Головна » Українська мова |
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про безсполучникові складні речення; закріпити уміння розпізнавати БР у тексті, розмежовувати безсполучникові і сполучникові складні речення, визначати змістові відношення в БР, правильно інтонувати їх і вживати відповідні розділові знаки; удосконалювати навички використовувати БР у зв’язному мовленні залежно від завдання та ситуації мовлення; розвивати мовлення, мислення, спостережливість; виховувати повагу до минулого свого народу. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань. Обладнання: мультимедійна презентація, картки, музичний супровід, І.Франко «Сипле сніг». Хід уроку І.Організаційна частина. Слайд 1. (зображення зимової природи під музичний супровід ) звучить поезія І.Франка «Сипле сніг» у виконанні учня класу. Вступне слово вчителя. - Погода.Саме інформації про погоду щоранку чекає більшість людей. Ще М.Ломоносов говорив, що людям нічого б не залишалося просити у Бога, якби вони навчилися передбачати зміни погоди. Адже від погодних умов залежать усі види діяльності людини, особливо сільське господарство і транспорт. ІІ. Оголошення теми та мети уроку. - Тому сьогоднішню тему: «Розділові знаки в складному безсполучниковому реченні» будемо розглядати, використовуючи мовний матеріал про погодні явища, їх зміни та прогнозування цих змін. Учні записують тему уроку. «Килимок ідей». Разом з учнями з’ясовуємо мету уроку: узагальнити знання про складні БР, їх характерні ознаки; Слайд 2. (Такий прекрасний і чарівний світ Відведений для нас у кожній днині. З.Кучерява) - Зверніть увагу на епіграф уроку. Чи згодні ви з цим висловим? Запишіть його у зошит. ІІІ. Актуалізація опорних знань. 1. Мозковий штурм. Повторення теоретичного матеріалу. На які групи поділяються БР і залежно від чого? (на речення з однорідними та неоднорідними членами, залежно від характеру змістових відношень) 2. Робота з картками (Слайд 7 текст) Прочитати текст, визначити вид кожного речення, пояснити розділові знаки в складному БР. До якого стилю мовлення належить текст? (виступ групи учнів, які під час виконання домашнього завдання систематизувала відомості з попередніх уроків та додаткової літератури про стилістичну роль складних БР) ІІІ. Виконання вправ та завдань. Якщо для науковців погода—точні сухі дані, то для звичайних людей це, насамперед, природа в різноманітних проявах: вона плаче дощем, сумує туманом, веселиться сніжинками, співає чи виє вітром, ніжно підморгує сонячними зайчикми, злиться хуртовинами. Але в кожному разі вона – неповторна. 1. Коментоване письмо. - Записати речення, визначити його вид, пояснити розділові знаки в ньому. Пішов дощ, дрібний та тихий; темні ліси стрепенулися, підставляючи загоріле листя під дощові краплини. Зима, білі сніги, метуть хурделиці, січе пороша, від морозу лунко тріскається лід на річці. - Погоду прогнозує синоптична метеорологія. Як ще можна завбачити погодні явища? (передбачити погоду можна, використавши знання народних прикмет, у яких люди відмічали багаторічні спостереження за різними явищами природи). 2. Народні прогнози. - Тож запишемо кілька речень з народного прогностика. - Ви мали домашнє завдання: підготувати народні прикмети у форму безсполучникових речень. (Учні зачитують прикмети, кілька на вибір записують на дошці. Або вчитель пропонує свої). Прийшов Спас – бери рукавиці про запас. Хороша погода утримається: небо має чистий яскраво-блакитний колір. - Певні висновки про зміни погоди можна робити, спостерігаючи і за живою природою. Є дані про те, що понад 600 видів тварин і близько 400 видів рослин досить помітно реагують на можливі зміни погоди. І такі спостереження відображені в українських народних прикметах. 3.Творчий диктант. Робота в парах з картками. - Доповнити речення і пояснити розділові знаки. Голки будяка наїжачились - ... (чекай спеки). Галки здіймають несамовитй галас - ... (буде відлига). Кіт згорнувся в клубочок - ... (похолодає). - Але, звертаючись до народних прогнозів, треба пам’ятати мудрі слова: «Прикметі вір, але й перевір». - Так, наприклад, завтрашній день, 4 лютого, вважається за народним календарем днем Напівзимника. (тут треба слідкувати за календарно-тематичним плануванням). Кажуть, якщо в цей день схопиться хурделиця, то весь тиждень буде негожий. А якщо опівдні усміхнеться сонце, то закличе в гості ранню весну. 4. З’ясувати відповідність речень запропонованим розділовим знакам (Слайд 8). Часто гримить грім, зливаючись у суцільний гул, - буде град. Буде ясна погода: туман стелиться по воді. Вночі несподівано задув північний вітер, небо скоро затягло хмарами. (О.Гончар) 5. Конструювання речень. (диференційовано) - На які групи, залежно від синтаксичних та змістових зв’язків між частинами речення, поділяються БР? (на складні БР із однорідними та неоднорідними частинами). - Яким сполучниковим реченням вони синонімічні? (відповідно складносурядним та складнопідрядним реченням). 1 група. Побудувати складні БР із синонімічних сполучникових. Пояснити розділові знаки в них. Поле вступило у тінь, бо наплинули з обрію хмари. Тихо шелестіло листя верболозу, і сичала під ногами гостролеза осока. 2 група. Виконати вправу 250. 6. Робота в групах по 4 (2+2). Скласти речення у художньому стилі за даною схемою.
IV. Підсумок уроку. «Мікрофон». - Сьогодні на уроці я повторив ... Отже, розглядаючи різні види складних БР, ми з вами ще раз переконалися, що вони потребують знання змістових зв’язків та правильного інтонування. V. Домашнє завдання. (диференційоване). 1. Створити висловлювання у художньому стилі на тему: «Бабине літо», використовуючи складні безсполучникові речення. 2. Скласти зв’язну розповідь у науковому стилі на тему: «Безсполучникові складні речення».
Література. Рідна мова: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.П.Глазова, Ю.Б.Кузнецов., наук.ред. І.Вихованець. – К.: Зодіак – ЕКО. 2009. – 224с.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |