Головна » Українська мова

Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні. Узагальнення та систематизація. Урок з української мови для 9 класу

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про безсполучникові складні речення;

закріпити уміння розпізнавати БР у тексті, розмежовувати безсполучникові і сполучникові складні речення, визначати змістові відношення в БР, правильно інтонувати їх і вживати відповідні розділові знаки;

удосконалювати навички використовувати БР у зв’язному мовленні залежно від завдання та ситуації мовлення;

розвивати мовлення, мислення, спостережливість;

виховувати повагу до минулого свого народу.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки, музичний супровід, І.Франко «Сипле сніг».

Хід уроку

І.Організаційна частина.

Слайд 1. (зображення зимової природи під музичний супровід ) звучить поезія І.Франка «Сипле сніг» у виконанні учня класу.

Вступне слово вчителя.

- Погода.Саме інформації про погоду щоранку чекає більшість людей. Ще М.Ломоносов говорив, що людям нічого б не залишалося просити у Бога, якби вони навчилися передбачати зміни погоди. Адже від погодних умов залежать усі види діяльності людини, особливо сільське господарство і транспорт.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

- Тому сьогоднішню тему: «Розділові знаки в складному безсполучниковому реченні» будемо розглядати, використовуючи мовний матеріал про погодні явища, їх зміни та прогнозування цих змін. Учні записують тему уроку.

«Килимок ідей».

Разом з учнями з’ясовуємо мету уроку:

узагальнити знання про складні БР, їх характерні ознаки;
удосконалювати навички використання складних БР у зв’язному мовленні;
правильно інтонувати складні БР;
повторити правила вживання розділових знаків у БР;
закріпити вміння розпізнавати складні БР у тексті і встановлювати змістові відношення в них.

Слайд 2. (Такий прекрасний і чарівний світ

Відведений для нас у кожній днині.

З.Кучерява)

- Зверніть увагу на епіграф уроку. Чи згодні ви з цим висловим? Запишіть його у зошит.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Мозковий штурм. Повторення теоретичного матеріалу.

На які групи поділяються БР і залежно від чого? (на речення з однорідними та неоднорідними членами, залежно від характеру змістових відношень)
Яке речення називається безсполучниковим? (БСР називиється речення, частини якого поєднані лише за змістом і без допомоги сполучників і сполучних слів).
Коли між частинами БР ставиться кома? (Слайд 3 схема)
Крапка з комою? (Слайд 4 схема)
Двокрапка? (Слайд 5 схема)
Тире? (Слайд 6 схема)
Від чого залежить вживання розділових знаків у БР? (від смислових зв’язків між частинами речення та інтонації)

2. Робота з картками (Слайд 7 текст)

Прочитати текст, визначити вид кожного речення, пояснити розділові знаки в складному БР.

До якого стилю мовлення належить текст?
Яка стилістична функція безсполучникових речень?

(виступ групи учнів, які під час виконання домашнього завдання систематизувала відомості з попередніх уроків та додаткової літератури про стилістичну роль складних БР)

ІІІ. Виконання вправ та завдань.

Якщо для науковців погода—точні сухі дані, то для звичайних людей це,  насамперед, природа в різноманітних проявах: вона плаче дощем, сумує туманом, веселиться сніжинками, співає чи виє вітром, ніжно підморгує сонячними зайчикми, злиться хуртовинами. Але в кожному разі вона – неповторна.

1. Коментоване письмо.

- Записати речення, визначити його вид, пояснити розділові знаки в ньому.

Пішов дощ, дрібний та тихий; темні ліси стрепенулися, підставляючи загоріле листя під дощові краплини.

Зима, білі сніги, метуть хурделиці, січе пороша, від морозу лунко тріскається лід на річці.

- Погоду прогнозує синоптична метеорологія. Як ще можна завбачити погодні явища? (передбачити погоду можна, використавши знання народних прикмет, у яких люди відмічали багаторічні спостереження за різними явищами природи).

2. Народні прогнози.

- Тож запишемо кілька речень з народного прогностика.

- Ви мали домашнє завдання: підготувати народні прикмети у форму безсполучникових речень. (Учні зачитують прикмети, кілька на вибір записують на дошці. Або вчитель пропонує свої).

Прийшов Спас – бери рукавиці про запас.

Хороша погода утримається: небо має чистий яскраво-блакитний колір.

- Певні висновки про зміни погоди можна робити, спостерігаючи і за живою природою. Є дані про те, що понад 600 видів тварин і близько 400 видів рослин досить помітно реагують на можливі зміни погоди. І такі спостереження відображені в українських народних прикметах.

3.Творчий диктант. Робота в парах з картками.

- Доповнити речення і пояснити розділові знаки.

Голки будяка наїжачились - ... (чекай спеки).

Галки здіймають несамовитй галас - ... (буде відлига).

Кіт згорнувся в клубочок - ... (похолодає).

- Але, звертаючись до народних прогнозів, треба пам’ятати мудрі слова: «Прикметі вір, але й перевір».

- Так, наприклад, завтрашній день, 4 лютого, вважається за народним календарем днем Напівзимника. (тут треба слідкувати за календарно-тематичним плануванням). Кажуть, якщо в цей день схопиться хурделиця, то весь тиждень буде негожий. А якщо опівдні усміхнеться сонце, то закличе в гості ранню весну.

4. З’ясувати відповідність речень запропонованим розділовим знакам (Слайд 8).

Часто гримить грім, зливаючись у суцільний гул, - буде град.

Буде ясна погода: туман стелиться по воді.

Вночі несподівано задув північний вітер, небо скоро затягло хмарами. (О.Гончар)

5. Конструювання речень. (диференційовано)

- На які групи, залежно від синтаксичних та змістових зв’язків між частинами речення, поділяються БР? (на складні БР із однорідними та неоднорідними частинами).

- Яким сполучниковим реченням вони синонімічні? (відповідно складносурядним та складнопідрядним реченням).

1 група. Побудувати складні БР із синонімічних сполучникових. Пояснити розділові знаки  в них.

Поле вступило у тінь, бо наплинули з обрію хмари.

Тихо шелестіло листя верболозу, і сичала під ногами гостролеза осока.

2 група. Виконати вправу 250.

6. Робота в групах по 4 (2+2).

Скласти речення у художньому стилі за даною схемою.

 

IV. Підсумок уроку.

«Мікрофон».

- Сьогодні на уроці я повторив ...

Отже, розглядаючи різні види складних БР, ми з вами ще раз переконалися, що вони потребують знання змістових зв’язків та правильного інтонування.

V. Домашнє завдання. (диференційоване).

1. Створити висловлювання у художньому стилі на тему: «Бабине літо», використовуючи складні безсполучникові речення.

2. Скласти зв’язну розповідь у науковому стилі на тему: «Безсполучникові складні речення».

 

Література.

Рідна мова: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ О.П.Глазова, Ю.Б.Кузнецов., наук.ред. І.Вихованець. – К.: Зодіак – ЕКО. 2009. – 224с.
Ющук І.П. Українська мова: Підручник. – 3-тє вид. – К.: Либідь, 2006. – 640с.
Скуратівський В.Т. Місяцелік: Український народний календар. – К.: Мистецтво. 1992. – 208с.


Теги: безсполучникове речення, Сергієнко Л.В., Складне речення
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 197/30


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar