Головна » Українська мова

Конспект уроку-практикуму з української мови на тему "Словосполучення"

Мета: навчити учнів самостійно складати словосполучення та виділяти  їх у реченні; удосконалити вміння відрізняти словосполучення від речення; розвивати навички аналізу словосполучення; виховувати мовну культуру, любов до праці.

Тип уроку: урок-практикум.

Міжпредметні зв’язки: література, музика, трудове навчання.

Формування надпредметних компетенцій: ціннісно-смислової, пізнавальної, комунікативної, читацької, творчої.

Здоров'язбережувальний аспект уроку: активізація різних органів чуттів (зорового, слухового, навчальна релаксація, вправи на гармонізацію обох півкуль головного мозку).

Обладнання: ТЗН (мультимедія), тести, текст.

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний етап.

Психологічна настанова.

Сьогодні урок розпочнемо з притчі. Послухайте, будь ласка.

Коли синові виповнилось 10 років, батько дав йому нову лопату і сказав:

Іди, синку, в поле, виміряй ділянку і перекопай її.

Важко було хлопцеві, бо копати він не вмів, аж поки не пристосувався. У кінці робота пішла краще. Але коли син устромив лопату в землю, щоб перевернути останню жменю ґрунту, вона зламалася.

Неспокійно на душі у хлопця: що скаже батько?

Пробачте мені, тато, - я зробив утрату в господарстві. Лопата зламалась.
А копати ти навчився?
Так. У кінці роботи мені було легше, ніж спочатку.
Тоді, я гадаю, ти нічого не загубив, а знайшов.
Що ж я знайшов, тато?
А як ви гадаєте, діти, що знайшов хлопець? (задоволення від результату праці, бажання працювати, щастя).

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Тож сьогодні ми спробуємо дати відповідь: коли у людини з'являється бажання працювати? Навчимося складати словосполучення та виділяти їх у реченні.
А головними словами нашого уроку нехай стануть слова П.Буаста «Освіта – скарб; праця – ключ до нього» (слайд 1).

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Тести «Словосполучення» (слайд 2).

1. Вкажіть словосполучення:

а) За рогом;

б) буду писати;

в) дружна родина;

г) дорослі й діти.

2. Укажіть поширене словосполучення:

а) Жити в дерев'яному будинку;

б) рання весна;

в) цікава книга;

г) борщ з буряком.

3. Знайдіть з-поміж сполучень слів не словосполучення:

а) Сильний дощ;

б) читати газету;

в) миття посуду;

г) повіяв вітер.

4. Складіть словосполучення за поданими схемами.

           Яка?                                         Коли?

 

5. З наведених пар слів утворіть словосполучення:

Жити, Україна; книга, Катерина Іванівна.

6. Випишіть з речення всі словосполучення.

У тихій воді було видно синє глибоке небо.

(Перевірка тестових завдань).

Теоретична хвилинка.

Що називається словосполученням?
Які бувають словосполучення?
Що не є словосполученням?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, коли запитали трьох чоловіків, які працювали на будівництві, що вони роблять, відповіді булі різні. Перший сказав: «Я складаю каміння». Другий вигукнув: «Я заробляю на кусень хліба». А третій відповів: «Я будую храм!».

Працюйте свідомо. Праця – це джерело щастя.

Практична робота. Дослідження тексту (слайд 3).

Покликання – це маленький паросток таланту. Без любові до праці цей маленький паросток може засохнути на пні. Знайти своє покликання – це і є джерело щастя.

Подобається людині те, у що вона вклала частинку власної душі. Не гребуй найпростішою, «брудною» працею (працю) – з неї починається творчість (творчості).

Праця і Людина,  Людина і Праця – ось мати і батько всіх істин. Любов до праці не витягнеш із кишені і не вкладеш в руки маленькій людині.

Це скарб, який треба добувати працею і тільки працею.

Текст читає вголос учень.

- Послухайте текст. Придумайте заголовок (Джерело щастя).

- Про що розповідається в тесті?

- До чого закликає нас автор?

- Який тип тексту?

(Це виписки із листів В.Сухомлинського до сина).

Як ви розумієте останнє речення 1 абзацу?
Як ви розумієте значення слова щастя?
Що для вас є щастя?

Колективна робота.

Виписати словосполучення з 1 речення, накреслити схеми.

(маленький паросток, паросток таланту).

Творче завдання.

Виписати з 2 речення групи слів, які не є словосполученням.

(без любові, до праці, паросток може засохнути, на пні).

Релаксація

Пригадайте прислів’я, приказки про працю (Праця людину годує, а лінь марнує. Хто не працює, той не їсть. Під лежачий камінь вода не тече.)
Твір-перевтілення «Я – праця» (звучить спокійна мелодія)

«Редактор» («Знайди граматичну помилку»)

Прочитайте ІІ абзац і знайдіть граматичні помилки.
Як розумієте слово гребуй? «Брудна праця»? (записати речення в зошити, підкреслити словосполучення, назвати частини мови).

Завдання по варіантах (робота з ІІІ абзацем).

І варіант

 

ІІ варіант

Виписати 4 словосполучення

 

Виписати сполучення слів, які не є словосполученням

Любов до праці

 

Праця і Людина

Не витягнеш із кишені

 

Мати і батько

Не вкладеш у руки

 

До праці

Маленькій людині

 

Із кишені

Склади формулу життя.

Які слова ІІІ абзацу найчастіше зустрічалися? (Людина, праця).
Чому 3 слова підкреслені у третьому абзаці?
Це і є формула життя.
Запишіть цю формулу і запам’ятайте(слайд 4).

Людина + Праця = Скарб

 

IV. Підсумок уроку.

Що називається словосполученням?
Що не є словосполученням.

 

Вправа «Мікрофон»

Як треба працювати,щоб робота приносила користь?
Коли у людині з'являється бажання працювати?
Великі мудреці радили:
Уранці, коли прокинувся, спитай себе: «Що я маю зробити?»
Увечері, перш ніж заснути, спитай себе: «Що я зробив?»(слайд 5)

 

V. Домашнє завдання (диференційоване).

І група – твір-мініатюра «Моя майбутня професія».

ІІ група – синтаксичний розбір 3-х словосполучень.

ІІІ група – інтерв’ю з батьками «Насолода від професії».


Теги: Галущак Л.Г., словосполучення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1683/179


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar