чолом, і юна, смаглява від сонця.

       В голові Григорієві паморочилося    від    явної галюцинації. Він покотив   її по подушці вправо – глянув, вліво – глянув.  Роздивився по хаті. У кутку рясніли образи, королівськими рушниками прибрані, кропило з васильків  за Миколою Чудотворцем. Чорні   cтрастяні  хрести   напалені на стелі…  Він лежить на великому дерев’яному ліжкові, роздягнений, накритий вовняною ковдрою   чи киреєю. Пахне васильками…     У вікно знадвору зазирає сонце. Мати  в очіпку   і в рясній стародавній спідниці, посміхаючись, несе тарілки в двері… За нею йде бистроока дівчина виступає,  мов горлиця… Біля вікна, тримаючи козацьке сідло й умивальник, звівся й стоїть густобровий, кремезний    парубок…

       Григорій заплющує очі. Дівчина щось говорить… Що це? Той голос, той шалений, передсмертний крик мисливця, припертого ведмедем, - останнє враження, що він виніс із життя. Але ж то був чоловік, у штанях, у шкірянім, мисливськім одязі…Так, то був чоловік, юнак…

        Григорій        розплющує   очі – перед ним стоїть дівчина … Стало легко, і радісно, і дивно. Біля нього стояли рідні, близькі люди. На далекім, далекім краєчку землі, після всього жаху  - близькі й рідні люди! Стурбовані за ньо-

го, упадають біля нього, як мати, як батько, як сестра і брат. І Київ ще тут є десь один. Григорій потер чоло і засміявся. А всередині йому  гейби  хлоп’я танцювало і било в долоні: «Жив! Жив! Житимеш!» І хотілося сказати щось хороше – хороше.

      -  Мамо…- і  затнувся, дивлячись на матір: -  Дозвольте вас так називати, бо ви ж така… як і моя мати.

  3) Творче спостереження з елементами аналізу        

-  Чи знайомий для вас уривок?  З якого твору? Хто автор?

- Визначте тему й основну думку висловлюваного.

- Даний текст не має назви. Пригадайте, що враховується,  коли дається      назва тексту?   Дайте назву текстові. Що відображає  ваша назва:  тему чи ідею твору?

 - Довести належність тексту до художнього стилю.
 Знайти в тексті епітети, метафори, порівняння. Яку роль вони відіграють у художньому висловлюванні?

 - Визначте тип мовлення ( розповідь з елементами опису).

  - Пояснити лексичне значення слів:

 Галюцинації – несправжні сприйняття та уявлення,    коли реального об’єкта в цей час  немає.

Страстяні хрести – символ мук, страждань розіп’ятого    Іісуса  Христа.

Кирея – верхній одяг до п’ят, зроблений зі шкіри, сукна чи вовни, без рукавів, з хутряним коміром.

Очіпок –обов’язковий головний убір заміжніх жінок у стародавній Україні

Гейби – ніби (діалектне слово).

4).Складання плану

Поділіть текст на мікротеми

(особливості плану –  вживання односкладних і питальних  речень)

 

                 Орієнтовний план

1. Якась чужа дівчина.

2. Побачене в хаті.

3. Але ж то був чоловік…

4. Біля нього – близькі  й рідні люди!

 

 5).  Коментоване письмо

-  Поясніть  орфограми, які для вас є важкодоступними.

(Бистроока, хлоп’я, Микола Чудотворець, знадвору, зазирає, густобровий, кремезний, роздягнений, сказати,…)

- З якою метою вживається пряма мова?

- Знайти  речення з прямою мовою, пояснити розділові знаки.

Звертаю увагу на чергування  у-в, і-й. Пропоную ще раз пригадати завдання, виконавши наступні завдання:

Побувати в(у) Італії,крісло в(у) кімнаті, щоденник у (в) портфелі відомий у(в)чений,у(в) світлі сяйва, пішла у(в) поле, стоїть на видноколі мати – у(в) неї вчись, випали сніги – і(й) забіліли сліди.

 

6).  Друге прослуховування тексту

ІV. Написання переказу із наступним редагуванням

V. Підсумок уроку і домашнє завдання

Написати   творче подовження


Теги: Воскобоєва Т.А., переказ
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 723/18


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar