Головна » Українська мова |
Мета: дати поняття про словосполучення; формувати вміння утворювати словосполучення та виділяти їх із речень; провести роботу, спрямовану на попередження типових помилок у побудові словосполучень; формувати вміння спостерігати та узагальнювати, працювати з підручником, навички аналізу мовних явищ, розвивати логічне мислення, мовлення, увагу, пам’ять; виховувати любов до навчання Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: мультимедійний проектор, опорні схеми, картки.
Перебіг уроку
Світ наш – школа, де ми вчимося пізнавати. М.Монтень
І. Організаційний етап. Психологічний портрет настрою. (Слайд 1)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Словосполучення. Головне і залежне слово у словосполученні. (Слайд 2)
Слово вчителя. Скажіть,будь ласка, які завдання, на вашу думку, ми повинні розглянути на уроці. (Слайд 3)
Бесіда за епіграфом (Слайд 4) Епіграфом до нашого уроку є слова: «Світ наш – школа, де ми вчимося пізнавати.» М.Монтень - Як ви розумієте ці рядки? Слово вчителя. Мовний матеріал, над яким ми будемо працювати про школу, про значення освіти в нашому житті. ІІІ. Робота над вивченням нового матеріалу. 1. Утворіть можливі словосполучення. (Слайд 5) - Область, коридор; школа, поплавок; дивитися, голосно; слухати, яскраво; добре, сумно; учитися, зустрітися. - Іти, школа; давати, освіта; мій, бібліотека; навчитися, грамота; високо, цінувати; допомагати, бабуся; прочитати, книга; зустрітися, свято; нагадати, зустріч. 2. Назвати головні і залежні слова у словосполученнях. (Слайд 6) Читати книгу, створити школу, старша школа, оволодівали знаннями, говорити впевнено. (Слайд 6) Коментар учителя. (Слайд 7) Словосполучення називає предмети, їх ознаки і дії точніше, конкретніше, ніж одне слово. Слова у словосполученні пов’язані за змістом і граматично. Словосполучення складається з двох частин: головної та залежної. 3. Колективна робота з текстом (пошуково-вибірковий диктант) Прочитати текст. Визначити його тему й основну думку. Знайти й виписати словосполучення. (Учні отримують тексти на парти) Школа при київськім братстві розвинулась у високу школу, найбільшу в Україні. Поширив її київський митрополит Петро Могила. Він був дуже вчений чоловік. Петро Могила перейменував братську школу в Києві на Академію, де вчилися тисяча студентів. З учнів тієї Академії повиходили освічені люди. (За кн. «Історія України») 4. Види словосполучень. Спосіб вираження головного слова. (Слайди 8-10) Іменникове (дружня розмова) Прикметникове (білий від снігу) Числівникове (два зошити) Займенникове (хтось із них) Дієслівне (навчатися грамоти) Прислівникове (дуже весело) 5. Творча робота. (Слайд 11) Утворити словосполучення. Скласти з ними речення. На уроці, швидко, додому, під дощем, у полі, на стадіоні, напам'ять, уголос, по-різному.
6. Антонімічна хвилинка. (Слайд 12) Підібрати антонімічні пари до даних словосполучень. Працювати добре, відпочивати в селі, далеко від берега, творча праця, старанний учень, пливти за течією, письмовий переказ 7.Прочитати спроектовані словосполучення. Вказати словосполучення непоширені й поширені. (Слайд 13) Багата осінь, сон гіллястої яблуні, завзято працювали, медвяний запах плодів, журавлиний ключ, повертатися з дороги, садок вишневий, далекі дзвони, березовий гай, скарги засмученого гаю.
ІV. Систематизація й узагальнення знань. 1. Подумай (Слайд 14) Як пов'язані слова в словосполученні? 2. Інтерактивна вправа „Мікрофон” (Слайд15) Продовжіть речення: „На цьому уроці я зрозумів...”
V. Домашнє завдання. (Слайд 16) 1. - Утворіть якомога більше можливих словосполучень із поданими словами. Проаналізуйте утворені словосполучення. Ягоди, нарвати, безкоштовний, борошно, важливо, вартий, байдуже - Доберіть до поданих головних слів залежні. Школа, майстер, виробництво, верстат, розкрій, підготувати, облицювати, лакувати, шліфувати, зняти.
Психологічний портрет настрою. (Слайд 17)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |