Головна » Українська мова

Питальні, відносні й заперечні займенники. Їх відмінювання. "Ні" в заперечних займенниках. Урок з української мови для 6 класу

Мета: -формувати вміння розрізняти займенники за розрядами;

-відшукати спільні особливості питальних, відносних та заперечних займенників, алгоритм їх творення, граматичні ознаки;

-правильно відмінювати дані розряди займенників, розпізнавати в тексті;

-ознайомити з орфограмою ні в заперечних займенниках;

-спостереження над синтаксичною роллю займенників у реченнях;

-розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять.

       Тип уроку: урок-практикум, сприйняття та засвоєння навчального матеріалу; спостереження над особливостями та роллю у мовленні питальних, відносних та заперечних займенників.

        Обладнання: підручники, опорна таблиця,,Розряди займенників за значенням, їх ознаки,,, папка,,Пам’ятка з української мови та літератури,,, роздатковий матеріал.

        Проблемне питання уроку: чому питальні, відносні і заперечні займенники вивчаються як одна об’єднана тема, що у них спільного?

         Словник уроку:                    Епіграф уроку:

притча, питальні, відносні                                      …Запитай звичайного

й заперечні займенники.                                          займенника,

(повчальне алегоричне                                           за кого він у мові?

оповідання філософсько-                                       За іменника!

етичного змісту).                                                    Хоч може цей наш

                                                                                  скромний посередник

                                                                                  замінювать числівник

                                                                                  і прикметник!

                                                                                           Д.Білоус, ,,Зливки золоті,,

                                Хід уроку

1. Мотивація навчання учнів.

1) Організаційний момент.

2) Оголошення теми й мети уроку.

-Сьогодні урок розпочнемо з притчі. Послухайте її, будь ласка. (Лунає музика)

        Коли синові виповнилося дванадцять років, батько дав йому нову лопату і сказав:

-Іди, синку, в поле, виміряй ділянку площею сто ступенів уздовж та сто                    впоперек і перекопай.

        Пішов син у поле, виміряв діляночку і став копати. Але копати він ще не вмів. Спочатку було важко, поки пристосувався копати.

          У кінці робота пішла все краще й краще. Але коли син устромив лопату в землю, щоб перевернути останню жменю ґрунту, лопата зламалася.

          Повернувся син додому, а на душі неспокійно: що скаже батько про зламану лопату?

-Пробачте мені, батьку, -сказав син. Я зробив утрату в господарстві. Лопата зламалась.

-А копати ти навчився? Копати тобі в кінці роботи було легше чи важче?

-Я навчився копати. У кінці роботи мені копати було легше, ніж спочатку.

-Тоді, я гадаю, ти не загубив, а знайшов.

-Що ж я знайшов, батьку?

-А як ви гадаєте, діти, що знайшов хлопець? (Приблизні відповіді: уміння працювати, навчився того, що не вмів, нехай хоч із втратами; хоча важко було, але мети досяг, навіть через незначні невдачі, через спотикання; проявив свою наполегливість у праці).

        Тому мені віриться, що на сьогоднішньому уроці ви також досягнете мети, поставлених перед нами цілей.,,Головне-це бачити мету, вірити в себе і нічого не боятися,,.

3) Метод,,Передбачення,,. Визначення за допомогою дітей мети уроку.

-Діти, на різнокольорових листочках ви запишете те, що очікуєте від уроку (що хотіли б дізнатися, почути, навчитися чи зрозуміти, яку перед собою ставите ціль?)

А в кінці уроку ми обов’язково повернемось до цього й подивимось, чи виправдалися ваші сподівання.

       Ще собі подумайте, чому різнокольорові листочки ви отримали, а не однакові.

2. Актуалізація опорних знань.

      Перехресне опитування за вивченим матеріалом по темі,,Займенник,,.

      Інструктаж роботи. Клас поділений на три групи постійного складу, є головуючий у кожній групі. У такому складі працюють до кінця уроку. Група групі задає питання  протягом визначеного часу. Першість за тією групою, котра останньою задасть питання. Група, яка повторить питання, що задавалось, втрачає право на одне питання менше задавати.

       Підсумки перехресного опитування.

3. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

1) Робота у групах (Пам’ятка,,Як працювати в групі,,)

   Самостійне спостереження над розрядами займенників.

       1-ша група-опрацьовує теоретичний матеріал підручника,,Питальні займенники,, (параграф 39).

       2-га група- опрацьовує теоретичний матеріал підручника,,Відносні займенники,, (параграф 39).

       3-тя група- опрацьовує теоретичний матеріал підручника,,Заперечні займенники, написання ні у цій групі займенників,,  (параграф 40).

     Обмін інформацією між групами. Біля дошки по одному представнику із групи пояснюють опрацьований матеріал, наводять приклади, роблять висновки.

2) Навести приклади займенників тих розрядів, які вивчаються, провідміняти їх біля дошки. Зробити відповідні висновки про особливості відмінювання даних займенників.

3) Метод,,Займи позицію,,. Індивідуальне проблемне завдання. (На переносній дошці записано два речення: визначити, у котрому із них що є сполучником, а в котрому-займенником).

-Аж не віриться, що тут колись був розсадник плодових дерев. (Сполучник що не може бути замінений будь-яким іншим словом).

-Він позирав з гори на долину, що виблискувала весняними водами. (Що-займенник, замість нього можна вжити займенник яка).

     В обох реченнях що служить для зв’язку простих речень у складі складного.

     Пояснення учнем опрацьованого проблемного питання.

4) Вибірковий самодиктант.,,Розумне перо,, (Тексти надруковані на листках і роздані на парти). Дослідити синтаксичну функцію займенників.

-Яку синтаксичну функцію виконують займенники у тексті, кожній групі знайти свій розряд, підкреслити ці займенники, визначити граматичні ознаки.Роботу виконувати на тих же листочках, що надрукований текст.

          Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була. Я руку подаю через моря і гори усім, хто камінь б’є, хто землю ревно оре, хто вугіль добува і зеленить поля, усім, чиїм трудом овіяна земля. Над нічиєю землею щохвилини злітають ракети. Діловито й заклопотано виконували вони роботу, в якій не можна було помилитись і на міліметр, і ніхто навіть не контролював їх.

      Підсумки зробленої роботи, висновки.

5) Фізкультхвилинка.,,Впіймай займенника,, (Вчитель читає текст, а кожна група знаходить свій розряд займенника, дає відповідь сплеском долонь).

-Вони були між людьми гості милі, та не прийняв ніхто їх за своїх.

-Що ти кинув у воду?

-Хлопці допомагали двом бабусям, які живуть на околиці села.

-Що там таке солодке у твоїй кишені?

-Розвідник лежав непорушно, нічим не видаючи свою присутність.

-Сорок років він обробляв велике колгоспне поле, яке простяглося від села аж до лісу.

-Мову ту, що люди рідною зовуть, ти ніде й ніколи, синку, не забудь.

-Серце, що сталося з тобою?

Визначення групи, котра краще впоралася із завданням.

6),,Перевал кмітливих,,. Завершити прислів’я за поданим початком, визначити займенники і їхню синтаксичну роль. Завдання-конструювання. Робота у парах.

-Тяжко того водити,                                           той достаток має.

-Скажи мені, хто твій                                         на кого покластися можна.

товариш,                                                              хто не хоче ходити.

-У того друга більше                                          за тим і діло водиться.

переймеш,                                                           з яким найбільше дружиш.

-Справжній друг той,                                         я  скажу, хто ти.

 

   Підсумки роботи з даного завдання.

7) Відповіді учнів з проблемного питання, котре було поставлене на початку уроку, чи досягнуто очікуваних результатів.

4. Узагальнююча бесіда. Підсумок уроку. Рефлексія. Складання алгоритму творення відносних та заперечних займенників.

  

     Хто?            хто

          + ні              ніхто

5. Оцінювання. Домашнє завдання. (Диференційоване за рівнем сприйняття навчального матеріалу).

       1-ша група-вправа 560;

       2-га група-вправа 561. (параграфи 39, 40).                                                        


Теги: Загірняк Л.Б., Займенник
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1216/176


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar