Головна » Українська мова |
Мета: навчити учнів самостійно складати словосполучення та виділяти їх у реченні; удосконалити вміння відрізняти словосполучення від речення; розвивати навички аналізу словосполучення; виховувати мовну культуру, любов до праці. Тип уроку: урок-практикум. Міжпредметні зв’язки: література, музика, трудове навчання. Формування надпредметних компетенцій: ціннісно-смислової, пізнавальної, комунікативної, читацької, творчої. Здоров'язбережувальний аспект уроку: активізація різних органів чуттів (зорового, слухового, навчальна релаксація, вправи на гармонізацію обох півкуль головного мозку). Обладнання: ТЗН (мультимедія), тести, текст.
Перебіг уроку
І. Організаційний етап. Психологічна настанова. Сьогодні урок розпочнемо з притчі. Послухайте, будь ласка. Коли синові виповнилось 10 років, батько дав йому нову лопату і сказав: Іди, синку, в поле, виміряй ділянку і перекопай її. Важко було хлопцеві, бо копати він не вмів, аж поки не пристосувався. У кінці робота пішла краще. Але коли син устромив лопату в землю, щоб перевернути останню жменю ґрунту, вона зламалася. Неспокійно на душі у хлопця: що скаже батько? Пробачте мені, тато, - я зробив утрату в господарстві. Лопата зламалась. ІІ. Оголошення теми та мети уроку. Тож сьогодні ми спробуємо дати відповідь: коли у людини з'являється бажання працювати? Навчимося складати словосполучення та виділяти їх у реченні. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Тести «Словосполучення» (слайд 2). 1. Вкажіть словосполучення: а) За рогом; б) буду писати; в) дружна родина; г) дорослі й діти. 2. Укажіть поширене словосполучення: а) Жити в дерев'яному будинку; б) рання весна; в) цікава книга; г) борщ з буряком. 3. Знайдіть з-поміж сполучень слів не словосполучення: а) Сильний дощ; б) читати газету; в) миття посуду; г) повіяв вітер. 4. Складіть словосполучення за поданими схемами. Яка? Коли?
5. З наведених пар слів утворіть словосполучення: Жити, Україна; книга, Катерина Іванівна. 6. Випишіть з речення всі словосполучення. У тихій воді було видно синє глибоке небо. (Перевірка тестових завдань). Теоретична хвилинка. Що називається словосполученням? ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Діти, коли запитали трьох чоловіків, які працювали на будівництві, що вони роблять, відповіді булі різні. Перший сказав: «Я складаю каміння». Другий вигукнув: «Я заробляю на кусень хліба». А третій відповів: «Я будую храм!». Працюйте свідомо. Праця – це джерело щастя. Практична робота. Дослідження тексту (слайд 3). Покликання – це маленький паросток таланту. Без любові до праці цей маленький паросток може засохнути на пні. Знайти своє покликання – це і є джерело щастя. Подобається людині те, у що вона вклала частинку власної душі. Не гребуй найпростішою, «брудною» працею (працю) – з неї починається творчість (творчості). Праця і Людина, Людина і Праця – ось мати і батько всіх істин. Любов до праці не витягнеш із кишені і не вкладеш в руки маленькій людині. Це скарб, який треба добувати працею і тільки працею. Текст читає вголос учень. - Послухайте текст. Придумайте заголовок (Джерело щастя). - Про що розповідається в тесті? - До чого закликає нас автор? - Який тип тексту? (Це виписки із листів В.Сухомлинського до сина). Як ви розумієте останнє речення 1 абзацу? Колективна робота. Виписати словосполучення з 1 речення, накреслити схеми. (маленький паросток, паросток таланту). Творче завдання. Виписати з 2 речення групи слів, які не є словосполученням. (без любові, до праці, паросток може засохнути, на пні). Релаксація Пригадайте прислів’я, приказки про працю (Праця людину годує, а лінь марнує. Хто не працює, той не їсть. Під лежачий камінь вода не тече.) «Редактор» («Знайди граматичну помилку») Прочитайте ІІ абзац і знайдіть граматичні помилки. Завдання по варіантах (робота з ІІІ абзацем). І варіант
ІІ варіант Виписати 4 словосполучення
Виписати сполучення слів, які не є словосполученням Любов до праці
Праця і Людина Не витягнеш із кишені
Мати і батько Не вкладеш у руки
До праці Маленькій людині
Із кишені Склади формулу життя. Які слова ІІІ абзацу найчастіше зустрічалися? (Людина, праця). Людина + Праця = Скарб
IV. Підсумок уроку. Що називається словосполученням?
Вправа «Мікрофон» Як треба працювати,щоб робота приносила користь?
V. Домашнє завдання (диференційоване). І група – твір-мініатюра «Моя майбутня професія». ІІ група – синтаксичний розбір 3-х словосполучень. ІІІ група – інтерв’ю з батьками «Насолода від професії».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |