Головна » Українська мова

Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні. Урок з української мови для 5 класу

Мета: дати поняття про словосполучення; формувати  вміння утворювати словосполучення та  виділяти їх із речень; провести роботу, спрямовану на попередження типових помилок у побудові словосполучень; формувати вміння спостерігати та узагальнювати, працювати з підручником, навички аналізу мовних  явищ, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять; виховувати любов до навчання

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.  

Обладнання: мультимедійний проектор, опорні схеми, картки.

 

Перебіг уроку

                                                                                                          

Світ наш – школа, де ми вчимося пізнавати.

М.Монтень

 

І. Організаційний етап.

Психологічний портрет настрою. (Слайд 1)

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні. (Слайд 2)

 

Слово вчителя. Скажіть,будь ласка, які завдання, на вашу думку, ми повинні розглянути на уроці. (Слайд 3)

 

Бесіда за епіграфом (Слайд 4)

Епіграфом до нашого уроку є слова:

«Світ наш – школа, де ми вчимося пізнавати.»

                                                          М.Монтень

- Як ви розумієте ці рядки?

     Слово вчителя. Мовний матеріал, над яким ми будемо працювати   про школу, про значення освіти в нашому житті.

ІІІ. Робота над вивченням нового матеріалу.

1. Утворіть можливі словосполучення. (Слайд 5)

 -  Область, коридор; школа, поплавок; дивитися, голосно; слухати, яскраво; добре, сумно; учитися, зустрітися.

 -  Іти, школа; давати, освіта; мій, бібліотека; навчитися, грамота; високо, цінувати; допомагати, бабуся; прочитати, книга; зустрітися, свято; нагадати, зустріч.

2. Назвати головні і залежні слова у словосполученнях. (Слайд 6)

     Читати книгу, створити школу, старша школа, оволодівали знаннями, говорити впевнено. (Слайд 6)

Коментар учителя. (Слайд 7)

     Словосполучення називає предмети, їх ознаки і дії точніше, конкретніше, ніж одне слово. Слова у словосполученні пов’язані за змістом і граматично. Словосполучення складається  з двох частин: головної та залежної.

3. Колективна робота з текстом (пошуково-вибірковий диктант)

Прочитати текст. Визначити його тему й основну думку. Знайти й виписати словосполучення. (Учні отримують тексти на парти)

      Школа при київськім братстві розвинулась у високу школу, найбільшу в Україні. Поширив її  київський митрополит Петро Могила. Він був дуже вчений чоловік. Петро Могила перейменував братську школу в Києві на Академію, де вчилися тисяча студентів. З учнів тієї Академії повиходили освічені люди. (За кн. «Історія України»)

4. Види словосполучень. Спосіб вираження головного слова.

(Слайди 8-10)

 Іменникове (дружня розмова)

 Прикметникове (білий від снігу)

 Числівникове (два зошити)

 Займенникове (хтось із них)

 Дієслівне (навчатися грамоти)

 Прислівникове (дуже весело)

5. Творча робота. (Слайд 11)

Утворити словосполучення. Скласти з ними речення.

На уроці, швидко, додому, під дощем, у полі, на стадіоні, напам'ять, уголос, по-різному.

 

 6. Антонімічна хвилинка. (Слайд 12)

Підібрати антонімічні пари до даних словосполучень.

     Працювати добре, відпочивати в селі, далеко від берега, творча праця, старанний учень, пливти за течією, письмовий переказ

7.Прочитати спроектовані словосполучення. Вказати словосполучення непоширені й поширені. (Слайд 13)

Багата осінь, сон гіллястої яблуні, завзято працювали, медвяний запах плодів, журавлиний ключ, повертатися з дороги, садок вишневий, далекі дзвони, березовий гай, скарги засмученого гаю.

 

ІV. Систематизація й узагальнення знань.

1. Подумай (Слайд 14)

Як пов'язані слова в словосполученні?
Чи з усіх слів можна утворити словосполучення?
На які види поділяються словосполучення?

  2. Інтерактивна вправа „Мікрофон” (Слайд15)

 Продовжіть речення:

„На цьому уроці я зрозумів...”

 

V. Домашнє завдання. (Слайд 16)

   1. - Утворіть якомога більше можливих словосполучень із поданими словами. Проаналізуйте утворені словосполучення.

Ягоди, нарвати, безкоштовний, борошно, важливо, вартий, байдуже

        -   Доберіть до поданих головних слів залежні.

Школа, майстер, виробництво, верстат, розкрій, підготувати, облицювати, лакувати, шліфувати, зняти.

 

Психологічний портрет настрою. (Слайд 17)


Теги: Боженко Т.В., словосполучення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 2739/253


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar