Головна » Українська мова

Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ознайомлення із фразеологічним словником. Урок з української мови для 5 класу

МЕТА:  дати поняття «фразеологія», «фразеологізм», ознайомити  учнів із особливостями і виразними можливостями     фразеологізмів, фразеологічним словником; сформувати вміння використовувати фразеологізми в мовленні, знаходити їх у тексті, пояснювати значення фразеологізмів відповідно контексту; виховувати учнів у дусі народної моралі.

ТИП УРОКУ:         вивчення нового матеріалу

ОБЛАДНАННЯ: Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підруч. Для 5 кл. загальноосвіт. Навч. Закл. – К.: Педагогічна преса, 2005. – 288с.; фразеологічні словники

 

ХІД УРОКУ

 

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

Слово вчителя:

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід.

Моя ласкава, мамина, єдина –

Щебече соловейком на весь світ.

Н. Рід

 

ІІ. УВЕДЕННЯ В ТЕМУ «ФРАЗЕОЛОГІЯ»

 

Це потрібно знати:

що називається фразеологізмом;
джерела походження українських фразеологізмів

 

Цього необхідно навчатися:

пояснювати значення фразеологізмів і доречно їх уживати

 

Це треба запам’ятати:

фразеологізми надають мовленню виразності й образності

 

Над цим варто замислитися:

Нема мудріших, ніж народ, учителів. У нього кожне слово – це перлина…

                                                         Максим Рильський

 

ІІІ.   ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО АКТИВНОГО Й УСВІДОМЛЕНОГО ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

На дошці запис

Іванко був розумною людиною.

У Іванка світла голова.

 

Господарі щиро зустрічали гостей.

Господарі з відкритою душею зустрічали гостей.

 

Бабуся дрімала, сидячи в кріслі.

Бабуся клювала носом, сидячи в кріслі.

 

Слово вчителя:

- Прочитайте  пари речень і визначте, де думка виражена краще, яскравіше, образніше?

 

 ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 

V. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

      Використовується творче завдання:

      - Що станеться, якщо таких яскравих висловів не стане в мові?

        Учні висловлюють власну думку.

 

VІ.СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення вчителя:

- Українська мова дуже багата, лагідна, мелодійна. Це визначають у всьому світі. У 1928 році в Парижі був проведений конкурс. На ньому визначали милозвучність мови. Перше місце виборола французька мова, друге місце – італійська, третє місце – українська, а четверте – перська мова. Ми повинні пишатися своєю мовою і досконало знати її.

     В українській мові є такі поєднання слів, які не можна розривати. Слова, що до них входять, тільки разом виражають якесь значення. Наприклад, нам необхідно сказати, що ми дуже рано встали. Для цього використовуємо вислів: ні світ ні зоря. Цей вислів називається фразеологізмом.

     Фразеологізми – стійкі словосполучення, які використовуються в переносному значенні і за значенням дорівнюють одному слову (словосполученню). Наприклад, дерти горло – кричати, тягти кота за хвіст – зволікати.

     В українській мові дуже багато фразеологізмів.

 

 2. Робота з підручником

 

     Розділ науки про мову, який вивчає фразеологізми, їхнє значення і вживання, називається фразеологією.

     Фразеологією називається також сукупність фразеологізмів певної мови.

     Фразеологізми вживаються в розмовному та художньому стилях мовлення. Вони надають мовленню виразності, образності, емоційності.

     Фразеологізми не створювані щоразу – вони вже відомі мовцеві і лише відтворюються ним.

     Фразеологія – скарбниця спостережливості й мудрості народу. У фразеологізмах виявлено його спосіб мислення та світосприйняття.

     Значення фразеологізмів можна знайти у фразеологічному словнику.

 

3. Розгляд словника фразеологізмів

 

    Знайти значення наступних фразеологізмів:

За сімома замками (заховати) – надійно

Обливатися потом – тяжко працювати

Робити з мухи слона – перебільшувати

Записати на вибір словникову статтю в робочий зошит

 

4. Пропедевтична вправа

 

З кожної групи словосполучень виписати фразеологізм. Розкрити його значення.

А) Виливати молоко; виливати чай; виливати душу.

Б) Дати хліба; дати сорочку; дати драпака.

В) Замітати хату; замітати сліди; замітати двір.

Г) Дивитися крізь вікно; дивитися крізь пальці; дивитися крізь щілину.

Д) Знайти у капусті; знайти у кавунах; знайти скарб.

 

Орієнтовний зразок:

Виливати душу – говорити про приховане

Дати драпака – втекти

Замітати сліди – приховувати

Дивитися крізь пальці – не помічати

Знайти в капусті – народити

 

5. Тренувальна вправа

   

     Переписати, вибравши з дужок слово, що утворює з поданим фразеологізм. Вибрати із довідки значення виписаних  фразеологізмів.

 

Наламати (дерев, парканів, дров).

Кусати (хліб, яблуко, лікті).

Коптити (м'ясо, ковбасу, небо)

Винаходити (двигун, велосипед, ракету).

   

 ► Довідка:

Учинити щось необдумано. Виявляти велику досаду, жалкувати. Жити бездіяльно, без мети, без користі для інших. Братися за пошуки того, що вже давно відоме.

 

VІІ. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА РОЗУМІННЯ І КОРЕКЦІЯ ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота в парах

    Визначити фразеологізми, пояснити значення кожного, при потребі звернувшись до фразеологічного словника.

Привіт, дівчата! Сьогодні ви ранні пташки.
Я дав у класі хропака, аж тут учитель виклика!
Коли й далі Дмитро буде викидати таких коників, то пиши пропало!
Говорушки Клава й Мила на уроках говорили, а на зборах – навпаки: червоніли і мовчали, наче в рот води набрали, проковтнули язики.
Ой гляди, дівчино, перепаде тобі на бублики!
Грались ми з Рябком кудлатим – посварилися із братом. Брат мовчав, і я мовчав, а дідусь обох повчав: «Так до бійки недалеко! Що це, ви розбили глека?»

Перевірка здійснюється з використанням методу коментування за принципом «думаю, говорю, записую».

 

2. Тренувальна вправа

    Додати замість крапок назви тварин і записати фразеологізми

Упертий як…                               Надутий як…

Покірливий як…                         Шкодливий як…

Здоровий як…                             Німий як…

Хитрий як…                                Брудний як…

Полохливий як…                        Балакучий як…

Колючий як…                             Голодний як…

Глухий як…

 

►Слова для довідок:

Заєць, осел, лис, їжак, кіт, індик, риба, сорока, свиня, вовк, тетеря, бик, теля.

 

VІІI. ПІДСУМОК УРОКУ Й ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ

Метод «Аукціон»

 

Учні відповідають на запитання, доповнюючи один одного. Той, хто назве останнім, а інші не зможуть доповнити, виграє та отримує відповідно найвищу оцінку.

 

 Що називається фразеологізмом?
Наведіть приклади.
Назвіть два значення фразеології.
У яких мовних стилях використовуються фразеологізми?
Що вони надають мовленню?
Де можна знайти значення фразеологізмів?
Як користуватися фразеологічним словником?

 

IХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Обов’язковий мінімум: вивчити п.33 с.234-236, впр. 509

Додаткове завдання: вправа 508


Теги: Дубова А.В., Фразеологізми
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1172/34


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar