Головна » Українська мова

Прийменник. Сполучник. Написання прийменників з іншими частинами мови

Мета: повторити вивчене в початкових класах про прийменник та сполучник як службові частини мови, їх загальне значен­ня, морфологічні ознаки; удосконалювати навички виділяти прийменники і сполучники серед інших частин мови; поясни­ти роль сполучників для зв'язку слів у реченні; повторити вжи­вання розділових знаків перед сполучниками а, але; розвива­ти мовлення, мислення; виховувати повагу до героїчного мину­лого України.

Тип уроку: урок повторення теми.

Методи і прийоми: робота з підручником, виконання вправ, бесіда, усний тест.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

I.  Організаційний момент.

II. Оголошення теми і мети уроку.

III. Повторення вузлових питань теми.

Бесіда

1. Що таке сполучник?

2. Що ми називаємо прийменником?

3. Чому сполучник і прийменник називають службовими частинами мови?

IV. Усні та письмові вправи на матеріалі повторення.

1.  Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

2.  Виконання вправ 47, 48.

3.  Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

4. Складіть речення зі сполучниками і, й, та, вжи­ваючи їх для зв'язку однорідних членів речення з'єднання простих речень в складному.

5. Спишіть текст, виділіть прийменники □ і сполучники О . Що нового ви дізналися про козаків?

Вбрання запорожців

Ходили запорожці добре, одягалися й розкішно, і гарно. Одяг був у них на ваті, на шовкових шнурках та на ґудзиках, із тонкого сукна різних кольорів. На го­лову одягали високу гостру шапку із смушковою око­лицею заввишки в чверть, із сукняним червоним та зеленим дном. Під шаровари взували сап'янові чоботи, жовті, зелені, червоні, із золотими, срібними й мідни­ми підковами.

(За Д. Яворницьким)

6. Розкажіть, що ви знаєте про символи українців.

Прочитайте речення, знайдіть сполучники, поясніть розділові знаки в реченнях.

Писанка — символ Сонця і весняного пробудження. Розмальовували писанки на гусячих, качаних, журав­линих, а пізніше — на курячих яйцях.

З'явилися писанки на Україні дуже давно. Найбіль­ше їх розписували дівчата. Кожен візерунок на писанці щось означав. Кривулька передавала вічність сонячно­го світла, а зірка виступала символом Сонця. Люди дарували писанки як знак добрих побажань.

7.  Навчальний диктант.

Рушники

І сучасну, і традиційну оселю на Україні важко уяви­ти без рушників. Тчуть їх і вишивають досі. Для краси у домі, на щастя в ньому, просто так, для душі. Узори на рушниках — то давні забуті символи: ромб з крап­кою посередині — засіяна нива, вазон чи квітка — світове дерево од неба до землі, людська фігурка, немов з дитячого малюнка, — знак берегині, богині хатнього вогнища. А подивіться, де висять рушники. Над вікна­ми і над дверима, на покуті — це обереги од усього злого, що може зайти в дім.

V. Підсумки уроку, мотивація оцінювання.

 Усний тест за сигнальними картками.

1)  Прийменники служать для зв'язку слів у слово­сполученні і реченні, а сполучники поєднують:

а)  однорідні члени речення і частини складного речення;

б)  іменники і дієслова;

в) числівники і прикметники.

2) Лексичне і граматичне значення мають:

а)  службові частини мови;

б) самостійні частини мови;

в) самостійні і службові частини мови.

VI. Інструктаж до виконання домашнього завдання.

 

Виконати вправи 48, 50.

 

  Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

Розгляньте слова, скажіть, в якому рядку за­писані прийменники, а в якому — сполучники.

1) в, на, у, під, над, попід, понад, з-над, з-за, через;

2)  і, й, та, а, але, зате, однак, щоб, бо.

 

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

Складіть словосполучення, використовуючи прийменники.

їхати (поїзд), боротьба (зло), працювати (село), стрічка (шовк), приїхати (село), підготувати (робота) боротьба (мир), червоний (збентеження), зблідлий (гній) написаний (рука).

 

Спишіть текст, виділіть прийменники □ і сполучники О . Що нового ви дізналися про козаків?

Вбрання запорожців

Ходили запорожці добре, одягалися й розкішно, і гарно. Одяг був у них на ваті, на шовкових шнурках та на ґудзиках, із тонкого сукна різних кольорів. На го­лову одягали високу гостру шапку із смушковою око­лицею заввишки в чверть, із сукняним червоним та зеленим дном. Під шаровари взували сап'янові чоботи, жовті, зелені, червоні, із золотими, срібними й мідни­ми підковами.

(За Д. Яворницьким)

Спишіть текст, виділіть прийменники □ і сполучники О . Що нового ви дізналися про козаків?

Вбрання запорожців

Ходили запорожці добре, одягалися й розкішно, і гарно. Одяг був у них на ваті, на шовкових шнурках та на ґудзиках, із тонкого сукна різних кольорів. На го­лову одягали високу гостру шапку із смушковою око­лицею заввишки в чверть, із сукняним червоним та зеленим дном. Під шаровари взували сап'янові чоботи, жовті, зелені, червоні, із золотими, срібними й мідни­ми підковами.

(За Д. Яворницьким)

Спишіть текст, виділіть прийменники □ і сполучники О . Що нового ви дізналися про козаків?

Вбрання запорожців

Ходили запорожці добре, одягалися й розкішно, і гарно. Одяг був у них на ваті, на шовкових шнурках та на ґудзиках, із тонкого сукна різних кольорів. На го­лову одягали високу гостру шапку із смушковою око­лицею заввишки в чверть, із сукняним червоним та зеленим дном. Під шаровари взували сап'янові чоботи, жовті, зелені, червоні, із золотими, срібними й мідни­ми підковами.

(За Д. Яворницьким)

Спишіть текст, виділіть прийменники □ і сполучники О . Що нового ви дізналися про козаків?

Вбрання запорожців

Ходили запорожці добре, одягалися й розкішно, і гарно. Одяг був у них на ваті, на шовкових шнурках та на ґудзиках, із тонкого сукна різних кольорів. На го­лову одягали високу гостру шапку із смушковою око­лицею заввишки в чверть, із сукняним червоним та зеленим дном. Під шаровари взували сап'янові чоботи, жовті, зелені, червоні, із золотими, срібними й мідни­ми підковами.

(За Д. Яворницьким)


Теги: прийменник, Коритан Н.І., сполучники
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1133/181


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar