Головна » Українська мова |
Мета: Удосконалювати вміння й навички вживати прислівники в мовленні як засіб виразності і зв’язку речень у тексті, формувати вміння й навички лінгвістичного аналізу художнього тексту, розвивати самостійне мислення й творчу активність, здібності учнів, формувати вміння застосовувати здобуті знання на практиці, удосконалювати навички виразного читання, вміння виражати свої емоції засобами слова, розвивати усне і писемне мовлення, виховувати культуру мовлення, естетичні смаки, любов до природи й до рідної мови. Обладнання: Мелодія П.Чайковського( «Вальс лапатого снігу» з балету «Лускунчик», вступ до 1-ої частини Першої симфонії «Зимові мрії»), малюнки учнів «Зимові фантазії», ілюстрації, репродукції – зимовий пейзаж, картки, тексти. ХІД УРОКУ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. Звучить музика П.Чайковського, і на її фоні слово вчителя: Дорогі друзі! Сьогодні до нас у гості завітала казка. Ось вона. Було у Сонця три доньки: Осінь, Літо і Весна, всі навколо захоплювались їхньою чарівністю, красою, багатством, пишністю. А на іншому кінці світу єдина донька Мороза Зима росла в холоді, злиднях і не мала розкішного вбрання, тому й не дуже її любили. Засмутилася Зима – як їй сподобатися людям? Почала вона гірко плакати. І почув той плач красний легінь Прислівник з чарівного царства Морфологія, і вирішив допомогти красуні. «Мабуть, для цього доведеться добряче потрудитись, - подумав він. – Переконати Зиму, що вона справді чарівна, важко. Одними словами і словосполученнями тут не обійдешся, треба навчитися засобам їхнього зв'язку у висловлюванні та ще й надати йому виразності, образності, яскравості». Замислився Прислівник. Як тут самому впоратися? І запросив нас допомогти йому. Ну, як ви, діти, згодні? Отже, давайте добре постараємося, щоб не осоромився Прислівник перед красунею Зимою. • Оголошення теми уроку та орієнтація учнів щодо місця заняття, яке проводиться, в цілісному навчальному розділі.
2. ЕТАП ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. Допоможе нам у роботі пан Епіграф:
Як не любити зими сніжно-синьої На Україні моїй, Саду старого в пухнастому інеї, Сивих веселих завій? М.Рильський
3. ЕТАП ОРГАНІЗАЦІЇ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ ДІЯЛЬНОСТІ.
1.Знайомство з казкою 2.Довідкове бюро
6. Зимова казка в дитячій творчості.
Урок - казка
3. «Де ми знаходимось?»
5. Поетична сторінка 4. Естафета наукових випробувань.
▲ Довідкове бюро. Гра «Мікрофон» Хто такий цей Прислівник? Що називається прислівником?
▲ «Де ми знаходимось?» (Лінгвістичний аналіз художнього тексту) Подорожуючи разом з Прислівником, ми опиняємось у незнайомому місці. Де ж саме? Текст ( у кожного на парті) (Тихо) тихес..н..ко навкруги. Присм..рком починают.. (з,с) пускатися на землю перші мохнаті сніжинки. (С) початку їх (не) б..гато, а потім все більше і більше пурхає їх (у, в) морозному повітрі, бе(з, с)шумно сідає на почорніле листя, кудлаті гілки ялин. Пухнаста ковдра шви(д,т)ко стел..т..ся по з..млі, зігріваюч.. її. А (на) ранок навкруг.. чисто, біло. Ліс сяє кришталем. Ще вчора поля (і, й) вигони були сірими, одноманітними, а с..огодні кожна суха травичка, кожна ст..блинка прибрана (у, в) біле мереж..во і сріблястий бісер. Перша пороша… Морозец.. пр..ємно пощипує щоки. (Ледь) ледь рипить сніг під ногами. Легко дихаєт..ся цього чудового ранку. На душі стає якось особливо гарно, ясно, святково, мов у чарівному царстві.
▲Прочитати текст мовчки, потім виразно; пояснити орфограми й пунктограми. ▲Лінгвістичний аналіз тексту. - Яке враження справив на вас цей текст? (словесне малювання) - Про що в ньому йдеться? - Скільки тут абзаців? - До якого стилю належить цей текст? - Чи є в тексті прислівники? Знайдіть їх. Яка їхня роль у тексті? - Чи служать вони засобом зв'язку речень? Проаналізуймо. спочатку, потім - послідовність викладу; небагато, більше - поступовість розгортання дії; присмерком, на ранок - час дії; вчора, сьогодні – антоніми – увиразнення мови. - Назвіть прислівники у 3 абзаці. Яка їхня роль? (Епітети) - Які ще є художні засоби у тексті? (Тавтологія тихо-тихесенько, епітети морозне повітря, безшумно сідає та інші), порівняння мов у чарівному царстві, метафори сніжинки пурхають, ліс сяє і т.п.) - Яка роль цих тропів? - Які ще є засоби зв'язку речень у тексті?(Займенники: сніжинки – вони, спільнокореневі слова морозному – морозець, сніжинки – сніг; синоніми) - Якій настрій створюють усі ці засоби? - Визначити тип мовлення, основну думку тексту. Дібрати заголовок. ▲Робота в групах.
1 група: виписати прислівники з 1-го абзацу, підкреслити вжиті у вищому ступені, визначити спосіб творення прислівника «небагато», дібрати синоніми; 2 група: виписати з 2-го абзацу прислівники – антоніми, вказати їх розряд за значенням; синтаксичну роль. 3 група: виписати прислівники – синоніми з 3-го абзацу, виділити суфікси, визначити розряд; виписати словосполучення – прислівник + прислівник. ▲ Естафета наукових випробувань Наш Прислівник дуже доскіпливий. Хвилюється, чи все в нього гаразд, чи зможе він втішити Зиму і зацікавити вас, учнів. Перевіримо це. Але перед цим пошануємо одного з вас – надамо честь прикрасити ялинку, адже Новий рік уже зовсім близько. Індивідуальна робота – на дошці – кросворд «Прикрась ялинку» Лінгвістичні розбори (групова робота): а) розбір за будовою й фонетична транскрипція «безшумно». б) утворення ступенів порівняння: гарно – краще – найкраще. в) до слова ледь - ледь дібрати слова з тією же орфограмою. ▲До класу: зробити лексичний розбір слова «швидко» за схемою: 1) лексичне значення; 2) однозначне чи багатозначне; 3) синоніми, антоніми. - Прочитайте останнє речення. Яка його роль у тексті? - Отже, для чого служать прислівники в мовленні? А де найчастіше ми зустрічаємося з образністю, виразністю? ( У поезії) ▲ Поетична сторінка. За бажанням вдома ви готували вірші про зиму. Завдання учневі: прочитати виразно, красиво, передати настрій, створити атмосферу поетичності. Завдання класу: уважно слухати, сприймати емоції, запам′ятовувати образи, прислівники, пояснити їхню роль у творі.
1.Микола Різун «Білі квіти» Який квітучий тихий снігопад! Сама чаклунка сіє з неба диво. Уся із чарування і принад – Зима на білих конях мчить грайливо. Летять, летять пухнасті квіточки І застеляють втоптані стежинки. Як весноцвітні білі пелюстки, Ми ловимо оці живі сніжинки. Пливуть безмежні білі береги... Нам сніг святково й урочисто світить, Аби в житті ми свято берегли Душі пречисті білі-білі квіти.
- Який прислівник є в тексті і у вірші?(Святково)
2. Микола Вороний «Їхня чарівність» Білесенькі сніжиночки, вродились ми з води; легенькі, як пушиночки, спустилися сюди. Ми хмарою носилися Від подиху зими і весело крутилися метелицею ми. Тепер ми хочем спатоньки, Як дітоньки малі, І линемо до матінки – до любої землі... Матуся наша рідная холодна і суха, бо дуже змерзла, бідная, вона без кожуха.
- Що надає цьому віршу чарівності, ніжності? А чи є прислівник з пестливим значенням? Цей прислівник ми часто використовуємо, зробили його сірим, нецікавим. А як ще можна сказати? Синонімічний ряд до слова дуже: вельми, надто, конче, незвичайно, винятково, безмежно, казково, нечувано, напрочуд, неймовірно, надмірно, нескінченно, дивовижно, відчайдушно, шалено, страшенно. Ось яка багата наша мова!
Замерзла без кожуха. Яке прислів'я можна дібрати?(Взимку кожух – найліпший друг)
3. М.Вінграновський « Сива стомлена сутінь снігів...» ...Світ кидається й спить на ногах, Їсть і п′є... І нема йому свята... Димно дихають в сивих снігах Сосеняточка і сосенята... Так і є... І з-під хмар-снігурів Сніговіється даль-хитавиця, Та ще приспана сила снігів, Та над серцем зоря-вечорниця.
Що найбільше вразило? Які слова запам'яталися?(Сосеняточка і сосенята). А як вони дихають?(Димно)
- Що увиразнює, прикрашає нашу мову? ▲Зимова казка в дитячій творчості. Ми переконалися, що з Прислівником нам слід добре подружитися. На наступних уроках ми більш глибоко попрацюємо над його правописом, а сьогодні обіцяли допомогти Прислівникові заспокоїти красуню Зиму, переконати її, що вона – найкраща. Хай ця чарівна казка запанує у вашій душі і запалить там свічечки творчості. Завдання можна виконувати на вибір(на дошці): «Позмагайся з поетом» Який квітучий тихий снігопад! ___________________________диво. ________________________принад ________________________грайливо.
Словникова скринька: принада – примха, каприз. 2.Створити власний вірш про зиму( можна загадку). 3.Уявіть собі , що ви журналіст, напишіть допис до газети. 4.На основі матеріалу уроку написати твір, взявши за назву рядок з епіграфу: «Як не любити зими сніжно-білої...» 5. Скласти твір на основі малюнків, ілюстрацій, картин на дошці та використовуючи опорні слова: ліг навколо, яскраво виграває, спить взимку, непорушно стоять, казкова краса, де-не-де видніються, гарно, мов у казці. 6. Скласти діалог – розмову з зимою, подякувати їй за красу і чарівність. 7. Індивідуальна робота: мінітвір «Туристи» на дошці. Скрізь вживати прислівники. Учні пишуть, вчитель перевіряє роботу на дощці.
5. КОНТРОЛЬНО – ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП. ▲ Перевірка роботи ▲ Молодці, гарно попрацювали, отже й створили казкове свято для самих себе. Аж ось і заслужені подарунки – ваші оцінки. Їх щедро вам дарує Прислівник і сподівається, що ви ще старанніше будете його вивчати. Оцінювання роботи учнів, мотивація оцінок. ▲ Рефлексія. На уроці я відчув… На уроці я навчився… На уроці я зрозумів…
6. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Вдома ви зможете закінчити свою роботу, удосконалити її, підготувавши до нашої літературної газети як допис, а можете виконати ще одне – інше завдання(із запропонованих на уроці).
▲ Слово вчителя
І насамкінець хочеться звернутись до вас словами поета:
Люби природу не як символ Душі своєї, Люби природу не для себе – Люби для неї. Вона – не тільки тема вірша Або картина – В ній є висоти незміримі Й свої глибини. Любіть природу! І хай вона допоможе вам досягти висот душевної щедрості і глибин народної мудрості, захоплення й щирої любові до рідного слова й щастя власної творчості!
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |