Головна » Українська мова

Розряди прислівників. Урок з української мови для 7 класу

Мета: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, ознайомити з розрядами прислівників за значенням; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, визначати їх розряд за значенням, добирати прислівники, різні за значенням; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в семикласників почуття любові до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

Організаційний момент
Ознайомлення семикласників з темою, метою й завданнями уроку
Відтворення теоретичних відомостей, застосування яких потрібне на уроці

1.      Бесіда (спочатку учні відповідають на кожне запитання окремо, а потім – на всі разом)

-         Чи змінюються прислівники?

-         Яке значення вони мають?

-         З якими частинами мови пов’язуються?

-         Яку синтаксичну роль виконують?

2.      Пояснити, чим цікаві з точки зору граматики такі речення.

Він зробив це незграбно, насміх, і тому його підняли на сміх. Петрик впав на бік, шапка зсунулася набік. Згори почувся гуркіт, і снігова лавина загрозливо покотилася з гори.

►       З'ясувати, що виражають ужиті в тексті прислівники (ознаку дії, ознаку стану, ознаку іншої ознаки тощо). Визначити синтаксичну роль прислівників.

3.      У якому реченні слово добре виступає прислівником?

1.Та добре, розкажу про них, хоч то вони й не дуже варті. (Леся Українка). 2. В той же час уже добре смеркалося. (Панас Мирний). 3. Та добре вигострить сокиру… (Т. Шевченко)

(1. Частка, вживається на означення згоди. 2. Прислівник (у значенні дуже). 3. Прислівник)

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми

1.        Диктант з обґрунтуванням.

►      Знайти прислівники-неологізми, пояснити їх стилістичну роль.

1.           Краплинно, прокльонно приймаю цю туж. (С.Сапеляк). 2. Питуща земля, усотавши жадливо зволожену тінь, що упала навскіс, тремтяче чекала на зоряну зливу, щоб вицідить сіль мерехтливу із сіль. (П.Мовчан).3. Сміється сміх. Горить на рукаві. Сміється так дитинно, стопричинно. Сміється українно – ми живі… (І.Драч). 4. На чорному оксамиті зорянисто-сліпуче висвічували небесні діаманти. (З журналу).

2.                   Колективне опрацювання таблиці.

Розряди прислівників за значенням

3.                   Виписати прислівники, згрупувавши їх відповідно до розрядів за значенням.

1.      Зроста любов моя всякчас нова, -

Люблю ніжніше, мовчки, до нестями.

Торгує той дрібними почуттями,

Хто серце всім на показ відкрива.

 

2.      В оправі правди й чистоти ясної

Для нас краса привабливіша стократ.

Так ми ще більше любимо весною

Красу троянд за їхній аромат.

 

3.      Та в мого серця пам’яті живій

Твій образ житиме, не знавши тліну.

Аж доки серце, доки розум мій

І доки сам безслідно я не згину.

(з тв. В.Шекспіра)

V. Виконання системи завдань пізнавального характеру

1. Складіть невеликий твір на тему «Відліт птахів», використовуючи подані прислівники: восени, вгорі, востаннє, урочисто, високо, сумно, голосно, надзвичайно, далеко, холодно, тепло, барвисто, зелено.

2. Складіть речення, в яких би прислівники соромно, приємно, сумно, жарко, холодно, затишно були присудками, що розкривають стан людини, природи.

3. Лінгвістична гра.

1. Назвіть 5 днів тижня, не згадуючи при цьому ні числа, ні назв днів. Які прислівники ви будете використовувати?

2. Що буде завтра, а було вчора?

3. Який синонім прислівника тепер не змінить свого значення, коли його прочитати справа наліво?

Довідка: 1. Позавчора, вчора, сьогодні,завтра, післязавтра. 2. Сьогодні. 3. Зараз.

3.Лігвістична гра. Хто більше?

І. За певний час написати найбільше прислівників, утворених:

- від іменників;

- від прикметників;

- від числівників;

- від займенників;

- від інших прислівників.

ІІ. Записати прислівники за розрядами:

-          Причини;

-          Мети;

-          Способу дії;

-          Міри й ступеня.

4.      Дослідження-відновлення

З поданими словами скласти словосполучення, дібравши прислівники з довідки. Визначити головне й залежне слова. Дослідити, до яких частин мови можуть належати прислівники. Визначити розряд за значенням прислівників.

1) Просуватися... 2) Оглядаючи... 3) Спокійно... 4) Спів... 5) Читання... 6) Виконаний... 7) Зібравшись... 8) Танець...

Довідка: дуже, нашвидку, повільно, по-кошачому, навприсядки, надворі, здивовано, сьогодні.

5.      Допишіть можливі прислівники, які відповідають на поставлені запитання.

Зразок: працювати (як?) добре, непогано, чесно, охоче, залюбки, добросовісно, самовіддано, сумлінно.

Виконувати завдання (як?) …

Встати (коли?) …

Піти (куди?) …

Крикнути (з якої причини?)

Говорити (як?) …

Назбирати ягід (скільки?) …

►        Дослідження — творче моделювання. До поданих дієслів за зразком дібрати прислівники, різні за значенням. Скласти з ними 2—3 речення, ускладнені однорідними членами.

Зразок. Прийти — прийти швидко (спосіб дії); прийти надвечір (час дії); прийти здалеку (місце дії); прийти наперекір (мета дії).

Слухати, міркувати, жити, усміхатися, працювати.

6.      До поданих прислівників доберіть антоніми і запишіть парами. Складіть 3-4 речення з прислівника на вибір.

Зразок: високо - низько.

Швидко, далеко, вперед, вдень, зранку, учора, колись, темно, добре, голосно, мало, по-новому, по-нашому, весело, знизу, влітку.

7.      Доберіть прислівники, які відповідають поданим прихованим словам.

В _ _ _ _ о (всього)                                      З _ _ _ _ у (зранку)

С _ _ _ _ _ о (страшно)                                В _ _ _ _ о (високо)

З _ _ _ _ _ _ о (зажурено)                             З _ _ _ _ _ о (затишно)

В _ _ _ _ _ _ о (винувато)                           Б _ _ _ _ _ ж (босоніж)

Н _ _ _ _ _ _ _ _ о (незвичайно)                 О _ _ _ _ _ _ _ о (об’єктивно)

Б _ _ _ _ _ _ _ _ _ о (блискавично)             П _ _ _ _ _ _ _ _ _ о (пропорційно)

VІ. Узагальнення зробленого на уроці

1.      Ігрове завдання «П'яте зайве»

Прочитати й визначити, який прислівник у кожній групі слів є зайвим. Свій вибір обґрунтувати. Указати на розряд за значенням прислівників, що є зайвими.

Неуважно, спокійно, чудно, уночі, весело.

Сьогодні, потім, навесні, день у день, надворі.

Угору, нашвидку, далеко, ліворуч, униз.

Багато, надвоє, ледве-ледве, згарячу, мало.

2.      Доберіть до російських прислівників українські відповідники.

Чутко, своевременно, искренне, поодаль, обильно, зимой, сызмала, сгоряча, вяло, наспех, вдоволь, скомкано.

(Чуйно, своєчасно, щиро, віддалік, рясно, взимку, змалку, зопалу, мляво, поспішно, вдосталь, зім'ято.)

VІІ. Підсумок уроку

VІІІ. Домашнє завдання

Пригадайте байку Л.Глібова «Лисиця-жалібниця», з випишіть прислівники і прислівникові словосполучення, визначте розряди прислівників.


Теги: Усенко О.В., прислівник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 3321/316


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar