Головна » Українська мова

Використання прислівників як засобів зв’язку речень у тексті, а також для підвищення виразності мовлення. Урок з укр. мови для 7 класу

Мета:   Удосконалювати вміння й навички вживати прислівники в мовленні як засіб виразності і зв’язку речень у тексті, формувати вміння й навички лінгвістичного аналізу художнього тексту, розвивати самостійне мислення й творчу активність, здібності учнів, формувати вміння застосовувати здобуті знання на практиці, удосконалювати навички виразного читання, вміння виражати свої емоції засобами слова, розвивати усне і писемне мовлення, виховувати культуру мовлення, естетичні смаки, любов до природи й до рідної мови.

Обладнання:    Мелодія П.Чайковського( «Вальс лапатого снігу» з балету «Лускунчик», вступ до 1-ої частини Першої симфонії «Зимові мрії»), малюнки учнів «Зимові фантазії», ілюстрації, репродукції – зимовий пейзаж, картки, тексти.

                                                 ХІД  УРОКУ

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

 Звучить музика П.Чайковського, і на її фоні слово вчителя:

                   Дорогі друзі! Сьогодні до нас у гості завітала казка. Ось вона. Було у Сонця три доньки: Осінь, Літо і Весна, всі навколо захоплювались їхньою чарівністю, красою, багатством, пишністю. А на іншому кінці світу єдина донька Мороза Зима росла в холоді, злиднях і не мала розкішного вбрання, тому й не дуже її любили. Засмутилася Зима – як їй сподобатися людям? Почала вона гірко плакати. І почув той плач красний легінь Прислівник з чарівного царства Морфологія, і вирішив допомогти красуні.

     «Мабуть, для цього доведеться добряче потрудитись, - подумав він. – Переконати Зиму, що вона справді чарівна, важко. Одними словами і словосполученнями тут не обійдешся, треба навчитися засобам їхнього зв'язку у висловлюванні та ще й надати йому виразності, образності, яскравості».

Замислився Прислівник. Як тут самому впоратися? І запросив нас допомогти йому.

Ну, як ви, діти, згодні? Отже, давайте добре постараємося, щоб не осоромився Прислівник перед красунею Зимою.

 • Оголошення теми уроку та орієнтація учнів щодо місця заняття, яке проводиться, в цілісному навчальному розділі.

 

2. ЕТАП ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

Допоможе нам у роботі пан Епіграф:                       

 

                     Як не любити зими сніжно-синьої

                     На Україні моїй,

                     Саду старого в пухнастому інеї,

                     Сивих веселих завій?

                                                                                   М.Рильський

 

3. ЕТАП ОРГАНІЗАЦІЇ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ ДІЯЛЬНОСТІ.

 

1.Знайомство з казкою

2.Довідкове бюро

 

6. Зимова казка в

дитячій творчості.                                        

                                                                                    

                                             Урок - казка

 

3. «Де ми знаходимось?»

                                                                   

 5. Поетична сторінка                           

 4. Естафета наукових випробувань.

 

▲  Довідкове бюро.

                           Гра «Мікрофон» Хто такий цей Прислівник?

Що називається прислівником?
Які розряди прислівників за значенням вам відомі?
Які морфологічні ознаки прислівника?
Яку синтаксичну роль у реченні він виконує?
Чим прислівник відрізняється від інших самостійних частин мови?
Що ви знаєте про правопис прислівників?

 

 

▲ «Де ми знаходимось?» (Лінгвістичний аналіз художнього тексту)

Подорожуючи разом з Прислівником, ми опиняємось у незнайомому місці. Де ж саме?

                                 Текст ( у кожного на парті)

(Тихо) тихес..н..ко навкруги. Присм..рком починают..   (з,с) пускатися на землю перші мохнаті сніжинки. (С) початку їх (не) б..гато, а потім все більше і більше пурхає їх (у, в) морозному повітрі, бе(з, с)шумно сідає на почорніле листя, кудлаті гілки ялин. Пухнаста ковдра шви(д,т)ко стел..т..ся по з..млі, зігріваюч.. її.

    А (на) ранок навкруг.. чисто, біло. Ліс сяє кришталем. Ще вчора поля       (і, й) вигони були сірими, одноманітними, а с..огодні кожна суха травичка, кожна ст..блинка прибрана (у, в) біле мереж..во і сріблястий бісер. Перша пороша…

    Морозец.. пр..ємно пощипує щоки. (Ледь) ледь рипить сніг під ногами. Легко дихаєт..ся цього чудового ранку. На душі стає якось особливо гарно, ясно, святково, мов у чарівному царстві.

 

   ▲Прочитати текст мовчки, потім виразно; пояснити орфограми й пунктограми.

   ▲Лінгвістичний аналіз тексту.

 - Яке враження справив на вас цей текст? (словесне малювання)

 - Про що в ньому йдеться?

 - Скільки тут абзаців?

 - До якого стилю належить цей текст?

 - Чи є в тексті прислівники? Знайдіть їх. Яка їхня роль у тексті?

 - Чи служать вони засобом зв'язку речень? Проаналізуймо.

       спочатку, потім - послідовність викладу;

       небагато, більше - поступовість розгортання дії;

       присмерком, на ранок - час дії;

       вчора, сьогодні – антоніми – увиразнення мови.

 - Назвіть прислівники у 3 абзаці. Яка їхня роль? (Епітети)

 - Які ще є художні засоби у тексті? (Тавтологія тихо-тихесенько, епітети морозне повітря, безшумно сідає та інші), порівняння мов у чарівному царстві, метафори сніжинки пурхають, ліс сяє і т.п.)

 - Яка роль цих тропів?

 - Які ще є засоби зв'язку речень у тексті?(Займенники: сніжинки – вони, спільнокореневі слова морозному – морозець, сніжинки – сніг; синоніми)

 - Якій настрій створюють усі ці засоби?

 - Визначити тип мовлення, основну думку тексту.

Дібрати заголовок.

    ▲Робота в групах.

 

1 група: виписати прислівники з 1-го абзацу, підкреслити вжиті у вищому ступені, визначити спосіб творення прислівника «небагато», дібрати синоніми;

2 група: виписати  з 2-го абзацу прислівники – антоніми, вказати їх розряд за значенням; синтаксичну роль.

3 група: виписати прислівники – синоніми з 3-го абзацу, виділити суфікси, визначити розряд; виписати словосполучення – прислівник + прислівник.

    ▲ Естафета наукових випробувань

  Наш Прислівник дуже доскіпливий. Хвилюється, чи все в нього гаразд, чи зможе він втішити Зиму і зацікавити вас, учнів. Перевіримо це.

  Але перед цим пошануємо одного з вас – надамо честь прикрасити ялинку, адже Новий рік уже зовсім близько.

    Індивідуальна робота – на дошці – кросворд «Прикрась ялинку»

Лінгвістичні розбори (групова робота):

а) розбір за будовою й фонетична транскрипція «безшумно».

б) утворення ступенів порівняння: гарно – краще – найкраще.

в) до слова ледь - ледь дібрати слова з тією же орфограмою.

   ▲До класу: зробити лексичний розбір слова «швидко» за схемою:

1) лексичне значення; 2) однозначне чи багатозначне; 3) синоніми, антоніми.

- Прочитайте останнє речення. Яка його роль у тексті?

- Отже, для чого служать прислівники в мовленні?

А де найчастіше ми зустрічаємося з образністю, виразністю? ( У поезії)

   ▲ Поетична сторінка.

За бажанням вдома ви готували вірші про зиму.

Завдання учневі: прочитати виразно, красиво, передати настрій, створити атмосферу поетичності.

Завдання класу: уважно слухати, сприймати емоції, запам′ятовувати образи, прислівники, пояснити їхню роль у творі.

 

 1.Микола Різун «Білі квіти»

            Який квітучий тихий снігопад!

            Сама чаклунка сіє з неба диво.

            Уся із чарування і принад –

            Зима на білих конях мчить грайливо.

                        Летять, летять пухнасті квіточки

                         І застеляють втоптані стежинки.

                        Як весноцвітні білі пелюстки,

                        Ми ловимо оці живі сніжинки.

            Пливуть безмежні білі береги...

            Нам сніг святково й урочисто світить,

            Аби в житті ми свято берегли

            Душі пречисті білі-білі квіти.

 

- Який прислівник є в тексті і у вірші?(Святково)

 

2. Микола Вороний «Їхня чарівність»

                            Білесенькі сніжиночки,

                            вродились ми з води;

                            легенькі, як пушиночки,

                            спустилися сюди.

                            Ми хмарою носилися

                            Від подиху зими

                            і весело крутилися

                            метелицею ми.

                            Тепер ми хочем спатоньки,

                            Як дітоньки малі,

                            І линемо до матінки –

                            до любої землі...

                            Матуся наша рідная

                            холодна і суха,

                            бо дуже змерзла, бідная,

                            вона без кожуха.

 

-   Що надає цьому віршу чарівності, ніжності?

А чи є прислівник з пестливим значенням?
Як змерзла земля , бідная матуся?(Дуже).

Цей прислівник ми часто використовуємо, зробили його сірим, нецікавим. А як ще можна сказати?

Синонімічний ряд до слова дуже: вельми, надто, конче, незвичайно, винятково, безмежно, казково, нечувано, напрочуд, неймовірно, надмірно, нескінченно, дивовижно, відчайдушно, шалено, страшенно.

                   Ось яка багата наша мова!

 

Замерзла без кожуха. Яке прислів'я можна дібрати?(Взимку кожух – найліпший друг)

 

   3. М.Вінграновський « Сива стомлена сутінь снігів...»

             ...Світ кидається й спить на ногах,

                Їсть і п′є... І нема йому свята...

                Димно дихають в сивих снігах

                Сосеняточка і сосенята...

                           Так і є... І з-під хмар-снігурів

                           Сніговіється даль-хитавиця,

                           Та ще приспана сила снігів,

                           Та над серцем зоря-вечорниця.

 

Що найбільше вразило? Які слова запам'яталися?(Сосеняточка і сосенята). А як вони дихають?(Димно)
Як же чудово прислівник передає настрій вірша!
Що об′єднує текст і вірші? Які слова є ключовими, спільними?

 

- Що увиразнює, прикрашає нашу мову?

 ▲Зимова казка в дитячій творчості.

 Ми переконалися, що з Прислівником нам слід добре подружитися. На наступних уроках ми більш глибоко попрацюємо над його правописом, а сьогодні обіцяли допомогти Прислівникові заспокоїти красуню Зиму, переконати її, що вона – найкраща.

     Хай ця чарівна казка запанує у вашій душі і запалить там свічечки творчості.

       Завдання можна виконувати на вибір(на дошці):

«Позмагайся з поетом»

Який  квітучий тихий снігопад!

___________________________диво.

________________________принад

________________________грайливо.

 

Словникова скринька: принада – примха, каприз.

 2.Створити власний вірш про зиму( можна загадку).

 3.Уявіть собі , що ви журналіст, напишіть допис до газети.

 4.На основі матеріалу уроку написати твір, взявши за назву рядок з епіграфу:   «Як не любити зими сніжно-білої...»

 5. Скласти твір на основі малюнків, ілюстрацій, картин на дошці та використовуючи опорні слова: ліг навколо, яскраво виграває, спить взимку, непорушно стоять, казкова краса, де-не-де видніються, гарно, мов у казці.

6. Скласти діалог – розмову з зимою, подякувати їй за красу і чарівність.

7. Індивідуальна робота: мінітвір «Туристи» на дошці.

      Скрізь вживати прислівники.

Учні пишуть, вчитель перевіряє роботу на дощці.

 

5. КОНТРОЛЬНО – ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП.

    ▲ Перевірка роботи

    ▲ Молодці, гарно попрацювали, отже й створили казкове свято для самих себе. Аж ось і заслужені подарунки – ваші оцінки. Їх щедро вам дарує Прислівник і сподівається, що ви ще старанніше будете його вивчати.

     Оцінювання роботи учнів, мотивація оцінок.

    ▲ Рефлексія.

                    На уроці я відчув…

                    На уроці я навчився…

                    На уроці я зрозумів…

 

6. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

    Вдома ви зможете закінчити свою роботу, удосконалити її, підготувавши до нашої літературної газети як допис, а можете виконати ще одне – інше завдання(із запропонованих на уроці).

 

▲ Слово вчителя

 

І насамкінець хочеться звернутись до вас словами поета:

 

                  Люби природу не як символ

                  Душі своєї,

                 Люби природу не для себе –

                 Люби для неї.

                 Вона – не тільки тема вірша

                 Або картина –

                В ній є висоти незміримі

                Й свої глибини.

Любіть природу! І хай вона допоможе вам досягти висот душевної щедрості і глибин народної мудрості, захоплення й щирої любові до рідного слова й щастя власної творчості!


Теги: Трунова Н.М., прислівник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 3845/195


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar