Головна » Українська мова

Словотвір. Змінювання та творення слів. Основні способи словотворення

Мета: дати уявлення про предмет вивчення такого розділу науки про мову, як словотвір, ознайомити учнів з основними способами словотвору; сформувати загально пізнавальні вміння змінювати й утворювати нові слова різними способами; розвивати увагу, логічне мислення, вміння спів ставляти, робити висновки; виховувати почуття патріотизму.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: аудіоплеєр, аудіозапис гімну України, малюнки із зображеннями козаків, таблиці, схеми.

 

Хід уроку

… ми браття козацького роду.

Державний гімн

І. Організаційна частина (Згідно з календарним планом урок проводиться у День українського козацтва, на Покрову. А в нашій школі на свято Покрови проводиться традиційно ще і День вишиванки).

1. Звучання Державного гімну України.

2. Поезія про вишиванку (читає підготовлений учень).

3. Розповідь про знаменну дату (учні пропонують підготовлені повідомлення додаток 1).

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

1. Розділ «Словотвір» (термін виноситься на опорну схему О.С.). Змінювання і творення слів. Основні способи словотвору.

Перед учнями ставиться завдання:

- ознайомитися із розділом науки про мову, словотвір;

- вивчити основні способи словотвору;

- поглиблювати уміння змінювати слова та утворювати нові слова різними способами.

2. Запис числа і теми в зошит.

ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

1. Словниковий диктант.

- Визначити і пояснити орфограму, яка об’єднує всі записані слова.

Прийти, прилетіти, присісти, пресильний, презавзятий, прізвисько.

(орфограма: написання префіксів пре-, при-, прі-).

2. Евристична бесіда.

а) Пригадати будову слова, назвати значущі частини слова. Розібрати за будовою слово «український».

б) Суфікси і префікси мають назву – афікси (О.С.). Вказати шар лексики до якого належать ці слова (терміни).

в) Підібрати приклади слів із афіксами: від-, роз-, без-, -еньк-, -ець-.

г) Який суфікс вказує на походження слова, на те, що воно власне українське?

(-нськ-).

д) Розгляньте малюнок на с. 49. Якимим рисами володіли українські козаки? Утворіть слова – назви рис із суфіксом –ість, префіксом пре-. (завзятість, мужність, сміливість, кмітливість…; пресильний, превеселий, пре сміливий …)

IV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.

- Слова, як люди… народжуються, існують, утворюють роди, сім’ї.

1. Дослідження – пошук.

При творенні нових слів розрізняють твірну основу (О.С.) і похідне слово (О.С.)

Спробуємо дати визначення цих термінів за допомогою дослідження.

Твірна основа             Словотворчий суфікс          Похідне слово

заліз(о)                             -н-                               залізний

залізн(ий)                         -иц-                             залізниця

залізниц(я)                       -ч-                               залізничний

залізничн(ий)                   -ик-                              залізничник

 

Яке слово називаємо твірним? (від якого утворюється нове слово)
Яке слово називаємо похідним? (утворене від іншого слова)
За допомогою чого утворилися нові похідні слова? (словотворчих засобів)
Отже, вкажіть спосіб творення слів. (суфіксальний)

2. Вправи на визначення твірних основ і способів словотвору.

А)  Записати ← писати                              Префіксальний

Сказати ← казати

 

Б)  Підвіконня ← вікно

Припічок ← піч

Узлісся ← ліс                                        Префіксально-суфіксальний

Закордонний ← кордон

По-нашому ← наший

Прибережний ← берег

 

В)  Синь ← синій                                       Безафіксний

Перехід ← переходити

 

Г)  Чорнозем ← чорний, земля                 Складання основ слів та їх частин

Листопад ← листя, падати

 

Д) Молодий → молодий місяць                Перехід із однієї частини мови в іншу

                           молодий поцілував

                           наречену

 

3. Робота з підручником.

Перегляд таблиці с. 48. Розповісти за таблицею про способи словотвору.

4. Словотворчий диктант.

- Утворити похідні слова від даних твірних.

Чорні брови, блакитний, дощ, захищати, славний, козак, лицар, Запоріжжя, кіш, вода грає, походити.

5. Робота з підручником. Вправа 84.

- Прочитати  речення, записати слова із речень 2, 4, 5 (по одному на кожен ряд і біля дошки), за зразком дібрати слова з твірними основами.

6. – Із поданих речень виписати похідні слова, утворені суфіксальним способом: Козацькому роду нема переводу.

Нехай знову брязне шабелька стальная в козацьких залізних руках.

V. Підведення підсумків уроку.

1. Робота з опорними словами. Пояснити значення.

2. Бесіда. Назвати способи словотвору, усно підібрати по 2 приклади до кожного способу.

VI. Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал на с. 51-52.

Виконати вправу 86.

Додаткове завдання (за бажанням): скласти усну розповідь про козаків на основі слів із словотворчого диктанту.

 

Додаток 1

Зразки учнівських повідомлень про козаків.

1.Історики вважають, що слово «козак» має тюркське походження і означає «вільна людини», а перша згадка про козаків датована 1492 роком.

Козацтво виникло у тяжкий для українського народу період, коли його державність була втрачена, а землі захоплені іноземними державами. Осередком козаччини стало Запоріжжя, де численні острови між рукавами Дніпра давали козакам безпеку, захист і змогу укріпитися. З XVI ст. чисельність козаків постійно зростала.

У запорозьке (низове, січове) козацтво приймали всіх, незалежно від походження та національності. Основною умовою була православна віра. Саме вона була характерною рисою духовного життя козацтва. Тому Запорозьку Січ називали «Християнською козацькою республікою».

«Перед Богом нашим всевишнім, перед святою Покровою, перед українським народом і козацьким товариством — ім’ям моїх матері і батька, святою землею нашою клянусь, що готовий віддати всі свої сили і життя, захищаючи споконвічну свободу народу нашого рідного, дідівські вікові порядки та звичаї, незалежну і соборну Україну!» (з клятви Українського козака на вірність Україні).

3.Кожен християнин чоловічої статі, незалежно від свого соціального стану, міг приєднатися до козацького братства. Міг він і при бажанні покинути його. Але щоб козака прийняли на Січ, він повинен був: знати українську мову, мати православну віру, вміти володіти зброєю, бути неодруженим, дотримуватись традицій товариства та клятви вірності йому. Сімейні козаки могли мати своє господарство та сім’ю і проживати за межами Січі.


Теги: Сергієнко Л.В., слово
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1958/240


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar