Головна » Українська мова

Не з різними частинами мови

Мета: узагальнити та систематизувати вивчене про написання не з різними частинами мови; формувати вміння обґрунтовувати вибір написання заперечної частки не з різними частинами мови відповідними правилами; розвивати орфографічну грамотність, увагу; виховувати повагу до усної народної творчості..

Тип уроку: урок систематизації та узагальнення вивченого.

Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, картки зі словами, аудіозапис пісень.

 

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Г.С.Сковорода радив учням обов’язково вивчати усну народну творчість, яка найповніше зберігає скарби народної мудрості. Український фольклор буде основою навчального матеріалу на сьогоднішньому уроці при опрацюванні теми «Не з різними частинами мови».
Наше завдання: повторити й узагальнити правила, які пояснюють написання не з різними частинами мови, удосконалити вміння правильно писати не із словами та пояснювати написання слів з не разом і окремо.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

Робота з підручником.

Опрацювання таблиць «Написання не».

Робота з таблицями.

Опрацювання таблиць у мультимедійній презентації.

Навести власні приклади.

Робота з текстом.

Вказати стиль мовлення тексту, пояснити орфограму не з різними частинами мови.

Сонце зайшло давно,
Стукає сон у вікно.
Ну пустіть мене, вже час, годі чекати,
До малої дитини, до теплої хати.
***

Ні ще не час, почекай.
Десь під вікном подрімай.
Хай дитятко моє мовить слово святе
І попросить у Бога здоров’я на новий день... 

***

Котику сіренький,
Котику біленький,
Котку волохатий,
Не ходи по хаті,
Не ходи по хаті,
Не буди дитяти.
Дитя буде спати,
Котик воркотати.
Ой на кота воркота,
На дитину дрімота.
А-я, а-а, а-а, я! 

***

Ой ти, коте, коточок! 
Не ходи рано в садочок, 
Не полохай дівочок, 
Нехай зів'ють віночок 
Із рутоньки, із м'ятоньки, 
З хрещатого барвіночку, 
З запашного василечку. 
Ой спи, дитя, до обіду, 
Покіль мати з міста прийде 
Да принесе три квіточки: 
Ой первую зросливую, 
А другую сонливую, 
А третюю щасливую, 
Ой щоб спало, щастя знало, 
Ой щоб росло, не боліло. 
На серденько не кволіло, 
Сонки-дрімки в колисоньку. 
Добрий розум в головоньку, 
А рісточки у кісточки. 
Здоров'ячко у сердечко, 
А в роточок говорушки, 
А в ніженьки ходусеньки, 
А в рученьки ладусеньки. 

 

IV. Виконання вправ на застосування правил.

Вибірковий диктант.

Із уривків пісень, які звучать  в аудіозаписі, виписати слова з не, пояснити орфограму.

«Знайди пару».

Учням першого ряду роздати картки зі словами, які належать до різних  частин мови,  іншим – картки зі словами–відповідниками, що вживаються з не (синонімами або антонімами).

Учень піднімає картку – у відповідь йому має бути піднята лише одна картка

 

Картки І ряду

видатний

зайвий

анемія

безталанне

хворіти

підпільний

загадковий

мимохіть

випадково

хтозна

абияк

силувати

хиба

пильний

зрадливий

скоро

сумнів

 

Картки ІІ, ІІІ рядів

недолік

невсипущий

ненадійний

незабаром

непересічний

недоречний

недовір’я

недокрів’я

недоля

нездужати

нелегальний

незрозумілий

ненавмисно

неволити

ненароком

невідомо

недбало

 

(Виконуючи цю вправу, варто звернути увагу учнів на особливості наголосу в деяких словах).

Творче завдання (на швидкість).

Скласти речення, кожне слово якого починається з не.

(Нерозчесаний нечупара недавно недочув небилицю.

Немолодий незнайомець неславив неуків і нелюдів).

Розподільний диктант. Метод «Прес».

Записати слова у дві колонки (разом, окремо), пояснити орфограму групою по чотири:

Я вважаю, що …
…, тому що …
Наприклад, …
Отже, …

Невивчений, непокоїтися, не тільки, не один, нехтувати, не всякий, не сам, неволячи, не любити, не сплять, не друг, а ворог, недруг, незмірно, недавно, неголосно, нехотя, не взявши, не далеко, а близько, недооцінка, невістка.

Продовжити речення.

а) Ні, дідусю, я … (не пила, я й не їла).

б) Як же мені … (не плакати, коли в моїй хатці страшний звір сидить).

в) Не їж мене … (я тобі пісеньку заспіваю).

г) – А хто зерно молотитиме? (Не я, - сказав Круть).

д) От Лисичка до глечика - … (голова не влазить).

е) Стали радитися, кому кликати на обід Пана Коцького.

Ведмідь каже: … (Я не підбіжу, як доведеться тікати).

Кабан: … (Я теж неповороткий).

Вовк: … (Я старий і недобачаю).

Вказати частину мови, з якою вжито не. Назвати, з якої казки речення.

V. Підведення підсумків уроку.

1. Робота в групах.

Клас ділиться на 4 групи і отримує завдання.

Записати до п’яти речень з орфограмою «не з різними частинами мови», використовуючи:

1 група – загадки.

2 група – прислів’я та приказки.

3 група – народні пісні.

4 група – поезії Шевченка (Адже творчість Т.Г.Шевченка ґрунтується на усній народній творчості).

1 група.

Не розбивши горщика, не з’їси каші (горіх).

Летить,  а не птиця і виє, а не звір (жук).

Зубів не має, а кусає (кропива).

Через межу брат брата не бачить (очі).

Не кущ, а з листочками, не сорочка, а зшита, не людина, а навчає (книга).

2 група.

Учися в народу, бо не переїдеш і броду.

Згода будує, а незгода руйнує.

Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.

Вчитися ніколи не пізно.

Чужим добром не забагатієш.

3 група.

Гей, ну-те, косарі,

Бо нерано почали.

Ти не лякайся, що ніженьки босії

Змочиш в холодну росу.

Гиля, гиля, сірі гуси,

Не колотіть води.

Повернувся я з Сибіру,

Та не маю долі …

Не плач, не плач, Марусенько,

Не плач, не журися.

4 група.

Ще треті півні не співали …

Не русалонька блукає – то дівчина ходить.

Тече вода в синє море, та не витікає.

Куди ти йдеш не спитавшись …

Подивився на ягнята! Не мої ягнята!

2. Бесіда.

- З якими частинами мови частка не пишеться окремо?

- В яких випадках?

- Коли пишемо не разом зі словами?

VІ. Домашнє завдання.

Скласти 5 речень із фразеологізмами, у яких вживається частка не.


Теги: Сергієнко Л.В., написання не
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 431/27


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar