Головна » Українська мова

Розробка уроку „Написання прислівників разом, через дефіс і окремо” з української мови в 7-му класі

Працюючи над проблемою розвитку творчих здібностей на уроках української мови та літератури, переконалася у тому, що мені не обійтися без використання новітніх технологій навчання. У процесі пошуків, проб переконалася, що інтерактивні методи (до яких відносимо і групову) роботи на уроках набагато збільшують пізнавальну активність та самостійність учнів, мотивують потребу самовдосконалення. Подаю зразок уроку з української мови (7 клас) з використанням новітніх технологій

Тема: Написання прислівників разом, через дефіс та окремо

Мета: повторити  й поглибити знання учнів про способи творення прислівників, ознайомити з правилами написання прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису складних прислівників разом і через дефіс, та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загально пізнавальні вміння правильно писати складні прислівники з вивченою орфограмою, знаходити і виправляти помилки у правописі складних прислівників; розвивати логічне мислення, творчу уяву; виховувати пошану до рідної мови, сприяти вихованню загальнолюдських цінностей

Тип уроку: засвоєння нових знань; урок – подорож країною Прислівників

Інтерактивні технології: робота в групах, урок-подорож

Обладнання: опорна схема «Написання прислівників», роздавальний матеріал, карта подорожі

Хід уроку

І Організаційний момент (3 хв.)

- Добрий день, діти. Сьогодні на уроці ми з вами відправимося у подорож країною Прислівників. А от чим ми будемо подорожувати, ви дізнаєтеся, коли розгадаєте слово

На дошці записане слово. Щоб розгадати слово, слід згадати алфавіт, адже кожна цифра – порядковий номер букви в алфавіті. «20, 19, 13, 10, 6»

Отже, яким транспортом ми подорожуватимемо?

Станція «Вокзальна»

ІІ Актуалізація опорних знань учнів (5 хв.)

- Щоб відправитися подорожувати, слід придбати квитки. Кожна ж група отримає квитки, якщо виконає завдання.

1.Робота з текстом.

Виразно прочитати текст (Додаток1), визначити стиль мовлення. Дати назву. Виписати прислівники.

- Що для вас значить мова? Чому ми повинні цінувати і берегти мову? Кого ще з українських письменників ви можете назвати? (виховний момент)

2.Фронтальне опитування.

- Що називається прислівником?

- На які розряди поділяються?

- Як твориться вищий ступінь порівняння прислівників? Найвищий?

Роздаю схеми правопису прислівників (квитки)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності( 5 хв.)

1.Дослідження-спостереження

Прочитати і переписати речення.

1.Розкішно пахне матіола, ця нічна, непомітна навіть удень квітка (Н.Романович-Ткаченко). 2.Рано-вранці, ще сонце не сходило, - ревнула в замку гармата (О.Соколовський). 3.Удень світило сонце, надворі буяла весна. Крізь шибки вікон світило сонце (А.Шиян). 4.Де-не-де озветься пташина несміло, немов перед бурею в темному гаю, і знову змовкне (Леся Українка).

Підкреслити прислівники. Спробувати пояснити правопис цих слів.

Отже, наше завдання – повторити вже відоме і вивчити нове про написання прислівників  разом, окремо, через дефіс.

ІV. Пояснення нового матеріалу

Станція «Орфографічна»

1.Робота з таблицею.(Додаток 2) (5 хв.)

- Опрацюйте таблицю «Правопис прислівників». Поясніть правила правопису прислівників. (Озвучують учасники кожної групи (бажано сильніші)).

2.Розподільний диктант (5 хв.)

Записати прислівники у три колонки, пояснити їх правопис. (Представники першої групи  пояснюють правопис прислівників разом, другої – через дефіс, третьої – окремо ).

Не сьогодні-завтра, вниз, напевно, мало-помалу, більш-менш, вгорі, навприсядки, нарешті, по-козацькому, по-українськи, по-лисячи, по-третє, ліворуч, мимохідь, рік у рік, день у день, будь-де, хтозна-куди.

Станція «Ігрова»

3.Лінгвістична гра «Знайди прислівник» ( 3 хв.)

- Я читаю складні слова, ви, почувши прислівник, плескаєте в долоні

Академік-фізик, по-сусідськи, альфа-промені, бозна-як, буро-зелені, будь-як, давним-давно, п’ять-шість, десь-колись, білий-білий, ходив-ходив, часто-густо, де-небудь, великий-превеликий, англо-український, де-небудь, якось-то, міні-футбол, по-твоєму.

V. Закріплення здобутих знань

Станція «Практична» (3 хв.)

1.Творче конструювання

Від прикметників утворити за зразком прислівники префіксально-суфіксальним способом. Пояснити правило правопису прислівників.(1 група - 1-3 сл., 2 група - 4-6сл., 3 група – 7-9сл.)

Зразок:батьківський – по-батьківському, по-батьківськи

Дідівський, материнський, братський, богатирський, командирський, європейський, дитячий, іспанський, український,

Прислівники, утворені від виділених прикметників, увести в речення

2.Пояснювальний диктант. (5 хв)

Списати, розкриваючи дужки. Визначте синтаксичну роль прислівників. Виділіть орфограму «Дефіс у прислівниках».

         Тяжко(важко) умирати у чужому краю. Без ворогів можна як(небудь) в світі прожити ( Т.Шевченко). Вряди(годи) по верхів’ях дерев пролітав вітер. Почуття відчуженості хтозна(де) й поділося. Птахи затихали і сідали на м’які гніздечка, гріючи свої худенькі від роботи тільця пахучим, ласкавим, (по)материнськи ніжним теплом розігрітої за день землі (Гр.Тютюнник). Осінь – це життя, що гомонить (по)своєму примхливо (Г.Кривда).

Станція «Логічна» (3 хв.)

1.Прочитати, пояснити, як можна розрізнити прислівники й омонімічні іменники, прикметники, числівники та займенники.

Зверху цього не видно. З верху гори видно далеко. 2) Востаннє ми бачились минулого року. Ми домовилися про це в останнє наше побачення. 3) Твір написаний нашвидку. На швидку їзду не розраховуйте.

Станція «Творча»

2.Індивідуальна робота. (5 хв.)

(Сильніші учні складають речення з співзвучними словами, слабші списують речення, розкриваючи дужки).

Завдання 1

1)Назустріч – На зустріч з братом. 2)Удень – У день Нового року. 3) Укупі – У купі зошитів. 4) Догори – Підійшов до гори

Завдання 2

Підписати зошит (по)шкільному. – (По) шкільному подвір’ї розбіглися школярі.

Якщо (на)пам’ять не покладаєшся, запиши. – Завчили правило (на)пам’ять.

Вилийте воду не (в)перше, а (в)друге відро. – (В)перше познайомилися давно, а тепер зустрілися (в)друге.

Пташки защебетали вже (по)весняному. – (По)весняному небі пролітали перші ластівки.

VІ Підсумок уроку. Оцінювання (3 хв.)

Станція «Вокзальна»

- Отже, як пишуться прислівники? Навести приклади.

- Наведіть приклади прислівників, які за звучанням збігаються зі сполученнями іменників, прикметників чи числівників з прийменниками. Чи однакове написання цих співзвучних слів?


Теги: прислівник, Макаренко Л.М.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 715/25


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar