Головна » Українська мова

Фразеологізми в ролі членів речення

МЕТА:   ознайомити учнів із роллю фразеологізмів у реченні,  алгоритмом розбору стійких словосполучень; повторити відомості про головні та другорядні члени речення; розвивати  навички роботи з різними джерелами інформації, уміння знаходити фразеологізми в тексті, з’ясовувати їх синтаксичну роль у реченні;
виховувати уважність, спостережливість.

ТИП УРОКУ:         комбінований

ОБЛАДНАННЯ: Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Педагогічна преса, 2005. – 288с., таблиця «Члени речення»

 

ХІД УРОКУ

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

    «Самоналаштування»

    - Покладіть руки на парту, заплющіть очі та промовляйте:

      «Я зможу сьогодні добре працювати на уроці. Я особистість творча. Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці»

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Вправа 524

        Прочитати вислови видатного режисера й письменника Олександра Довженка, що стали афоризмами. Розкрити значення кожного з них. Пояснити, чому ці вислови стали загальновідомими.

        Найбільший скарб усього людства є сама людина. Двоє дивляться: один бачить калюжу, другий – зорі. Прийшло до тебе щастя – побажай, щоб зігрівало воно й твого товариша.

 

Повідомлення учнів «Походження фразеологізмів»

Обдерли як липку

      У давні часи липа «взувала» людей. Селяни носили взуття – личаки, сплетені з липового лика (кори). Для однієї лише пари потрібно було обідрати кору з 4-5 дерев не старших 4-6 років. Личаки носили в будь-яку пору року. Вони швидко зношувалися, тому на рік одній людині потрібно було 12-15 пар. Ось і стояли в лісах обідрані, зовсім голі дерева. З того часу й кажуть «обдерли як липку» про людину, яку обікрали, відібрали у неї все.

Крокодилячі сльози

       Стародавні єгиптяни вірили, що крокодил, з’ївши якусь тварину – плаче за нею. Крокодили дійсно часто «плачуть», і по їх обличчях скочуються справжні сльози. Але плачуть не тому, що їм когось шкода, а від солоної води. Так із їхнього організму виділяється зайва сіль. «Проливає крокодилячі сльози» - так кажуть про удаване, нещире співчуття.

Стріляний горобець

        Горобець – маленька, дуже прудка пташка. Іноді по горобцях бешкетники-хлопчаки стріляли з рогатки, а старі мисливці перевіряли на них свою нову рушницю. Але горобця важко вполювати. Стріляний горобець – це той горобець, у якого не раз стріляли, і він внаслідок цього став обережний, розважливий, досвідчений. «Стріляний горобець» кажуть про людину, яку важко обдурити.

Заяча душа

Заєць дуже полохлива тварина. «Заяча душа» - так кажуть про боягуза.

 

  3. Бліц-опитування по ланцюжку з теми «Фразеологія»

   Перший учень ставить питання другому, той відповідає і ставить питання третьому.

 

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

  

1. Синтаксична розминка

 

► Що називається реченням?

► Що становить граматичну основу речення?

► Які є головні члени речення?

► Які другорядні члени речення ви знаєте?

► На які питання вони відповідають?

► Як підкреслюються в реченні?

 

   2. Робота з таблицею «Члени речення»

 

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

      - Як відомо, фразеологізм – це стійке сполучення слів. Його не можна розірвати, замінити слова. Яку роль в реченні виконують фразеологізми? Які питання до них ставляться?  Як підкреслюються в реченні?

V. УСВІДОМЛЕННЯ Й ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО

      МАТЕРІАЛУ

 

1. Робота з підручником п.35 с.246

 

     Деякі фразеологізми є членами речення, тотожними за значенням словам, які вони можуть заступати.

Наприклад:

Присудок: Ви послухайте його і на вус намотайте. (М.Стельмах).

Додаток: Він заговорив дрібно й сердито, наговорив сім мішків гречаної вовни. (І.Нечуй-Левицький).

Обставина: Пішов козак світ за очі. (Т.Шевченко).

Отже, фразеологізми виступають одним членом речення.

 

2. Фразеологічний практикум

    Прочитати. Визначити фразеологізми, розкрити значення кожного. Переписати речення, підкреслити у них всі члени речення. Визначити походження кожного фразеологізму.

 

     Всю дорогу він бубонів, а тут води в рот набрав. У цьому ноєвому ковчезі всі були зацікавлені зустріччю з новим гостем. Ахіллесовою п’ятою газет і журналів є неправильне вживання фразеологічних зворотів.

 

►Семантична довідка:

Ноєв ковчег – зібрання різних істот (бібл..)

Ахіллесова п’ята – слабке, вразливе місце (міф.)

 

3. Творче конструювання

     Скласти і записати речення, у яких подані фразеологізми виступатимуть у ролі певних членів речення.

 

Прометеїв вогонь – підмет;

Підливати у вогонь олії – присудок;

Домашнє вогнище – додаток;

Між двох вогнів – обставина.

 

VI. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА РОЗУМІННЯ І КОРЕКЦІЯ

      ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

  1. «Збери по краплині»

      У поданих реченнях визначити фразеологізми. У вказаній послідовності зробити їх усний розбір.

 

Послідовність розбору фразеологізму

Розкрийте значення фразеологізму, краще з використанням словника.
З’ясуйте походження фразеологізму.
Визначте, з чим співвідносний фразеологізм: зі словом, словосполученням чи реченням.
Доберіть до фразеологізму синонім чи антонім (якщо є).
Укажіть, яким членом речення є фразеологізм.

 

        Ніколи не кривили ми душею, ділили щастя з добрими людьми. Вельмишановне товариство! Хоч ми і не з’їли ще разом пуд солі, але відчуваю, що я з вами – однієї крові. Він не виносив сміття з хати, щоб хтось комусь не мовив щось. Минуть роки і віки, і будуть говорити, що наші юнки й юнаки були не ликом шиті.

 

 2. Усне опитування «Світлофор»

        Всі учні сигналізують учителеві, чи знають вони відповідь на питання (зелений бік – готовий відповідати, червоний – не готовий).

 

 3. Гра «Хто швидше?»

 Прочитайте речення, додаючи замість крапок фразеологізми.

Місто він знає як …

Нові будинки ростуть як…

Крутиться з ранку до вечора як …

Ми з сестрою схожі як …

Приїзд давніх друзів був як …

Дощу цієї весни було мало як …

►Слова для довідок: гриби після дощу, свої п’ять пальців, муха в окропі, дві краплі води, сніг на голову, кіт наплакав.

 

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

        «Дерево вражень»

       На ватмані зображене дерево з трьома гілками і надписами «Я дізнався», «Я навчився», «Мене вразило». Учні на окремих аркушиках пишуть продовження кожної з фраз і прикріплюють на ватман. Учитель зачитує окремі написи.

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Обов’язковий мінімум: вивчити п.35 с.246, дати відповіді на запитання с.247, за зразком розібрати 5 фразеологізмів, увести їх у речення.


Теги: Дубова А.В., Фразеологізми
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 4547/38


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar