Головна » Українська мова

Сполучник як службова частина мови

Мета:  виховувати повагу до духовних надбань і традицій свого народу,  розвивати інтерес до зимової календарної обрядовості, зокрема до   свята Меланки;  узагальнити і систематизувати знання учнів про сполучник як  службову частину мови, вживання сполучників у простому і  складному реченнях удосконалювати вміння учнів правильно   використовувати сполучники в усному і писемному  мовленні.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, умінь  і навичок.

Соціокультурна змістова тема: свято Меланки.

Методи, форми, прийоми: «Політ фантазії», евристична бесіда,   робота в групах, «Мозковий  штурм», «Почергові запитання», «Дошка запитань та роздумів», «Навчаючи-учусь», робота з підручником, «Мікрофон».

Обладнання: підручники, ілюстрації зимових краєвидів, дитячі                     

                             малюнки із зображенням зимових свят, музичний

                            супровід, картки із завданнями, паперові маски,   

                            «Коло Свароже».

                                                                                 Наша Меланка – господиня

                                                                                     На ополонці ложки мила,

                                                                                     Ложки, тарілки опустила,

                                                                                     Ложки,тарілки діставала,

                                                                           Біленький фартух вмочала.

                                                                                     Ой повій, вітер буйнесенький,

                                                                                     Висуши фартух білесенький.

Щедрівка

Хід уроку

І. Мотиваційний етап

1.Учитель. Добрий день, любі діти! Так, день повинен бути добрим, адже ми з вами є, можемо посміхатися один одному, радіти зустрічам із друзями, подорожувати неосяжною і захоплюючою Країною Народних Свят.

Дорогі діти! Зима-найчарівніша пора року і найбагатша на свята. Ніколи стільки див не трапляється, як у цей час.Чи вам сняться чарівні сни? Чи збуваються ваші казкові мрії?

2. Психоемоційна релаксація

Вправа «Політ фантазії». Звучить мелодія П. Чайковського «Зима», учитель демонструє зимові краєвиди і дитячі малюнки із зображенням зимових свят. Учні повинні висловити кілька бажань, які міг би виконати чарівник.

Можливі варіанти відповідей:

      Хай закружляють у таночку пухнасті сніжинки.

      Хочу почути пісню щедрувальників.

      Хай вмить зимовий ліс стане літнім і теплим.

 

ІІ Цілевизначення і планування

Учитель. Діти. Зверніть увагу на тему уроку. Подумайте, чого чекаєте від нього ви особисто?

        Після сьогоднішнього уроку ви повинні знати:

     - сполучники сурядності і підрядності,

     - написання сполучників разом і окремо,

     - сполучник як засіб зв’язку однорідних членів речення, частин складносурядного і складнопідрядного речення;

                                                                              повинні вміти:

     - знаходити сполучники в реченні,

     - відрізняти їх від прийменників і часток,

     - називати групи сполучників за функцією в простому і складному реченнях.

           Запишіть на паперових масках, що лежать у вас на партах, свої цілі на урок. (Діти записують і за бажанням озвучують, учитель узагальнює).

           

           Учитель. Прочитайте епіграф до теми уроку. Як ви його розумієте? (Відповіді учнів).

        ІІІ. Опрацювання начального матеріалу

1.      Об’єднання учнів у 4 групи.

2.      Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

 

  Учитель.  Погляньте на наш імпровізований зимовий січневий календар «Коло Свароже», на якому зображено найзнаменніші свята. Спробуємо і ми «почарувати» та з’ясувати ті запитання, які «заховались» під кожним святом. Отже, почнемо (крутить коло календаря).

 

3.      Робота в групах. «Почергові запитання».

 

-        Яка частина мови називається сполучником?

-        Чим відрізняється сполучник від прийменника?

-        На які групи поділяються сполучники?

-        Назвіть групи сурядних сполучників.

-        Назвіть групи підрядних сполучників.

-        Якими сполучники бувають за будовою?

-        Поясніть правопис сполучників разом і окремо.

-        Як відрізнити складні сполучники зате, проте,щоб, якби від однозвучних займенників те,що та прислівника як, вжитих із прийменниками.

4.      Розповідь учителя про обряди зимового циклу, зокрема про свято Меланки.

5.      Вибірковий розподільний диктант «Я досліджую». Виписати окремо сполучники і прийменники (для 4 груп). Визначити групи сполучників.

«Меланка» - традиційний новорічний обряд  із використанням масок і костюмів. Назвою він зобов’язаний св. Меланії, день якої за церковним  та юліанським календарем припадав на 31 грудня (13 січня за н. ст.) Ще у далекому минулому обряд «Меланки» був поширений на значній території України. Вечір на Меланку називається щедрим, тому що до нього готують багатий святковий стіл. Цього вечора також проводять різноманітні магічні ритуали.

6.      Робота в групах. «Навчаючи – учусь». Пояснювальний диктант.

             Кожна група  називає і пояснює орфограми і пунктограми, сполучники сурядності і підрядності.                                            

                                                      Картка №1  (для І групи)

Господар на Меланку підходив із сокирою до дерева або куща і звертався до нього  зі словами: «Як уродиш – не зрубаю, як не вродиш – зрубаю!», і тричі легенько торкався стовбура.

 

                                                    Картка  №2  (для ІІ групи)

Наслідком цих дій має бути рясний урожай фруктів та овочів. Щоб взимку позбутися гусені, тричі оббігали садок босоніж дорослі й діти.

 

                                                  Картка №3    (для ІІІ групи)

Цієї ночі можна дізнатися, які зернові будуть найбільш урожайними. Для цього надворі залишали пучечки пшениці, жита, ячменю й вівса.

 

                                                  Картка №4  (для ІV групи)

Вважається, що краще вродить та культура, на яку впав іній. До цих ритуалів наші пращури ставилися з пошаною.  

 

7.      ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА  «Хто зійде східцями».

Один учень із групи, «піднімаючись» по східцях, називає складні сполучники,  «опускаючись» - складені. Заминка більше 2 секунд –  усі учні аплодують.

 

8.      Диктант із коментуванням. Коментують лідери груп по черзі. «Мозковий штурм».

 

І група -  Ввечері на Меланку діти ходять щедрувати і виконують величальні пісні, які називають щедрівками.

 

ІІ група – Доросла молодь виконує пісні в костюмах, масках і обов’язково з Меланкою.

 

ІІІ група – За давньою традицією роль головного обрядового персонажа – Меланки – грає хлопець, перевдягнений у жіночий народний костюм.

 

ІV група – Меланка намагається зайти в хату до господаря, вдаючи із себе господиню.

 

Учитель. А яку господиню вона із себе вдавала, вам слід описати в своїй творчій груповій роботі, спираючись на епіграф уроку.

 

9.      Творча робота. Скласти 4-5 речень, використовуючи сполучники.

Під час виконання творчої роботи звучить запис щедрівок.

 

10.    Робота з підручником. За схемою «Морфологічний розбір сполучника» розібрати вжиті в реченні сполучники як службову частину мови. Речення записане на дошці.

 

         Незважаючи на те,що свято Меланки – зимовий обряд, у деяких селах виконували  біля вогнища танець з участю ряджених, а також влаштовували ігри біля вогнища і ритуальну боротьбу масок, трапезу.

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

1 Рефлексія діяльності на уроці.

Учитель. За період різдвяно-новорічних свят назбирувалося  чимало роботи. Час і нам підбити підсумки, щоб не загубитися в зимовій святковій круговерті.

    Давайте повернемося до цілей, які ми ставили на початку уроку, і проаналізуємо досягнення, визначимо, над чим нам ще потрібно працювати.

     «Дошка запитань та роздумів». (На дошці розміщуються пропозиції, думки учнів, оформлені на липких стікерах).

     Діти одягають маски і виконують щедрівку.

2 Оцінювання навчальної діяльності.

«Мікрофон»

      Діти, як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

      Як оцінюєте роботу груп?

      Що ви взяли для себе із сьогоднішнього уроку?

Учитель озвучує і коментує оцінки.

V.  Домашнє завдання

Обов’язкове загальне: написати твір-мініатюру «Мій вечір на Щедрівку» з використанням сполучників сурядності й підрядності.

Обов’язкове на вибір: записати зимові обряди, яких дотримується ваша родина; виконати морфологічний розбір сполучника.

За бажанням: намалювати ілюстрацію. 


Теги: Парубець О.В., сполучники
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 220/14


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar