Головна » Українська мова |
МЕТА: дати поняття «фразеологія», «фразеологізм», ознайомити учнів із особливостями і виразними можливостями фразеологізмів, фразеологічним словником; сформувати вміння використовувати фразеологізми в мовленні, знаходити їх у тексті, пояснювати значення фразеологізмів відповідно контексту; виховувати учнів у дусі народної моралі. ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу ОБЛАДНАННЯ: Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підруч. Для 5 кл. загальноосвіт. Навч. Закл. – К.: Педагогічна преса, 2005. – 288с.; фразеологічні словники
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Слово вчителя: Із слова починається людина, Із мови починається мій рід. Моя ласкава, мамина, єдина – Щебече соловейком на весь світ. Н. Рід
ІІ. УВЕДЕННЯ В ТЕМУ «ФРАЗЕОЛОГІЯ»
Це потрібно знати: що називається фразеологізмом;
Цього необхідно навчатися: пояснювати значення фразеологізмів і доречно їх уживати
Це треба запам’ятати: фразеологізми надають мовленню виразності й образності
Над цим варто замислитися: Нема мудріших, ніж народ, учителів. У нього кожне слово – це перлина… Максим Рильський
ІІІ. ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО АКТИВНОГО Й УСВІДОМЛЕНОГО ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ На дошці запис Іванко був розумною людиною. У Іванка світла голова.
Господарі щиро зустрічали гостей. Господарі з відкритою душею зустрічали гостей.
Бабуся дрімала, сидячи в кріслі. Бабуся клювала носом, сидячи в кріслі.
Слово вчителя: - Прочитайте пари речень і визначте, де думка виражена краще, яскравіше, образніше?
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ Використовується творче завдання: - Що станеться, якщо таких яскравих висловів не стане в мові? Учні висловлюють власну думку.
VІ.СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Пояснення вчителя: - Українська мова дуже багата, лагідна, мелодійна. Це визначають у всьому світі. У 1928 році в Парижі був проведений конкурс. На ньому визначали милозвучність мови. Перше місце виборола французька мова, друге місце – італійська, третє місце – українська, а четверте – перська мова. Ми повинні пишатися своєю мовою і досконало знати її. В українській мові є такі поєднання слів, які не можна розривати. Слова, що до них входять, тільки разом виражають якесь значення. Наприклад, нам необхідно сказати, що ми дуже рано встали. Для цього використовуємо вислів: ні світ ні зоря. Цей вислів називається фразеологізмом. Фразеологізми – стійкі словосполучення, які використовуються в переносному значенні і за значенням дорівнюють одному слову (словосполученню). Наприклад, дерти горло – кричати, тягти кота за хвіст – зволікати. В українській мові дуже багато фразеологізмів.
2. Робота з підручником
Розділ науки про мову, який вивчає фразеологізми, їхнє значення і вживання, називається фразеологією. Фразеологією називається також сукупність фразеологізмів певної мови. Фразеологізми вживаються в розмовному та художньому стилях мовлення. Вони надають мовленню виразності, образності, емоційності. Фразеологізми не створювані щоразу – вони вже відомі мовцеві і лише відтворюються ним. Фразеологія – скарбниця спостережливості й мудрості народу. У фразеологізмах виявлено його спосіб мислення та світосприйняття. Значення фразеологізмів можна знайти у фразеологічному словнику.
3. Розгляд словника фразеологізмів
Знайти значення наступних фразеологізмів: За сімома замками (заховати) – надійно Обливатися потом – тяжко працювати Робити з мухи слона – перебільшувати Записати на вибір словникову статтю в робочий зошит
4. Пропедевтична вправа
З кожної групи словосполучень виписати фразеологізм. Розкрити його значення. А) Виливати молоко; виливати чай; виливати душу. Б) Дати хліба; дати сорочку; дати драпака. В) Замітати хату; замітати сліди; замітати двір. Г) Дивитися крізь вікно; дивитися крізь пальці; дивитися крізь щілину. Д) Знайти у капусті; знайти у кавунах; знайти скарб.
Орієнтовний зразок: Виливати душу – говорити про приховане Дати драпака – втекти Замітати сліди – приховувати Дивитися крізь пальці – не помічати Знайти в капусті – народити
5. Тренувальна вправа
Переписати, вибравши з дужок слово, що утворює з поданим фразеологізм. Вибрати із довідки значення виписаних фразеологізмів.
Наламати (дерев, парканів, дров). Кусати (хліб, яблуко, лікті). Коптити (м'ясо, ковбасу, небо) Винаходити (двигун, велосипед, ракету).
► Довідка: Учинити щось необдумано. Виявляти велику досаду, жалкувати. Жити бездіяльно, без мети, без користі для інших. Братися за пошуки того, що вже давно відоме.
VІІ. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА РОЗУМІННЯ І КОРЕКЦІЯ ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Робота в парах Визначити фразеологізми, пояснити значення кожного, при потребі звернувшись до фразеологічного словника. Привіт, дівчата! Сьогодні ви ранні пташки. Перевірка здійснюється з використанням методу коментування за принципом «думаю, говорю, записую».
2. Тренувальна вправа Додати замість крапок назви тварин і записати фразеологізми Упертий як… Надутий як… Покірливий як… Шкодливий як… Здоровий як… Німий як… Хитрий як… Брудний як… Полохливий як… Балакучий як… Колючий як… Голодний як… Глухий як…
►Слова для довідок: Заєць, осел, лис, їжак, кіт, індик, риба, сорока, свиня, вовк, тетеря, бик, теля.
VІІI. ПІДСУМОК УРОКУ Й ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ Метод «Аукціон»
Учні відповідають на запитання, доповнюючи один одного. Той, хто назве останнім, а інші не зможуть доповнити, виграє та отримує відповідно найвищу оцінку.
Що називається фразеологізмом?
IХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язковий мінімум: вивчити п.33 с.234-236, впр. 509 Додаткове завдання: вправа 508
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |